Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal
og Marianne Sivertsen Næss, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig
Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet,
Terje Halleland og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra
Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, fung. leder
Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad,
viser til de to representantforslagene. Komiteen har besluttet å behandle
de to representantforslagene i en felles innstilling.
Komiteen viser til at Stortinget
har vernet 390 vassdrag gjennom fire verneplaner og to suppleringer fra
1973 til den avsluttende suppleringen i 2009. I tillegg ble Øystesevassdraget
innlemmet som et enkeltvassdrag i 2018. Verneplanene skal beskytte
natur- eller landskapsverdier. I Innst. 401 S (2015–2016) understreket
Stortinget at kraftutbygging kun kan vurderes i de tilfellene der
flomdemping er formålet, og at kraftutbygging over 1 MW i vernede
vassdrag skal forelegges Stortinget.
Komiteen anerkjenner at flom
utgjør en risiko mange steder for lokalbefolkningen og tidvis gjør
stor materiell skade. Klimaendringer vil fremover bidra til mer
ekstremvær og flom.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, viser til at
naturmangfold og nasjonale laksevassdrag utgjør viktige verdier
som må bevares. Mange tiår med utbygging av vannkraft i Norge har
gitt en akkumulert kunnskap om lakseforvaltning og skånsomme utbyggingsmetoder
som bedre ivaretar naturverdier.
Komiteen viser
til at regjeringen har nedsatt en energikommisjon for å se på hvordan
Norge i fremtiden kan opprettholde et stort overskudd av fornybar
kraft, herunder se på muligheter for å øke fornybar kraftproduksjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Stortinget har vernet 390 vassdrag
av hensyn til verneverdier som naturmangfold og nasjonale laksevassdrag. Disse
verneverdiene må bevares. Disse medlemmer viser også
til at mange tiår med utbygging av vannkraft i Norge har gitt en
akkumulert kunnskap om lakseforvaltning og skånsomme utbyggingsmetoder
som ikke forringer verneverdiene som vernet er ment å beskytte.
Disse medlemmer viser til at
Norge må produsere mer fornybar kraft for å klare det grønne skiftet
og holde strømpriser for folk og industri på et akseptabelt nivå. Disse medlemmer understreker
at flom er et stort problem for lokalbefolkningen i tilknytning
til flere vassdrag. Flom vil bli en stadig større utfordring på grunn
av klimaendringer. Det har vist seg svært kostbart å sette inn flomsikringstiltak
uten at disse gjøres i tilknytning til ny kraftutbygging.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget har åpnet for kraftutbygging i vernede vassdrag for flomdemping. Disse medlemmer mener
at skånsom utbygging av vannkraft som ikke forringer verneverdiene,
bør vurderes nærmere for enkelte vassdrag hvor flom er en utfordring. Disse medlemmer mener
at slik utbygging er forenlig med god lakse- og miljøforvaltning
og vil kunne gi både ny kraftproduksjon og lokal verdiskaping.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at forslagene om utbygging i vernede vassdrag
har møtt sterk motstand fra en samlet miljøbevegelse og skapt et
stort folkelig engasjement. Mer enn 10 000 underskrifter mot utbygging
av vernede vassdrag ble overrakt regjeringen fra Naturvernforbundet.
En rekke natur- og friluftsorganisasjoner, lokalmiljø og enkeltpersoner
har opp gjennom årene kjempet lange og tunge kamper for bevaring
av naturen og mot kraftutbygging. Det er derfor med stor lettelse
at disse medlemmer registrerer
at regjeringen i mandatet til energikommisjonen skriver: «Verneplan
for vassdrag skal legges til grunn for kommisjonens arbeid.» Med dette
slås det igjen klart fast at vernede vassdrag skal forbli vernet,
noe klima- og miljøministeren langt på vei bekrefter i en uttalelse
i Bergens Tidende den 14. januar 2022, hvor han sier at «vern er
vern og at vernevedtakene er alvorlig ment». Disse medlemmer er også positive
til at kommisjonen er satt sammen av et bredt utvalg av medlemmer
med verdifull kompetanse innen relevante fagområder, inkludert naturvern.
Disse medlemmer viser til at
forsøk på omkamper om vernede vassdrag er det motsatt av hva Norge
og verden trenger i en tid hvor FN og verdens ledende klimaforskere
etterspør mer vern for å løse klima- og naturkrisen, ikke mindre.
FN påpeker at naturen er en viktig del av redningen fra klimakrisen,
forutsatt at vi redder naturen. Utbygging i vernede vassdrag er
etter disse medlemmers syn
et feilspor i arbeidet for å dekke energibehovet på en måte som
ikke går på bekostning av klima og natur. I forslaget fra representantene
fra Fremskrittspartiet tas det til orde for at
«(…) kraftselskaper
skal ha mulighet til å søke om utbygging av vannkraft i vernede
vassdrag hvor de har identifisert at man kan øke produksjonen av
kraft uten at det går på særlig bekostning av natur- og miljøhensyn».
I praksis innebærer dette at
vernet settes til side, til stor kostnad for natur og dyreliv, men
til liten nytte for norsk energiproduksjon. Til NRK den 14. januar
sier NVE at potensialet i vernede vassdrag er lite, og at det ikke
er det som kommer til å monne. Også olje- og energiministeren påpeker
at utbygging i vernede vassdrag ikke vil gi noe stort bidrag til
nasjonal kraftoppdekning. Disse medlemmer viser til at
det i praksis vil være lite å hente på å lete etter mer kraftproduksjon
i vernede vassdrag dersom natur- og verneverdier skal ivaretas. Norge
har fortsatt et potensial i opprustning av eksisterende vannkraftanlegg
og et stort og uforløst potensial for energisparing.
Disse medlemmer mener det ikke
er grunnlag for å gå gjennom vassdragene som nå ligger i verneplanen,
for å finne vassdrag som kan åpnes. Det er nettopp en slik grundig
gjennomgang som lå til grunn for at planen ble vedtatt som den er. Disse medlemmer vil understreke
at de målene og kriteriene som har blitt lagt til grunn siden den
første verneplanen kom med St.prp. nr. 4 (1972–73) står seg godt,
særlig med den oppdaterte kunnskapen vi i dag har om naturkrisen
vi står oppe i, blant annet understreket av FNs klimapanels siste
delrapport.
Disse medlemmer vil peke på
at det allerede er åpnet for å gjøre nødvendig flomsikringsarbeid
innenfor gjeldende verneplaner, og at det sånn sett ikke er nødvendig
å utfordre vernet for å få gjennomført nødvendige tiltak. Stortinget
har i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 25 (2015–2016) om
energipolitikken mot 2030 forutsatt «at vassdragsvernet i hovedsak
skal ligge fast og at kraftutbygging kun kan vurderes i de tilfellene
der flomdemping er formålet». Videre har en samlet energi- og miljøkomité
i Innst. 401 S (2015–2016), uttalt at
«kraftutbygging over
1 MW i vernede vassdrag skal forelegges Stortinget og kun vurderes
i de tilfeller der andre flomdempende tiltak er utprøvd, liv og
helse står på spill og verneverdiene ikke vil påvirkes nevneverdig».
Disse medlemmer vil peke på
at ekstremværet Gyda, som rammet Midt-Norge i januar 2021, viste
at regulerte vassdrag ikke er noen garanti mot flomskader. I Surnadal,
et av de hardest flomrammede dalførene, er vassdraget kraftig regulert,
men det kom så store mengder vann at det ikke monnet som et effektivt
flomvern. Dette understreker alvoret i klimaendringene. Det er en kommunal
oppgave å sørge for at flom hensyntas i arealplanlegging, og NVE
har det statlige ansvaret for forebygging av flomskader. Flomsikring
og vurdering av flomdempende tiltak er med andre ord ikke en oppgave som
skal eller bør overlates til kraftselskapene.
Disse medlemmer viser til at
to tredjedeler av alle vassdrag i Norge er bygd ut og regulert for
kraftproduksjon. I følge WWF er hele 325 av de rødlistede artene i
Norge knyttet til vassdragsnatur, 26 elver har mistet laksen som
følge av kraftregulering, og i mange flere er de lokalt genetisk
tilpassede laksestammene på et kritisk lavt nivå. De 390 vassdragene
som er vernet, er plukket ut etter grundige prosesser og representerer
et utvalg av vassdrag med ulik størrelse, naturtype og plassering,
slik at vernet skal gi et representativt utvalg av landskap og viktige
nasjonale naturverdier. Norsk vassdragsnatur er unik i Europa, og
Norge har derfor et stort ansvar for å ta vare på denne.
Disse medlemmer vil peke på
at det er et reelt behov for mer fornybar energi fremover. Norges
største potensial for økt energiproduksjon på land ligger i stor satsing
på energisparing og effektivisering av energibruk, opprustning av
eksisterende vannkraftanlegg, solkraft og jordvarme. Så lenge det
er mye energi å hente på slike tiltak, bør det være helt uaktuelt
å utfordre noen av de vernede vassdragene. I tillegg er det en mengde
godkjente utbygginger som fremdeles ikke er realisert.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne merker
seg at daværende olje- og energiministeren i sitt tilsvar til energi-
og miljøkomiteen sier at hun ikke kan se at det er behov for sterkere
juridisk forankring av vassdragsvernet. Disse medlemmer mener at den
siste tidens utspill og forslag om å utfordre vernet viser at det
er et tydelig behov for å sikre at vernet av vassdragene forankres
direkte i loven, slik at Stortinget vil måtte endre loven for å
kunne foreta ny kraftutbygging.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre vernede vassdrag et varig, juridisk bindende
og sektorovergripende vern og komme tilbake til Stortinget med et
lovforslag senest i løpet av 2023.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Norge, ifølge Statnett, kan gå mot
et kraftunderskudd omkring 2026. Blant de virkemidler som kan øke kraftoverskuddet
på kort sikt, før havvind er utbygd nærmere 2030, er mer vindkraft
på land og mer vannkraft. I 2021 ble den største nye vannkraftkapasiteten på
30 år satt i drift, og regjeringen Solberg har gitt ytterligere
insentiver til mer oppgradering av vannkraft ved at slike investeringer
fra 2021 kan avskrives allerede fra første år. Oppgradering av eksisterende
vannkraft vil bidra til å øke kraftoverskuddet frem mot 2030, men
vil ikke være nok. Både mer vindkraft på land der hvor det er lokal
aksept, og vannkraft i kombinasjon med flomdemping, forblir viktige
tiltak å vurdere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til begrunnelsen i Representantforslag 8:70
S (2021–2022) og vil gjenta at tilgang på rimelig kraft historisk
har vært et viktig gode for norske husholdninger, bedrifter og kraftkrevende
industri over hele landet.
Disse medlemmer viser til at
situasjonen i Sør-Norge siden andre halvdel av 2021 med rekordhøye strømpriser
kombinert med betydelig usikkerhet om den fremtidige kraftsituasjonen
tvinger frem behovet for at det nå legges til rette for utbygging
av ny kraftproduksjon, hvor vannkraft bør være en viktig del av
det.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at kraftselskaper skal ha mulighet
til å søke om utbygging av vannkraft i vernede vassdrag hvor de
har identifisert at man kan øke produksjonen av kraft uten at det
går på særlig bekostning av natur- og miljøhensyn.»
Disse medlemmer viser
til at det i dag er tillatt med skånsomme småkraftutbygginger i
vernede vassdrag der hvor utbyggingen ikke svekker verneverdiene. Det
er satt en grense på 1 megawatt installert effekt for denne typen
utbygginger. Denne grensen bør fjernes, slik at kraftverket tilpasses
det naturinngrepet som konsesjonsmyndigheten finner forsvarlig.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne grensen på 1 megawatt installert effekt for
småkraftutbygginger i vernede vassdrag der kraftverket tilpasses
forsvarlige naturinngrep.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at grensen på 1 MW for småkraft i vernede
vassdrag i sin tid innebar en liberalisering av vassdragsvernet.
Den har likevel sørget for at småkraftutbyggingen ikke har blitt
for omfattende, og sørget for å ivareta verneverdiene. Også mindre utbygginger
og installasjoner kan gjøre stor skade. Disse medlemmer ønsker ikke
til å legge til rette for utbygginger som truer verneverdiene.
Disse medlemmer mener at terskelen
for å røre vernet er og skal være høy. Kraftverkenes innsats bør heller
rettes inn mot å få på plass ny miljødesign og laksetrapper og å
gjennomføre vilkårsrevisjoner i tråd med vanndirektivet i kraftverk
der en historisk har tatt lite hensyn til livet i elva.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at vernede vassdrag ivaretas gjennom
bestemmelser i vannressursloven (kapittel 5), naturmangfoldloven
og bindende planer etter plan- og bygningsloven.
Dette medlem viser til at
vassdragsvernet i utgangspunktet innebærer at hele nedbørsfeltet
i vassdraget er vernet mot vannkraftutbygging. For å kunne ta vare
på verneverdiene også ved andre typer inngrep enn vannkraftutbygging
er det utarbeidet rikspolitiske retningslinjer for vernede vassdrag.
Retningslinjene gjelder for et vassdragsbelte som omfatter hovedelver, sidebekker,
sjøer og tjern, og for et område på inntil 100 meter fra disse.
Retningslinjene gjelder også for andre deler av nedbørsfeltet der
det er dokumenterte verneverdier.
Dette medlem viser til at
retningslinjene er førende for kommuner, fylker og statlige myndigheter,
og at de skal ligge til grunn for planlegging etter plan- og bygningsloven
og tas hensyn til ved vurdering av enkeltsaker for øvrig. Dette medlem mener
gjeldende lovverk innebærer et tilstrekkelig juridisk grunnlag for vern
av de vernede vassdragene. I stedet for å sette i gang et omfattende
lovarbeid for å sette nye rammer for det eksisterende vassdragsvernet,
mener dette medlem det
heller bør settes i gang et arbeid med en ny supplerende verneplan
for å verne flere verneverdige vassdrag i Norge.