Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til representantforslag fra Kirsti Bergstø, Kathy Lie, Marian Hussein
og Andreas Sjalg Unneland om å styrke kampen mot voldtekt gjennom
å nedsette en voldtektskommisjon. Komiteen viser også til Justis-
og beredskapsdepartementets uttalelse om dette forslaget, jf. brev
av 4. april 2022 som er vedlagt denne innstillingen.
Komiteen mener et liv uten
vold er en menneskerett, og at samfunnet har et ansvar for både
å forebygge vold og overgrep og vise oppmerksomhet overfor og gi tilbud
til alle som blir utsatt for det.
Videre viser komiteen til
Nasjonal trygghetsundersøkelse fra 2020, som viser at over 6 pst.
av kvinner i aldersgruppen 16–24 år oppgir å ha blitt utsatt for
voldtekt i 2020, mot rundt 1 pst. unge menn. Det betyr at 1 av 20
unge kvinner opplevde å bli utsatt for en voldtekt i 2020. Det er
et høyt tall og understreker viktigheten av at dette blir tatt på
alvor, også i det forebyggende arbeidet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at voldtektskommisjonen etter forslaget
blant annet skal «vurdere om endring i straffeutmåling, inkludert
minstestraff, kan påvirke antall fellende dommer». Flertallet mener det er alvorlig
at dagens strafferammer kan føre til færre domfellelser for seksuallovbrudd. Flertallet mener
også at det er alvorlig at fragmentert regulering av seksualstraffebudene
har ført til en ubalanse i straffenivåene mellom ulike seksualstraffebud.
Flertallet viser til at det
i det juridiske fagmiljøet har blitt tatt til orde for en helhetlig
gjennomgang av straffenivåene i straffelovens bestemmelser om seksuallovbrudd,
hvor proporsjonaliteten mellom handling og straffenivå blir vurdert,
se Magnus Matningsdal «Ubalanse i straffenivå ved seksuallovbrudd»,
Lov og Rett 2021, side 519–520, og Rune Bård Hansen «Straff som
fortjent for seksuallovbrudd?», Lov og Rett 2022, side 59–62.
Flertallet mener de eksemplene
Matningsdal og Hansen viser til, er illustrerende for den ubalansen
lovgivers fragmenterte regulering har forårsaket. Flertallet viser til Matningsdals
oppsummering på side 520:
«Ved forberedelsen
av straffeloven konsentrerte man oppmerksomheten om tradisjonelle
voldtekter og seksuell omgang med barn under 14 år. Noen totalvurdering
av seksuallovbruddene ble ikke foretatt. Det har gitt en uheldig
ubalanse i straffenivå for de ulike overtredelsene. Tiden er inne
for en helhetlig gjennomgang.»
Komiteen er enig i at det er
på tide med en helhetlig gjennomgang av straffenivåene for straffelovens bestemmelser
om seksuallovbrudd. Komiteen mener at
en gjennomgang av straffenivåene bør foretas av et utvalg med bred
juridisk kompetanse. Straffelovrådet er allerede i gang med en utredning
av de materielle sidene ved seksualstraffebudene i straffeloven. Komiteen mener
Straffelovrådet bør få i oppdrag å utarbeide en tilleggsutredning
av straffenivåene for straffelovens bestemmelser om seksuallovbrudd.
Tilleggsutredningen bes ferdigstilles før sommeren 2023.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gi Straffelovrådet i oppdrag å foreta en tilleggsutredning
av straffenivåene for straffelovens bestemmelser om seksuallovbrudd.
Tilleggsutredningen bes ferdigstilles før sommeren 2023.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at til tross for gode intensjoner, tidligere
handlingsplaner og gode rettsinstitusjoner i Norge har ikke norske
myndigheter i tilstrekkelig grad greid å forebygge, forhindre og straffeforfølge
voldtekt. Flertallet påpeker
derfor at det er behov for å utvikle nye tiltak som kan forhindre voldtekt
og sikre rettssikkerhet for ofrene og bedre straffeforfølgning av
gjerningspersoner, og å evaluere og vurdere de tiltak man allerede
har i dag. Det bør derfor settes ned en kommisjon for å bekjempe
voldtekt i Norge.
Flertallet viser til at det
er 14 år siden siste store gjennomgang av voldtekt i Norge, som
resulterte i NOU 2008:4 Fra ord til handling – Bekjempelse av voldtekt krever
handling. Regjeringen Solberg la frem en handlingsplan mot voldtekt
som gjelder ut 2022. I løpet av 2022 leverer også Straffelovrådet
sin gjennomgang av straffelovens kapittel om seksuallovbrudd. Dette
er imidlertid et utvalg med i hovedsak juridisk kompetanse. Kommisjonen
bør derfor med et bredere blikk også se på hvordan straffeloven
kan styrke det normative arbeidet og redusere antall voldtekter. Flertallet viser til at en kommisjon
for å bekjempe voldtekt bør være bredt sammensatt av ulike typer
kompetanse innenfor både pedagogikk, psykologi, sosialfag, politifag
og juss. Kommisjonen bør få sitt mandat fra Justis- og beredskapsdepartementet.
I mandatet bør kommisjonen blant annet bes:
-
undersøke hvorfor
forekomsten av voldtekt er høy i Norge.
-
evaluere de forebyggende
tiltakene som fins i dag, og foreslå nye som kan bidra til å hindre
voldtekt.
-
undersøke hva som
er årsaken til den høye henleggelsesprosenten, og hva som kan gjøres
med det.
-
vurdere om endring
i straffeutmåling, inkludert minstestraff, kan påvirke antall fellende
dommer.
-
vurdere ulike tiltak
for at Norge i sterkere grad skal imøtekomme internasjonale konvensjoner
og kritikk fra internasjonale organisasjoner.
-
vurdere hvordan myndighetene
kan sikre gjennomføring av tiltakene kommisjonen foreslår.
Flertallet merker
seg at statsråden i sitt svarbrev av 4. april 2022 ser at det kan
være behov for en slik samlet gjennomgang som foreslås i representantforslaget, men
at dette først vil vurderes nærmere på et senere tidspunkt. Flertallet mener
det er ingen grunn til å vente, og at kommisjonens arbeid blant
annet kan være et viktig bidrag inn i regjeringens varslede opptrappingsplan
mot vold og overgrep.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen nedsette en voldtektskommisjon, som skal levere
sin utredning innen september 2023. Kommisjonen bør være bredt sammensatt
av ulike typer kompetanse innenfor pedagogikk, psykologi, sosialfag,
politifag og juss.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at forslagsstillerne
påpeker at det er 14 år siden det ble foretatt en gjennomgang av
voldtektsfeltet i Norge (NOU 2008:4 Fra ord til handling). Disse medlemmer er
langt på vei enige i at det er behov for å utvikle nye tiltak som kan
forhindre voldtekt, sikre rettssikkerhet for ofre, bedre straffeforfølgningen
av gjerningspersoner samt evaluere og vurdere de tiltak man allerede
har.
Disse medlemmer mener voldtekt
er grov integritetskrenkende kriminalitet som kan gi omfattende helseskader
og store belastninger for den enkelte. Disse medlemmer viser til Hurdalsplattformen,
der regjeringen varslet at bekjempelsen av seksuelle overgrep skal
prioriteres høyere i hele straffesakskjeden. I tillegg er det behov
for langt større bevissthet om konsekvensene voldtekt har for offeret
både i politiet og i hjelpeapparatet.
Disse medlemmer viser til en
rekke bekymringsfulle tall og trender. Disse medlemmer viser til nasjonale
omfangsstudier der nesten hver tiende norske kvinne har blitt voldtatt,
halvparten før fylte 18 år. Disse medlemmer viser også
til at av disse politianmeldte om lag 10 pst. overgrepet. En tredjedel
fortalte aldri noen om hva de hadde vært utsatt for. Disse medlemmer viser
videre til en rapport fra Oslo legevakt som viser at enkelte grupper
i meget liten utstrekning oppsøker hjelpeapparatet etter å ha vært
utsatt for seksuelle overgrep. Dette gjelder personer med ulike
typer funksjonshemminger, menn, ungdom og personer med minoritetsbakgrunn.
Disse medlemmer mener at dersom
den lave andelen anmeldelser enten bunner i redsel for ikke å bli møtt
på en respektfull måte av politiet og rettsapparatet, eller frykt
for å bli utsatt for en ny krenkelse ved ikke å bli trodd, er dette
svært bekymringsfullt. Disse medlemmer viser
til at det er en forutsetning for en rettsstat at borgerne har tillit
til myndighetenes vilje og evne til å håndtere anmeldelser av kriminelle
forhold effektivt på en måte som ivaretar offeret.
Disse medlemmer viser til politiets
tall om at det har vært en økning i antallet saker om seksuallovbrudd
de senere årene. Disse
medlemmer viser til at antallet anmeldelser for voldtekt økte
med nær 12 pst. fra 2020 til 2021. Voldtekt av barn under 14 år
utgjorde 893 av sakene i 2021. For alle seksuallovbrudd var økningen
på nær 17 pst. i samme periode.
Disse medlemmer viser til at
økningen i antallet anmeldte saker sannsynligvis er et resultat
av flere faktorer. Disse
medlemmer viser til at det har blitt større åpenhet og bevissthet
rundt det å anmelde seksuelle overgrep til politiet. Dette gjelder
også overgrep som har funnet sted tilbake i tid. Disse medlemmer viser også
til at betydningen av å anmelde har blitt tydelig kommunisert av
politiet de senere årene. Det har i tillegg vært en betydelig økning
i overgrep over internett, særlig i saker som gjelder barn under
14 år.
Disse medlemmer viser til at
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress på oppdrag
fra Justis- og beredskapsdepartementet nå gjennomfører en landsomfattende
omfangsundersøkelse basert på de samme spørsmålene som ble benyttet
i en tilsvarende undersøkelse i 2014. Disse medlemmer viser til at undersøkelsen
ferdigstilles i 2022 og vil kunne gi oss et bedre grunnlag for å
forstå utviklingen.
Disse medlemmer viser til at
sentrale indikatorer som oppklaringsprosent og saksbehandlingstid
har vist en negativ utvikling de senere årene. Disse medlemmer viser også
til at for 2021 har imidlertid saksbehandlingstiden for voldtektssaker
gått betydelig ned fra 198 dager i 2020 til 139 dager i 2021.
Disse medlemmer viser til at
i 2022 går handlingsplanen mot voldtekt (2019–2022) inn i sitt siste
år. Planen inneholder flere tiltak for å styrke det forebyggende
arbeidet. Disse
medlemmer viser også til at det imidlertid ikke er foretatt
noen evaluering av effekten av disse tiltakene. I likhet med forslagsstillerne
mener disse medlemmer derfor
at det i første omgang er behov for å evaluere de forebyggende tiltakene
som allerede er igangsatt for å sikre målrettet innsats.
Disse medlemmer viser til at
Norge ved flere anledninger har fått kritikk fra internasjonale
overvåkningskomiteer, som FNs kvinnekomité, for utformingen av bestemmelsen
om voldtekt. Disse
medlemmer viser til at regjeringen i Hurdalsplattformen varsler
at det skal utredes hvordan det kan innføres en endring i straffeloven
slik at ordlyden speiler at seksuell omgang uten samtykke er forbudt
og definert som voldtekt.
Disse medlemmer viser til
at Straffelovrådet nå er i gang med en helhetlig gjennomgang av
straffelovens kapittel om seksuallovbrudd, inkludert straffebudet
om voldtekt. Disse
medlemmer viser til at rådet skal se hen til utviklingen internasjonalt,
som har gått i retning av å tillegge manglende samtykke større vekt
ved utforming av definisjonen av voldtekt. Disse medlemmer viser også
til at utredningen fra Straffelovrådet skal avgis 15. desember 2022,
og arbeidet med å følge opp utredningen vil bli høyt prioritert
av regjeringen.
Disse medlemmer ser at det
kan være behov for en mer samlet gjennomgang slik det foreslås i
representantforslaget. Disse
medlemmer vil imidlertid avvente en nærmere vurdering av oppstart
av et slikt arbeid til nevnte omfangsundersøkelse og Straffelovrådets
innstilling foreligger, og etter en evaluering av handlingsplanen
mot voldtekt (2019–2022). Dette vil kunne gi et bedre grunnlag for
å utforme et mandat for en voldtektskommisjon.