Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Trond Helleland, Erlend Larsen og Charlotte Spurkeland, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Prop. 93
S (2021–2022) Finansiering av prosjektet fv. 659 Nordøyvegen i Møre
og Romsdal fylkeskommune. Proposisjonen omhandler revidert bompengeopplegg og
finansieringsplan for fv. 659 på strekningen Skjeltene–Harøya (Nordøyvegen)
i Ålesund kommune (tidligere Haram og Sandøy kommuner) i Møre og
Romsdal.
Komiteen viser til at Nordøyvegen
er et ferjeavløsningsprosjekt som består av tre undersjøiske tunneler,
en landtunnel og tre bruer som gir fast veiforbindelse til Lepsøya,
Haramsøya, Flemsøya, Fjørtofta og Harøya/Finnøya. Prosjektets styrings-
og kostnadsramme var opprinnelig fastsatt til henholdsvis 3 442
mill. 2017-kroner og 3 786 mill. 2017-kroner. Det reviderte bompengeopplegget
og finansieringsplanen øker styrings- og kostnadsrammen til henholdsvis
5 564 mill. 2022-kroner og 6 062 mill. 2022-kroner, hvorav det opprinnelige
bompengebidraget på 542 mill. 2022-kroner foreslås økt med 134 mill.
2022-kroner til totalt 676 mill. 2022-kroner. Det er også foreslått
forlenget innkrevingstid, økte takster og innført betaling for nullutslippskjøretøy.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, merker
seg prisveksten i prosjektet og at dette medfører et behov for forlenget
innkrevingsperiode for bompenger. Hovedregelen for innkreving er
nedbetaling etter 15 eller 20 år, men i dette prosjektet foreslår
departementet en innkrevingsperiode på 25 år. Flertallet understreker at
dette er en ekstraordinær situasjon, og at man bør sikre at man
har bedre buffere for å unngå dette i fremtiden. Ved lengre innkrevingsperioder
går bompengene i større grad til å betale renter enn selve investeringen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Representantforslag 237 S
(2021–2022) fra Fremskrittspartiet om å kutte ferjebilletten på Nordøyvegen. Disse medlemmer foreslår
i den saken at Nordøyvegen skal få kutt i bompenger finansiert av
statlige midler, tilsvarende ferjebilletten beregnet med utgangspunkt
i prisen per 1. januar 2021.
Disse medlemmer viser spesielt
til at regjeringen har foreslått å gjøre ferjene gratis for alle
passasjerer på forbindelser til øysamfunn med færre enn 100 000 reisende
per år. Nordøyane som Nordøyvegen omfatter, er slike øysamfunn,
og disse medlemmer mener
at gratis «ferjebillett» også må omfatte Nordøyvegen i form av tilsvarende
kutt i bompengene.
Disse medlemmer viser også
til nylig informasjon fra Møre og Romsdal fylkeskommune om at prosjektet
går bedre og blir billigere enn planlagt, og at det ligger an til
besparelser på om lag 200 mill. koner. Dette danner også grunnlaget
for at bompengene ikke burde økes, da det ikke er behov for dette
for å fullfinansiere prosjektet.
Disse medlemmer støtter følgelig
ikke økningen i bompenger som foreslås i denne proposisjonen, og viser
for øvrig til omtale og forslag i Dokument 8:237 S (2021–2022).