Gjenbruk
av usolgte tekstilvarer
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti viser til at kles- og tekstilbransjen er en industri
preget av mange produsenter og importører, og der det stilles få
krav til helse, miljø, sikkerhet, miljøbelastning og utslipp. Forslagsstillerne
mener at krav om sporbarhet vil være en viktig måte å øke transparens
i verdikjeden og ansvarlighet hos produsenter og distributører på. Kravet
til sporbarhet bør gjelde hele livssyklusen fra design og produksjon
til avfall og mulig gjenbruk. Disse medlemmer vil understreke
at kravet om sporbarhet ikke bare bør gjelde tekstilavfall, men
også tekstiler som går til gjenbruk eller destrueres, i Norge eller
i utlandet. Disse
medlemmer viser til at EUs tekstilstrategi vil introdusere
nye informasjonskrav til tekstiler og på sikt innføre et digitalt
produktpass. Disse
medlemmer mener dette vil være viktig for å sikre større åpenhet
i industrien. Disse
medlemmer vil imidlertid understreke at det ikke er noen motsetning
mellom at Norge kobler seg tett på prosessene og initiativene i
EU samtidig som det innføres et krav til sporbarhet til verdikjeden
til tekstilprodukter og tekstilavfall i Norge.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og innføre krav til at tekstilimportører
og tekstilprodusenter sikrer sporbarhet i verdikjeden til tekstilprodukter
og tekstilavfall.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener det er viktig at EU-kommisjonen
lykkes med å utvikle en felles metode for å kalkulere Product Environmental Footprint
(PEF) for tekstilprodukter. Dette vil være et nødvendig grep for
å redusere risikoen for grønnvasking og gi bedre informasjon til
forbrukerne. Disse medlemmer er
derfor bekymret for debattene som har oppstått i Europakommisjonen
knyttet til hvordan holdbarhet og levetid skal bli beregnet, der
blant annet naturfibre som ull og bomull foreløpig ser ut til å
komme dårligere ut enn syntetiske fibre i klassifiseringen. Disse medlemmer vil
understreke at størstedelen av alle nye tekstiler er laget av syntetiske
fibre, og at «fast fashion»-industrien er tett knyttet til økt brukt
av plasttypen polyester i tekstilene. Klær laget av syntetiske fibere
bidrar til spredning av mikroplast under bruk og vask samt krever
betydelige mengder kjemikaler i produksjonen.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen delta i arbeidet med utvikling av et felleseuropeisk
regelverk og tiltak innen sirkulær økonomi og jobbe for at PEF-rammeverket (Product
Environmental Footprint) medberegner den totale miljøbelastningen
over hele livsløpet til et produkt, inkludert mikroplastutslipp.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
EUs felles metode for å kalkulere Product Environmental Footprint
(PEF) for 15 tekstilprodukter er kritikkverdig. Problemet er at
metoden EU skal bruke, ikke tar opp i seg alle aspekter ved klesproduksjonen
og hvordan klærne brukes. Da kan konsekvensen bli at avfallshaugen
blir større, og at klesforbruket vårt blir enda dårligere for miljøet.
Ifølge kampanjen «Make the label count» tar EUs nye system for eksempel
ikke opp i seg at syntetiske klær laget av plast, som får en høy
score på miljøvennlighet hos EU, slipper ut store mengder mikroplast
når de brukes og vaskes. PEF ser ikke på hvordan klær brukes – for
eksempel at en ullgenser nesten aldri trenger å vaskes og kan brukes
i generasjoner, mens en genser av plast fort begynner å lukte uansett
hvor ofte den vaskes. Heller ikke hvordan plagg og fibere kan gjenbrukes,
tas det høyde for i klassifiseringen. Slik lar EU plasten komme best
ut, mens ullen blir miljøversting.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen støtte arbeidet med å videreutvikle en miljømerkeordning
som omfatter sirkulære aspekter, funksjon, kvalitetskrav, garantiperiode, levetid,
produktdesign og muligheter for reparasjon, blant annet ved å styrke
Miljømerking Norge og Svanemerket.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
er positiv til at Skatteutvalget (Torvik-utvalget) gjennomgår økonomiske
virkemidler som skal sikre økte sirkulære produksjons- og forbruksmønstre.
Men flertallet vil understreke
at endringer i skatte- og avgiftssystemet kun er et av flere mulige
tiltak som kan være nødvendige for å sikre at klesbransjen gjenbruker
usolgte tekstilvarer i stedet for å destruere dem. Det kan for eksempel være
hensiktsmessig å inngå egne bransjeavtaler med de største bransjeaktørene,
utrede et forbud mot destruksjon av usolgte klær, foreta endringer
i brukthandelsloven, presisere definisjonen av tekstiler og tekstilavfall
o.l. Flertallet mener
derfor regjeringen bør vurdere ulike endringer i regelverket og
ta nye initiativ for å sikre at usolgte tekstilvarer i større grad
resirkuleres eller gjenbrukes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til at EU i sin tekstilstrategi
vil kreve at større selskaper publiserer tall på hvor mange usolgte
produkter som destrueres i deres verdikjede, og at EU-kommisjonen
vil innføre et forbud mot ødeleggelse av usolgte tekstilvarer under
visse betingelser. Dette vil også få konsekvenser for Norge og understreker
behovet for en gjennomgang av regelverket i Norge.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti, følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå regelverket og vurdere endringer for å
sikre at klesbransjen i større grad gjenbruker usolgte tekstilvarer
i stedet for å destruere dem, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til at tekstiler er
løftet som en av sju viktige materialstrømmer i strategien for en
grønn sirkulær økonomi i juni 2021. Strategien varslet at regjeringen
ville «vurdere korleis tekstilbransjen og forbrukarane kan utfordrast
til å redusere forbruk og miljøpåverknad frå tekstilar» (Nasjonale
strategi for ein grøn sirkulær økonomi, s. 47). Disse medlemmer forventer
at dette punktet følges opp av regjeringen i det videre arbeidet.
Disse medlemmer viser til
at produksjonen av klær og sko bidrar til nesten 8 pst. av verdens
årlige klimagassutslipp. Det er mer enn all internasjonal fly- og skipstrafikk.
I tillegg er vannforbruket til klesindustrien på 93 mrd. kubikkmeter
vann i året, og en halv mill. tonn mikrofiber slippes ut i havet
hvert eneste år, viser tall fra FN. Samtidig eier nordmenn flest
langt flere klær enn vi bruker, og kaster mye klær hvert år – hele
1 av 5 plagg blir aldri tatt i bruk. Videre viser disse medlemmer til en rapport
fra SINTEF (2021) hvor det pekes på at endringer som reduserer nykjøp
av tekstiler gjennom økt kvalitet/levetid, vil gi en netto jobbtilvekst på
1 000 årsverk og øke verdiskapingen med 1,7 mrd. kroner i Norge.
Pengene nordmenn sparer på redusert nykjøp av tekstiler, vil gå
til etterspørsel som øker produksjonen i andre næringer.
Disse medlemmer støtter forslaget
om å utrede et utvidet produsentansvar i tråd med forurenser betaler-prinsippet,
som minimum omfatter spesifikke mål om separat innsamling, ombruk,
materialgjenvinning og resirkulering. Tradisjonelt har produsentansvarsordninger
vært organisert som kollektive ordninger hvor produsenter har betalt
«flate» vederlag pr. kilo plassert på markedet. Det bør imidlertid
utredes hvordan man kan sette krav om at vederlag blir differensiert
etter miljøavtrykk, for å kunne gi insentiver til produsenter som reduserer
miljøavtrykket til sine produkter.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti mener Norge bør ta sikte på å være
et foregangsland i utviklingen av en sirkulær og bærekraftig tekstilindustri,
og ikke kun vente på forslag fra EU-kommisjonen, slik regjeringen
legger opp til. Mye tyder på at EUs tekstilstrategi ikke vil inneha
krav om produsentansvar, kun anbefalinger. Norge bør derfor, i likhet
med land som Danmark, Sverige og Nederland, selv jobbe videre med
å utrede nasjonale krav, som blir hjemlet i forskrift, om en utvidet
produsentansvarsordning som omfatter hele livssyklusen til produktet.
Disse medlemmer støtter forslaget
om en styrket miljømerkeordning som blant annet inneholder standardisert
informasjon om forventet levetid, kvalitet, innhold (deriblant fibere
og kjemikalier) og reparerbarhet. Merkeordningen forutsetter imidlertid
at forbrukerne er kjent med informasjonen. Et uavhengig, nasjonalt
«opplysningskontor» for bærekraftig forbruk og produksjon av tekstiler
kan være et godt bidrag til at forbrukerne får bedre kunnskap om
miljøvennlige valg. Videre viser disse medlemmer til at reklamasjonsretten
på klær i dag er to år. En bedre merkeordning bør suppleres med
økt reklamasjonsrett, og det bør utredes en utvidet reklamasjonsrett
på 3–5 år. Dette er et av de viktigste, faktiske virkemidlene vi
har for å øke levetiden på produkter, og vil bidra til at kleskjedene
oppgir bedre informasjon til forbrukerne – også om hvordan tekstiler skal
behandles for å vare lengst mulig.
Disse medlemmer mener at det
må bli enklere å ta vare på tekstiler man allerede har, for eksempel
ved å fremme reparasjon gjennom skatte- og avgiftssystemet. Tiltak
som vil gjøre det mer attraktivt å reparere ødelagte tekstiler fremfor
å kjøpe nytt, er også en viktig brikke for å legge til rette for
fremveksten av sirkulærøkonomiske prinsipper.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet
for 2023 med tiltak som vil gjøre det mer attraktivt å reparere
ødelagte tekstiler fremfor å kjøpe nytt.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at det hvert år kastes store mengder fullt brukbare klær fra
butikkene. Klesbransjen står for om lag 10 pst. av verdens samlede
CO2-utslipp, ifølge FNs miljøprogram
og Verdensbanken. En rapport fra 2020 fra Norsk institutt for bærekraftsforskning
(Norsus) viser at norske butikker årlig sitter igjen med minst 700
tonn usolgte varer. Minst 95 tonn av dette sendes til forbrenning.
En vare som kastes, har verdi regnet til null. Momsen blir dermed
også null. Gjennom å stimulere til bruk av disse klærne kan vi oppnå
store besparelser for miljøet. Gis klærne i donasjon til for eksempel Fretex,
har de en verdi og ilegges moms. Det er derfor viktig å innføre
en moms også på destruksjon av klærne, en slags avgift på forurensning.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å innføre
moms på klær som sendes til destruksjon.»
Disse medlemmer mener
det også er viktig å se på hvordan man kan redusere kasting av fullt
brukbare varer.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med forslag
til en lov som forbyr kasting av brukbare varer.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti viser til at det er viktig å stimulere til produksjon
av klær med lengst mulig holdbarhet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede ordninger for levetidsmerking av klær og
komme tilbake til Stortinget med forslag om dette.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Rødt, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til avsløringer om
svært kritikkverdige arbeidsforhold i tekstilbransjen internasjonalt
og påpeker at bransjen må ta ansvar og sikre menneskerettigheter
og anstendige arbeidsforhold i hele verdikjeden.
Disse medlemmer viser til
åpenhetsloven, som skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter
og anstendige arbeidsforhold og sikre allmennheten tilgang til informasjon.
Loven pålegger virksomhetene en informasjonsplikt og en plikt til
blant annet å gjennomføre aktsomhetsvurderinger. Disse medlemmer mener regjeringen
må følge med på hvordan lovbestemmelsen virker når den trer i kraft
1. juli 2022, og vurdere behovet for eventuelle endringer eller
innstramminger.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at et insentiv for å
stimulere til mer reparasjon kan være å fjerne moms på gjenbruk
og reparasjoner av klær og sko, noe blant andre Forbrukerrådet har etterlyst,
og slik dette
medlem foreslo i Innst. 313 S (2020–2021).