Kulturdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag til lov om pengespill (pengespilloven). Bakgrunnen
for lovforslaget er Meld. St. 12 (2016–2017) Alt å vinne. Ein ansvarleg
og aktiv pengespelpolitikk (pengespillmeldingen), som konkluderte
med at dagens lover på pengespillfeltet skal slås sammen til en felles
lov. Lovforslaget erstatter de tre gjeldende lover for pengespill,
som er lotteriloven, pengespilloven og totalisatorloven. Lovforslaget
innebærer en oppdatering og samling av disse tre lovene, men introduserer
også nye bestemmelser.
Departementet sendte
29. juni 2020 på høring forslag til ny lov om pengespill. I proposisjonen
er det nærmere redegjort for høringsuttalelsene og departementets
vurdering av disse.
Pengespill er regulert
på nasjonalt nivå. Det følger av folkerettens suverenitetsprinsipp
at den enkelte stat har eksklusiv jurisdiksjon over sitt eget territorium.
På pengespillområdet innebærer dette at staten i utgangspunktet
står fritt til å bestemme om det skal være tillatt å tilby pengespill
i landet, og i så fall hvilke pengespill det skal være lov å tilby.
Myndighetene har på visse vilkår ønsket å åpne for lotterier og
pengespill.
I Meld. St. 12 (2016–2017)
la departementet til grunn at det primært er tre allmenne hensyn
bak den norske pengespillpolitikken og dagens enerettsmodell. Disse
er hensynet til å forebygge problematisk spilleatferd, hensynet
til å forebygge økonomisk mislighold og hensynet til å begrense
privat fortjeneste. Disse hensynene ligger også til grunn for forslaget
om ny pengespillov. I tillegg er det et hensyn at mest mulig av
inntektene fra pengespill og lotterier skal gå til gode formål.
I proposisjonen er
det en rekke forslag som har som mål å ivareta de allmenne hensynene
som ligger til grunn for pengespillpolitikken.
For det første etableres
det en rangordning mellom formålene i lovens formålsbestemmelse.
Dette understreker at å forebygge spilleproblemer og andre negative konsekvenser
av pengespill er lovens hovedformål. Loven skal også sikre at pengespill
gjennomføres på en ansvarlig og trygg måte. Videre er det et underordnet
mål å legge til rette for at inntekter fra pengespill kan gå til ikke-fortjenestebaserte
formål.
For det andre videreføres
enerettsmodellen. Ved behandlingen av Meld. St. 12 (2016–2017) sluttet
Stortinget seg til departementets vurdering om at enerettsmodellen
burde videreføres og styrkes. Et bredt flertall i Stortinget sluttet
også opp om enerettsmodellen ved behandlingen av representantforslag
Dokument 8:56 S (2020–2021) om å oppheve spillmonopolet i Norge.
I lovproposisjonen gjøres det derfor ingen ny vurdering av hvilken
reguleringsmodell som skal gjelde for det norske pengespillmarkedet.
Enerettsmodellen
innebærer at det er gitt enerett til Norsk Tipping og Norsk Rikstoto
til å tilby enkelte pengespill. Eneretten gjelder pengespill som
krever særlig offentlig kontroll fordi de har høy omsetning, høye
premier eller har egenskaper som gir høy risiko for spilleproblemer.
Enerettstilbyderne vil være de viktigste virkemidlene for å følge
opp hensynene bak pengespillpolitikken, både når det gjelder å forebygge
problematisk spilleatferd og å forebygge økonomisk mislighold og
andre negative konsekvenser. Disse tilbyderne skal ha en helhetlig
og attraktiv portefølje for å sikre at de kan lede spillere til
sine tilbud og dermed bidra til at målene i pengespillpolitikken
nås. Lovforslaget sikrer at enerettstilbyderne underlegges streng
statlig kontroll, slik EØS-retten krever.
For det tredje skal
loven gi grunnlag for en helhetlig, sammenhengende og systematisk
pengespillpolitikk. Dette er avgjørende for å kunne sikre ivaretakelse
av de overordnede målene for pengespillpolitikken. Felles lovgivning
sikrer at de samme ansvarlighetshensynene og risikovurderingene
med hensyn til uønsket spilleatferd gjør seg gjeldende for alle
typer pengespill. Samtidig gjør en felles regulering at det blir
enklere å sikre en samlet ivaretakelse av de overordnede målene
for pengespillpolitikken på hele pengespillfeltet.
Rent praktisk vil
effekten av felles regulering innebære et enklere og mer oversiktlig
regelverk som for den enkelte framstår som mer brukervennlig. Et
av de sentrale målene for lovarbeidet har vært å foreta en helhetlig
gjennomgang av begrepsbruken i gjeldende regelverk og å komme fram
til en felles begrepsbruk i det nye lovverket.
For det fjerde samles
ansvaret for pengespillpolitikken under Kulturdepartementet. Forvaltningen
av politikken er i dag delt mellom Landbruks- og matdepartementet
og Kulturdepartementet. Ved å samle forvaltningsansvaret under ett
fagansvarlig departement vil man lettere oppnå et helhetlig perspektiv
på pengespillpolitikken. Ett overordnet sektoransvarlig departement
vil innebære at ansvarlighetshensynet vektlegges i samme grad ved
praktiseringen av regelverket på de ulike sektorområdene.
For det femte styrkes
Lotteritilsynets rolle. Loven tydeliggjør at Lotteritilsynet skal
drive med kontroll- og tilsynsvirksomhet og ha rene forvaltningsoppgaver.
En samlet og felles lovgivning på pengespillfeltet vil gi en mer
effektiv og forutsigbar regelverksforvaltning. Det foreslås også
å styrke Lotteritilsynets virkemidler for å sikre at pengespill
skjer i lovlige former. Lotterinemnda skal i framtiden være klageinstans
for alle Lotteritilsynets enkeltvedtak på pengespillfeltet, til
forskjell fra dagens ordning med tre klageinstanser.
For det sjette videreføres
hovedprinsippet om at inntekter fra pengespill skal tilfalle ikke-fortjenestebaserte
formål. Det vil fortsatt være krav om tillatelse for å tilby større
lotterier, entreprenørbingo, foreningsbingo og bingo i lokalradio
eller lokalfjernsyn over en gitt omsetningsgrense. Det foreslås
også konkrete vilkår for hvilke organisasjoner som kan tilby slike
pengespill. Det foreslås videre å fjerne krav om melding til Lotteritilsynet
for de minste pengespillene.
I proposisjonen er
det foreslått håndhevings- og sanksjonshjemler for å kunne sikre
at eventuelle brudd på lovens bestemmelser kan følges opp på en
effektiv og virkningsfull måte.
Departementet er
innstilt på å utrede nærmere hvordan et system med DNS-blokkering
kan utformes, og vil sende på ny høring et forslag om å innføre
DNS-blokkering av nettsider som tilbyr pengespill som ikke har tillatelse
i Norge.
I proposisjonen omtaler
departementet økonomiske og administrative konsekvenser av lovforslaget
for det offentlige så vel som for pengespillaktører, forbrukere
og sårbare spillere.