1.6.2 Departementets vurdering og forslag
Pensjonssystemet
er svært sammensatt, og de ulike elementene er tett sammenvevde.
Regulering med lønnsvekst fratrukket 0,75 pst. er en teknisk implementering
av Stortingets vedtak om at alderspensjon under utbetaling skal
reguleres med et gjennomsnitt av lønns- og prisvekst, og er antatt
å gi de samme økonomiske effektene over tid. Det ble i forbindelse
med pensjonsforliket i 2005 besluttet at alderspensjon fra offentlige
tjenestepensjonsordninger skulle reguleres etter de samme reguleringsreglene
som alderspensjon fra folketrygden. Tilsvarende reguleringsprinsipp
ble innført for en rekke supplerende pensjonsordninger, med begrunnelse
at reguleringen skulle gjennomføres som i folketrygden.
I forbindelse med
den særskilte reguleringen som ble gjennomført i 2021, ble det lagt
til grunn at reguleringen skulle omfatte alderspensjon fra folketrygden under
utbetaling, ytelser fra lovfestede offentlige tjenestepensjonsordninger
som reguleres med lønnsvekst fratrukket 0,75 pst., herunder særaldersgrensepensjon
og AFP til offentlig ansatte, alderspensjon som gis etter lov om
pensjonsordning for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer,
forskrift om pensjonsordning for sametingsrepresentanter, lovene
om krigspensjonering for militærpersoner og hjemmestyrkepersonell
og sivilpersoner og lov av 1958 om yrkesskadetrygd.
Grunnen til at denne
løsningen ble valg, er at ytelsene er tett integrert med alderspensjon
fra folketrygden gjennom den samordningen som skjer mot folketrygdytelsen.
Med ulike reguleringsregler vil det ikke være mulig å unngå at utbetalingen
fra ordningene etter samordning ville blitt påvirket. For å unngå
kompliserende samspillseffekter var det derfor en klar fordel at
reguleringsreglene var sammenfallende. Det ville være svært krevende
for pensjonsleverandørene som samordner sine ytelser med alderspensjonen
fra folketrygden, om det skulle gis ulik regulering på ytelser som
i dag har samme regulering.
Det ble også lagt
vekt på at likhetshensyn taler for at ytelser fra ulike pensjonsordninger
har lik regulering, og at de ytelsene som har blitt regulert som
i folketrygden, med lønnsvekst fratrukket 0,75 pst., fortsatt bør
reguleres som i folketrygden.
Det legges til grunn
at de samme hensynene gjør seg gjeldende ved en permanent endring
av reguleringsreglene i folketrygden fra regulering med lønnsvekst
og et fratrekk på 0,75 pst. til et gjennomsnitt av lønns- og prisvekst.
Høringsinstansene
støtter departementets vurderinger og forslag. Det foreslås at omleggingen
av reguleringsreglene får betydning for samtlige lov- og forskriftsfestede
pensjonsordninger hvor pensjon under utbetaling i dag reguleres
med lønnsveksten fratrukket 0,75 pst.
Det vises til at
det for kommunale pensjonsordninger, pensjonsordninger for helseforetak
og AFP til ansatte i privat sektor følger av partenes tariffavtaler
at ytelsene reguleres med lønnsvekst fratrukket 0,75 pst. Det legges
til grunn at partene i ordningene selv vil vurdere om reglene for
regulering av alderspensjon fra folketrygden som foreslås her, skal
følges opp med tilsvarende endringer i de respektive ordningene.
Det ble i høringsnotatet fremmet et forslag til lovendring i lov 19. februar
2010 nr. 5 om statstilskott til arbeidstakere som tar ut avtalefestet
pensjon i privat sektor § 7 fjerde ledd. Partenes vurdering av om
de ønsker å legge om reguleringsmodellen, avventes.
Når det gjelder
privat tjenestepensjon, er det bare lov om tjenestepensjon som åpner
for at pensjoner under utbetaling skal kunne reguleres med alminnelig lønnsvekst
og deretter fratrekkes 0,75 pst. Også for denne loven er det naturlig
å følge endringen som gjøres i folketrygden, slik at det kan fastsettes
i pensjonsplanen at foretaket årlig skal betale for regulering av
pensjoner under utbetaling slik at reguleringen er i samsvar med
et gjennomsnitt av lønns- og prisveksten. Det vises her særlig til
at de hensyn som er omtalt i Prop. 199 L (2012–2013), tilsier at
reglene om årlig regulering i tjenestepensjonsloven også fremover
bør være tilpasset folketrygdens regler.
Med forslaget vil
regulering med gjennomsnittet av lønns- og prisvekst gjelde de ytelsene
som i 2021 har fått en særskilt regulering, men også andre lov-
og forskriftsfestede pensjonsordninger hvor pensjon under utbetaling
i dag reguleres med lønnsveksten fratrukket 0,75 pst. Eksempler
på lovfestede ordninger som omfattes av lovforslagene, men som ikke
ble gitt en særskilt regulering i 2021, er pensjonsordningen for
arbeidstakere til sjøs og pensjonstrygden for fiskere. Dersom alle
ytelsene som skal omfattes av ny regulering får samme regulering
pr. 1. mai 2022, vil dette gi ulik årsvekst, ettersom reguleringen
frem til 1. mai har vært forskjellig. For å unngå at det på permanent
basis må fastsettes to forskjellige reguleringsfaktorer som begge
skal ivareta regulering med gjennomsnittet av lønns- og prisvekst,
foreslås det at alle ytelser som skal reguleres med gjennomsnittet
av lønns- og prisvekst, gis samme regulering fra 1. mai 2022. Med
anslagene for pris- og lønnsvekst fra Nasjonalbudsjettet 2022 anslås
det at årlig utbetaling fra disse ytelsene vil kunne bli opp mot
1 900 kroner lavere enn det som skal til for at årsveksten blir
lik gjennomsnittet av pris- og lønnsvekst.
Det foreslås endringer
i lov 3. desember 1948 nr. 7 om pensjonsordning for arbeidstakere
til sjøs § 5 nr. 3 første ledd, § 28 nr. 1 tredje ledd, § 34 tredje
ledd, lov 28. juli 1949 nr. 26 om Statens pensjonskasse § 42 andre og
tredje ledd, midlertidig lov om tillegg til lover av 13. desember
1946 om 1) Krigspensjonering for hjemmestyrkepersonell og sivilpersoner
og 2) Krigspensjonering for militærpersoner del III nr. 4, lov 28. juni
1957 nr. 12 om pensjonstrygd for fiskere § 7, lov 12. desember 1958
nr. 10 om yrkesskadetrygd § 57 andre ledd, lov 22. juni 1962 nr.
12 om pensjonsordning for sykepleiere § 39 andre og tredje ledd,
lov 15. januar 1999 nr. 1 om pensjonsordning for ledsagere i utenrikstjenesten
§ 3 syvende ledd, lov 25. juni 2010 nr. 28 om avtalefestet pensjon
for medlemmer av Statens pensjonskasse § 4, lov 16. desember 2011
nr. 60 om pensjonsordning for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer
§ 6-4 andre ledd, § 7-1 første og andre ledd, § 7-3 andre ledd og
lov 13. desember 2013 nr. 106 om tjenestepensjon § 4-14 første ledd.
Det vises til lovforslaget.