Merknader
til Dokument 8:106 S (2021–2022)
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre viser til at bakgrunnen for forslaget er at
barn har rett til et familieliv og til å vokse opp med begge sine
foreldre. Det dukker likevel opp saker hvor mor eller far til norske barn
blir utvist fra landet på bakgrunn av utvisningsvedtak.
Flertallet viser til at i 2017
ble det fremmet forslag om å vurdere alternative reaksjoner til
utvisning, jf. Dokument 8:42 S (2017– 2018). Ved behandlingen av forslaget
ble det flertall for følgende, jf. Innst. 140 S (2017–2018):
«Stortinget ber regjeringen
utrede og fremme eventuelle forslag om endring av utlendingsloven
som gjør det mulig for utlendingsforvaltningen å supplere bruk av
utvisning og innreiseforbud med et bredere sett av reaksjonsformer
når særlige forhold tilsier det, som hensynet til barns beste.»
Regjeringen Solberg
fulgte opp forslaget med enkelte endringer i regelverket.
Flertallet viser videre til
at forslagsstillerne foreslår at ytterligere alternative reaksjoner
vurderes for å ivareta hensynet til barnas beste. Forslagsstillerne
mener videre at det er behov for å endre utlendingsforskriften tilsvarende
endringene som ble gjort i sakene til lengeværende asylbarn og enslige
mindreårige asylsøkere, for å sikre at hensynet til barnets beste
i utvisningssaker blir tillagt nok vekt.
Komiteen viser
til avholdt høring i saken 18. mars 2022.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter ikke forslagene i representantforslaget. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg foreslo og fikk flertall for et nytt
tiltak i form av tilleggstid for permanent opphold ved alvorlige
brudd på utlendingsloven, og satte ned en ekstern arbeidsgruppe
som skulle se nærmere på terskelen for utvisning i saker som berører barn. Disse medlemmer registrerer
at rapporten er fremlagt, at arbeidsgruppen var delt i sitt syn,
og at regjeringen ikke har fulgt opp rapporten på nåværende tidspunkt.
Disse medlemmer mener at brudd
på utlendingsloven må få reaksjoner. Disse medlemmer understreker
likevel at barns beste skal være et grunnleggende hensyn i alle
saker som berører barn, og mener at dagens regelverk allerede gjør
en tilstrekkelig avveining av barnets beste. Disse medlemmer viser til
at andre hensyn som kan tillegges vekt, er blant annet barnets behov
for stabilitet og kontinuitet og barnets psykiske og fysiske helsesituasjon.
Videre viser disse medlemmer til
at vedtak som berører barn, skal vise til hvilke vurderinger som
har vært gjort av barnets situasjon, hvordan hensynet til barnets
beste er vurdert, hvilke innvandringsregulerende hensyn som er vurdert, og
avveiningen som er foretatt mellom eventuelle motstridende hensyn. Disse medlemmer mener
at terskelen for å gi opphold til barn skal være lavere enn for voksne,
og viser til at utlendingsforskriften § 8-5 presiserer at jo sterkere
et barns tilknytning er, desto mer skal det til for å legge avgjørende
vekt på innvandringsregulerende hensyn. Videre sier denne bestemmelsen
at et avslag skal være forsvarlig ut fra hensynet til barnets beste.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter ikke forslagene i representantforslaget. Slik disse medlemmer ser
det, er det en nødvendig forutsetning for en effektiv utlendingslovgivning
og utlendingsforvaltning at hovedregelen ved lovbrudd er reaksjon
i form av utvisning. Disse
medlemmer mener en oppmykning av reaksjonspraksisen ved brudd
på utlendingsloven vil gi et helt feil signal og incentiv til de
utlendinger som skal forholde seg til norsk utlendingsforvaltning.
Disse medlemmer er videre
uenige i forslagets andre punkt. Det er, slik disse medlemmer ser det, en
tilstrekkelig hensyntagen til barnets beste i saker om utvisning. Disse medlemmer vil
ikke støtte en slik vesentlig oppmykning av reglene for utvisning
som forslaget går ut på.
Disse medlemmer vil heller
ikke støtte forslagets tredje punkt. Disse medlemmerer av den klare oppfatning
at opphold på humanitært grunnlag skal være en unntaksordning reservert
for spesielle tilfeller. Det blir da slik disse medlemmer ser det, en
fullstendig utvanning av ordningen dersom opphold på humanitært
grunnlag skal bli hovedregelen i de sakstypene som representantforslaget
går ut på.
Disse medlemmer vil følgelig
ikke støtte noen deler av det foreliggende representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt legger til grunn for
saken barns rett til familieliv og å kunne vokse opp med sine foreldre.
I utvisningssaker ser vi stadig eksempler på at disse rettighetene
settes til side. De siste tre årene har 276 barn, 106 av dem norske
statsborgere, fått beskjed om at en av foreldrene deres skal kastes
ut av landet. Plutselig betydde ikke barnets beste, barnekonvensjonen
eller retten til familieliv noe for akkurat disse barna.
Disse medlemmer understreker
at barn som har foreldre med flyktningbakgrunn, ofte er norske barn
som ikke kjenner foreldrenes hjemland. På tross av intensjoner om
å begrense denne uretten fra Stortinget, så viser praksis at norske
barn fratas sin rett til å vokse opp med begge sine foreldre.
Disse medlemmer viser til
høringsuttalelse fra FO, som fullt ut støtter Sosialistisk Venstrepartis
forslag i saken, og viser igjen til rapport fra NOAS og Redd Barna (2020)
som viste at innvandringsregulerende hensyn altfor ofte trumfet
hensynet til barnets beste. De skriver at dette er veldig alvorlig
for de barna og foreldrene det gjelder, og påpeker nok en gang behovet
for at utlendingsmyndighetene må styrke sin barnefaglige kompetanse.
Disse medlemmer mener at det
finnes bedre alternativer enn utvisning i disse situasjonene. I
2017 fremmet Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti et
forslag i Stortinget om å vurdere alternative reaksjoner til utvisning,
som fikk flertall. Solberg-regjeringen fulgte opp med enkelte endringer
i regelverket. Blant annet innførte de tilleggstid for permanent
oppholdstillatelse som alternativ til utvisning ved alvorlige brudd på
utlendingsloven. Men det ble understreket at dette ikke skulle bety
en «oppmykning av praksis».
Disse medlemmer henviser til
enkeltsaker som i media landet over viser at endringene som ble
innført, ikke har hatt ønsket effekt. Fortsatt utviser Norge småbarnsforeldre,
og barna deres rammes hardt. Når en forelder blir utvist, kan perioden
av hensyn til barna bli satt til to år istedenfor fem eller livsvarig.
To år er i seg selv altfor lenge i et barns liv uten mor eller far,
men det som ikke kommer fram i dette regelverket, er at forelderen må
søke om familiegjenforening for å kunne være med barnet sitt igjen.
Det kan ta ytterligere to år å behandle – hvis vilkårene er oppfylt. Disse medlemmer viser til
at foreldrene og barna da i realiteten er mye lenger fra hverandre
enn to år. Konsekvensen, altså utvisningen, blir en umåtelig streng
dom sammenlignet med hva de har gjort.
Disse medlemmer viser til
at en ekstern arbeidsgruppe som nylig leverte sin rapport til justisministeren,
bekrefter at hensynet til barnets beste i utvisningssaker ikke er
sikret å tillegges en grunnleggende vekt, slik barnekonvensjonen
krever. Utvalget foreslår også at det som hovedregel ikke bør utvises
i slike saker, men heller gis tilleggstid til permanent opphold.
Det vil si at staten vil ha en sanksjonsmulighet overfor de som har
brutt utlendingsloven, ved for eksempel å gi to års tilleggstid
før man kan få permanent opphold, samtidig som man ivaretar barn
i Norge sin rett til å vokse opp med begge foreldrene.
Disse medlemmer understreker
behovet barn har for en trygg oppvekst, og derfor at barnets beste
må sikres i utvisningssaker.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til departementets pågående arbeid med en
gjennomgang og vurdering av forslagene, og merker seg at statsråden vil
se grundigere på de forslagene. Dette medlem mener det er
gode grunner til å innføre flere mulige reaksjonsformer mot brudd
på utlendingsloven når utlendingen har barn i Norge og foreldrenes
fortsatte opphold i riket vil være til barnets beste. Dette medlem ønsker
også sikre at barnets beste vektlegges mer i utlendingssaker. Dette medlem merker
seg også at statsråden vil se nærmere på behov for justeringer og klargjøringer
i grunnlaget for opphold for utenlandske foreldre til norske barn. Dette medlem støtter
anmodningen i forslaget om at dette som hovedregel skal gis på humanitært
grunnlag.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at hovedregelen for brudd på utlendingsloven
skal være andre reaksjonsformer enn utvisning, slik som bot, gebyr
eller tillegg til botiden før man får permanent opphold eller statsborgerskap,
når utlendingen har barn bosatt i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at hensynet til barnets beste i utvisningssaker
tillegges mer vekt enn det som er praksis i dag, ved å innføre endringer
tilsvarende de som ble gjort i sakene til lengeværende asylbarn
og enslige mindreårige asylsøkere.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det som hovedregel gis opphold på humanitært
grunnlag i stedet for henvisning til familieinnvandring i saker
som omhandler barn med oppholdstillatelse og foreldre med avslag på
asylsøknaden.»