3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tuva Moflag, Sigurd Kvammen Rafaelsen, Trine Lise Sundnes og Torbjørn Vereide,
fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet,
Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Dagfinn
Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen
Kirsti Bergstø, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til
at regjeringen i proposisjonen legger opp til en endret modell for
regulering av pensjon som vil innebære at pensjoner under utbetaling
i 2022 vil reguleres etter gjennomsnittet av den forventede lønns-
og prisveksten for inneværende år, uten å begrenses av lønnveksten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at proposisjonen følger opp vedtak 622 fra Stortingets behandling
av Representantforslag 53 S (2020–2021).
Komiteen viser
til at det er bred enighet på Stortinget om at pensjon skal reguleres
etter gjennomsnittet av lønns- og prisvekst heller enn etter lønnsveksten fratrukket
0,75 pst. Komiteen mener
dette er en omlegging som er prinsipielt riktig for å forhindre
at pensjonister over lengre tid kan få en utvikling i pensjonen som
avviker fra gjennomsnittet av lønns- og prisvekst.
Komiteen viser videre til
at det er nedsatt et utvalg for å evaluere pensjonsreformen. Utvalget
har fått i mandat blant annet å utrede en rekke aspekter av en omlegging
til regulering etter gjennomsnitt av lønns- og prisvekst inkludert
hvordan delings- og forholdstall skal fastsettes, og hvordan vilkåret
for å ta ut alderspensjon før fylte 67 år skal praktiseres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at som følge av at utvalgets arbeid ikke vil være klart før nødvendige
regelendringer må foretas for trygdeoppgjøret 2022, begrenser proposisjonen
seg til kun de endringene som er nødvendige for å følge opp Stortingets
vedtak 622.
Komiteen deler
regjeringens oppfatning om at det er viktig at endringer i regler
for regulering av pensjon sees i sammenheng med andre deler av pensjonssystemet.
Komiteen viser til at Stortinget
våren 2021 fattet vedtak om at reguleringen av pensjon for 2021
skulle inkludere avviket mellom forventet og reell lønnsvekst fra 2020
i sin helhet, heller enn å inngå i en gjennomsnittsberegning av
lønns- og prisvekst. I 2021 gikk man over fra modellen for regulering
av pensjoner med lønnsvekst fratrukket 0,75 prosentpoeng, til en
ny modell, med gjennomsnitt av lønns- og prisvekst. I 2021 var det
derfor både hensiktsmessig og prinsipielt riktig at avviket mellom
forventet og reell lønnsvekst for 2020 ble tillagt i sin helhet.
Dette innebar i praksis at avviket fra 2020 ble håndtert etter gamle
regler. For 2021 startet man med ny modell: gjennomsnitt av lønns-
og prisvekst. Samtidig ble det bestemt at reguleringen i 2021 ikke
skulle overstige lønnsveksten.
Regulering av pensjoner under utbetaling
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til at et bredt
flertall på Stortinget har gått inn for at pensjoner under utbetaling
reguleres etter gjennomsnittet av lønns- og prisvekst, og støtter
regjeringens forslag om å lovfeste dette fra trygdeoppgjøret i 2022.
Flertallet viser videre til
at Stortinget i trygdeoppgjøret for 2021 fattet vedtak om at avviket
mellom forventet og reell lønnsvekst i 2020 skulle tas inn i reguleringen
for 2021 i sin helhet fordi det året skulle fungere som et overgangsår
fra et gammelt til nytt system for regulering av pensjon. Flertallet viser
til at regjeringen nå går over til en regulering etter gjennomsnitt
av lønns- og prisvekst, i tråd med Stortingets tidligere vedtak.
Om minstenivåene
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til at de langsiktige
utfordringene knyttet til minstenivåene er sentralt i pensjonsevalueringsutvalget.
Når minstenivåene reguleres lavere enn lønnsvekst, vil minstepensjonister
bli hengende etter. Målt som andel av en gjennomsnittslønn, i fast
G, vil minstenivåene bli gradvis lavere over tid, både med dagens
regler og med de foreslåtte reglene fra 2022. Gradvis lavere minstenivå, som
andel av lønn, kan skape problemer for pensjonssystemet, sosiale
bærekraft, selv om minstenivåene vokser mer enn prisene. Evalueringsutvalget
har derfor fått i mandat å vurdere minstenivåene. Det er viktig
at pensjonssystemets hovedprinsipper har bred politisk oppslutning,
og at det både er sosialt og økonomisk bærekraftig. Oppfølgingen
av evalueringsutvalgets innstilling må sikre at det er bred politisk
støtte til nivåene på minsteytelsene.
Flertallet vektlegger, som
regjeringen, at pensjonsevalueringsutvalget skal vurdere reguleringen
av minsteytelsene, samt et konkret forslag til hvordan en omlegging
til å regulere med gjennomsnittet av lønns- og prisvekst kan gjennomføres,
og vurdere om omleggingen betyr at det bør gjøres andre endringer
i pensjonssystemet. Eksempler på forhold som utvalget skal vurdere,
er vilkåret for å ta ut alderspensjon før 67 år. Lovforslagene i
proposisjonen er derfor avgrenset til det som er nødvendig for å
avklare reguleringen av satsene for minste pensjonsnivå og garantipensjon
fra 2022 og den praktiske gjennomføringen av vilkårsprøvingen, og er
ment å gjelde frem til forslagene fra pensjonsevalueringsutvalget
er fulgt opp gjennom vedtak av Stortinget. Det er også bred støtte
blant høringsinstansene om at dette er en hensiktsmessig tilnærming,
samt en nødvendig omlegging av regelverket på kort sikt.
Flertallet viser til at i
de kommende årene forventes effekten av levealdersjusteringen å
være så sterk at minstenivåene ville blitt regulert om lag som løpende alderspensjon
også med dagens reguleringssystem. Forslagene i proposisjonen vil
gi om lag lik utvikling i minstenivåene og i pensjon over minstenivå. Flertallet påpeker
at utviklingen av minstenivåene de nærmeste årene med henholdsvis
dagens regulering og regulering med gjennomsnitt av pris- og lønnsvekst
i størst grad vil avhenge av pris og lønnsvekst.
For reguleringen
fra 2022 deler flertallet regjeringens
vurdering om at det er en nødvendighet at reguleringen av minste
pensjonsnivå og garantipensjon legges om inntil videre endringer
kan innføres i en helhetlig prosess i oppfølgingen av pensjonsevalueringsutvalgets
rapport.
Flertallet viser til at en
videreføring av dagens regler for regulering av minste pensjonsnivå
og garantipensjon vil innebære at man ikke lenger med sikkerhet kan
vurdere om vilkårene for å gå av med pensjon før fylte 67 år er
oppfylt.
For å kunne ta ut
pensjon før 67 år må årlig pensjon ved 67 år minst være på nivå
med minste pensjonsnivå for enslige. Dersom man endrer reguleringen
av alderspensjon til gjennomsnitt av lønns- og prisvekst, mens minstenivå
fortsetter å reguleres som i dag, vil man ikke kunne vurdere om
den enkelte har høy nok opptjening til å starte uttak av pensjon
før fylte 67 år. For å gjøre denne vilkårsprøvingen må forholdet
mellom utviklingen i minstepensjon og pensjoner over minstenivået være
kjent. Med regulering etter gjennomsnitt av lønns- og prisvekst
vil dette forholdet ikke lenger kunne fastsettes på forhånd. En
videreføring som i dag vil medføre at en på feilaktig grunnlag vil
kunne nekte adgang til tidliguttak for personer som burde ha slik
rett, eller tillate tidliguttak for personer som ikke burde ha fått
adgang til dette. Endringene som foreslås, er ment å være midlertidige,
inntil mer langsiktige endringer kan innføres i en helhetlig prosess
i oppfølging av evalueringsutvalgets rapport.
Dersom dagens regler
videreføres, vil det måtte utformes andre regler for hvordan vilkår
for å gå av før fylte 67 år skal utformes. Flertallet viser til at regjeringen
i høring om saken etterspurte alternative måter å regulere minstepensjonene
og gjennomføre vilkårsprøvingen på. Forslaget som ble lagt frem
av regjeringen, fikk bred tilslutning i høringen. Flertallet viser til at det
ved en videreføring av dagens regelverk for regulering av minste
pensjonsnivå og garantipensjon ikke vil foreligge noen klare regler
for hvordan man skal kunne vurdere om man har tjent opp nok pensjon
for å kunne ta ut pensjon før 67 år. Dette kan føre til at Nav i
så fall ikke har fått klare nok føringer av Stortinget til å kunne innvilge
pensjon før fylte 67 år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
en klar politisk målsetting om å øke minstepensjonene. Disse medlemmer mener
det må komme en varig endring i minstenivåene for å motvirke at
minstepensjonistene blir hengende etter, og understreker samtidig
at dette må gjøres i sammenheng med en helhetlig og grundig oppfølging
av evalueringsutvalgets rapport.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at eventuelle økte nivåer på minsteytelsene
kan løses gjennom budsjettene der det er politisk vilje til dette. Videre
vil disse medlemmer vise
til at gjennom regjeringen Solbergs åtte år ved makten samlet de
fire ikke-sosialistiske partiene seg om å øke minstepensjonen for
enslige med til sammen 17 000 kroner.
Forhandlingsrett
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at regjeringen i proposisjonen
omtaler hvordan vedtakene om en styrket forhandlingsrett for pensjonistene
følges opp, og er enige om at dette er en hensiktsmessig oppfølging.
At regjeringen legger opp til faste møter med pensjonistenes organisasjoner
der man fanger opp hvilke ordninger og løsninger pensjonistene anbefaler,
er etter disse medlemmers syn
positivt. Pensjonistorganisasjonene er med sin kompetanse og nedslagsflate
godt rustet til å kunne gi regjeringen råd om hvilke områder som bør
prioriteres innenfor den brede eldrepolitikken. Disse medlemmer støtter at
pensjonistenes organisasjoner gis en forhandlingsrett på andre områder
enn reguleringen av pensjonene, og dermed myndighet til å drøfte
viktige spørsmål i eldrepolitikken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
regjeringens forslag om å regulere løpende pensjoner med et gjennomsnitt
av lønns- og prisvekst. Dette er en oppfølgning av vedtak fattet
under behandling av Innst. 221 S (2020–2021), jf. Representantforslag
53 S (2020–2021) om et anstendighetsløft for pensjonister, som ble fremmet
av representanter fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti.
For Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti var det viktig
å få avskaffet underregulering av pensjoner på 0,75 pst. Stortinget vedtok
at denne metoden skal erstattes med en regulering lik snittet av
lønns- og prisveksten.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at regjeringen i denne proposisjonen har lagt inn forslag om
reguleringen som ikke kompenserer for hele avviket mellom anslått
lønnsvekst og den reelle lønnsveksten. Avviket innebærer et betydelig
proveny som pensjonistene ikke får ta del i, på tross av at det
er en lang tradisjon for å korrigere for avviket mellom anslag og
faktisk vekst i trygdeoppgjøret.
Disse medlemmer fremmet på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen korrigere for avviket mellom anslått og faktisk
lønnsvekst i 2021 og tillegge dette pensjoner under utbetaling for
2022.»
Disse medlemmer merker
seg at bakgrunnen for at regjeringen foreslår at minste pensjonsnivå
skal reguleres på samme måte som pensjoner under utbetaling, etter
et gjennomsnitt av lønns- og prisvekst, er at det innebærer en betydelig
forenkling av regelverket i folketrygden. Disse medlemmer er uenige
i at å regulere minste pensjonsnivå etter gjennomsnitt av pris- og
lønnsvekst er nødvendig av forenklingshensyn, og mener at konsekvensen
av å gå over til et reguleringsregime for minste pensjonsnivå er
at minstepensjonister kommer dårligere ut enn de allerede gjør i
dag. Disse medlemmer mener
at et sånt reguleringsregime er så alvorlig at det ikke kan forsvares
med forenklingshensyn. Denne måten å regulere minstepensjonen på
var ikke en del av forslag 1 i Representantforslag 53 S (2020–2021),
som er grunnlaget for proposisjonen, og dermed heller ikke en direkte
oppfølging av vedtak 622 i Stortinget. Disse medlemmer er bekymret
for at svært mange minstepensjonister lever i fattigdom, og mener derfor
det er viktig å styrke fremfor å svekke nivået på minstepensjon. Disse medlemmer viser
til svar på spørsmål fra Kirsti Bergstø i samband med komiteens behandling
av Prop. 41 L (2021–2022), der statsråden sier følgende:
«Auka minstenivå
vil svekka insentiva til arbeid, ved at den pensjonsmessig gevinst
ved å stå i jobb blir redusert.»
Disse medlemmer er uenige
i denne påstanden og viser til at lave minstepensjoner først og
fremst fører til fattigdom blant eldre. Disse medlemmer mener at ved
å endre regulering av minste pensjonsnivå til forslagene i Prop.
41 L (2021–2022), svekkes minste pensjonsnivå.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen regulere minste pensjonsnivå likt med lønnsveksten
i 2022.»
«Stortinget
ber regjeringen opprette en opptrappingsplan for minstepensjon i
de årlige pensjonsoppgjørene slik at nivået økes med 7 500 kroner
årlig, frem til minstepensjonen når fattigdomsmålet EU60. Første økning
må komme inn i statsbudsjettet for 2023.»
Disse medlemmer mener
at det er avgjørende å ikke endre reguleringsreglene på en måte
gjør at minstepensjonistene kommer dårligere ut enn de gjør i dag. Disse medlemmer viser
også til at flere av høringsinstansene advarer om hyppige endringer
i pensjonssystemet. På denne bakgrunn vil disse medlemmer gå mot forslagene
om regulering av minste pensjonsnivå slik det er forslått i Prop.
41 L (2021–2022). Dagens modell er etter disse medlemmers oppfatning
mulig å videreføre i påvente av at pensjonsutvalgets arbeid blir
fremlagt og Stortinget skal ta stilling til eventuelle endringer
i pensjonssystemet i et helhetlig perspektiv.
Disse medlemmer viser til
forslag fremmet av Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i forbindelse med Representantforslag 53 S (2020–2021),
hvor disse partiene ønsket at pensjonistenes organisasjoner skal
få forhandlingsrett i trygdeoppgjøret. Dette forslaget falt, men
forslag om at «organisasjonene i forbindelse med de årlige trygdeoppgjørene kan
forhandle om andre spørsmål med betydning for pensjonistene» fikk
flertall fra et samlet storting.
Disse medlemmer mener regjeringen
ikke følger opp Stortingets intensjon med forslaget som er fremlagt.
Forslaget innebærer i stort flere møter med regjeringen, og ikke
reelle forhandlinger om saker som angår pensjonistene. Disse medlemmer vil
derfor be regjeringen på ny se på hvordan Stortingets intensjon
om reelle forhandlinger skal kunne oppfylles. Forhandlingene må
ha en budsjettramme, og det må fremkomme tydeligere hva pensjonistenes
organisasjoner har anledning til å forhandle om.
Disse medlemmer fremmer på
den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag som følger
opp Stortingets vedtak om at organisasjonene i forbindelse med de
årlige trygdeoppgjørene skal kunne forhandle om andre spørsmål med
betydning for pensjonistene, som innebærer at pensjonistene får
reell forhandlingsrett. I forslaget må det tydeliggjøres hva pensjonistenes
organisasjoner kan forhandle om.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener
pensjonistenes egne organisasjoner bør være bedre representert der
pensjonistenes økonomi avgjøres, og foreslår å gi Pensjonistforbundet
plass i Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU).
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Pensjonistforbundet får plass i Det
tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) på vegne
av pensjonistenes organisasjoner.»
Komiteens medlem
fra Rødt mener primært at alderspensjon i folketrygden skal
G-reguleres. Det er urettferdig at pensjonister ikke skal ha den
samme inntektsutviklingen som lønnsmottakere.
Dette medlem mener også at
minste pensjonsnivå og garantipensjon skal G-reguleres. Det er særlig viktig
at pensjonistene som har minst, ikke skal sakke ytterligere akterut
økonomisk.
Dette medlem mener at de andre
lovbestemte pensjonsordningene også skal følge G-regulering av pensjoner.
Det vil sikre flere pensjonister en anstendig inntektsutvikling,
i tillegg til å redusere den administrative byrden det vil være
for ordningene å forholde seg til to reguleringsregimer.
Dette medlem viser til Rødts
alternative statsbudsjett for 2022. Der ble det foreslått å skjerme
alle pensjonister for levealdersjustering i 2022. I tillegg ble det
foreslått å øke minstepensjonene for både enslige og gifte med 4 000
kroner. Dagens pensjonssystem forsterker og forverrer klasseskillene
blant pensjonister, og derfor er det behov for å gjøre endringer
som gi mer rettferdig pensjon.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at løpende alderspensjon og minste pensjonsnivå
og garantipensjon i folketrygden, og pensjon fra de andre lovbestemte
pensjonsordningene, blir G-regulert i 2022.»