Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Amalie Gunnufsen og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar
B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til Prop. 229 L (2020–2021) Endringer i grenseloven, utlendingsloven
og politiregisterloven (etablering av systemer for inn- og utreise,
fremreise og passasjerlisteopplysninger mv.).
Komiteen viser til at det foreslås
endringer i grenseloven og utlendingsloven for å gjennomføre EUs
forordninger om etablering av et inn- og utreisesystem (EES) og
et fremreisesystem (ETIAS). Komiteen viser også til at
det fremmes en egen Prop. 231 S (2020–2021) om samtykke til godtakelse
av forordningene.
Komiteen viser til viktigheten
av at norske myndigheter på en god måte gjøres i stand til å bekjempe
terrorisme og annen alvorlig kriminalitet gjennom lov og forskrift.
Komiteen merker seg at det
i proposisjonen foreslås en ny § 16 a i grenseloven som etablerer
en nasjonal løsning for innsamling og bruk av PNR-opplysninger (passenger
name record) samt legger til rette for at Norge kan delta i EUs
PNR-samarbeid. Komiteen viser
til at utlevering og anvendelse av passasjerlisteopplysninger for
å forebygge, oppdage, etterforske og rettsforfølge terrorhandlinger
og alvorlig kriminalitet vil kunne spille en avgjørende rolle på
flere stadier under etterforskning og avdekking av terrorhandlinger
og alvorlig kriminalitet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
mener de foreslåtte lovendringene er viktige tiltak i møte med organisert
kriminalitet og internasjonal terror. Lovendringene vil kunne ha
avgjørende betydning for etterforskning og bevisførsel i saker om
grenseoverskridende kriminalitet.
Flertallet er samtidig opptatt
av personvernet til privatpersoner og vil understreke viktigheten
av at all innsamling av informasjon fra privatpersoner må være forholdsmessig. Flertallet viser
i denne sammenheng til departementets uttalelser på s. 17 i Prop.
229 L (2020–2021):
«I forholdsmessighetsvurderingen
er det imidlertid også av sentral betydning at videre bruk av opplysningene
er forbeholdt saker om terrorhandlinger og alvorlig kriminalitet,
og at behandlingen vil være strengt begrenset gjennom sikkerhetsmekanismene
som vil bli gitt i politiregisterforskriften, herunder regler om
tilgang, taushetsplikt, utlevering, informasjonsplikt, innsyn, retting,
sletting og maskering. Departementet viser til at det i høringsnotatet
blant annet ble foreslått at det bare er tjenestepersonene i PNR-enheten
som gis tilgang til opplysningene i registeret, og at alle opplysningene
skal underlegges taushetsplikt.»
Flertallet bemerker at hensynet
til det forebyggende arbeidet i bekjempelsen av terror må veie tungt
i Stortingets vurdering av det nye regelverket. Sett hen til den
begrensede tilgangen og den restriktive bruken av dataene departementet
har beskrevet, støtter derfor flertallet forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at selv
om PNR-direktivet er implementert i EU, så er det innholdsmessig
ikke avklart, og det pågår flere rettsprosesser hvor EU-domstolen
blant annet er bedt om å ta stilling til om direktivet er uforenlig
med art. 7 og 8 i EUs charter om grunnleggende rettigheter. Disse medlemmer mener
det er en svakhet at forslaget fremmes før det er avklart om PNR-direktivet
er i strid med grunnleggende menneskerettigheter.
Disse medlemmer viser til Datatilsynets
høringssvar, hvor de påpeker at EDPB (European Data Protection Board)
den 22. januar 2021 sendte et brev til EU-kommisjonen hvor det konkluderes
med at generell og udifferensiert innsamling av opplysninger om
flypassasjerer ikke er i tråd med EU-retten, blant annet fordi mengden
av opplysninger ikke er proporsjonal med nytteverdien. I en rapport
fra kommisjonen hvor det blir lagt til grunn at det samles inn data
fra rundt 1 milliard passasjerer i året, er det kun vist til 13
saker hvor det har gitt konkrete resultater. Ifølge SSB foretok
norske borgere over 6 millioner utenlandsreiser i 2019. Innhentingen
vil dermed omfatte opplysninger om en stor del av den norske befolkningen. Disse medlemmer mener
at en generell og udifferensiert innsamling av alle norske borgeres
flypassasjerinformasjon, med 5 års lagringstid, ikke lar seg begrunne
uten et grundig dokumentert behov og tilstrekkelige rettssikkerhetsmekanismer.
Disse medlemmer mener særlig
behovet for 5 års lagringstid er lite begrunnet i lovforslaget.
Alminnelige personvernsprinsipper om nødvendighet og minimering
tilsier at lagringsplikten, også med hensyn til tidsmessig utstrekning,
ikke går lenger enn hva som er strengt nødvendig for formålet.
Disse medlemmer viser videre
til at Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) ikke er
overbevist om at forslaget ivaretar kravet til effektivt rettsmiddel.
Bakgrunnen for det er at forslaget vil tillate innhenting av opplysninger
om alle reisende uavhengig av mistankegrad. Videre søk eller utlevering
forhøyer inngrepet, og i mangel på en mer spisset begrunnelse for hvorfor
det motsatte er nødvendig, er NIMs syn at systemet burde innrettes
slik at det gis notifikasjon i etterkant av behandlingen. NIM er
videre bekymret for om kontrollmuligheten til Datatilsynet vil fungere
effektivt, særlig når informasjonstilfanget blir så stort som forslaget
legger opp til.
Disse medlemmer mener det er
viktig å se dette forslaget i sammenheng med vedtatte lovforslag
som innebærer overvåking av norske borgere, som tilrettelagt innhenting
i ny etterretningslov og innhenting av IP-adresser i ekom-loven,
samt forslaget som nå er på høring om at PST skal få lagre informasjon
fra åpne kilder i 15 år. Disse forslagene åpner i stadig større
grad for skjult overvåking uten uavhengig forhåndskontroll.