2.10 Organisering av advokatvirksomhet
Komiteen understreker at prinsippet
om advokaters uavhengighet og at advokatene skal ha det personlige
ansvaret for sine advokathandlinger, fortsatt skal være bærende
hensyn bak reglene om advokatvirksomhet.
Komiteen viser til at departementet
foreslår at reglene om organisering i advokatloven deles inn i tre kategorier:
advokatforetak, internadvokater og organisasjonsadvokater.
Komiteen peker på at reglene
om advokatforetak i hovedsak er foreslått videreført. Komiteen støtter
at hensynet til uavhengighet tas inn som en egen bestemmelse. Av
hensyn til behovet for klare grenser mellom advokatforetak og andre
virksomheter viser komiteen til
at departementet har foreslått en innstramming ved at kun advokater
og advokatfullmektiger skal kunne utøve advokatvirksomhet på advokatforetakets
vegne.
Komiteen merker seg at det
foreslås å videreføre dagens eierregulering av advokatforetak, samt
at det foreslås å åpne for eksterne styremedlemmer. For å sikre hensynet
til uavhengighet er komiteen enig
i at eksterne styremedlemmer ikke kan utgjøre et flertall av styret.
Eiere, styremedlemmer og personer i ledelsen som ikke er advokater,
skal i tillegg ha hederlig vandel og ikke anses uskikket.
Videre viser komiteen til
at departementet foreslår å videreføre adgangen til å ha ansatte
advokater i bedrifter, organisasjoner og i det offentlige som yter
advokatbistand, og at denne gruppen betegnes som internadvokater. Komiteen merker
seg at reglene i hovedsak er en videreføring av gjeldende rett,
og viser til departementets merknader i Prop. 214 L (2020–2021)
punkt 12.7.3.
Komiteen peker videre på at
adgangen til å yte advokatbistand som organisasjonsadvokat er foreslått videreført,
samt at reglene gis et bredere nedslagsfelt enn etter dagens regulering.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, viser til at et
av målene med den nye advokatloven er å sikre det rettssøkende publikum
tilgang til rimeligere juridiske tjenester, gjennom blant annet
opphevelsen av rettsrådsmonopolet. Tilgang til rimelige juridiske
tjenester og rettshjelp er etter flertallets oppfatning avgjørende
for at borgerne skal ha mulighet til å ivareta sine rettigheter
og forfølge krav i domstolsapparatet.
Komiteen viser
til at flere forsikringsselskap i dag tilbyr advokatbistand som
rettshjelpforsikring.
Komiteenviser til at forsikringsselskap,
både utenlandske og norske, som driver virksomhet i Norge, er underlagt
strenge regulatoriske krav gjennom finansforetaksloven og krav om
konsesjon. Komiteen viser til
at det gjelder krav til eiere og til egnethet for ledelsen, krav
om god kundebehandling, samt krav til forsvarlig organisering av
virksomheten og krav om forsvarlig økonomi.
Komiteen peker videre på at
Finanstilsynet fører tilsyn med forsikringsselskapene for å sikre
at de kravene etterleves. Alle avgjørelser fra selskapet om kundenes saker
kan klages inn for Finansklagenemnda. Videre er advokater i forsikringsselskaper
underlagt de samme bestemmelser som gjelder for utøvelse av advokatbistand
og regler for god advokatskikk, som advokater i advokatforetak.
Komiteen viser til at lovforslaget
innebærer at advokater i forsikringsforetak vil være å anse som
internadvokater, og at de ikke har anledning til å yte advokatbistand
til eksterne klienter som del av arbeidsgiverens forretningskonsept. Komiteen mener
de foreslåtte reglene for internadvokater og organisasjonsadvokater er
egnet til også å gjelde for advokater i forsikringsselskap som tilbyr
advokatbistand som rettshjelpforsikring.
Ettersom særregler
om organiseringen av advokatvirksomhet fra forsikringsforetak ikke
er utredet og vært gjenstand for høring, mener komiteen at særregler bør
fastsettes i forskrift. For å sikre forutsigbarhet for selskapene
som i dag tilbyr advokatforsikring, legger komiteen til grunn at forskrift
etter ny § 19 annet ledd trer i kraft før overgangsreglene ved ikrafttredelse av
advokatloven utløper.
Komiteen viser til at det
grunnleggende prinsippet om at advokater skal være uavhengige, ikke
nødvendigvis endres ved de ulike selskaps- eller organisasjonsformene
hvor advokatene er ansatt. Hver enkelt advokat må sikre etisk og
uavhengig rettshjelp. Dette gjelder både for advokater i advokateide
virksomheter, forsikringsadvokater, internadvokater og organisasjonsadvokater.
På denne bakgrunn
foreslår komiteen at
advokatloven § 19 endres til:
«Advokatloven
§ 19 annet ledd skal lyde:
(2) Departementet
kan gi forskrift om at advokatvirksomhet som utøves av forsikringsforetak
som tilbyr rettshjelpforsikring, kan organiseres på en annen måte enn
det som følger av første ledd.»
Komiteen vil
også fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide forskrift etter § 19 andre ledd, hvor
forsikringsselskap kan tilby advokatbistand gjennom rettshjelpforsikring.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre klare overgangsordninger for foretak som blir
berørt av endringer i ny advokatlov, som må gi slike god nok tid
til å omorganisere seg, slik det åpnes for i Prop. 214 L (2020–2021)
kapittel 22.»
«Stortinget
ber regjeringen iverksette forskrift for berørte forsikringsselskap
i god tid før overgangsreglene som vil bli fremmet i forbindelse
med ikraftsettingen av advokatloven, utløper i tid.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter forslaget om å innføre krav
om at også eiere og personer i ledende roller bør ha hederlig vandel
og ikke anses uskikket. Disse medlemmer viser til
at personkretsen som har tilgang til klientinformasjon og andre
sensitive opplysninger, også omfatter blant annet administrativt
ansatte, praktikanter og eksterne tjenesteleverandører med tilgang til
advokatforetakets lokaler og systemer, slik som rengjøringspersonell
og eksternt IT-personell.
Disse medlemmer viser til
at personer nevnt i forrige avsnitt har taushetsplikt etter lovforslaget
§ 32 femte ledd. Disse
medlemmer mener advokatforetak også bør ha anledning til å
kreve fremleggelse av uttømmende politiattest, jf. politiregisterloven
§ 41 nr. 1, for advokaters øvrige medarbeidere og hjelpere. Disse har
gjennom sin stilling tilgang til sensitive klientopplysninger, herunder
straffesaksdokumenter, forretningshemmeligheter og børssensitive
opplysninger.
Disse medlemmer mener brudd
på taushetsplikten og klientopplysninger på avveie kan være svært alvorlig
for personer og virksomheter som rammes, samt for advokatforetakets
omdømme. Advokatforetak bør derfor gis anledning til å føre sterkere
kontroll med hvilken personkrets som skal ha tilgang til advokatforetakets
lokaler og systemer. Behovet for sterkere kontroll kan variere ut
fra blant annet hvilke rutiner advokatforetaket har og hvilke sakstyper
advokatforetaket arbeider med. I enkelte perioder kan konkrete saker
kreve økt kontroll og sikkerhetsnivå.
Disse medlemmer mener samtidig
at det ikke bør være et obligatorisk krav om fremleggelse av politiattest,
og det må vurderes konkret om det er behov for å stille krav om
politiattest. Hjemmelen vil omfatte en uensartet gruppe, med ulik
og varierende tilgang til sensitive klientopplysninger. I hvilke
tilfeller politiattest bør kunne avkreves, bør etter disse medlemmers oppfatning
reguleres nærmere i forskrift, slik at rekkevidden av bestemmelsen
i tillegg kan utredes og sendes på høring.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Advokatloven
§ 20 nytt femte ledd skal lyde:
(5) Advokatforetak
kan kreve fremleggelse av uttømmende politiattest, jf. politiregisterloven
§ 41 nr. 1, av advokaters medarbeidere eller andre hjelpere. Departementet
kan gi forskrift om gjennomføringen av bestemmelsen i første punktum,
herunder om i hvilke tilfeller politiattest kan avkreves, hvilke
straffbare forhold som skal anmerkes på politiattesten og om behandlingen
av politiattester som er fremlagt for advokatforetaket.»
Disse medlemmer viser
til at departementet mener spørsmålet om eksternt eierskap i advokatforetak
bør vurderes særskilt i en egen utredning. Disse medlemmer mener en oppmykning
av dagens eierskapsbegrensninger for advokatfirmaer kan gi rom for
mer innovasjon og bedre kapitaltilgang.
Disse medlemmer peker på at
dagens ordning med advokat- og partnereide advokatforetak har uheldige
sider. Med dagens ordning risikerer man at beslutninger vurderes
ut fra hva som gagner selskapet på kort sikt, i stedet for hva som
lønner seg i et langsiktig investeringsperspektiv. Disse medlemmer frykter det kan
hindre at advokatforetak foretar viktige investeringer og satsinger,
og hemme utviklingen av bedre advokattjenester.
Disse medlemmer mener videre
at hensynet til advokaters uavhengighet kan sikres selv om eierskapsreglene
mykes opp. Det kan blant annet skje ved krav om at advokater skal
ha kontroll i besluttende organer i advokatforetaket.
Disse medlemmer mener spørsmålet
om eksternt eierskap i advokatforetak bør utredes nærmere, og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede spørsmålet om eksternt eierskap i advokatforetak».
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig i forslaget, som innebærer
et forbud mot eksternt eierskap. Dette er en videreføring av dagens
forbud mot eksternt eierskap i advokatforetak og er en viktig forutsetning
for ivaretakelsen av advokaters uavhengighet.
Komiteens medlem
fra Venstre ønsker å understreke at forslaget til bestemmelse
i § 20 ikke bør anses å være til hinder for at ansatte som ikke
er advokater eller advokatfullmektiger, kan gi råd på firmaets vegne
i faglig sammensatte spørsmål som måtte ha en rettslig side ved
siden av det faget personen selv representerer.