1.5 Økonomiske og administrative konsekvenser
Det anslås i proposisjonen
at HTU før utvidelsen av det geografiske virkeområdet dekket ca.
47 prosent av alle leieforhold i Norge, mens samtlige utleiere og
leiere i dag har tilgang til HTU. Utvidelsen ble anslått å føre
til økte kostnader på 2,3 mill. kroner i 2021, med helårsvirkning
på 5,6 mill. kroner fra 2022. Det er bevilget penger til dette i
statsbudsjettet for 2021, og det er tatt høyde for merkostnadene
i 2022-budsjettet. Det ble i tillegg bevilget 2,7 mill. kroner i
2021 for nye digitale systemer. Denne bevilgningen er ettårig.
Det pekes i proposisjonen
på at utvidelsen av HTU til hele landet har gitt økt rettssikkerhet
og tilgang til tvisteløsning for partene i boligleieforhold. Overføring
av saker fra forliksrådene til HTU gir forliksrådene noe økt saksbehandlingskapasitet.
Utvidelsen antas imidlertid ikke å medføre budsjettmessige innsparinger
for forliksrådene.
Departementet antar
at muligheten til å innhente taushetsbelagt informasjon vil effektivisere
driften til HTU. For HTU kan effektivisering av saksbehandlingen gi
noen økonomiske besparelser på sikt.
I saker som falt
utenfor HTUs geografiske virkeområde, skulle det tidligere innvilges
fritt rettsråd etter rettshjelploven § 11 andre ledd nr. 4. Når
HTU nå er landsdekkende, vil det derfor være noen færre saker hvor
det skal innvilges fritt rettsråd. Det forventes imidlertid kun
en mindre reduksjon i utgiftene til fri rettshjelp ettersom det
fortsatt vil innvilges fritt rettsråd i saker etter tvangsfullbyrdelsesloven
§ 13-2 tredje ledd bokstav c, jf. rettshjelploven § 11 andre ledd
nr. 4, og etter unntaksbestemmelsen i rettshjelploven § 11 tredje ledd.