Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre Myrli og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene
Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Jenny Klinge
og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og
Terje Hansen, fra Sosialistisk Venstreparti, fung. leder Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument
8:87 S (2021–2022) om tilleggsforhandlinger for jordbruket. Komiteen deler
forslagsstillernes bekymring for norske bønders økonomiske situasjon
som følge av ekstraordinære priser på strøm og en rekke innsatsfaktorer
i landbruket. Komiteen viser
til brev datert 9. januar 2022 fra Norsk Bonde- og Småbrukarlag
og Norsk Bondelag til landbruks- og matminister Sandra Borch, der
organisasjonene anmoder statsråden om et møte for å drøfte løsninger
for å avhjelpe den krevende økonomiske situasjonen for norske bønder,
og tiltak for å gi forutsigbarhet for bøndene slik at matproduksjonen
sikres i år og framover.
Komiteen viser for øvrig til
brev datert 18. februar 2022 (vedlagt innstillingen) fra statsråd
Sandra Borch til næringskomiteen, der det framgår at statsråden
ikke vil ta initiativ til tilleggsforhandlinger med jordbruket nå.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne,
ser at situasjonen for jordbruket er krevende, og at mange bønder
står i en usikker tid. Flertallet viser
til at norsk matproduksjon er viktig, og at Norge må utnytte sine ressurser
best mulig for å sikre god og sikker mat til egen befolkning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at regjeringen
har en ambisiøs plan, som ser situasjonen i jordbruket og igjen
har et klart mål for framtidens matproduksjon i Norge. Hurdalsplattformen
slår fast at inntektsgapet mellom jordbruket og andre grupper skal tettes,
og at det skal legges fram en tidfestet plan for dette arbeidet.
Hurdalsplattformen setter også et mål for selvforsyningen for norske
jordbruksmatvarer, korrigert for import av fôrråvarer, på 50 pst.
Disse medlemmer viser til Prop.
51 S (2021–2022), der det var satt av 200 mill. kroner i økte investeringsmidler
til jordbruket. Regjeringen lyktes også med å fullføre de viktige
tilleggsforhandlingene med jordbruket, der enigheten landet på økte
midler på 754 mill. kroner som kompensasjon for en ekstraordinær
prisøkning på gjødsel og bygningsmateriale. Dette ble utbetalt sammen
med produksjonstilskuddet i februar 2022.
Disse medlemmer viser også
til at regjeringen har tatt grep for å sørge for hjelp til de bøndene
som opplever ekstraordinært høye strømpriser. Pakken som ble vedtatt,
har en ramme på 500 mill. kroner. Utbetalinger under ordningen er
allerede foretatt.
Disse medlemmer viser til svarbrevet
fra landbruks- og matminister Sandra Borch av 18. februar 2022.
Statsråden viser til flertallsmerknaden i Innst. 148 S (2021–2022)
der det heter at
«på bakgrunn av den
anstrengte økonomiske situasjonen i jordbruket ser flertallet det
som viktig at det arbeides med å finne en løsning for å kunne foreta ekstraordinære
utbetalinger raskest mulig i 2022».
Dette vil regjeringen
følge opp. I svarbrevet vises det også til at det i forbindelse
med tilleggsforhandlingene ble enighet om følgende:
«Partene vil vurdere
særskilt hvor stor kostnadsveksten ble for gjødsel, bygningsmaterialer
og elektrisk kraft i 2021/2022 og håndtere dette som en del av helheten,
både på inntekts- og kostnadssiden, med utgangspunkt i et nytt fullstendig
grunnlagsmateriale til forhandlingene i 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets representantforslag,
Dokument 8:132 S (2021–2022), om å styrke matsikkerheten i Norge
gjennom økt matkornproduksjon som følge av krigen i Ukraina, som
nå er til behandling i næringskomiteen. Disse medlemmer påpeker at
dette er et konkret forslag for å stimulere til økt matkornproduksjon
i Norge, herunder økning i kornpris til bøndene og kompensasjon
for økte gjødsel- og energipriser.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Fremskrittspartiet tidligere har fremmet representantforslag om
en strømstøtteordning, Dokument 8:65 S (2021–2022), der det ble
fremmet forslag om å innføre en makspris for strøm på 0,50 kroner
per kWt ekskl. mva. for alle, både husholdninger og næringsliv.
Dette ville gitt landbruket en bedre kompensasjon enn dagens strømstøtteordning
for landbruket.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at
matkorn, og spesielt mathvete, er mer gjødselkrevende enn fôrkorn.
De økonomiske marginene i kornproduksjon er små selv når prisene
på strøm og mineralgjødsel er på et mer normalt nivå. Dagens priser
kan gjøre at norske bønder kan velge å dyrke noe annet enn matkorn,
som er den suverent viktigste jordbruksvaren for å holde den norske
selvforsyningsgraden så høy som mulig. For hvert kilo matkorn Norge
ikke produserer selv, må mer handles utenfra, noe som særlig i år
vil drive globale kornpriser ytterligere opp. Høye matvarepriser
vil ramme fattige land hardt, og kan utløse hungersnød og konflikter.
Disse medlemmer har imidlertid
merket seg at det ikke er noe omforent ønske fra organisasjonene
i jordbruket om en ny runde med tilleggsforhandlinger så tett opp
til det ordinære jordbruksoppgjøret. Disse medlemmer merker seg
videre at landbruks- og matministeren i sitt brev til komiteen opplyser
at statsråden vil prioritere de ordinære jordbruksforhandlingene
for å finne løsninger for den ekstraordinære kostnadsøkningen på
innsatsfaktorer i landbruket, i tillegg til de tiltakene som er
satt inn med bred støtte i Stortinget i form av tilleggsforhandlinger
høsten 2021, ekstraordinær strømstøtte på nyåret i 2022 og ekstraordinære
utbetalinger tidlig på året.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener likevel at krigsutbruddet
i Ukraina har skapt en helt ny situasjon, der det av beredskapsmessige
årsaker er nødvendig med en kraftig økning av norsk matkornproduksjon.
Dette krever raske avklaringer om lønnsomheten i økt produksjon
av matkorn, som ikke kan vente til de ordinære jordbruksforhandlingene.
Disse medlemmer merker seg
at de muntlige signalene fra regjeringen om lønnsomhet i matkornproduksjon
ikke blir oppfattet som sikre og forpliktende nok for mange kornbønder,
som om kort tid må gjøre et valg om hva slags kornproduksjon de
skal legge til rette for i vekståret 2022.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen raskest mulig legge fram en sak for Stortinget som
gir norske kornbønder nødvendige avklaringer om lønnsomhet i matkornproduksjon
før såkornet går i jorda.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener i utgangspunktet at den
ekstraordinære kostnadsveksten i jordbruket og kompensasjon for
dette burde vært gjenstand for tilleggsforhandlinger rundt årsskiftet,
ut over det som ble avtalt i tilleggsforhandlingene høsten 2021. Dette medlem viser
til at dette medlem tok
til orde for tilleggsforhandlinger tidlig i januar 2022. En tilleggsforhandling
om kompensasjon for kostnadsvekst ved årsskiftet ville gitt helhetlig
og oversiktlig håndtering av situasjonen, og kunne blitt utbetalt
sammen med tilskuddene i februar 2022, og dermed gitt bonden nødvendig
forutsigbarhet før vekstsesongen og videre håp for fremtiden. Dette medlem mener
imidlertid at tiden dessverre har rent ut for nye tilleggsforhandlinger
før de ordinære forhandlingene for neste periode. Dette medlem viser videre til
regjeringspartienes og Sosialistisk Venstrepartis merknader i Innst.
148 S (2021–2022), hvor det understrekes at kostnadskompensasjon
skal vies særlig oppmerksomhet i forhandlingene, med utbetaling raskt
i 2022, og at tetting av inntektsgapet og økt selvforsyning skal
være førende prinsipper for utforming av statens forhandlingsgrunnlag. Dette medlem mener dette
må bety full kostnadskompensasjon og en solid avtale for neste periode.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne mener i utgangspunktet at det hadde
vært riktig å iverksette tilleggsforhandlinger med jordbruket, slik
Norges Bonde- og Småbrukarlag krevde i januar 2022. Imidlertid har
det gått mer enn to måneder siden dette kravet ble fremmet. Dette medlem anser
det som for sent å starte tilleggsforhandlinger nå, og mener den
ekstraordinære kostnadsveksten i landbruket må kompenseres på andre
måter.