Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til representantforslaget om innføring av meldeplikt ved funn av
overgrepsmateriale i denne innstillingen. Komiteen viser videre også
til brev fra justis- og beredskapsminister Emilie Mehl av 6. april
2022, som er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at seksuell
utnyttelse av barn og unge over internett er et økende samfunnsproblem, hvor
man særlig under pandemien har sett en bekymringsfull økning av
dette problemet. Dette er en internasjonal trend, som har gitt grunnlag
for bekymring i flere land. Komiteen viser videre til at
det foreliggende representantforslaget går ut på å møte denne trenden med
en plikt for tilbydere av internettjenester til å rapportere om
lagring og distribusjon av overgrepsmateriale på tilbydernes tjenester.
Komiteen viser til at tilbydere
av internettjenester i dag ikke er pliktige til å rapportere til
myndighetene dersom overgrepsmateriale lagres eller distribueres
over deres tjenester. Som det fremgår av departementets svarbrev,
er dette gjeldende rettstilstand i hele Europa. Det fremgår videre
av svarbrevet at amerikanske tilbydere av internettjenester er underlagt
en slik rapporteringsplikt, og at National Center for Missing and
Exploited Children (NCMEC) i USA mottar rapporteringen fra amerikanske tjenestetilbydere
og deler denne informasjonen med politiet i eget land og i eventuelle
andre land som overgrepsmaterialet kan spores tilbake til. Dette
fremheves i brevet som et godt eksempel på internasjonalt samarbeid
som har ført til oppklaring av en rekke saker og til at andre saker
har kunnet forebygges.
Komiteen viser avslutningsvis
til at departementet i brevet opplyser om at Europakommisjonen nå
arbeider med forslag til regler som kan innebære innføring av en
slik meldeplikt som foreslås i representantforslaget. Videre viser komiteen til
at departementet mener innføringen av en slik plikt for tilbydere
av internettjenester er noe som bør utredes nærmere, og at dette
bør skje i samarbeid med våre naboland.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svar av 6. april 2022, der det varsles en opptrappingsplan mot vold
og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner som blant annet skal
omfatte forsterket innsats mot overgrep på internett. Det fremgår
videre at tiltak for å styrke politiets muligheter for å forebygge,
avdekke og etterforske vold og overgrep både i det fysiske rom og
på internett vurderes fortløpende.
Disse medlemmer er enige med
statsråden i at plikt for tjenesteleverandører til å melde fra dersom
deres tjenester brukes til straffbar oppbevaring eller distribusjon
av ulovlig materiale, er et forslag som bør utredes nærmere og i
samarbeid med våre naboland. Disse medlemmer mener en slik
utredning må gjøres før det fremmes en proposisjon til Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet er bekymret for trenden med at
stadig flere barn og unge utnyttes seksuelt på internett, og mener
at politiet og påtalemyndigheten bør gis flere verktøy for å avdekke
nettrelaterte seksuallovbrudd. Disse medlemmer peker på at
økningen i anmeldelser av seksuallovbrudd de siste årene skyldes at
antall anmeldelser for fremstilling av seksuelle overgrep mot barn
og unge under 18 år og fremstilling som seksualiserer barn, har
økt kraftig. Selv om økningen primært skyldes en økning i antall
anmeldelser, er det grunn til å tro at det har vært en reell økning
i antall overgrep. En forklaring kan også være at politiet i større grad
avdekker flere ofre og saker ved hjelp av elektroniske spor og hjelpemidler. Disse medlemmer viser til
at mørketallene for seksuallovbrudd antas å være høye. Dette kan
blant annet skyldes at ofrene føler skam eller skyld, eller at de
ikke vet at de over internett har kommunisert med en annen enn den
de trodde.
Disse medlemmer viser til at
Solberg-regjeringen lanserte strategien «Forebygging og bekjempelse
av internettrelaterte overgrep mot barn – Nasjonal strategi for
samordnet innsats (2021–2025)» i august 2021. Strategien er sektorovergripende
og inneholder 30 ulike strategiske tiltak. Disse medlemmer viser til at
representantforslaget følger opp tiltakspunkt 27, om å
«[v]urdere plikt
for norske tjenesteleverandører til å rapportere funn av overgrepsmateriale».
Disse medlemmer viser også
til tiltakspunkt 10, om å
«[s]ikre et sterkere
samarbeid mellom internettselskaper og myndighetene for bedre bekjempelse
av internettrelaterte overgrep».
Disse medlemmer ser frem til
at regjeringen legger frem sin bebudede opptrappingsplan mot vold og
overgrep mot barn og vold i nære relasjoner. Samtidig mener disse medlemmer at
inntil planen foreligger, er det ingenting som hindrer regjeringen
fra å følge opp gjeldende strategier og planer fra Solberg-regjeringen.
Etter disse medlemmers oppfatning
bidrar regjeringens passivitet og manglende vilje til å ta problematikken
på alvor til å øke risikoen for at sårbare barn tar skade av denne
formen for kriminalitet. Disse medlemmer mener det er
beklagelig at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering heller
vil skyve EU foran seg enn å ta tak i problemstillingen på egen
hånd.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest fremme en proposisjon om innføring av plikt
for norske tjenesteleverandører til å melde fra dersom de oppdager
at deres tjenester brukes til straffbar oppbevaring eller distribusjon
av overgrepsmateriale.»
Videre
peker disse medlemmer på
at digitale betalingstjenester har forenklet hverdagen for mange brukere,
både privatpersoner og virksomheter. Digitale betalingstjenester
har også fått en funksjon ved både utførelsen av straffbare forhold
og oppklaring av kriminalitet. Som samfunn kan vi aldri gardere
oss mot at ulike systemer og plattformer brukes i strid med formålet
eller på måter som kan være skadelig for andre. Samtidig mener disse medlemmer at
samfunnet har en plikt til å begrense misbruk og skadelige virkninger
så mye som mulig, særlig i tilfeller hvor det rammer unge og sårbare
mennesker.
Disse medlemmer viser til at
det fremgår av Medietilsynets undersøkelse fra 2020 at 12 pst. av
13–18-åringene i undersøkelsen oppgir at de i løpet av det siste
året har sendt eller delt et nakenbilde av seg selv. Videre viser
undersøkelsen at 13 pst. av dem som har gjort dette, har fått betalt
for det. Disse
medlemmer peker også på at det i de siste årene har vært flere
mediesaker om barn som har blitt lurt til å sende seksualiserte
bilder eller videoer mot betaling, og hvor politiet har rapportert
om at barn helt ned i 12-årsalderen bruker sosiale medier i økende
grad til deling og omsetning av egenprodusert seksualisert materiale.
Som illustrasjon
viser disse medlemmer til
avgjørelsene fra henholdsvis Gulating lagmannsrett og Borgarting
lagmannsrett, LG-2021-41531 og LB-2021-37759. I sakene ble betalingstjenesten
Vipps benyttet både til å betale for kjøp av overgrepsmateriale
og til utpressing for å slette nakenbilder som hadde blitt spredt uten
den avbildedes samtykke. Disse medlemmer understreker
betydningen av at politiet har et nært samarbeid med betalingstjenester
som Vipps om deling av informasjon som kan avdekke kriminelle forhold.
Disse medlemmer erkjenner at
det er vanskelig å få bukt med denne formen for seksuelle krenkelser
og overgrep. Kunnskap om forsvarlig og trygg adferd på internett
og digitale plattformer er avgjørende. Det gjelder både for barna
selv, og for foreldre og foresatte. Disse medlemmer peker på at
det allerede i dag finnes flere teknologiske løsninger som gir foreldre
og foresatte mulighet til å følge transaksjoner på sine barns kontoer. Det
er viktig at både tilbyderne selv og offentlige myndigheter gjør
foreldre og foresatte oppmerksomme på at slike muligheter finnes.
Samtidig som disse medlemmer ønsker
å gjøre det lettere for foreldre og foresatte å følge opp nettadferden
til sine barn, mener disse
medlemmer at tilbydere av betalingstjenester har et ansvar
for å legge til rette for mer effektiv foreldrekontroll og oppfølging.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
regjeringen bør ta initiativ til en dialog med aktuelle betalingstjenester
for å samarbeide om å øke bevisstheten om problemstillingen, samt
for å styrke foreldres mulighet til å følge opp og forhindre at
barn og unge blir utsatt for seksuelle overgrep eller utnyttelse.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gå i dialog med aktuelle leverandører av digitale
betalingstjenester for å øke bevisstheten rundt foreldre og foresattes
mulighet til å kontrollere transaksjoner inn og ut av betalingskontoen
til deres barn samt for å finne løsninger for å styrke foreldrekontrollen».
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, vil understreke viktigheten av at hensynet til
personvern utredes og vektlegges sterkt i arbeidet med en proposisjon.
Det må foretas en klar avveining av hensynet til bekjempelse av
overgrep mot barn opp mot hensynet til personvern. Dette må fremgå
klart i en proposisjon. Det vises også til viktigheten av at eventuell
skanning- og meldeplikt må være forholdsmessig.
Flertallet viser til forordning
(EU) 2021/1232, som er vurdert som EØS-relevant. Etter forordningen tillates
tjenesteleverandører å frivillig bruke teknologier for å oppdage
overgrepsmateriale under svært strenge betingelser, herunder overholdelse
av personvernforordningen. Forordningen (EU) 2021/1232 krever også
at alle tilfeller av begrunnet og bekreftet mistanke om seksuelle
overgrep mot barn på nettet rapporteres umiddelbart til de kompetente
nasjonale rettshåndhevelsesmyndighetene eller til organisasjoner
som handler i allmennhetens interesse mot seksuelle overgrep mot barn,
jf. artikkel 3 første ledd bokstav j. Flertallet viser til at norsk
lovgivning på området må gjenspeile kravene i forordningen.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
beskriver at teknologien brukes til å skanne for allerede innmeldt kjent
overgrepsmateriale. Dette
flertallet vil understreke viktigheten av å sikre klare grenser
opp mot annen type innhold. Det er behov for klare og presise regler
for hva som skal være gjenstand for teknologiens bruk, dette for
å forhindre en «nedkjølingseffekt».
Flertallet vil understreke
viktigheten av kontrollmekanismer for å sikre at systemene ikke
blir misbrukt. Det bør blant annet pålegges minimumsgarantier, slik
at personene hvis personopplysninger er berørt, har tilstrekkelige
garantier for at data blir effektivt beskyttet mot risiko for misbruk.
Flertallet vil understreke
viktigheten av at det klargjøres på hvilket grunnlag det skal meldes
fra, slik at det ikke foreligger tvil om omfanget av meldeplikten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslagsstillernes intensjon
med forslaget om å innføre en plikt for norske tjenesteleverandører til
å melde fra om overgrepsmateriale.
Dette medlem viser til at det
er et forslag på trappene fra Europakommisjonen som kan gi viktige innspill
til hvordan en norsk innretning av en slik plikt kan se ut. Dette medlem mener
derfor at forslaget bør utredes først, før det fremmes en egen lovproposisjon
til Stortinget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede innføring av plikt for norske tjenesteleverandører
til å melde fra dersom de oppdager at deres tjenester brukes til
straffbar oppbevaring eller distribusjon av overgrepsmateriale.»