Beskrivelse
av utvidelsen av strømstønadsordningen
Strømstønadsordningen
utvides slik at fellesmålt husholdningsforbruk blir inkludert i
den midlertidige ordningen for økonomisk stønad som følge av ekstraordinære
strømutgifter. I tråd med ordningens formål retter strømstønaden
seg mot husholdningene. Nærmere bestemmelser om stønad til fellesmålt
husholdningsforbruk fastsettes i forskrift med hjemmel i den midlertidige
strømstønadsloven.
For å begrense at
annet forbruk enn husholdningsforbruk ligger til grunn for utmåling
av stønad, vil departementet fastsette i forskrift at boligselskaper
som mottar stønad må rapportere andelen av annet forbruk enn husholdningsforbruk
til nettselskapene. Departementet vil fastsette en nedre grense
for hvor stor andel av annet forbruk enn husholdningsforbruk som
utløser rapporteringsplikt. Departementet foreslår også at mottakere
av støtte må rapportere til nettselskapene dersom det totale forbruket
på fellesmåleren overstiger 5 000 kWt per måned per boenhet bak
det felles målepunktet.
Strømstønadsloven
er basert på at nettselskapene skal benytte sine automatiserte kundeinformasjonssystemer
for å utbetale stønaden, ved at det gis et fradrag på fakturaen
for nettleie. Samme løsning skal benyttes for å utbetale stønad
til fellesmålt husholdningsforbruk i boligselskap.
Det er risiko for
at det kan oppstå tvilstilfeller og uenigheter mellom nettkunder
og nettselskapet om hvorvidt nettkunden er omfattet av ordningen.
Reguleringsmyndigheten for energi (RME) avgjør slike uenighetssaker.
Etter strømstønadsloven
skal RME føre tilsyn med ordningen. Dersom en nettkunde urettmessig
har fått utbetalt stønad, er det adgang til å kreve tilbakebetaling. Boligselskaper
som har mottatt urettmessig stønad vil kunne få krav om tilbakebetaling.
Dette vil reguleres nærmere i forskrift.
Vedtak om tilbakebetaling
vil være et enkeltvedtak som kan påklages. Olje- og energidepartementet
vil være klageinstans.