Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schou, Erna Solberg og lederen
Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, viser til at representantforslaget ble fremmet 17. februar
2022, altså syv dager før Russland igangsatte sin pågående invasjon
av Ukraina.
Komiteen understreker at invasjonen
er folkerettsstridig og umoralsk, og at den på helt meningsløst vis
påfører det ukrainske folk enorme lidelser. Den russiske invasjonen
fordømmes på det sterkeste. Komiteen understreker at russiske
myndigheter alene bærer ansvaret for krigen og lidelsene den medfører. Komiteen understreker
at russiske myndigheter umiddelbart må stanse krigshandlingene.
Komiteen oppfatter at virkelighetsbildet
som beskrives som bakgrunn for representantforslaget og tiltakene
som fremmes, er dramatisk endret når forslaget foreligger til behandling.
Spesielt for tiltak innrettet mot å bistå Ukraina og ukrainske myndigheter
viser komiteen til
den parallelle behandlingen av Dokument 8:120 S (2021–2022).
Komiteen viser til at regjeringen
har varslet en økning i den humanitære bistanden. Regjeringen har også
benyttet handlingsrommet i Stortingets 1959- og 1967-vedtak for
å kunne donere norsk forsvarsmateriell, herunder inntil 2000 stk.
panservernvåpen av typen M-72, til et land i krig eller der krig
truer, med mål om å øke de ukrainske styrkenes forsvarsevne. Komiteen oppfatter
videre at regjeringen handler i samsvar med ønskene fra et samlet
storting om å signalisere at Norge skal stille opp for ukrainere
på flukt fra krigen, og fortløpende vurdere de humanitære behovene
samt norske bidrag for å avhjelpe disse.
Komiteen viser til statsrådens
vurdering av representantforslaget, oversendt komiteen i brev datert 17. mars
2022, hvor det opplyses om at regjeringen vil avsette 1,75 mrd.
kroner ut over dagens bistandsbudsjett, og at innretning av disse
midlene vil bli presentert i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
deler forslagsstillernes vurdering av at Russlands invasjon får
konsekvenser også utenfor Ukraina, og at det vil være nødvendig
for Norge, i samråd med allierte, å tilpasse seg en ny sikkerhetspolitisk virkelighet.
Dette vil, slik flertallet ser
det, kunne ha konsekvenser blant annet for Norges militære bidrag
til NATOs østlige flanke.
Komiteen merker
seg videre at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet
måte for å redegjøre for langsiktig norsk støtte til Ukraina, Moldova, Georgia
og andre land i regionen, inkludert i budsjettforslaget for 2023. Komiteen merker
seg at regjeringen vil vurdere å trappe opp støtten til Georgia
gjennom egne bidrag og samarbeidspakken Substantial NATO-Georgia
Package, i nært samråd med Norges allierte, og at den stiller seg
positiv til en eventuell svartehavsstrategi i NATO. Komiteen imøteser
regjeringens videre oppfølging av disse spørsmålene og nødvendige
framlegg for Stortinget.
Komiteens medlem
fra Venstre vil innledningsvis understreke at forslaget ble
fremmet den 17. februar 2022, altså før Russland begynte sin fullskalainvasjon
av Ukraina. Dette
medlem vil likevel understreke at forslagenes relevans bare
har økt siden representantforslaget ble fremmet.
Dette medlem viser til at det
er regjeringen som må fatte beslutninger om de forslagene som forslagsstillerne
fremmer i dette representantforslag. Dette medlem vil derfor ikke
ta opp forslagene på nytt i forbindelse med komitébehandlingen,
men heller bruke komitébehandlingen til å gi regjeringen et mandat
til å gjøre mer for å støtte Ukraina, Georgia og Moldova.
Dette medlem setter pris på
at regjeringen jevnlig holder kontakt med Stortinget på alle områder
som berøres av Russlands angrepskrig i Ukraina. Dette medlem vil først understreke
at det økonomiske behovet for støtte til gjenoppbyggingen av Ukraina
har antatt nye dimensjoner siden forslaget ble fremmet den 17. februar. Dette medlem ber
derfor regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett sette
til side midler til et fond for gjenoppbyggingen av Ukraina. Videre
ser dette medlem positivt
på at regjeringen vil komme tilbake til mer langsiktig støtte til
Ukraina, Georgia og Moldova i forbindelse med statsbudsjettet for 2023.
Dette medlem viser til forslaget
om å aktivere og utstasjonere hele Very High Readiness Joint Task
Force (VJTF) i allierte land på NATOs østflanke. Dette medlem viser til NATOs
beslutning om å aktivere deler av NATO Response Force, der VJTF
representerer et spydspisselement. I likhet med utenriksministeren
vurderer dette
medlem det som nødvendig å forsterke NATOs bidrag til trygghet
i Øst-Europa ytterligere som følge av Russlands angrepskrig i Ukraina. Dette medlem vil påpeke
at NATO Response Force er et egnet instrument for denne typen tilstedeværelse,
og at regjeringen bør jobbe for en videre opptrapping av alliert
tilstedeværelse i allierte land i regionen. Dette medlem forventer at Norge
også slutter opp om en slik opptrapping med egne styrkebidrag, der
det er etterspurt av allierte.
Dette medlem vil videre berømme
regjeringen for å vurdere å trappe opp støtten til Georgia gjennom støtte-
og samarbeidspakken Substantial NATO-Georgia Package. Dette medlem vil
understreke Georgias utsatte situasjon, sett i lys av den russiske
invasjonen av Ukraina, og at ethvert norsk bidrag til georgisk sikkerhet vil
være en viktig investering i opprettholdelsen av frie samfunn i
Øst-Europa og Kaukasus. Dette
medlem vurderer situasjonen slik at en økt støtte til Georgia
bør komme senest i forbindelse med NATO-toppmøtet i Madrid i juni.
Dette medlem setter ellers
pris på at regjeringen vil følge med på NATOs arbeid med svartehavsregionen og
stiller seg positiv til en eventuell svartehavsstrategi. Russlands
aktivitet i Svartehavet har vist behovet for en felles NATO-strategi
som adresserer allierte behov. Dette medlem vil imidlertid
håpe at regjeringen tar en mer proaktiv rolle i å bidra til at NATO
vedtar en ny svartehavsstrategi.