2.1 Kunnskapsdepartementet
Kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen
Post 64 Tilskudd til opplæring
av barn og unge som søker opphold i Norge
Sammendrag
Det foreslås å øke
bevilgningen med 86,5 mill. kroner som følge av høyere anslag for
antall elever som utløser tilskudd. Det økte anslaget skyldes flyktninger
fra krigen i Ukraina. Tilskuddet utbetales etterskuddsvis, og bevilgningen
i 2022 gjelder opplæring i skoleåret 2021–22.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 226 Kvalitetsutvikling
i grunnopplæringen
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Tilskudd
til utvikling og oversettelse av læremidler og pedagogisk barnehagemateriell
på ukrainsk
For å kunne tilby
barn, unge og voksne et godt utdanningstilbud i Norge er det viktig
å ha gode læremidler, spesielt knyttet til morsmålundervisning, norskopplæring,
samfunnsfag og tospråklig opplæring i fag. I dag er det nesten ingen
læremidler i tråd med norske læreplaner og rammeplaner på ukrainsk.
Det foreslås derfor 40 mill. kroner til en tilskuddsordning for
læremidler og pedagogisk barnehagemateriell på ukrainsk for barn,
unge og voksne.
Styrking
av nettbaserte ressurser og fjernundervisning tilpasset ukrainske
flyktninger
Det foreslås 10
mill. kroner til Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO)
ved OsloMet for å tilpasse og styrke tilbudet til ukrainske barn,
unge og voksne. Innenfor bevilgningen skal senteret kunne etablerere fjernundervisningstilbud
gjennom f.eks. digilær.no etter behov. I tillegg skal senteret utvikle
ressurser og tilbud i digitale ressurser som morsmål.no, skolekassa.no,
LEXIN (ordbok med lyd) og bildetema (bilde, lyd, tekst). Bevilgningen
vil også legge til rette for at NAFO kan støtte kommuner, fylkeskommuner
og ansatte i skole, barnehage og SFO som skal gi tilbud til ukrainske
flyktninger.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen med 50 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 260 Universiteter og høyskoler
Post 50 Statlige universiteter
og høyskoler
Sammendrag
Studietilbøyeligheten i Ukraina
er høy, og mange av flyktningene som kommer, vil være i en alder
der de normalt ville ønsket å starte eller fortsette et høyere utdanningsløp.
For å kunne gi flyktningene tilbud om å starte eller fortsette høyere
utdanning i Norge, og uten at det skal føre til lengre kø av kvalifiserte
norske søkere fra høsten 2022, er det behov for å midlertidig øke
utdanningskapasiteten ved universitetene og høyskolene. Som følge av
flyktningestrømmen fra Ukraina foreslås det å øke bevilgningen med
47,8 mill. kroner, tilsvarende et opptak av om lag 1 000 studenter
fra høsten 2022. Den økte kapasiteten er rettet mot flyktninger
fra Ukraina. Midlene kan tildeles både statlige og private universiteter
og høyskoler. Midlene vil bli tildelt som fireårige plasser i kategori D,
som gir institusjonene fleksibilitet til å tilpasse tilbud etter
faktisk etterspørsel. Økningen er midlertidig og skal fases ut i
tråd med normal studieprogresjon eller dersom studieplassene ikke
blir brukt. I tillegg kommer utgifter til utdanningsstøtte på kap.
2410.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 2410 Statens lånekasse
for utdanning
Post 50 Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning
Sammendrag
Det foreslås å øke
bevilgningen med 16 mill. kroner som følge av forslag om 1 000 nye
studieplasser i høyere utdanning, jf. omtale under kap. 260 post
50.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 72 Rentestøtte, overslagsbevilgning
Sammendrag
Det foreslås å øke
bevilgningen med 208 000 kroner som følge av forslag om 1 000 nye
studieplasser i høyere utdanning, jf. omtale under kap. 260 post
50.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 90 Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag
Det foreslås å øke
bevilgningen med 50,3 mill. kroner som følge av forslag om 1 000
nye studieplasser i høyere utdanning, jf. omtale under kap. 260
post 50.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 5617 Renter fra Statens
lånekasse for utdanning
Sammendrag
Det foreslås å øke
bevilgningen med 208 000 kroner som følge av forslag om 1 000 nye
studieplasser i høyere utdanning, jf. omtale under kap. 260 post
50.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
2.2 Kultur- og likestillingsdepartementet
Kap. 315 Frivillighetsformål
Post 78 Frivillighetstiltak
Sammendrag
Regjeringen foreslår
å øke bevilgningen med 10 mill. kroner til frivillige organisasjoner
som bidrar til inkludering og integrering av nyankomne flyktninger
fra krigen i Ukraina, jf. omtale under Andre saker nedenfor. Midlene
skal gå til frivillige organisasjoner som ikke mottar midler gjennom
Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDis) virkemiddelapparat.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Midlertidig tilskudd til frivillige
organisasjoner ifb. flyktninger fra Ukraina
Sammendrag
Frivillige organisasjoner
spiller en sentral rolle i utforming av fritidsaktiviteter, møteplasser
og aktivitetstilbud i lokalsamfunnet. Mange av de som ankommer Norge
fra Ukraina, er barn, som har behov for å inkluderes i aktivitet.
For raskt å kunne gi et tilbud til nyankomne flyktninger, er det
viktig at organisasjonene kan utvide, tilpasse eller skape nye aktiviteter
lokalt og skaffe til veie nødvendig utstyr for deltakelse. Regjeringen
har mottatt innspill fra flere av de frivillige organisasjonene og
vurderer at det hovedsakelig er behov for å styrke kapasiteten i
etablerte tilbud, fremfor å skape nye. Organisasjonene melder også
at det er behov for ressurser til å organisere og gjennomføre opplæring
av nye frivillige.
Regjeringen foreslår
at det bevilges 50 mill. kroner som et midlertidig tilskudd til
frivillige organisasjoner ifb. ankomster av fordrevne personer fra
krigen i Ukraina. Formålet er å sikre økonomisk støtte til frivillige
organisasjoner som bidrar til inkludering og integrering gjennom
å tilby aktiviteter, møteplasser og andre tilbud. Tiltakene skal
omfatte aktiviteter for voksne og barn i mottak og i lokalsamfunnene.
Midlene skal fordeles til frivillige organisasjoner gjennom eksisterende
virkemidler. Regjeringen foreslår at midlene fordeles på følgende
måte:
-
10 mill. kroner
til frivillige organisasjoners arbeid med aktiviteter for beboere
i mottak, jf. omtale under Justis- og beredskapsdepartementet kap.
490 post 21.
-
30 mill. kroner
til frivillige organisasjoners arbeid for flyktninger og innvandrere
gjennom det eksisterende virkemiddelapparatet til Integrerings-
og mangfoldsdirektoratet (IMDi), jf. omtale under Arbeids- og inkluderingsdepartementet
kap. 671 post 71.
-
10 mill. kroner
til frivillige organisasjoner som ikke mottar midler gjennom IMDis
virkemiddelapparat under Kultur- og likestillingsdepartementet kap. 315
post 78, jf. omtale over.
Fordelingen
skal bidra til at midlene treffer bredt og omfatter frivillige aktører
med ulike typer formål og aktiviteter. Det skal være enkelt å søke
om og motta midler. Noe av midlene vil kunne benyttes til administrasjon
av tilskuddene.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
Komiteens medlem
fra Rødt vil understreke frivillighetens viktige rolle i den
pågående ekstraordinære situasjonen og at det er positivt at det
bevilges ekstraordinære midler til frivillige organisasjoner.
Dette medlem ønsker å fremheve
innspillet fra Ungdom og fritid om fritidsklubbenes betydning i
integrering av barn og unge i det norske samfunnet, og hvordan ungdom
og voksne ved landets klubber er i gang med å planlegge aktiviteter
som letter ankomsten til Ukrainske flyktninger. Dette medlem vil anmode regjeringen
om å tilrettelegge for at det er mulig og enkelt for fritidsklubber
å søke tilskudd til disse aktivitetene.
2.3 Justis- og beredskapsdepartementet
Kap. 400 Justis- og beredskapsdepartementet
Sammendrag
Det er behov for
å forbedre kommunikasjons- og samhandlingsløsninger for den nasjonale
krisehåndteringen. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 14 mill.
kroner til anskaffelse av 4G mobiltelefoner for høygradert kommunikasjon.
De varige driftsutgiftene beløper seg til 3 mill. kroner fra og
med 2023. Det vises også til omtale av tiltak for å forbedre kommunikasjons-
og samhandlingsløsninger under kap. 440 Politiet og kap. 444 Politiets
sikkerhetstjeneste (PST).
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 70 Overføringer til private
Sammendrag
Det foreslås å øke
bevilgningen med 3 mill. kroner til tilskudd til Norsk senter for
informasjonssikring (NorSiS). Den foreslåtte bevilgningsøkningen
skal gå til gjennomføring av en informasjonskampanje om digital sikkerhet,
med det formål å øke sikkerhetsbevisstheten og kompetansen i befolkningen.
NorSiS skal planlegge
og gjennomføre kampanjen i samarbeid med relevante aktører.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Økt kapasitet til å avdekke
sammensatte trusler og etterretning i Norge
Politiet og Politiets
sikkerhetstjeneste (PST) har behov for økt kapasitet til å avdekke
sammensatte trusler og etterretning i Norge. Det foreslås å bevilge
totalt 57 mill. kroner fordelt på kap. 440 Politiet og kap. 444
Politiets sikkerhetstjeneste (PST), hvorav 34 mill. kroner på kap.
440, post 1 Driftsutgifter, til økt bemanning og anskaffelse av
utstyr til politiet og PST lokalt. Hensikten med tiltaket er å forsterke
politiets og PSTs enhet for samarbeid og analyse av sammensatte
trusler og kontraetterretning samt øke politiets og PSTs tilstedeværelse
i Nord-Norge.
Utvidet registreringskapasitet
i politiet
Økningen i antall
asylsøkere medfører et behov for økt registreringskapasitet i politiet.
Økt registreringskapasitet er viktig for å legge til rette for at
asylsøkerne som ankommer landet, kan gå videre i asylkjeden på en
effektiv måte. Det foreslås å øke bevilgningen med totalt 500 mill.
kroner til stillinger, utstyr og leie av lokaler mv. Tiltaket vil
gi økt registreringskapasitet ved Nasjonalt ankomstsenter i Råde
og i politidistriktene. Det legges i tillegg opp til å opprette
et ekstra midlertidig registreringssenter for å øke kapasiteten
på Østlandet.
Omfordeling av flyktninger og
evakuering av pasienter fra Ukrainas naboland
Regjeringen har
besluttet at Norge skal overføre personer som er fordrevet fra Ukraina
og som befinner seg i nærområdene til Ukraina, og bidra til å evakuere ukrainske
pasienter som har behov for medisinsk behandling. Dette vil føre
til økte utgifter til planlegging, bemanning og logistikkhåndtering
rundt mottakelsen i Norge. Det foreslås å øke bevilgningen på posten
med 13,4 mill. kroner.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 440 post 1 med 547,4 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener dagens situasjonsbilde i Europa
nødvendiggjør nasjonal grensekontroll, for å sikre kontroll med
hvem som passerer over våre landegrenser. Disse medlemmer viser til
den strømmen av mennesker på flukt som konflikten i Ukraina har
forårsaket. Ifølge UNHCR er 6,5 millioner ukrainere fordrevet i
eget land, i tillegg har 3,3 millioner ukrainere flyktet fra landet. Det
er følgelig tale om en betydelig strøm av mennesker gjennom Europa.
Antallet asylsøknader i Norge fra ukrainske borgere nærmer seg 15 000.
Disse medlemmer vil videre
vise til situasjonen under flyktningkrisen i 2015, hvor en stor
strøm av migranter fra Asia og Afrika tok seg til Europa. Erfaringen fra
den gang var at det i strømmen av flyktninger befant seg mange mennesker
som ikke hadde tilknytning til de krigsherjede områdene i Midtøsten.
Dette var dels økonomiske migranter som så situasjonen som en mulighet
for et bedre liv i Europa. Men det var også terrorister som gjemte
seg i menneskestrømmen, og flere av disse begikk senere terroranslag
på europeisk jord. Disse medlemmer mener
det på bakgrunn av disse tidligere erfaringer vil være naivt og
risikofylt om vi ikke innfører nasjonal grensekontroll i dagens
situasjon. Det er videre, slik disse medlemmer ser det, en
rimelig forsikring med nasjonal grensekontroll frem til situasjonen
igjen er oversiktlig.
Disse medlemmer vil videre
vise til bekymringen norsk politi har, om at strømmen av sårbare
mennesker gjennom Europa vil bli utnyttet av mennesker med onde
intensjoner. Det har særlig vært pekt på bekymring rundt at tidligere
overgrepsdømte norske borgere har engasjert seg i arbeidet med ukrainske
barn. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at et annet vektig argument for innføring av nasjonal
grensekontroll er at det gir et kontrollapparat for å fange opp kriminelles
utnyttelse og misbruk av de sårbare menneskene som nå er på flukt
fra et krigsherjet hjemland.
Disse medlemmer ønsker å innføre
grensekontroll på et nivå slik det var under koronapandemien. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
440
|
|
Politiet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, økes med
|
867 388 000
|
|
|
fra
kr 20 894 700 000 til kr 21 762 088 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under kapittel
1.2 i denne innstillingen. Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
440
|
|
Politiet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, økes med
|
30 000 000
|
|
|
fra
kr 21 442 088 000 til kr 21 472 088 000»
|
|
Post 25 Variable utgifter ved
ankomst, mottak og retur i politiets utlendingsforvaltning
Utvidet registreringskapasitet
i politiet
Sammendrag
Bevilgningen på
posten dekker blant annet variable kostnader knyttet til registrering
av nye asylsøkere. Prognosen for antall asylsøkere som forventes
til Norge i 2022, har økt til 35 000. Dette vil medføre økte kostnader.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 88 mill. kroner.
Omfordeling av flyktninger og
evakuering av pasienter
Regjeringen har
besluttet at Norge skal overføre personer som er fordrevet fra Ukraina,
og som befinner seg i nærområdene til Ukraina, og bidra til å evakuere ukrainske
pasienter som har behov for medisinsk behandling. Dette vil føre
til økte utgifter til ledsagelse og registrering av ankomne. Det
foreslås å øke bevilgningen på posten med 30,8 mill. kroner til
dette.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 440 post 25 med 118,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan
overføres
Sammendrag
Det er behov for
å forbedre kommunikasjons- og samhandlingsløsninger for den nasjonale
krisehåndteringen. Det foreslås å øke bevilgningen med 6 mill. kroner
til innkjøp av utstyr for sikker kommunikasjon i politiet, jf. omtale
under kap. 400 Justis- og beredskapsdepartementet og kap. 444 Politiets
sikkerhetstjeneste (PST).
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 444 Politiets sikkerhetstjeneste
(PST)
Økt kapasitet til å avdekke
sammensatte trusler og etterretning i Norge
PST har behov for
å øke kapasiteten til å avdekke sammensatte trusler og etterretning.
Det foreslås på denne bakgrunn å bevilge 23 mill. kroner til stillinger
og utstyr i PST. Se for øvrig omtale under kap. 440 Politiet.
Vurderinger knyttet til nye
asylsøkere
PST har behov for
å øke kapasiteten til å bidra med nødvendige sikkerhetsmessige vurderinger
knyttet til nye asylsøkere. Det foreslås å øke bevilgningen med
5 mill. kroner til formålet.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 444 post 1 med 28 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan
overføres
System for analyse av data
Det foreslås å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner til et system for analyse av data.
Dette vil øke PSTs kapasitet til sammenstilling og analyse av data,
og bidra blant annet til å styrke PSTs situasjonsforståelse om potensiell sikkerhetstruende
virksomhet. Bevilgningsbehovet for perioden 2023–2027 anslås til
om lag 190 mill. kroner.
Operativt teknologisk utstyr
og kommunikasjons- og samhandlingsløsninger
Det foreslås å øke
bevilgningen med 70 mill. kroner til anskaffelse av operativt teknologisk
utstyr og sikre kommunikasjons- og samhandlingsløsninger i PST.
Anskaffelsene har som hensikt å styrke PSTs evne til å avdekke,
forebygge og motvirke fremmede staters etterretningsvirksomhet i
Norge.
Sikkerhetstiltak i PST
Det foreslås å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner til sikkerhetstiltak og løsninger
for å øke driftssikkerheten i PST.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 444 post 45 med 90 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 451 Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap
Mobil befolkningsvarsling
Det foreslås 1 mill.
kroner til økt bemanning i DSB for etablering av befolkningsvarsling
basert på Cell Broadcast-teknologien, jf. nærmere omtale under kap.
451, post 45 og under Kommunal- og distriktsdepartementets kap.
543 post 70.
Sivilforsvaret
Det foreslås å øke
bevilgningen med 41 mill. kroner for å øke operativ evne i Sivilforsvaret.
Bevilgningen skal blant annet legge til rette for økt øving av de
tjenestepliktige i Sivilforsvaret, og økt rekruttering for å opprettholde
måltallet på 8 000 mannskaper i Sivilforsvaret.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 451 post 1 med 42 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan
overføres
Mobil befolkningsvarsling
Det foreslås å bevilge
49 mill. kroner i 2022 til etablering av et nytt system for befolkningsvarsling
basert på Cell Broadcast-teknologien, jf. også omtale under kap. 451
post 1 samt forslag under Kommunal- og distriktsdepartementets kap.
543 post 70.
Sivilforsvaret har
per i dag i overkant av 1 200 operative varslingsanlegg (tyfoner)
som antas å nå ut til rundt 50 pst. av befolkningen, dvs. de som
oppholder seg i byer og tettbygde strøk der hvor slike anlegg er
utplassert.
Cell Broadcast-teknologien
er et system for umiddelbar befolkningsvarsling gjennom mobilnettene.
Under forutsetning av at telefoner er påslått, vil et varsel sendt
gjennom dette systemet mottas av mobiltelefoner som befinner seg
i et definert område, med egen høy varslingstone og tekst uavhengig
av lydinnstillinger på telefonen. Systemet vil kunne benyttes lokalt,
regionalt og nasjonalt, og kan nå hele landet på mindre enn 30 sekunder.
Et slikt system vil bidra til å styrke egenberedskapen og være et
betydelig løft av samfunnssikkerheten.
For å implementere
befolkningsvarslingssystemet med Cell Broadcast-teknologi kreves
det tilrettelegging på statens side, og i de tre mobiltilbydernes
nett og systemer. I tillegg vil teknologien kreve oppgradering av programvare
i mobilnettene og i mobiltelefoner.
På statens side
må det blant annet anskaffes maskinvare, programvare og tjenester,
herunder etableres et system med grensesnitt mot hver av de tre
mobiltilbyderne for å kunne sende ut meldinger. Systemene må videre
driftes etter etablering. Anskaffelsen vil gjennomføres iht. sikkerhetsloven.
Systemet skal etter planen være operativt innen utløpet av 2022.
Regjeringen vil komme tilbake med samlet budsjettbehov for etablering
og drift av den nye løsningen i statsbudsjettet for 2023.
Sivilforsvaret
Det foreslås å øke
bevilgningen med 48,8 mill. kroner for å anskaffe nødvendig utstyr
til Sivilforsvaret gitt dagens mannskapsstyrke, i tillegg til å
anskaffe nytt og moderne utstyr.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 451 post 45 med 97,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 453 Sivil klareringsmyndighet
Sammendrag
Sikkerhetssituasjonen
medfører at flere virksomheter enn tidligere har fått behov for
å kunne motta sikkerhetsgradert informasjon for å sikre egen kjernevirksomhet,
og gjennom dette ivareta samfunnskritiske funksjoner. Sivil klareringsmyndighet
(SKM) mottar derfor flere anmodninger om sikkerhetsklarering enn
tidligere. Samtidig er SKMs kapasitet utfordret som følge av innføring
av klareringsnivåene «adgangsklarering» og «utvidet adgangsklarering».
Det er også usikkert når effektene av SKMs prosjekt for digitalisering
av behandlingen av klareringssaker vil inntre for fullt. Det foreslås derfor
å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i 2022 til økt bemanning for
å øke SKMs saksbehandlingskapasitet. Tiltaket forventes blant annet
å redusere risiko for innsidere i tjeneste for utenlandsk etterretning.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 455 Redningstjenesten
Post 71 Tilskudd til frivillige
organisasjoner i redningstjenesten
Sammendrag
De frivillige er
helt nødvendige for å redde liv over hele landet. Det foreslås å
øke tilskuddet til de frivillige organisasjonene i redningstjenesten
med 10,2 mill. kroner, for å dekke årlige drifts- og abonnementskostander for
2 000 nye Nødnett-terminaler. Støtte til drift av nye Nødnett-terminaler
er viktig for at en sentral del av redningstjenesten skal kunne
bidra effektivt i søk- og redningsaksjoner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 457 Nasjonal sikkerhetsmyndighet
Nasjonalt cybersikkerhetssenter
Sammensatte virkemidler
brukes stadig oftere i internasjonale konflikter, og digitale angrep
er en sentral del av verktøyboksen til fremmede stater. Siden 2019 har
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) sett en tredobling i antallet
cyberhendelser som får alvorlige konsekvenser for virksomheter i
Norge. Regjeringen vil derfor styrke NSMs evne til å forbedre den
digitale sikkerheten, og foreslår å øke NSMs driftsbevilgning for
å øke antall stillinger i nasjonalt cybersikkerhetssenter. Tiltaket
skal forbedre evnen til koordinering og hendelseshåndtering, herunder
analysefunksjon og praktisk bistand til rammede virksomheter.
Varslingssystem for digital
infrastruktur
Varslingssystem
for digital infrastruktur (VDI) består av et nettverk av sensorer
som utplasseres hos utvalgte offentlige og private virksomheter
som har kritisk infrastruktur. Sensorene samler inn data som gjør det
mulig for NSM å oppdage, verifisere og varsle om koordinerte og
alvorlige dataangrep. Sensorene fungerer som en «digital innbruddsalarm»
for å oppdage digitale angrep. For å øke effekten av systemet foreslås
det å øke antallet virksomheter som deltar i VDI og å øke analysekapasiteten
for å håndtere økt informasjonsmengde. Det foreslås også midler
for tilrettelegging for bruk av graderte systemer, jf. omtale under
post 45, og å fjerne deltakerkontingenten for private virksomheter,
jf. omtale under kap. 3457 post 1.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på posten med 28,3 mill. kroner i 2022.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan
overføres
Varslingssystem for digital
infrastruktur
Som del av forslaget
om å utvide deltakelsen i varslingssystem for digital infrastruktur
(VDI) foreslås det 17 mill. kroner til investeringer i teknisk utstyr,
blant annet for å tilrettelegge for bruk av graderte systemer i
VDI, jf. omtale under post 1.
Myndighetsportal og støtteverktøy
for digital sikkerhet
Det foreslås å utvikle
en felles digital myndighetsportal som inngangsport for f.eks. den
enkelte innbygger, små og mellomstore virksomheter, kommuner, eiere
av kritisk infrastruktur og myndigheter, slik at alle får ensartede
råd tilpasset sin målgruppe, uten at det forutsettes kunnskap om
roller og ansvar, innenfor det digitale sikkerhetsområdet.
Det foreslås videre
å utvikle et støtteverktøy for digital sikkerhet som tilbys alle
norske virksomheter. Verktøyet skal bidra til et systematisk arbeid
med digital sikkerhet hos virksomhetene, herunder gjøre det lettere
å evaluere hvor langt arbeidet med digital sikkerhet i egne systemer
er kommet. Det foreslås 7 mill. kroner til utvikling av myndighetsportal
og støtteverktøy for digital sikkerhet i 2022.
Oppsummering
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 457 post 45 med 24 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 3457 Nasjonal sikkerhetsmyndighet
Sammendrag
Private selskaper
som regnes som en del av kritisk infrastruktur i Norge, deltar i
VDI, og betaler en årlig deltakerkontingent. Deltakelse er i utgangspunktet
frivillig, men det er sentralt for vurderingen av det nasjonale
risikobildet at viktige virksomheter som ivaretar norsk digital
infrastruktur deltar. For å legge til rette for en deltakelse som
gir en god nok oversikt over det nasjonale risikobildet, foreslår
regjeringen at staten overtar finansieringen, slik at deltakerkontingenten
for private virksomheter faller bort.
Det foreslås å redusere
bevilgningen med 9,7 mill. kroner som følge av dette.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Kap. 480 Svalbardbudsjettet
Sammendrag
Ny grenselov ble
vedtatt av Stortinget i 2018. Loven kan gis anvendelse for Svalbard
ved forskrift, med nødvendige tilpasninger og særregler. Regjeringen
foreslår å øke bevilgningen med 8 mill. kroner for å innføre kontroll
på Svalbard av reisende til og fra øygruppen («personkontroll»)
i forbindelse med ikrafttredelse av grenseloven og ny grenseforskrift.
Ved innføring skal det gjennomføres sporadiske kontroller med hjemmel
i ny forskrift om kontroll med reisende til og fra Svalbard.
Personkontrollen
skal blant annet bidra til å hindre grensekryssende kriminalitet
i samsvar med grenselovens formål, ivareta offentlig orden og andre
nasjonale behov samt sikre håndheving av internasjonale forpliktelser.
Sysselmesteren vil være kontrollmyndighet, etter mønster fra politiets
grensekontroll på fastlandet. Bevilgningen skal gå til utstyrs-
og datasystemanskaffelser og stillinger hos Sysselmesteren. Midlene
plasseres på svalbardbudsjettets kap. 5 Sysselmesteren, post 1 Driftsutgifter.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 490 Utlendingsdirektoratet
Økt kapasitet for å håndtere
økte asylankomster
De høye ankomstene
av fordrevne fra Ukraina innebærer betydelig økt oppgavetilfang
i Utlendingsdirektoratet (UDI). Regjeringen foreslår at kapasiteten
i UDI økes for å håndtere situasjonen.
Det er behov for
betydelig flere stillinger for å håndtere oppgaver knyttet til opprettelse
og oppfølging av nye asylmottak og akuttinnkvarteringsløsninger.
Det er videre behov for en del støttetjenester som økonomihåndtering,
HR og kommunikasjon (bl.a. informasjon og veiledning på ukrainsk).
Det er også behov for økte midler til anskaffelse av rådgivning,
tilpasning av IKT-løsninger og produksjon av oppholdskort.
Det foreslås en
bevilgningsøkning på 150 mill. kroner knyttet til dette.
Omfordeling av flyktninger
og evakuering av pasienter
Regjeringen har
besluttet at Norge skal overføre personer som er fordrevet fra Ukraina,
og som befinner seg i Ukrainas nærområder, og bidra til å evakuere ukrainske
pasienter som har behov for medisinsk behandling. Det vil være behov
for 1,7 mill. kroner i økt bevilgning til administrative ressurser
for å håndtere dette.
Det foreslås samlet
å øke bevilgningen på posten med 151,7 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter,
asylmottak
Sammendrag
Bevilgningen på
posten skal dekke statens utgifter til drift av asylmottak.
Prognosene for
antall asylsøkere har økt fra 3 000 til 35 000. Situasjonen gjør
det nødvendig å ta i bruk dyrere mottaksløsninger som akuttinnkvartering
og andre midlertidige løsninger. Det er også behov for å etablere flere
midlertidige helseavtaler med kommuner om tuberkuloseundersøkelser
og innledende helsesjekk, da kapasiteten til dette ved Nasjonalt
ankomstsenter i Råde kommune ikke er tilstrekkelig. Som følge av
dette foreslås det å øke bevilgningen med 2 669,6 mill. kroner. Av
dette gjelder 10 mill. kroner frivillige organisasjoners arbeid
med aktiviteter for beboere i mottak. Det vises til nærmere omtale
av midlertidige tilskudd til frivillige organisasjoner i kapittel
2.2 Kultur- og likestillingsdepartementet.
Regjeringen har
besluttet at Norge skal overføre personer som er fordrevet fra Ukraina,
og som befinner seg i nærområdene til Ukraina, og bidra til å evakuere ukrainske
pasienter som har behov for medisinsk behandling, samt deres nærmeste
pårørende. Dette er tiltak som medfører behov for å øke bevilgningen
med 1 441,1 mill. kroner.
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på posten med 4 110,7 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser videre til bevilgningen under Justis- og beredskapsdepartementet,
kap. 490 post 21, hvor det er satt av 10 mill. kroner til aktiviteter
på asylmottak. Dette
medlem vil understreke viktigheten av at tildeling av disse
midlene skjer på en slik måte at de ikke kan tas ut i profitt av
leverandører av asyltjenester.
Post 60 Tilskudd til vertskommuner
for asylmottak
Sammendrag
Vertskommunetilskuddet skal
dekke vertskommunenes gjennomsnittlige utgifter til helse, barnevern, tolk
og administrasjon i forbindelse med drift av mottak i kommunen.
Som følge av økte prognoser for antall beboere i mottak foreslås
det å øke bevilgningen med 724,8 mill. kroner.
Regjeringen har
besluttet at Norge skal overføre personer som er fordrevet fra Ukraina,
og som befinner seg i nærområdene til Ukraina, og bidra til å evakuere ukrainske
pasienter som har behov for medisinsk behandling. Dette er tiltak
som fører til behov for å øke bevilgningen med 111,0 mill. kroner.
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på posten med 835,8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 70 Stønader til beboere
i asylmottak
Sammendrag
Bevilgningen på
posten skal dekke utgiftene til stønadsordningen for beboere i mottak.
Som følge av økte prognoser for antall beboere i mottak foreslås
det å øke bevilgningen med 246,5 mill. kroner.
Regjeringen har
besluttet at Norge skal overføre personer som er fordrevet fra Ukraina,
og som befinner seg i nærområdene til Ukraina, og bidra til å evakuere ukrainske
pasienter som har behov for medisinsk behandling. Dette er tiltak
som fører til behov for å øke bevilgningen med 74,2 mill. kroner.
Samlet foreslås
det å øke bevilgningen på posten med 320,7 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 75 Reiseutgifter for flyktninger
til og fra utlandet, kan
overføres
Sammendrag
Regjeringen har
besluttet at Norge skal overføre personer som er fordrevet fra Ukraina,
og som befinner seg i nærområdene til Ukraina, og bidra til å evakuere ukrainske
pasienter som har behov for medisinsk behandling. Dette vil føre
til økte utgifter til transport av flyktninger til Norge. Det foreslås
å øke bevilgningen på posten med 26,3 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Innkvartering av utlendinger
som søker beskyttelse
Sammendrag
Behovet for innkvartering
av utlendinger som søker beskyttelse i Norge, kan bli større enn
det bevilgningsforslagene i denne proposisjonen legger til rette
for. Regjeringen foreslår at Stortinget samtykker til at Justis-
og beredskapsdepartementet kan øke innkvarteringskapasiteten eller
iverksette nødvendige tiltak, selv om dette medfører et bevilgningsmessig
merbehov og forpliktelser utover 2022, jf. forslag til romertallsvedtak.
Det foreslås at summen av overskridelser på kap. 440 post 25 og
kap. 490 postene 21, 60 og 70 ikke kan overstige 5 mrd. kroner i
2022, og at forpliktelsene utover 2022 ikke kan overstige 5 mrd.
kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VI.
Overføring til Norge av personer
fordrevet fra Ukraina
Sammendrag
Krigen i Ukraina
kan gjøre det aktuelt å overføre flere personer som er fordrevet
fra Ukraina til Norge enn det bevilgningsforslagene i denne proposisjonen
legger til rette for. Regjeringen foreslår at Stortinget samtykker
til at Justis- og beredskapsdepartementet, gjennom europeisk koordinering
eller i særskilte tilfeller ved unilaterale initiativ, kan overføre
personer fordrevet fra Ukraina til Norge og overskride bevilgningene
på kap. 440 post 1, kap. 444 post 1 og kap. 490 postene 1, 21, 60,
70 og 75 innenfor en samlet ramme på 2 mrd. kroner, jf. forslag
til romertallsvedtak. Ved behov, og etter en nærmere vurdering,
foreslås det at deler av fullmaktsrammen kan omfordeles til Arbeids-
og inkluderingsdepartementet, som da kan overskride bevilgningene
under kap. 670 post 1, kap. 671 postene 60 og 61 og kap. 672 postene
60 og 61 innenfor rammen som er omfordelt.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak VII.
2.4 Kommunal- og distriktsdepartementet
Kap. 540 Digitaliseringsdirektoratet
Post 23 Utvikling og forvaltning
av nasjonale fellesløsninger, kan overføres
Sammendrag
Offentlige tjenester
i Norge er i svært høy grad digitalisert. Dette forenkler saksbehandling
og tjenesteyting for befolkningen, i tillegg til at det letter presset
på offentlige organer og helsetjenesten. For å kunne få tilgang
til flesteparten av offentlige digitale tjenester, er man avhengig
av en elektronisk ID (eID).
Dersom flyktninger
som ankommer Norge, raskt kan bli digitale brukere, kan det redusere
ressursbehovet for tjenester som ellers må utføres ved fysisk oppmøte.
Det foreslås å
bevilge 26 mill. kroner i 2022 til å etablere et opplegg for utstedelse
av eID til flyktninger fra Ukraina. Opplegget skal bidra til at
flyktninger kan få en eID på høyt sikkerhetsnivå, noe som er nødvendig for
tilgang til blant annet helsetjenester.
Digitaliseringsdirektoratet
skal forvalte midlene.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 541 IT- og ekompolitikk
Post 22 Utvikling, gjennomføring
og samordning av IT- og ekompolitikken, kan overføres, kan nyttes under
postene 61 og 70
Sammendrag
Risikoen for cyberangrep
mot norske virksomheter har økt som følge av Russlands invasjon
av Ukraina. Erfaringer fra flere målrettede angrep i 2020 og 2021
tilsier at det er et særskilt behov for å styrke den digitale sikkerheten
i kommunal forvaltning. Dette handler bl.a. om å motvirke datainnbrudd,
unngå løsepengevirus og opprettholde tilgjengeligheten til kommunens
datasystemer. I utgangspunktet er dette et virksomhetsansvar, men
en del kommuner – spesielt de små og mellomstore – har faglige og
økonomiske utfordringer med å ivareta dette ansvaret.
Det foreslås å
øke bevilgningen med 40 mill. kroner i 2022 for å legge til rette
for at kommunene kan knytte seg til et cybersikkerhetssamarbeid
(CERT eller tilsvarende). Målet med tiltaket er å øke kommunenes
evne til å oppdage, forebygge og håndtere digitale angrep. Innretningen
må avklares nærmere med berørte aktører. Flere alternativer kan
være aktuelle, herunder å utvide kapasiteten i en eksisterende CERT,
eller etablering av en ny kapasitet.
For det tilfellet
at det blir aktuelt å benytte en andel av midlene til forebygging
og håndtering av digitale hendelser, jf. omtale under post 61, foreslås
det at post 22 tilføyes stikkordet «kan nyttes
under post 61» i 2022.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post
61 (Ny) Forebygging og håndtering av digitale hendelser, kan nyttes under
post 22
Sammendrag
Det foreslås å
opprette en ordning for å styrke kommunenes kompetanse og kapasitet
til å forebygge og håndtere digitale hendelser, med en ramme på
10 mill. kroner. Målet med bevilgningen er å bidra til en rask økning
i kommunenes evne til å oppdage, forebygge og håndtere digitale
angrep.
Kommunal- og distriktsdepartementet
vil ha dialog med kommunesektorens interesseorganisasjon (KS) om
utforming av ordningen. Regjeringen vil vurdere innretning av ordningen
nærmere, og orientere Stortinget på egnet måte.
For det tilfellet
at det blir aktuelt å benytte en andel av midlene til å legge til
rette for at kommunene kan knytte seg til et cybersikkerhetssamarbeid
(CERT eller tilsvarende), jf. omtale under post 22, foreslås det
at post 61 tilføyes stikkordet «kan nyttes under post 22».
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 543 Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Post 70 Telesikkerhet og -beredskap, kan overføres
Forsterket reservesatellittsamband
mellom Svalbard og fastlandet
Regjeringen foreslår
å oppgradere reservesatellittsambandet for kommunikasjon i Longyearbyen
og mellom Svalbard og fastlandet, og på denne måten øke redundansen
ved eventuelle brudd på den tosegmenterte fiberkabelen mellom Svalbard
og fastlandet. Det foreslås å øke bevilgningen for å oppgradere
dagens reserveløsning til 4G-dekning i Longyearbyen for alle de
tre norske mobiloperatørene. Dette vil sikre både taletjenester
for en større gruppe brukere og muligheter for databasert kommunikasjon,
og øke beredskapen vesentlig. Løsningen skal i utgangspunktet etableres
for tre år, før en ny vurdering av situasjonen må gjøres.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
skal forvalte midlene i henhold til normale prosedyrer for bevilgninger
over posten. Det foreslås å bevilge 5 mill. kroner i 2022.
Mobil befolkningsvarsling
Cell Broadcast
er en teknologi som kan leveres over mobilnettene, og innebærer
at en melding kringkastes innenfor et geografisk område, med mulighet
for lokal, regional eller nasjonal varsling. Kringkastingen vil
gi rask utsending av meldinger nasjonalt, på få sekunder. Siden
meldingen blir kringkastet, vil den nå raskt frem til mobiltelefonene.
Meldingen vil komme frem også når det er stor trafikk i mobilnettene,
noe som ofte er tilfellet ved større hendelser.
Kostnadene for
implementering av systemet for de tre mobilnett-tilbyderne inkluderer
nødvendige oppgraderinger, investeringer, testing og implementering av
Cell Broadcast Centre.
Det foreslås på
denne bakgrunn å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i 2022.
Oppsummering
Samlet innebærer
de foreslåtte endringene at bevilgningen økes med 55 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 553 Regional- og distriktsutvikling
Post 61 Mobiliserende og kvalifiserende
næringsutvikling
Sammendrag
Målet med bevilgningen
på posten er å mobilisere bedrifter til innovasjon, omstilling og
utvikling og bidra til økt verdiskaping, sysselsetting og nyskaping
i regionene. Bevilgningen skal gi små og mellomstore bedrifter tilgang
til risikokapital, rådgivning og kompetansetjenester. Fylkeskommunene
har i 2022 mottatt 717,2 mill. kroner, hvorav Troms og Finnmark
fylkeskommune mottok 111,6 mill. kroner.
Regjeringen foreslår
en økning på 50 mill. kroner i bevilgningene til Troms og Finnmark
fylkeskommune. Øst-Finnmark er hardt rammet av sanksjonene som følge
av Russlands krigføring i Ukraina. Bevilgningen skal bidra til utvikling
og omstilling av næringslivet i Øst-Finnmark.
Midlene skal gå
til relevante tiltak i kommunene Vardø, Vadsø, Lebesby, Gamvik,
Berlevåg, Tana, Nesseby, Båtsfjord og Sør-Varanger. Midlene skal
prioriteres til de kommunene som er mest berørt av sanksjonene.
Fylkeskommunen
kan bruke det økte tilskuddet til:
-
Oppdrag til Innovasjon
Norge og Siva for finansiering av de næringsrettede virkemidlene
som omfattes av posten i dag: Distriktsrettede lån, tilskudd, garantier,
etablerertilskudd, mentorordningen, bedriftsnettverk, næringshageprogrammet
og inkubasjonsprogrammet
-
Kommunale næringsfond
-
Tilretteleggende
tiltak i regi av fylkeskommunen, herunder kartlegging, tilrettelegging
og gjennomføring av tilpasset kompetansetilbud i regionen
I Sør-Varanger
kan det gis tilskudd til omstillingsselskapet Sør-Varanger utvikling,
som forvalter tiltak gjennom omstillingsordningen.
Midlene tildeles
i tråd med gjeldende regelverk for offentlig støtte, og skal inngå
i den ordinære rapporteringen til departementet.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 571 Rammetilskudd til
kommuner
Post 64 Skjønnstilskudd, kan nyttes under
kap. 572 post 64
Sammendrag
Formålet med skjønnstilskuddet
er å kompensere kommuner og fylkeskommuner for lokale forhold som ikke
fanges opp i den faste delen av inntektssystemet.
Det er forventet
at antallet flyktninger i Norge som følge av krigen i Ukraina vil
øke raskt fremover. Alle kommuner som har asylmottak, får vertskommunetilskudd
som dekker de gjennomsnittlige merkostnadene som følger av å ha
et asylmottak i kommunen. Utgifter, hovedsakelig innenfor helse-
og barnevernsområdet, kan likevel variere betydelig mellom vertskommuner. Regjeringen
foreslår å øke skjønnstilskuddet med 170 mill. kroner for å fordele
til vertskommuner som har vesentlige utgifter til ukrainske flyktninger
i mottaksfasen som ikke blir dekket av vertskommunetilskuddet.
Midlene tildeles
kommunene via søknad til statsforvalterne. Statsforvalterne vil
deretter på bakgrunn av sin kjennskap til tjenestetilbud og økonomi
i kommunene komme med innspill til fordeling av midlene. Kommunal-
og distriktsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet
fordeler midlene mellom kommunene.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 581 Bolig- og bomiljøtiltak
Post 76 Utleieboliger og forsøk
med nye boligmodeller, kan
overføres
Sammendrag
Tilskuddet skal
bidra til flere egnede utleieboliger for vanskeligstilte på boligmarkedet,
og til utprøving av nye boligmodeller for personer med særskilte
boligbehov. Posten budsjetteres med tilsagnsramme, tilsagnsfullmakt
og bevilgning. Tilsagnsrammen i 2022 er på 154,1 mill. kroner med
en bevilgning på 171,1 mill. kroner.
Regjeringen foreslår
å øke bevilgningen med 450 mill. kroner, tilsvarende en økning i
tilsagnsrammen på 1 mrd. kroner i 2022. Formålet med tiltaket er
å bidra til rask fremskaffing av boliger til flyktninger fra Ukraina. Tilskuddet
skal brukes til dette formålet, men boligene blir ikke øremerket
flyktninger. Det vil si at kommunen senere kan disponere boligene
til andre vanskeligstilte. Husbanken kan i 2022 gi 30 pst. tilskuddsutmåling.
Flere kommuner
har i dag boliger som av ulike grunner står ubrukte eller tomme.
Med en forholdvis enkel istandsetting kan en del boliger gjøres
tilgjengelige for flyktninger. Regjeringen foreslår derfor at det midlertidig
åpnes opp for å gi tilskudd til kommuner i 2022 for istandsetting
av utleieboliger over posten. Dette vil legge til rette for at det
raskt kan tilgjengeliggjøres flere boliger for flyktninger.
Det foreslås at
bevilgningen på posten økes med 450 mill. kroner, til 621,1 mill.
kroner i 2022. Av dette er 519 mill. kroner knyttet til tilsagn
som skal gis i 2022, mens 102 mill. kroner er knyttet til tilsagn
som er gitt tidligere år. Tilsagnsrammen blir med dette 1 154 mill.
kroner. Det foreslås en økning i tilsagnsfullmakten på 550 mill.
kroner til 679 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og III.
2.5 Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten
Sammendrag
Bevilgningen på
posten er 12 485,5 mill. kroner.
Det er behov for økt kapasitet
hos Arbeids- og velferdsetaten for å håndtere et økt antall flyktninger
med behov for bistand fra etaten. Det foreslås midler til bl.a. mer
personell ved fylkeskontorene og kontaktsentrene.
Bevilgningen for
2022 foreslås økt med 15 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 670 Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
Sammendrag
Bevilgningen på
posten er 302,3 mill. kroner.
Bosettingsbehovet
i 2022 forventes å øke som følge av flere asylankomster og overføring
av personer fra Ukrainas nærområder. Det er derfor behov for økt
kapasitet hos IMDi for arbeid med bosetting og kartlegging av flyktninger.
Videre skal bevilgningen gå til økt kapasitet hos IMDi til veiledning
av kommuner og andre aktører.
Bevilgningen for
2022 foreslås økt med 34,9 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 671 Bosetting av flyktninger
og tiltak for innvandrere
Post 60 Integreringstilskudd, kan overføres
Sammendrag
Bevilgningen på
posten er 4 982,4 mill. kroner.
Kommuner som bosetter
flyktninger, mottar integreringstilskudd. Integreringstilskuddet
skal gi en rimelig dekning av de gjennomsnittlige merutgiftene kommunene
har ved bosetting og integreringsarbeid for flyktninger i bosettingsåret
og de neste fire årene. Behovet i 2022 anslås å være 3,3 mrd. kroner
høyere enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2022 og Prop. 51 S
(2021–2022). Hovedårsaken er en økning i prognosen for antall flyktninger
kommunene vil bosette i 2022 som følge av krigen i Ukraina.
Bevilgningen for
2022 foreslås økt med 3 297,3 mill. kroner.
Bosetting er en
frivillig oppgave for kommunene, som nå skal bygge opp kapasitet
i tjenesteapparatet i tråd med anmodninger fra staten. De særskilte
tilskuddene fra staten til bosetting og integrering utløses først ved
faktisk bosetting. I en situasjon med mye usikkerhet foreslår derfor
regjeringen at kommunene mottar en kompensasjon på 50 000 kroner
per vedtaksplass kommunene blir anmodet om og har stilt til rådighet,
men som ikke blir benyttet. Det forutsettes at kommunene tar imot
de flyktningene de får tildelt fra IMDi, og at kommunene har startet
med å bygge opp kapasiteten for disse plassene. Departementet vil
komme med retningslinjer for tilskuddsordningen. En eventuell tilskuddsutbetaling
vil først bli utbetalt i 2023 når faktisk antall bosatte kan legges
til grunn.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Rødt, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at 150 kommuner de siste årene ikke har
hatt mottak av flyktninger overhodet. Kommunene selv og KS har uttalt
at kostnadene med å oppskalere mottakstjenester i disse kommunene
dersom plassene ikke benyttes, kan bli høyere enn 50 000 kroner,
og at det sånn sett utgjør en stor økonomisk risiko for disse kommunene
å etablere kapasitet for bosetning av ukrainske flyktninger. Dette medlem viser
til at KS mener beløpet må dobles til 100 000 kroner, og foreslår
å øke bevilgningen på posten med 50 mill. kroner for å garantere
for disse midlene til kommuner som ikke har hatt flyktningmottak
de siste fem årene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
671
|
|
Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere
|
|
|
60
|
Integreringstilskudd,
kan overføres, økes med
|
50 000 000
|
|
|
fra
kr 8 279 665 000 til kr 8 329 665 000»
|
|
Post 61 Særskilt tilskudd ved
bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning
Sammendrag
Bevilgningen på
posten er 656,8 mill. kroner.
Kommuner som bosetter
enslige mindreårige flyktninger, mottar et særskilt tilskudd. Tilskuddet
kommer i tillegg til det ordinære integreringstilskuddet. Behovet
i 2022 anslås å være 106,7 mill. kroner høyere enn lagt til grunn
i saldert budsjett 2022. Hovedårsaken er en økning i prognosen for
antall enslige mindreårige flyktninger kommunene vil bosette i 2022
som følge av krigen i Ukraina.
Bevilgningen for
2022 foreslås økt med 106,7 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 71 Tilskudd til integreringsarbeid
i regi av sivilsamfunn og frivillige organisasjoner
Sammendrag
Bevilgningen på
posten er 215,2 mill. kroner.
Frivillige organisasjoners innsats
er et viktig bidrag til god og rask integrering av flyktningene
som kommer. Regjeringen foreslår å bevilge 30 mill. kroner til å
styrke det eksisterende virkemiddelapparatet hos IMDi til frivillige
organisasjoners arbeid med fritidsaktiviteter, møteplasser og tilbud
rettet mot flyktninger fra Ukraina. Det vises til nærmere omtale
av midlertidige tilskudd til frivillige organisasjoner i kapittel
2.2 Kultur- og likestillingsdepartementet.
Videre foreslår
regjeringen å bevilge 15 mill. kroner til norsktrening og engelsktrening
for personer som er fordrevet fra Ukraina, gjennom ordningen Tilskudd
til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner.
Det foreslås å
bevilge 50 mill. kroner til tidlig norskopplæring gjennom den eksisterende
norskopplæringsordningen. Hensikten er å gi mulighet til et visst tilbud
om tidlig norskopplæring til personer som er fordrevet fra Ukraina,
som enten bor i mottak eller andre steder, og for å muliggjøre et
lett skalerbart tilbud tilpasset hurtigspor for flyktninger fra
Ukraina etter bosetting.
Bevilgningen for
2022 foreslås økt med 95 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
2.6 Helse- og omsorgsdepartementet
Kap. 765 Psykisk helse, rus
og vold
Post
21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under
post 72
Sammendrag
Det foreslås å
øke bevilgningen med 7 mill. kroner i 2022 for at Helsedirektoratet
kan inngå en rammeavtale med en eller flere leverandører av psykososial
bistand til kommunale helse- og omsorgstjenester, som for eksempel
rådgivning, utredning, behandling og oppfølging i akutte situasjoner.
Erfaringene fra blant annet leirskredet i Gjerdrum er at helsetjenestenes
evne til å ivareta befolkningens behov for psykososial støtte raskt
overskrides i krisesituasjoner. Det forventes at behovet for slik
bistand vil være stort i tilknytning til økt flyktningetilstrømming
fra Ukraina. En rammeavtale vil kunne benyttes for å gi enkeltkommuner
bistand til å håndtere flyktningenes hjelpebehov på en rask og effektiv
måte.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 75 Vold og traumatisk
stress, kan overføres
Sammendrag
Det foreslås å
øke bevilgningen til Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk
stress (NKVTS) med 1,5 mill. kroner i 2022, tilsvarende en prosjektlederstilling.
Formålet med bevilgningen er at senteret skal kunne møte økt etterspørsel
etter forskningsbasert kunnskap og kunnskapsformidling som følge
av krigen og flyktningestrømmen fra Ukraina. Flere temaområder er aktualisert
slik som traumer, radikalisering og retraumatisering blant veteraner
og andre sårbare. En midlertidig økt bevilgning vil bidra til at
denne kompetansen blir raskere tilgjengeliggjort.
Det foreslås videre
å øke bevilgningene til de regionale ressurssentrene om vold, traumatisk
stress og selvmordsforebygging (RVTSene) med 6,5 mill. kroner i 2022,
tilsvarende én stilling per senter. Formålet med bevilgningene er
at sentrene skal kunne møte økt etterspørsel etter kompetanseheving,
veiledning og annen tjenestestøtte som følge av krigen og flyktningestrømmen
fra Ukraina. Mange som nå ansettes i mottak, har ikke relevant kompetanse
fra før, og flere kommuner og spesialisthelsetjenester har begrenset
erfaring med de psykososiale utfordringene flyktningene kan ha.
En midlertidig økt bevilgning vil gjøre det mulig å arbeide mer
utadrettet og raskere nå flere tjenester med behov for kompetanseheving
og bistand.
Samlet foreslås
bevilgningen på posten økt med 8 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
2.7 Barne- og familiedepartementet
Kap. 856 Barnevernets omsorgssenter
for enslige, mindreårige asylsøkere
Sammendrag
Posten dekker utgifter
til drift av omsorgssentre for enslige, mindreårige asylsøkere og
flyktninger under 15 år, kjøp av plasser i private omsorgssentre,
forvaltningsoppgaver knyttet til omsorgssentrene og bosettingsarbeid.
Bevilgningen i Saldert budsjett 2022 legger til rette for drift
av 50 plasser. Det legges nå opp til en gradvis kapasitetsøkning
opp til 240 plasser ved utgangen av året. Det vil også være utgifter
til etablering av akuttlokasjon for å kunne ivareta mange samtidige
ankomster fra Ukraina, og bemanning til eventuell akuttinnkvartering.
Særlig for yngre barn kan det også være aktuelt med et familiebasert
botilbud som alternativ til plass i omsorgssenter. Bevilgningsbehovet
på posten er svært usikkert, og det kan bli behov for rask oppskalering
av tilbudet. Departementet foreslår derfor også en overskridelsesfullmakt,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Det foreslås å
øke bevilgningen på kap. 856 post 1 med 150 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak I og II.
2.8 Nærings- og fiskeridepartementet
Kap. 2421 Innovasjon Norge
Post 77 (Ny) Tilskudd til bedrifter
som har hatt inntektsbortfall ifb. krigen i Ukraina
Sammendrag
Normalt må bedrifter
selv bære nedsiderisikoen ved sine investeringer. Det er ikke tradisjon
for at staten kompenserer bedrifter for tap som følge av sanksjoner eller
annen geopolitisk risiko. Russlands krigføring i Ukraina og medfølgende
sanksjoner skaper imidlertid særskilt stor usikkerhet for næringslivet
i Øst-Finnmark. Det er samtidig av nasjonal interesse at det opprettholdes
bosetting i Norges grenseområde mot Russland.
Regjeringen foreslår
derfor å opprette en støtteordning for bedrifter som har hatt et
stort inntektsbortfall som følge av krigen i Ukraina. Formålet med
ordningen vil være å bidra til at disse bedriftene får rom til å
tilpasse seg til situasjonen. Tiltaket innebærer at Innovasjon Norge
kan gi tilskudd til bedrifter i Norge som ikke får oppgjør for kontrakter
med russiske, hviterussiske og ukrainske kunder, inngått før EUs
andre sanksjonspakke ble kjent 25. februar 2022.
Kontrakter inngått
etter dette kan i særskilte tilfeller også omfattes, dersom bedriftene
kan sannsynliggjøre at dette er kontrakter og kundeforhold som ligger innenfor
bedriftens virkeområde og normale forretningsdrift, og så sant det
er mulig etter statsstøtteregelverket. Ordningen gjelder for oppdrag
utført innen utgangen av september 2022. Tilskuddet vil kunne dekke inntil
80 pst. av fordringer bedriftene har mot russiske, hviterussiske
og ukrainske bedrifter. Ordningen gjelder for bedrifter som har
hatt minimum 50 pst. av omsetningen sin fra Russland, Hviterussland
og Ukraina. I tråd med føringene i statsstøtteregelverket kan det
gis inntil 400 000 euro i tilskudd per foretak. Det kan ikke gis
støtte til kontrakter som er i strid med eller undergraver de restriktive
tiltakene.
Regjeringen foreslår
en bevilgning på 55 mill. kroner over kap. 2421 post 77. Administrasjons-
og gjennomføringskostnader dekkes over denne bevilgningen.
Ordningen må notifiseres,
og det tas forbehold om godkjenning av ordningen fra EFTAs overvåkingsorgan (ESA).
Hvis godkjenningen innebærer vesentlige endringer, vil regjeringen
komme tilbake til Stortinget.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 2460 Eksportfinansiering
Norge
Post 25 (Ny) Forvaltning av
midlertidig lånegarantiordning ifb. krigen i Ukraina
Sammendrag
Regjeringen foreslår
å opprette en ny, midlertidig lånegarantiordning under Eksportfinansiering
Norge (Eksfin). Formålet med ordningen er at ellers lønnsomme bedrifter
som har likviditetsmangel som følge av Russlands krigføring i Ukraina,
får tilgang til likviditet og dermed kan tilpasse seg situasjonen.
Ved at staten tilbyr risikoavlastning til finansforetak, gis de
aktuelle bedriftene bedre muligheter for lån. Det foreslås en ramme
på 400 mill. kroner for ordningen, og den skal innrettes slik at
den kan avhjelpe situasjonen uten å undergrave de restriktive tiltakene.
Det foreslås tapsavsetning tilsvarende 30 pst. av rammen, jf. omtale
under kap. 2460 post 55.
Det settes krav
om at selskapene som omfattes av ordningen, har betydelig likviditetsmangel
som følge av Russlands krigføring i Ukraina og har hatt minimum
40 pst. av sin omsetning fra handel med Russland, Hviterussland
og Ukraina i 2021 eller i snittet av årene 2019–2021. Tilbudet gjelder
for nye lån til bedrifter med virksomhet i Norge som forventes å
være lønnsomme under normale markedsforhold.
Regjeringen foreslår
at garantiordningen dekker 90 pst. av finansforetakets tap pro rata
på hvert lån som oppfyller vilkårene. Etter hvert som lånet nedbetales,
reduseres det garanterte beløpet forholdsmessig. Staten og finansforetaket
tar tap under garantien på like vilkår. Lånene skal ikke utgjøre
mer enn 15 pst. av årlig omsetning de siste tre regnskapsår. I særskilte
tilfeller kan det gis et høyere beløp for foretak som er aktive
i sektorer som er særlig berørt av krisen, direkte eller indirekte
av Russlands aggresjon mot Ukraina. Det kan gis garantier for lån
på inntil 50 mill. kroner og med løpetiden på inntil seks år. Lånene
kan brukes til dekning av driftsutgifter og finansiering av investeringer.
Kundene må betale en garantiprovisjon i tråd med de midlertidige
reglene for offentlig støtte i forbindelse med Ukraina-krisen.
Det tas forbehold
om godkjenning av ordningen fra EFTAs overvåkingsorgan ESA.
Regjeringen foreslår
å bevilge 5 mill. kroner til Eksfins forvaltning av lånegarantiordningen
i 2022. Selv om ordningen er midlertidig, vil det være nødvendig
å følge opp utestående garantier og erstatningsutbetalinger over
flere år. Utgifter knyttet til dette vil foreslås dekket av bevilgninger
i de årene utgiftene kommer til utbetaling.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Post 55 (Ny) Tapsavsetning
for midlertidig lånegarantiordning ifb. krigen i Ukraina
Sammendrag
Det vises til omtale
av lånegarantiordningen under post 25. Det vurderes å være risiko
for tap i ordningen. Denne risikoen vurderes på usikkert grunnlag
som noe høyere enn for lånegarantiordningen under koronapandemien,
hvor tapsavsetningen var 20 pst. Regjeringen foreslår derfor å bevilge
120 mill. kroner, tilsvarende 30 pst. av garantirammen, i tapsavsetning
for ordningen. Bevilgningen vil dekke eventuelle tap som inntreffer
under ordningen også i senere år.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 5460 Eksportfinansiering
Norge
Post 77 (Ny) Inntekter fra
midlertidig lånegarantiordning ifb. krigen i Ukraina
Sammendrag
Det vises til omtale
av den midlertidige lånegarantiordningen under kap. 2460 post 25.
Under ordningen vil staten motta inntekter fra garantiprovisjon.
Regjeringen foreslår en inntektsbevilgning på 1 mill. kroner i 2022.
Det understrekes at anslaget er usikkert.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Utvidet låneramme for lavrisikolån
Sammendrag
Det foreslås at
rammen for lavrisikolåneordningen under Innovasjon Norge økes som
et engangstiltak i 2022. Økningen forbeholdes bedrifter i Øst-Finnmark. Lavrisikolån
gis på markedsmessige vilkår og i hovedsak til prosjekter som samfinansieres
med lån fra private banker. Lavrisikolån brukes blant annet til
å delfinansiere investeringer i bygninger, driftsutstyr, fiskefartøy
og til investeringer i landbruket. Lånene bidrar til å utløse annen
finansiering, og kan være relevante for bedrifter i Øst-Finnmark
som søker å omstille seg. Administrasjonskostnader dekkes av rentemarginen.
Rammen for Innovasjon
Norges lavrisikolåneordning foreslås utvidet som et engangstiltak
i 2022 med 500 mill. kroner, fra 2,5 mrd. kroner til 3,0 mrd. kroner, jf.
forslag til romertallsvedtak.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak V.
2.9 Landbruks- og matdepartementet
Post 71 Tilskudd til erstatninger, overslagsbevilgning
Sammendrag
Mattilsynet har
ansvar for blant annet å ivareta folke- og dyrehelsen i Norge. Om
lag 5 pst. av de fordrevne fra Ukraina har med seg kjæledyr til
Norge. Disse dyrene vil sjelden oppfylle vilkårene for lovlig innførsel.
Ukraina har en dårligere dyrehelsestatus enn Norge, særlig når det
gjelder rabies. Etter gjeldende regelverk skal dyr som ikke oppfyller
vilkårene, enten returneres, avlives eller settes i karantene for
dyreeiers regning, inntil det er klart at de ikke representerer
noen dyrehelsemessig risiko. Avhengig av status for det enkelte
dyret fra Ukraina kan det være aktuelt med behandling mot dvergbendelorm,
vaksinasjon mot rabies, identitetsmerking med mikrochips og/eller
karanteneopphold. Situasjonen medfører også økte kostnader for Mattilsynet
i forbindelse med kontroll og beredskapsarbeid, samt utgifter til
kjøp av tjenester. Disse kostnadene vil øke med antall fordrevne
med kjæledyr som kommer til Norge.
Regjeringen mener
at det i den ekstraordinære situasjonen som krigshandlingene har
utløst, må vurderes nærmere hvordan staten kan bidra til å ivareta
folke- og dyrehelsen. Inntil videre legges det til grunn at utgifter til
nødvendige tiltak blir belastet overslagsbevilgningen på kap. 1115
post 71. Regjeringen vil komme tilbake til saken og de budsjettmessige
konsekvensene i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2022.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Sammendrag
Kontroll med varer
som føres inn til og ut fra Svalbard, er nødvendig for å hindre
omgåelse av sanksjons- og eksportkontrollregelverket. Svalbard er
ikke en del av norsk tollområde, og tolloven gjelder ikke for vareførselen
til og fra Svalbard. Tolletaten fører derfor ikke kontroll på Svalbard
med vareførselen til og fra øygruppen. I den sikkerhetspolitiske
situasjonen vi nå står i, haster det å få kontroll med varer som
føres inn til og ut fra Svalbard. Regjeringen foreslår på denne
bakgrunn endringer i tolloven med den hensikt å gi hjemmel til å fastsette
forskrifter som gir Tolletaten hjemler for å drive vareførselskontroll
på Svalbard. Det vises til Prop. 70 L (2021–2022) for nærmere omtale
av tiltaket.
Det foreslås å
øke Tolletatens driftsbevilgning med 12 mill. kroner for å dekke
etatens kostnader knyttet til tiltaket i 2022. Kostnadene omfatter
lønn til tjenestemenn på Svalbard, lokaler/husleie, transportkostnader,
nødvendige midlertidige systemtilpasninger, kontrollutstyr mv.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag, jf. Innst. 250 L (2021–2022).
Post 70 Merverdiavgift
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at norske matvarepriser er høye, og pga. høyere energipriser
og krigen i Ukraina som gir sterkt økende matvarepriser i verden,
øker også matvareprisene i Norge ytterligere. På verdensmarkedet
har eksempelvis prisen på hvete økt med så mye som 80 pst. Disse medlemmer viser
til at dette svekker husholdningenes kjøpekraft og rammer hardest
dem som har minst. Lavere avgifter vil bidra til å dempe prisveksten
og sikrer kjøpekraften. Disse medlemmer ønsker å
halvere merverdiavgiften på mat fra 1. mai og foreslår på denne
bakgrunn å redusere bevilgningen på kap. 5521 post 70 med 5 000
mill. kroner sammenliknet med vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag
«Vedtak
om endring i Stortingets vedtak om merverdiavgift
I
Stortingets vedtak
14. desember 2021 om merverdiavgift for 2022 skal fra 1. mai 2022
lyde:
Fra
1. mai 2022 gjøres følgende endring:
§ 3 skal lyde:
§ 3 Redusert sats
med 7,5 pst. for næringsmidler
Merverdiavgift
svares med 7,5 pst. av omsetning, uttak og innførsel av næringsmidler
som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-2.
II
Endringen trer
i kraft 1. mai 2022.»
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5521
|
|
Merverdiavgift
|
|
|
70
|
Merverdiavgift,reduseres med
|
5 000 000 000
|
|
|
fra
kr 360 330 000 000 til kr 355 330 000 000»
|
|
Komiteens medlem
fra Rødt viser til egen merknad under kap. 1.2 og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Vedtak
om endring i Stortingets vedtak om merverdiavgift
I Stortingets
vedtak 14. desember 2021 om merverdiavgift for 2022 gjøres følgende
endring:
I
§ 3 nytt andre
ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2022
til 30. juni 2022 skal merverdiavgift svares med 7,5 pst. av omsetning,
uttak og innførsel av næringsmidler som nevnt i merverdiavgiftsloven
§ 5-2.
II
Endringen trer
i kraft 1. mai 2022.»
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5521
|
|
Merverdiavgift
|
|
|
70
|
Merverdiavgift,reduseres med
|
1 867 000 000
|
|
|
fra
kr 360 330 000 000 til kr 358 463 000 000
|
|
Kap. 5538 Veibruksavgift på
drivstoff
Post 70 Veibruksavgift på bensin
og post 71 Veibruksavgift på autodiesel
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at prisene på bensin og diesel har økt betydelig og rammer hardt
både husholdninger og næringsvirksomhet. Regjeringens bidrag når
det gjelder drivstoffpriser, har vært å øke avgiftene for både bensin og
diesel i statsbudsjettet for 2022. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen i møte med de ekstreme prisene på opp mot 27 kr per
liter velger å gjøre lite annet enn å «følge situasjonen nøye».
Norske drivstoffavgifter er høye, og lavere avgifter vil dempe prisveksten
og inflasjonsfaren. Videre vil det berge folks kjøpekraft og bidra
til å redde bedrifter og arbeidsplasser som rammes hardt av prisnivået. Disse medlemmer vil
fjerne veibruksavgiften og CO2 avgiften
både på mineralske produkter som omfattes av veibruksavgiften på
drivstoff, og på mineralolje som ikke omfattes av veibruksavgiften,
fra 1. mai. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen
på kap. 5538 postene 70, 71 og 72 med til sammen 7 700 mill. kroner
sammenliknet med vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Vedtak
om endring i Stortingets vedtak om veibruksavgift på drivstoff
I
Stortingets vedtak
14. desember 2021 om veibruksavgift på drivstoff oppheves.
II
Endringen trer
i kraft 1. mai 2022.»
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5538
|
|
Veibruksavgift
på drivstoff
|
|
|
70
|
Veibruksavgift
på bensin,reduseres med
|
2 300 000 000
|
|
|
fra
kr 4 200 000 000 til kr 1 900 000 000»
|
|
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5538
|
|
Veibruksavgift
på drivstoff
|
|
|
71
|
Veibruksavgift
på autodiesel,reduseres med
|
5 390 000 000
|
|
|
fra
kr 9 470 000 000 til kr 4 080 000 000»
|
|
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5538
|
|
Veibruksavgift
på drivstoff
|
|
|
72
|
Veibruksavgift
på naturgass og LPG,reduseres med
|
10 000 000
|
|
|
fra
kr 14 000 000 til kr 4 000 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under
kapittel 1.2 i denne innstillingen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Vedtak om endring
i Stortingets vedtak om veibruksavgift på drivstoff
I
I Stortingets vedtak
14. desember 2021 om veibruksavgift på drivstoff gjøres følgende
endring:
§ 1 nytt femte
ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2022
til 30. juni 2022 skal det ikke betales avgift etter første ledd.
II
Endringen trer
i kraft 1. mai 2022.»
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5538
|
|
Veibruksavgift
på drivstoff
|
|
|
70
|
Veibruksavgift
på bensin, reduseres med
|
700 000 000
|
|
|
fra
kr 4 200 000 000 til kr 3 500 000 000»
|
|
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5538
|
|
Veibruksavgift
på drivstoff
|
|
|
71
|
Veibruksavgift
på autodiesel, reduseres med
|
1 500 000 000
|
|
|
fra
kr 9 470 000 000 til kr 7 970 000 000»
|
|
Kap. 5542 Avgift på mineralolje
mv.
Post 70 Grunnavgift på mineralolje
mv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at entreprenørbransjen og landbruket rammes hardt av de økende
energiprisene, og prisen på anleggsdiesel har økt betraktelig. Næringsvirksomhet med
langsiktige avtaler er avhengige av forutsigbare rammebetingelser.
De store økningene i drivstoffprisene setter både arbeidsplasser
og bedrifter i fare. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen velger å ikke bidra til å avhjelpe situasjonen enda
staten kan dempe prisveksten gjennom reduserte avgifter. Disse medlemmer mener
at handlekraft er viktig for å redusere prisveksten som rammer næringslivet,
og vil på denne bakgrunn fjerne grunnavgiften på mineralolje fra
og med 1. mai. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen
på kap. 5538 postene 70 og 71 med til sammen 1 070 mill. kroner
sammenliknet med vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Vedtak
om endring i Stortingets vedtak om grunnavgift på mineralolje mv.
I
Stortingets vedtak
14. desember 2021 om grunnavgift på mineralolje mv. oppheves.
II
Endringen trer
i kraft 1. mai 2022.»
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5542
|
|
Avgift
på mineralolje mv.
|
|
|
70
|
Grunnavgift
på mineralolje mv., reduseres med
|
1 000 000 000
|
|
|
fra
kr 1 750 000 000 til kr 750 000 000»
|
|
Komiteens medlemmer fra Rødt og
Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under kapittel
1.2 i denne innstillingen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Vedtak om endring
i Stortingets vedtak om grunnavgift på mineralolje mv.
I
I Stortingets vedtak
14. desember 2021 om grunnavgift på mineralolje mv. gjøres følgende
endring:
§ 1 nytt fjerde
ledd skal lyde:
Fra 1. mai 2022
til 30. juni 2022 skal det ikke betales avgift etter første ledd.
II
Endringen trer
i kraft 1. mai 2022.»
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5542
|
|
Avgift
på mineralolje mv.
|
|
|
70
|
Grunnavgift
på mineralolje mv., reduseres med
|
300 000 000
|
|
|
fra
kr 1 750 000 000 til kr 1 450 000 000»
|
|
Post 71 Avgift på smøreolje
mv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under post 70 over, og fremmer følgende forslag:
«Vedtak
om endring i Stortingets vedtak om avgift på smøreolje mv.
I
Stortingets vedtak
14. desember 2021 om avgift på smøreolje mv. oppheves.
II
Endringen trer
i kraft 1. mai 2022.»
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5542
|
|
Avgift
på mineralolje mv.
|
|
|
71
|
Avgift
på smøreolje mv.,reduseres med
|
70 000 000
|
|
|
fra
kr 125 000 000 til kr 55 000 000»
|
|
Kap. 5543 Miljøavgift på mineralske produkter
Post 70 CO2-avgift
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at prisene på bensin og diesel har økt betydelig og rammer hardt
både husholdninger og næringsvirksomhet. Regjeringens bidrag når
det gjelder drivstoffpriser, har vært å øke avgiftene for både bensin og
diesel i statsbudsjettet for 2022. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen i møte med de ekstreme prisene på opp mot 27 kroner
per liter velger å gjøre lite annet enn å «følge situasjonen nøye».
Norske drivstoffavgifter er høye, og lavere avgifter vil dempe prisveksten og
inflasjonsfaren. Videre vil det berge folks kjøpekraft og bidra
til å redde bedrifter og arbeidsplasser som rammes hardt av prisnivået. Disse medlemmer vil
fjerne veibruksavgiften og CO2-avgiften
både på mineralske produkter som omfattes av veibruksavgiften på
drivstoff, og på mineralolje som ikke omfattes av veibruksavgiften,
fra 1. mai. Disse
medlemmer foreslår å redusere bevilgningen på kap. 5543 post
70 med 6 900 mill. kroner sammenliknet med vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Vedtak
om endring i Stortingets vedtak om særavgifter for 2022 B. CO2-avgift på mineralske produkter
I
Stortingets vedtak
14. desember 2021 om særavgifter for 2022 B. CO2-avgift på mineralske produkter
oppheves.
II
Endringen trer
i kraft 1. mai 2022.»
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
5543
|
|
Miljøavgift
på mineralske produkter mv.
|
|
|
70
|
CO2-avgift, reduseres med
|
6 900 000 000
|
|
|
fra
kr 11 017 000 000 til kr 4 117 000 000»
|
|
2.11 Forsvarsdepartementet
Kap. 1710 Forsvarsbygg og nybygg
og nyanlegg
Post 1 Driftsutgifter, kan overføres
Sammendrag
Regjeringen legger
vekt på å styrke Forsvarets samlede evne til mottak av allierte
allerede i fredstid og i en tidlig fase av en krise. Dette forutsetter
at Forsvaret har tilgang til nødvendig beredskapskritisk infrastruktur
og logistisk understøttelseskapasitet. Det foreslås derfor å sette
i stand eksisterende taksebaner, oppstillingsplasser, hangarer mv.
på utvalgte lokasjoner. Tiltakene vil kunne inkludere vedlikehold
av drivstoffanlegg og annen kritisk infrastruktur som er nødvendig
for å understøtte alliert mottak på flybasene. Videre vil regjeringen tilrettelegge
for mer alliert trening og øving i Indre Troms ved å gjøre nødvendige
tilpasninger i eksisterende eiendom, bygg og anlegg (EBA).
Bevilgningen på
kap. 1710 post 1 foreslås økt med 150 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Rødt, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at bevilgningen på posten foreslås økt
med 150 mill. kroner. Det framgår av proposisjonen at disse midlene
primært er tiltenkt opprustning av anlegg for å motta utenlandske
styrker. Dette
medlem mener de omtalte manglene i den nasjonale forsvarsevnen
er langt mer presserende. Å møte sikkerhetsutfordringen fra Russland
med økt utenlandsk militær tilstedeværelse forrykker balansen mellom
avskrekking og beroligelse, som det har vært langvarig og tverrpolitisk
enighet om. Det vil også gjøre forsvaret av landet enda mer avhengig av
utenlandsk hjelp.
Dette medlem vil prioritere
nasjonal forsvarsevne og foreslår derfor å omprioritere disse midlene
til kap. 1720 post 1 og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
1710
|
|
Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg
|
|
|
1
|
Driftsutgifter,
kan overføres, reduseres med
|
150 000 000
|
|
|
fra
kr 5 311 669 000 til kr 5 161 669 000»
|
|
Post 47 Nybygg og nyanlegg, kan overføres
Regjeringen foreslår
å igangsette et større prosjekt for utvikling av, og tilrettelegging
for, alliert trening og øving i forsvarssektorens skyte- og øvingsfelt
i Indre Troms. Prosjektet omfatter etablering av forlegnings-, forpleinings-
og lagerkapasitet for gjennomføring av trening og øving for allierte
styrker, inkludert samvirke med nasjonale styrker, i skyte- og øvingsfelt
i Blåtind. Med bedre fasiliteter i Blåtind skytefelt vil tilgjengeligheten,
og dermed kapasiteten, i forsvarssektorens totale skyte- og øvingskapasitet
i Indre Troms økes, både for nasjonale og allierte styrker. Regjeringen
foreslår at prosjektet starter opp i 2022. Prosjektet planlegges
fullført i løpet av 2023 og har en foreløpig kostnadsramme på 410
mill. kroner. Regjeringen legger videre opp til å sette i gang ytterligere
investeringsprosjekter innenfor Forsvarsdepartementets fullmakt
til å starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter
med kostnadsramme under 200 mill. kroner, knyttet til mottak, trening
og øving av allierte styrker. Prosjektene vil ha oppstart i 2022
og planlegges fullført i løpet av 2023.
Bevilgningen på
kap. 1710 post 47 foreslås økt med 200 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Rødt, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Forsvarsdepartementet svarer på budsjettspørsmål
9 fra Rødts fraksjon at 130 mill. kroner av bevilgningsøkningen
på posten skal gå til opprustning av Bardufoss flystasjon for mottak
av utenlandske styrker, mens 70 mill. kroner er tiltenkt Blåtind
skytefelt, som også kommer det norske Forsvaret til gode. Dette medlem vil prioritere
nasjonal forsvarsevne og foreslår derfor å overføre ekstrabevilgningen
til Bardufoss til kap. 1720 post 1 og beholde midlene til Blåtind
skytefelt.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
1710
|
|
Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg
|
|
|
47
|
Nybygg
og nyanlegg, kan overføres, reduseres med
|
130 000 000
|
|
|
fra
kr 3 732 802 000 til kr 3 602 802 000
|
|
Post 1 Driftsutgifter
Regjeringen vil
styrke Forsvarets tilstedeværelse i nord, bedre evnen til samvirke
med allierte og styrke Forsvarets beredskap, reaksjonsevne og utholdenhet
i krise og krig. Regjeringen foreslår å seile mer med Marinens og Kystvaktens
fartøyer i nordområdene i 2022. Økt aktivitet medfører et økt vedlikeholdsbehov.
Det foreslås derfor å øke vedlikeholdet med sikte på å øke driftssikkerheten
og minimere nedetiden. Regjeringen foreslår videre å oppgradere
KV Nordkapp, slik at fartøyet kan bidra til alliert beredskap i
NATOs reaksjonsstyrker (NRF) ved å fungere som kommandofartøy for
SNMCMG (Standing NATO Mine Countermeasures Group) i 2023.
Hærens øvingsmidler
i 2022 vil i stor grad brukes på øvelsen Cold Response. Regjeringen
foreslår å øke avsetningen til Hæren, slik at Hærens avdelinger
kan øke treningsnivået i resten av 2022, herunder samtrene med allierte
avdelinger som trener og øver i Norge. Forslaget innebærer også
avsetninger til nødvendig økt vedlikehold. Mer trening og øving
av Brigade Nord og Finnmark landforsvar vil bidra til å bedre reaksjonsevnen
og til å styrke det fellesoperative samvirket.
Under pandemien
har det vært nødvendig å kansellere en del planlagt trening og øving
for Heimevernets avdelinger. For å øke beredskapen i Heimevernets
styrkestruktur vil regjeringen i 2022 prioritere trening av innsatsstyrkene
og en økt andel av områdestrukturen.
Regjeringen foreslår
videre å øke Forsvarets beredskapslagre, herunder å anskaffe ytterligere
personlig bekledning og utrustning, reservedeler og annet kritisk
materiell samt fylle opp drivstofflagre. Dette vil bidra til å øke utholdenheten
i krise og konflikt. Det legges også opp til å øke beredskapsbeholdningen
av ammunisjon, jf. omtale under kap. 1760 post 45. Enkelte av anskaffelsene
vil kunne ha noe lengre ledetid, og det kan derfor ikke utelukkes at
deler av utbetalingene vil finne sted etter 2022.
Motstandskraften
mot sammensatte trusler foreslås styrket ved å øke innsatsen på
digital sikkerhet i Forsvaret, gjennom å bedre kapasiteten til inntrengningstester og
til å håndtere uønskede digitale hendelser.
Samlet foreslås
bevilgningen på kap. 1720 post 1 økt med 1 710 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Rødt, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR
2019) pekte på økt bemanning som førsteprioritet for å møte sikkerhetssituasjonen
i våre nærområder:
«Kapasiteten ved
Forsvarets utdanningssystem må bli betydelig større, og tilgangen
på ledere (befal og offiserer) må sikres før antall spesialister
og mannskaper kan økes.»
Dette medlem viser til at
Forsvarets høgskole i dag har langt flere kvalifiserte søkere enn
studieplasser. I og med at utdanning av en offiser tar 3 år, ønsker dette medlem å
øke opptaket så raskt som mulig for å sikre Norges forsvarsevne.
På budsjettspørsmål 35 fra Rødts fraksjon om det er mulig å øke
antall studieplasser dersom bevilgningene økes i denne proposisjonen, sammenlignet
med om midlene kommer i revidert statsbudsjettet, svarer Forsvarsdepartementet:
«Det er imidlertid
mulig for Forsvaret å øke utdanningskapasiteten ved å justere leveransemodellen innenfor
tildelte ressurser. Forsvaret kan for eksempel øke utdanningskapasiteten
innenfor tildelte ressurser ved å ta opp flere studenter til utdanningsprogram
og moduler av kortere varighet i stedet for til flerårige program.
Kostnaden ved øke utdanningskapasiteten avhenger av hvilke løsninger
Forsvaret velger.»
Dette medlem ønsker derfor
å øke bevilgningen til Forsvarets høgskole med tanke på umiddelbar
økning i opptak av studenter.
Dette medlem viser videre
til at regjeringen i proposisjonen skriver at den vil prioritere
trening av Heimevernets innsatsstruktur og en økt andel av områdestrukturen. Dette medlem bemerker
at innsatsstyrkene kun står for 3 000 av Heimevernets soldater, mens
områdestrukturen utgjør ca. 37 000. Forsvarsdepartementet oppgir
i svar på budsjettspørsmål 36 fra Rødts fraksjon at det ikke har
satt av et bestemt beløp til trening for Heimevernets områdestruktur
i proposisjonen, men at det er forsvarssjefen som bestemmer omfanget
av treningen innenfor de midler han blir tildelt.
Dette medlem vil derfor øke
bevilgningen på posten for å legge til rette for fullverdig trening
av Heimevernets områdestruktur. Dette vil representere den mest
kostnadseffektive måten å heve nasjonal beredskap på i møte med
sikkerhetstrusselen fra Russland.
Dette medlem viser til at
regjeringen ønsker daglig seiling med Marinen og Kystvaktens fartøyer
i nord i 2022. Proposisjonen inneholder imidlertid kun forslag om
økte midler til vedlikehold av materiell, og ingen tilsvarende økning
i midler for å sikre bemanningen. Dette medlem viser til at
Norsk offisers- og spesialistforbund (NOF) har krevd dette gjentatte
ganger, blant annet midler til pensjonspoeng på vakt- og øvelsestillegg
og en arbeidstidsavtale som kan øke antall seilingsdøgn. I en kronikk
4. april 2022 uttaler Robin Dale Oen, hovedtillitsvalgt i Marinen,
følgende:
«Vi har ikke flere
kolleger enn dem vi har, og de er allerede kjørt altfor hardt. Har
vi råd til å skvise sitronen mer?»
Dette medlem ønsker derfor
å øke Forsvarets driftsmidler til bemanning til overvåkningsoppdrag
i nordområdene. Dette
medlem ønsker også kuttet på 200 mill. kroner til Cyberforsvaret
i inneværende budsjettår fullt ut kompensert. Dette medlem vil også stille
midler til rådighet for å sikre egne logistikkløsninger for Heimevernet
i kjølvannet av at WilNor-avtalen utløp 20. mars i år, uten at Heimevernet
må kutte på andre områder.
Dette medlems forslag beløper
seg til sammen til en økning av kap. 1720 post 1 på 1 280 mill.
kroner, en reduksjon av kap. 1710 post 1 med 150 mill. kroner, og en
reduksjon av kap. 1710 post 47 med 130 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag. Etter denne økning vil fortsatt forsvarsbudsjettet
samlet ligge 6 mrd. kroner under målet om 2 pst. av BNP, ifølge
Finansdepartementets anslag.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2022 gjøres følgende endring:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
1720
|
|
Forsvaret
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, økes med
|
1 280 000 000
|
|
|
fra
kr 33 847 891 000 til kr 35 127 891 000»
|
|
Kap. 1735 Etterretningstjenesten
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Sammendrag
Regjeringen vil
øke ambisjonen for Etterretningstjenesten ut over ambisjonen i vedtatt
langtidsplan for forsvarssektoren. Forslaget vil bidra til økt evne
til situasjonsforståelse og nasjonal kontroll i nord, som vil kunne
komme både Norge og våre allierte til gode.
Bevilgningen på
kap. 1735 post 21 foreslås økt med 140 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.
Kap. 1760 Forsvarsmateriell
og større anskaffelser og vedlikehold
Post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan
overføres
Sammendrag
For å styrke reaksjonsevne,
utholdenhet og beredskapen for krise og konflikt vil regjeringen
anskaffe ammunisjon i ulike ammunisjonsklasser. Enkelte ammunisjonstyper
vil kunne ha noe lengre ledetid, og det kan derfor ikke utelukkes
at deler av utbetalingene vil komme etter 2022. For å bedre evnen
til overvåking vil regjeringen i tillegg anskaffe et økt antall
sonarbøyer til P-8 maritime patruljefly.
Bevilgningen på
kap. 1760 post 45 foreslås økt med 800 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til
regjeringens forslag.