Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mani Hussaini, Tom Kalsås, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal
og lederen Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård
Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet,
Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm,
og fraKristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Representantforslag 113 S
(2021–2022) fra representanter fra Høyre om en storstilt satsing
på norsk hydrogen- og ammoniakkutvikling.
Komiteen viser til at satsing
på hydrogen og ammoniakk vil være viktig i arbeidet med å kutte
utslippene av klimagasser, særlig fra industrien, skipsfarten og tungtransporten.
I tillegg er det et potensial for bruk av hydrogen i togdriften.
Komiteen viser videre til at
det er en rekke planer om hydrogenproduksjon flere steder i Norge,
blant annet Berlevåg, Glomfjord, Meråker og flere andre steder.
Komiteen vil blant annet fremheve
det nye anbudet på Vestfjordsambandet, hvor fergene skal gå på hydrogen.
I tillegg til å kutte utslipp vil dette bidra til å skape lønnsomhet
for hydrogenproduksjon i Nordland.
Komiteen mener det haster med
å få på plass virkemidler som sikrer lønnsomhet i produksjon og
bruk av hydrogen og ammoniakk i Norge.
Komiteen viser til de store
planene om hydrogenproduksjon på Mongstad i regi av Equinor, Eviny
og Air Liquide, som nylig ble skrinlagt på grunn av manglende forutsigbarhet
i rammebetingelsene.
Komiteen mener dette viser
behovet for raskt å få på plass rammebetingelser som for eksempel
differansekontrakter som kan gjøre det lønnsomt å bruke hydrogen/ammoniakk,
selv om prisen er noe høyere enn for fossilt brensel.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at staten allerede
bidrar til utviklingen av hydrogen gjennom en lang rekke virkemiddel,
og viser til at regjeringen har ytterligere styrket dette virkemiddelapparatet
i statsbudsjettet for 2022, og at Olje- og energidepartementet vil
sette i gang et helhetlig utredningsarbeid om mulighetene innen
hydrogen.
Disse medlemmer mener at valg
av virkemiddel bør følge av hva som er den mest hensiktsmessige måten
å oppnå mål på. Differansekontrakter er virkemidler som kan benyttes
for å stimulere til private investeringer i utslippsreduserende
løsninger ved å dekke prisdifferansen mellom forurensende og ren
teknologi i tilfeller hvor forventet CO2-pris
i årene fremover er for lav eller for usikker til å utløse investeringer
i ren teknologi i dag. Differansekontrakter kan også kobles mot kraftpris
eller andre referansepriser.
Disse medlemmer viser til at
høsten 2020 leverte en ekspertgruppe en vurdering av bruk av differansekontrakter.
Ekspertgruppen vurderte at slike kontrakter kan være relevante for
innovative prosjekter som er teknologisk modne og klare til markedsintroduksjon,
men som fortsatt er kommersielt umodne. Differansekontrakter er
med andre ord ikke egnet så lenge teknologien fortsatt er umoden.
Ekspertgruppen vurderte potensialet for differansekontrakter i dag
som begrenset som følge av få relevante og teknologisk modne prosjekter.
Enova har mulighet
til å ta i bruk differansekontrakter i dag, men har foreløpig vurdert
andre virkemidler som mer hensiktsmessige for å nå sine mål.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har store ambisjoner for utvikling av markedet for hydrogen og
at det er viktig å bidra til å bygge opp til en sammenhengende verdikjede
innen hydrogen der produksjon, distribusjon og bruk utvikles parallelt. Disse medlemmer mener
det er viktig å sette et mål om årlig produksjon av både blå og
grønn hydrogen innen 2030.
Disse medlemmer viser til brev
til komiteen fra olje- og energiministeren hvor det vises til at
staten allerede bidrar til utvikling av hydrogen gjennom en lang rekke
virkemidler, og at i statsbudsjettet for 2022 ble satsingen på hydrogen
forsterket med totalt 220 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at
regjeringen har fremmet Meld. St. 11 (2021–2022) Tilleggsmelding til
Meld. St. 36 (2020–2021), som oppdaterer og konkretiserer regjeringens
politikk for hydrogen, og viser til at Norge har noen forutsetninger
som i utgangspunktet legger til rette for produksjon av hydrogen
med ingen eller lave utslipp. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen i Meld. St. 11 (2021–2022) varsler at de vil bidra
til å bygge opp en sammenhengende verdikjede for hydrogen produsert
med lave eller ingen utslipp der produksjon, distribusjon og bruk
utvikles parallelt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at en rekke av forslagene som ligger til grunn for behandling
av Dokument 8:113 S (2021–2022), allerede er under arbeid eller
under planlegging. Bl.a. «Veikart for hydrogen» som ble presentert
i Meld. St. 36 (2020–2021), vil bli behandlet i Stortinget, sammen
med tilleggsmeldingen. Disse
medlemmer viser til at Enova allerede støtter 15 forprosjekter for
å utrede muligheten for å produsere hydrogen fra fornybar kraft
til bruk i maritim sektor. Det er lyst ut midler til investeringsstøtte
på opptil 150 mill. kroner til 2–4 prosjekt som skal produsere hydrogen
fra fornybar kraft til bruk i maritim transport. Barents Blue, et prosjekt
ledet av Horisont Energi, i samarbeid med Equinor og Vår Energi,
fikk i desember tildelt 482 mill. kroner i støtte av Enova. Prosjektet
skal utvikle verdens første og største ammoniakkfabrikk tilnærmet
uten utslipp av klimagasser.
Disse medlemmer viser til at
EU allerede har en viktig koordinerende rolle for å sørge for en
enhetlig utvikling av infrastruktur for bl.a. hydrogen, hvor EU
bidrar til felles standarder og utvikling av hydrogeninfrastruktur
for sjø- og veitransport. Disse medlemmer viser til at
Samferdselsdepartementet har utarbeidet et foreløpig posisjonsnotat.
Der framgår det bl.a. at Norge støtter en aktiv politikk for å fremme
infrastruktur for alternative drivstoff i Europa, der utviklingen
er basert på at fylleinfrastruktur må tilpasses behovet. Disse medlemmer viser
til at Norge i desember 2020 sluttet seg til den europeiske satsingen
for innovasjons- og industrisamarbeid (IPCEI) for hydrogen, og Enova
fikk ansvaret for å forvalte deltakelsen nasjonalt. Enovas forvaltning
skal skje på en måte som er i tråd med rammene, målene og prioriteringene
i styringsavtalen. Støtte til norske prosjekter dekkes innenfor
Enovas eksisterende finansielle rammer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at innen 2050
skal markedet for produksjon, bruk og eksport av hydrogen i Norge
være godt etablert. Dette vil være et viktig bidrag for å nå norske
og europeiske klimamål. Som et første steg på veien dit mener disse medlemmer at
det må etableres et marked for hydrogen med hydrogenknutepunkter
innen 2025. På kort sikt må det inngås samarbeid med private aktører
om å etablere fem hydrogenknutepunkter for maritim transport, med muligheter
for utvikling av tilknyttede landtransportløsninger basert på hydrogen
som energibærer.
Disse medlemmer mener også
det må etableres ett til to industriprosjekter med tilhørende produksjonsanlegg
for hydrogen innen 2025, der formålet er å demonstrere verdikjeder
med globalt spredningspotensial. I tillegg må antall pilot- og demonstrasjonsprosjekter
i Norge økes for å bidra til teknologiutvikling og kommersialisering.
Disse medlemmer mener det må
satses på prosjekter i hele verdikjeden, fra forskning til markedsintroduksjon.
Norges forskningsråd, Enova, Gassnova og Innovasjon Norge må ha
sentrale roller i dette. Disse medlemmer mener at staten
har en viktig rolle å spille i å legge til rette for industriell
utvikling og anvendelse av hydrogen og ammoniakk gjennom statlig
innkjøpspolitikk, virkemiddelapparatet, forsknings- og utviklingsressurser,
støtte til piloter og demonstrasjonsanlegg, reguleringer, krav og
skatter og avgifter.
På den bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at det i samarbeid med private
aktører kan etableres fem hydrogenknutepunkter for maritim transport,
med muligheter for utvikling av tilknyttede landtransportløsninger
basert på hydrogen.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at det i samarbeid med private
aktører kan etableres ett til to industriprosjekter med tilhørende
produksjonsanlegg for hydrogen innen 2025, der formålet er å demonstrere verdikjeder
med globalt spredningspotensial.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at det i samarbeid med private
aktører kan etableres fem til ti pilotprosjekter for utvikling og
demonstrasjon av nye og mer kostnadseffektive hydrogenløsninger
og -teknologier.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti mener
at det er feil å etablere et statlig hydrogenselskap. Det er i dag
en rekke store private bedrifter som jobber med hydrogen og ammoniakkprosjekter, som
har langt bedre industrielle forutsetninger for å lykkes enn det
staten har. Et større statlig eierskap må ikke bli et premiss for
gjennomføringen av det grønne skiftet. Disse medlemmer mener at statens
rolle må være å legge til rette for økt etterspørsel og rammevilkår
som gjør at satsingen får tilstrekkelig forutsigbarhet, volum og lønnsomhet
over tid. Disse
medlemmer understreker at staten er deleier i flere av bedriftene
som satser på hydrogen i Norge.
For å kunne utløse
potensialet i hydrogensatsingen i Norge frem mot 2030, mener disse medlemmer at det
heller bør vurderes andre og nye virkemidler.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og Kristelig Folkeparti viser til at differansekontrakter
har blitt pekt på som et nyttig virkemiddel som kan bidra til å
få på plass helhetlige verdikjeder av produksjon, distribusjon og
bruk av hydrogen og ammoniakk. Disse medlemmer mener at bransjen
trenger rammebetingelser som skaper forutsigbarhet for å realisere
lønnsomme og innovative fornybare energiløsninger. Disse medlemmer viser til at
prestisjeprosjektet for flytende, grønt hydrogen på Mongstad nylig
ble skrotet. Kundene uteble blant annet fordi en høy hydrogenpris
ikke kan konkurrere med fossile drivstoff. Prosjektet er et samarbeid
mellom Eviny, Equinor og Air Liquide, og prosjektleder Bjørn Sundland
i Eviny fortalte til E24 (3. mars 2022) at differansekontrakter
her ville ha redusert risikoen ved å ta i bruk hydrogen som drivstoff
og bidratt til å få i gang storskalaproduksjon av flytende, grønt
hydrogen i Norge. På bakgrunn av at flere prosjekter er varslet
i tiden som kommer, mener disse medlemmer at det er svært
avgjørende å få klarhet i rammevilkårene slik at næringslivet kan
få den nødvendige forutsigbarheten til å investere i det grønne
skiftet de neste årene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra med statlige virkemidler for å etablere en
norsk hydrogennæring, fremfor å opprette et nytt statlig hydrogenselskap.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere nye virkemidler som kan være utløsende for
å få igangsatt prosjekter med hydrogen eller ammoniakk som energibærer,
deriblant differansekontrakter.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen påse at det er innenfor Enovas mandat å støtte prosjekter
som er aktuelle for IPCEI Hydrogen-ordningen.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for ytterligere styrking av Forskningsrådets
forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) innenfor hydrogen
og ammoniakk.»
Disse medlemmer viser
til det store potensialet for bruk av hydrogen og ammoniakk som
drivstoff i skipsfarten. Utformingen av anbud for ferger på Vestfjordsambandet
i Nordland er et eksempel på en aktiv næringspolitikk som har gitt
store ringvirkninger i form av etablering av industri og verdikjeder
for hydrogen. Disse
medlemmer mener at lignende tiltak for å skape et marked for
hydrogen i Norge bør vurderes innen togtransport, eksempelvis på
Rørosbanen, Raumabanen og Nordlandsbanen.
Disse medlemmer viser til
potensialet for luftfart drevet av hydrogen og ammoniakk og at etableringen
av luftfartssenter og innovasjonssenter for slike løsninger må ses
i sammenheng med den helhetlige satsingen på hydrogen og ammoniakk.
Videre mener disse medlemmer at
de nordiske landene bør samarbeide om å stille krav om utslippsfri skipsfart
mellom de nordiske landene.
På den
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen videreutvikle samarbeidet med de andre nordiske
landene om en fullskala infrastrukturplan for hydrogen i Norden
rettet mot maritim sektor og landtransport. I planen skal det stilles
krav om utslippsfri skipsfart mellom de nordiske landene.»
«Stortinget
ber regjeringen øke hurtigbåtsatsingen under Klimasats for å styrke
fylkeskommunens arbeid med å fremme null- og lavutslipps hurtigbåter,
inkludert hydrogen- eller ammoniakkdrevne båter.»
Disse medlemmer mener
at norsk sokkel har et stort potensial for utvikling av blått hydrogen
og ammoniakk i kombinasjon med karbonfangst og -lagring under slik
produksjon. Hydrogen produsert med norsk naturgass med fangst og
lagring av CO2 blir en viktig faktor
i Europa som skal redusere utslippene til netto null. Disse medlemmer mener
at dette vil være et viktig konkurransefortrinn for norsk næringsliv
og hydrogenproduksjon. McKinsey anslår i rapporten «Norge i morgen»
at Norge i 2030 kan eksportere blått hydrogen til Europa tilsvarende
om lag 12 pst. av Europas samlede behov for hydrogen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen aktivt arbeide for å sikre Norges deltagelse og
muligheter i EU-prosesser om hydrogenutviklingen i Europa.»
Komiteens flertall,
alle unntatt Fremskrittspartiet og Miljøpartiet De Grønne, mener
satsing på utslippsfri hydrogenproduksjon er svært viktig for å
nå mål om nullutslipp i ulike sektorer.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til budsjettavtalen for 2022 med regjeringspartiene og viser til
flertallsmerknadene og forslagene i finansinnstillingen:
«Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener økning og elektrifisering av norsk hydrogen- og ammoniakkproduksjon
vil kunne gi viktige bidrag til å kutte utslipp i industrien, maritim
sektor og utvikle nye grønne eksportmuligheter for Norge. Flertallet
viser til at det skal legges vekt på å støtte opp under utvikling
og etablering av infrastruktur med fokus på knutepunkter og leveransekjeder
som legger til rette for markedsutvikling og kommersiell bruk av
hydrogen. Flertallet mener det er behov for en større satsing på
hydrogen enn det Solberg-regjeringen la opp til og viser til flertallets
enighet om å styrke hydrogensatsingen. Den økte satsingen skal forvaltes
av Forskningsrådet og Enova, jf. kap. 1830, post 51. Flertallet
peker på at det vil være nødvendig med forutsigbare og effektive
virkemidler som kan avlaste risiko i en oppstartsfase. Differansekontrakter
kan være et egnet virkemiddel for å komme i gang med grønn industriutvikling.
-
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for realisering av storskala grønn hydrogenproduksjon.
-
Stortinget ber regjeringen
gå i dialog med industrien og utrede hvordan norsk ammoniakkproduksjon
kan elektrifiseres.»
Dette flertallet ser fram
til regjeringens oppfølging av disse punktene.
Komiteens medlem
fra Rødt mener at satsing på en miljøvennlig hydrogenindustri
kan bli et viktig bidrag både til det nye industrieventyret Norge trenger
på vei ut av oljealderen, og til å kutte utslipp.
Dette medlem viser til at
regjeringen har uttrykt store ambisjoner på dette området, og vil
understreke viktigheten av at dette følges opp i arbeidet med energimeldingen
og regjeringens tillegg til energimeldingen.
Dette medlem mener det er
feil vei å gå å avlyse at den statlige innsatsen for å gjennomføre
dette kan skje gjennom statlig eierskap. Dette medlem viser til forslagsstillernes
begrunnelse for representantforslaget, hvor forslagsstillerne poengterer
Equinors ambisjoner om 10 pst. markedsandel på hydrogen, og mener
dette tjener som et godt eksempel på at statlig eide selskaper kan
gå foran i utviklingen av nye næringer.
Dette medlem vil understreke
at tilgang på rimelig kraft er viktig for satsing på hydrogenindustri.
Dette medlem viser til at
mye høyere strømpriser som følge av økt prissmitte fra utlandet
vanner ut Norges konkurransefortrinn og kan bli et hinder for utvikling
av også hydrogenindustri. Hydrogenindustri som må konkurrere med
oljeselskaper som kan skrive av sine strømkostnader på skatten,
vil også slite med å etablere seg.
Dette medlem er også positiv
til at Enova brukes til å støtte utviklingen av hydrogenindustri,
men understreker viktigheten av at dette ikke går på bekostning
av en nødvendig energieffektivisering som når husholdninger. En
aktiv bruk av statlige selskaper og statlig eierskap kan redusere
behovet for dette.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at utslippsfritt hydrogen
er et viktig og nødvendig bidrag til omstillingen til et utslippsfritt samfunn.
Utslippsfritt hydrogen vil være nødvendig for å redusere klimagassutslippene
både i transportsektoren og i tungindustrien.
Dette medlem viser til at
Norge har naturgitte fortrinn også for produksjon av hydrogen, både
blått hydrogen (fra gass og renset med CCS) og grønt hydrogen produsert
fra fornybar energi med elektrolyse. Dette medlem viser til at
EU-landene og Europakommisjonen vektlegger produksjon, import og
bruk av hydrogen for å redusere egne klimagassutslipp. EUs taksonomi
favoriserer grønt hydrogen, men en karboneffektiv produksjon av
blå og turkis hydrogen (hvor karbon skilles ut i fast form) er mulig
innenfor dette rammeverket så lenge CO2-utslippet
er lavere enn 100 gr/MWt.
Russlands angrep
på Ukraina vil påvirke Europas fremtidige energivalg. Dette medlem mener
det er usikkert hvilken effekt de store endringene vil få for Europas
satsing på blått hydrogen.
Dette medlem er derfor av
den oppfatning at komiteen bør avvente behandling av spørsmål knyttet til
hydrogen til behandlingen av energimeldingen og den tilknyttede
tilleggsmeldingen.