Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Trond Helleland, Erlend Larsen og Charlotte Spurkeland, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Prop. 93 S (2021–2022) Finansiering av prosjektet fv. 659 Nordøyvegen i Møre og Romsdal fylkeskommune. Proposisjonen omhandler revidert bompengeopplegg og finansieringsplan for fv. 659 på strekningen Skjeltene–Harøya (Nordøyvegen) i Ålesund kommune (tidligere Haram og Sandøy kommuner) i Møre og Romsdal.

Komiteen viser til at Nordøyvegen er et ferjeavløsningsprosjekt som består av tre undersjøiske tunneler, en landtunnel og tre bruer som gir fast veiforbindelse til Lepsøya, Haramsøya, Flemsøya, Fjørtofta og Harøya/Finnøya. Prosjektets styrings- og kostnadsramme var opprinnelig fastsatt til henholdsvis 3 442 mill. 2017-kroner og 3 786 mill. 2017-kroner. Det reviderte bompengeopplegget og finansieringsplanen øker styrings- og kostnadsrammen til henholdsvis 5 564 mill. 2022-kroner og 6 062 mill. 2022-kroner, hvorav det opprinnelige bompengebidraget på 542 mill. 2022-kroner foreslås økt med 134 mill. 2022-kroner til totalt 676 mill. 2022-kroner. Det er også foreslått forlenget innkrevingstid, økte takster og innført betaling for nullutslippskjøretøy.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, merker seg prisveksten i prosjektet og at dette medfører et behov for forlenget innkrevingsperiode for bompenger. Hovedregelen for innkreving er nedbetaling etter 15 eller 20 år, men i dette prosjektet foreslår departementet en innkrevingsperiode på 25 år. Flertallet understreker at dette er en ekstraordinær situasjon, og at man bør sikre at man har bedre buffere for å unngå dette i fremtiden. Ved lengre innkrevingsperioder går bompengene i større grad til å betale renter enn selve investeringen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Representantforslag 237 S (2021–2022) fra Fremskrittspartiet om å kutte ferjebilletten på Nordøyvegen. Disse medlemmer foreslår i den saken at Nordøyvegen skal få kutt i bompenger finansiert av statlige midler, tilsvarende ferjebilletten beregnet med utgangspunkt i prisen per 1. januar 2021.

Disse medlemmer viser spesielt til at regjeringen har foreslått å gjøre ferjene gratis for alle passasjerer på forbindelser til øysamfunn med færre enn 100 000 reisende per år. Nordøyane som Nordøyvegen omfatter, er slike øysamfunn, og disse medlemmer mener at gratis «ferjebillett» også må omfatte Nordøyvegen i form av tilsvarende kutt i bompengene.

Disse medlemmer viser også til nylig informasjon fra Møre og Romsdal fylkeskommune om at prosjektet går bedre og blir billigere enn planlagt, og at det ligger an til besparelser på om lag 200 mill. koner. Dette danner også grunnlaget for at bompengene ikke burde økes, da det ikke er behov for dette for å fullfinansiere prosjektet.

Disse medlemmer støtter følgelig ikke økningen i bompenger som foreslås i denne proposisjonen, og viser for øvrig til omtale og forslag i Dokument 8:237 S (2021–2022).