Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre Myrli og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene
Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Jenny Klinge
og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og
Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, fung. leder
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred
Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson,
viser til Prop. 56 S (2021–2022) Endringer i statsbudsjettet 2022
under Landbruks- og matdepartementet. Komiteen viser til at regjeringen
i proposisjonen forslår en midlertidig stønad til jordbruks- og
veksthusnæringen som følge av ekstraordinære strømutgifter.
Komiteen viser videre til at
formålet med ordningen er å bidra til at norsk matproduksjon og
norsk produksjon i veksthus opprettholdes på tross av de ekstraordinære
utgiftene til strøm.
Komiteen merker seg at den
foreslåtte ordningen skal omfatte aktive foretak innenfor jordbruks-
og veksthusnæringen, og at ordningen vil innrettes på samme måte
som strømstønadsordningen som er etablert for husholdninger, jf.
Prop. 50 L (2021–2022) og Innst. 118 L (2021–2022). Forslaget innebærer
at staten skal dekke 55 pst. av strømutgiftene over 70 øre/kWt for desember
2021 og 80 pst. for januar til mars 2022.
Komiteen viser til at for jordbruksnæringen
foreslås det at ordningen skal omfatte foretak som driver aktiv
jordbruksproduksjon, og som oppfyller vilkårene for produksjonstilskudd,
med et foreslått tak på 20 000 kWt/mnd. per foretak.
Komiteen merker seg videre
at for veksthusnæringen vil ordningen omfatte produksjon av følgende vekster
i veksthus:
-
grønnsaker
-
frukt og bær
-
krydderurter og medisinske
urter
-
blomster og prydplanter
-
planteskolevekster,
medregnet skogplanter
-
ungplanter av blomster,
prydplanter, frukt, bær og grønnsaker for utplanting på friland
og for salg.
Komiteen merker
seg at det ikke foreslås å sette en maksimalavgrensing per veksthusforetak,
siden det er stor variasjon i størrelsen på produksjoner innenfor veksthusnæringen. Komiteen har
også merket seg at det i forskrift vil bli stilt vilkår som skal
sikre at bare veksthus som har faktiske strømkostnader over 70 øre/kWt,
blir omfattet av ordningen.
Komiteen understreker betydningen
av at det raskt skal kunne gjøres utbetalinger under ordningen, og
merker seg at Landbruksdirektoratet, som skal forvalte ordningen,
har signalisert at utbetalinger kan starte mot slutten av februar
2022. Komiteen ser
det som positivt at ordningen ikke skal være søknadsbasert, men
baseres på forbruksdata fra Reguleringsmyndigheten for energi (RME).
Komiteen har blitt gjort oppmerksom
på at opp mot 29 000 husstander faller utenfor den ordinære strømstøtteordningen
til husstandene fordi de er feilregistrert hos sitt nettselskap. Komiteen mener
det bør utarbeides en veileder av Reguleringsmyndigheten for energi
(RME) som sendes ut til nettselskapene, og som kan brukes når disse
selskapene følger opp henvendelser om omregistrering fra nettkunder.
Faglagene innenfor landbruket kan også sende veilederen ut til sine medlemmer.
Forslaget innebærer at målepunkter omregistreres, og at nettkundene
vil falle inn under den etablerte støtten til husstandene. Formålet
er at disse husstandene skal omfattes av strømstøtteordningen fra og
med desember 2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til den ekstraordinære kostnadsveksten i landbruket. Flertallet viser
til at dette var bakgrunnen for tilleggsforhandlinger mellom partene
høsten 2021 og enigheten om en midlertidig kostnadskompensasjon
på 754 mill. kroner. Flertallet er
kjent med at denne kompensasjonen utbetales midt i februar 2022,
sammen med bl.a. produksjonstilskudd på til sammen 11,5 mrd. kroner.
Flertallet er kjent med at
økte strømpriser var et tema som jordbruket tok opp i tilleggsforhandlingene, men
som det fremgår av sluttprotokollen, var det enighet om å vurdere
særskilt hvor stor kostnadsveksten ble for gjødsel, bygningsmaterialer
og elektrisk kraft og håndtere dette som en del av helheten, både
på inntekts- og kostnadssiden, i forbindelse med jordbruksoppgjøret
våren 2022.
Flertallet viser videre til
at for å svare ut den akutte situasjonen med ekstraordinært høye
strømpriser har regjeringen i Prop. 56 S (2021–2022) lagt fram en midlertidig
støtteordning for jordbruks- og veksthusnæringen, med mål om utbetaling
i 2. halvdel av februar 2022. Ordningen er basert på prinsippene
i strømstønadsordningen for husholdningene, med et vesentlig høyere
tak for jordbruk og uten et tak for veksthus. Regjeringens forslag
til bevilgning er 500 mill. kroner, noe som vil være viktig for
raskt å bedre likviditeten i næringen. Totalt innebærer ekstraordinære
tiltak etter regjeringsskiftet en økt bevilgning til jordbruket
på om lag 1,5 mrd. kroner, inkludert en ekstra bevilgning til investeringsstøtte.
Dette er viktige bidrag til inntektsdannelsen i en ekstraordinær
kostnadssituasjon.
Flertallet viser til at den
økonomiske situasjonen for mange utøvere i landbruket er alvorlig.
Det er avgjørende for Norges matsikkerhet, beredskap og utvikling
i distriktene at man sikrer matproduksjonen på kort og lang sikt.
Dette er særlig viktig i en tid hvor den globale matsikkerheten
og forsyningen er under sterkt press, og det vil være ekstra alvorlig
dersom det oppstår en situasjon der store matproduserende land varsler stans
i mateksporten.
Flertallet registrerer at det
er stor kostnadsvekst på flere viktige innsatsfaktorer for landbruket,
og vektlegger at dette håndteres som forutsatt av partene i henhold
til protokoll fra tilleggsforhandlingene høsten 2021. På bakgrunn
av den anstrengte økonomiske situasjonen i jordbruket ser flertallet det
som viktig at det arbeides med å finne en løsning for å kunne foreta ekstraordinære
utbetalinger raskest mulig i 2022.
Flertallet er imidlertid bekymret
for kostnadsøkningens betydning for vekstsesongen dersom mange bønder
ikke er i økonomisk stand til å anskaffe gjødsel og andre avgjørende
innsatsfaktorer i våronna.
Flertallet ser det som viktig
at regjeringen følger situasjonen nøye og løpende og om nødvendig
fremmer forslag om at det må iverksettes tiltak for å sikre at likviditetssituasjonen,
til tross for utbetaling av produksjonstilskudd i februar 2022 og
kompensasjon for ekstraordinære utgifter til samme tid, ikke svekker
landbrukets evne til å anskaffe nødvendige innsatsfaktorer i forbindelse
med vekstsesongen.
Flertallet forventer videre
at utfordringer knyttet til ekstraordinære kostnader blir viet særskilt
oppmerksomhet i det kommende jordbruksoppgjøret.
Flertallet viser til at det
er av avgjørende betydning å verne om forhandlingsinstituttet.
Flertallet viser til at det
er en rekke tiltak som må virke sammen for å nå målene både om inntekt
og økt selvforsyning. Flertallet vil
peke på at landbrukets organisasjoner, Norges Bondelag og Norsk
Bonde- og Småbrukerlag, spiller en avgjørende rolle i arbeidet med å
utforme en treffsikker landbrukspolitikk. Flertallet mener en høy organisasjonsgrad
innenfor jordbruket vil være viktig for å nå de offensive politiske
målene som er satt for jordbruket.
Flertallet viser videre til flertallets enighet
i budsjettforliket høsten 2021 om at regjeringen skal legge frem
en forpliktende og tidfestet plan i løpet av 2022 for å tette inntektsgapet
mellom bønder og andre grupper i samfunnet uavhengig av bruksstørrelse,
produksjon og landsdel. Opptrappingen skal skje i samarbeid med
partene i jordbruksavtalen og baseres på nytt tallgrunnlag.
Flertallet viser videre til
Innst. 74 S (2019–2020), hvor Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti sto sammen om forslag, og til Hurdalsplattformen,
hvor regjeringen har satt mål om at selvforsyningsgraden av norske
jordbruksmatvarer, korrigert for import av fôr, økes til 50 pst.
Flertallet er enig om at målet
om å tette inntektsgap og øke selvforsyning skal være førende prinsipper
i jordbrukspolitikken og i utforming av statens forhandlingsgrunnlag
for jordbruksoppgjørene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne ser
derimot ikke den prinsipielle forskjellen mellom bedrifter i landbruket
og andre små og mellomstore bedrifter som også har strømutgifter
som en høy andel av kostnadene i bedriften.
Disse medlemmer understreker
at andre bedrifter sliter med ekstraordinært høye strømpriser denne
vinteren, og at det ikke er noen grunn til at de ikke skal kompenseres
på lik linje med landbruket. For mange bedrifter er strøm en svært
viktig innsatsfaktor og utgjør en stor kostnad. Mange små og mellomstore
bedrifter, spesielt i tjenestesektoren, sliter allerede med svak likviditet
som følge av pandemien og redusert aktivitet, og høye strømpriser
medfører en betydelig ekstrakostnad. Disse medlemmer mener også
at det er viktig at støtteordninger er treffsikre, og at regelverket
for ordningene avgrenser ordningene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne støtter innretningen
av ordningen i proposisjonen og understreker at det vil være viktig
at ordningen kommer raskt på plass, og at utbetalinger kan starte
så tidlig som mulig, da disse
medlemmer registrerer at flere av bøndenes organisasjoner
har etterlyst en strømstøtte til landbruket i flere uker allerede.
Selv om disse medlemmer støtter
regjeringens proposisjon for landbruket, mener disse medlemmer at strømstøtte
er viktig for flere deler av norsk næringsliv.
Disse medlemmer er særlig bekymret
for virkningene av de høye strømprisene for mindre bedrifter, og
viser til forslagene som ble fremmet i Stortinget i desember 2021
om at regjeringen måtte vurdere situasjonen og komme tilbake med
eventuelle tiltak for å avhjelpe situasjonen. Disse medlemmer vil påpeke
at landbruket som næring ikke lever isolert og er avhengig av leverandører,
distributører og små og mellomstore virksomheter for å produsere
og levere varer og tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er fornøyd med at regjeringen kom på
banen med en egen strømstøtteordning for landbruket. Disse medlemmer viser
til at Høyre og Venstre gjennom julen og romjulen etterlyste strømstøtte
for flere næringer, inkludert landbruket.
Disse medlemmer merker seg
at både husholdninger, frivilligheten og landbruket har fått egne
strømpakker, og mener innretningen av ordningene reduserer strømregningen
for de som trenger det, samtidig som prissignalet opprettholdes
og det fortsatt lønner seg å spare strøm.
Disse medlemmer viser til
Landbruks- og matdepartementets brev datert 4. februar 2022 vedrørende Prop.
56 S (2021–2022) med svar på spørsmål fra Venstre om strømstøtte
for bedrifter i bransjer som omfattes av EØS-avtalen, hvor departementet
viser til at støtte opp til 200 000 euro er regnet som «bagatellmessig»
og kan benyttes uten å stride mot statsstøtteregelverket i EØS-avtalen. Disse medlemmer mener
derfor EØS-regelverket ikke kan brukes som en unnskyldning for ikke å
gi støtte til andre bedrifter enn landbruket.
Disse medlemmer viser også
til forslag fra medlemmene fra Høyre og Venstre i behandlingen av
Prop. 50 L (2021–2022) Endringer i midlertidig lov om stønad til
husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter, om å opprette
en egen søknadsbasert kommunal kompensasjonsordning for å bistå
mindre bedrifter og frivillige organisasjoner som sliter med strømregningene.
Forslaget ble ikke vedtatt i behandlingen av saken, men regjeringen
kom senere tilbake til Stortinget med en egen pakke for frivilligheten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener derfor regjeringen bør være konsekvent og
innføre en egen søknadsbasert strømstøtteordning for små og mellomstore
bedrifter, slik medlemmene fra Høyre har foreslått i Innst. 118
L (2021–2022).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Representantforslag 65 S
(2021–2022) fra representanter fra Fremskrittspartiet, der det ble fremmet
forslag om å innføre en makspris for strøm på 0,50 kr pr. kWt ekskl.
mva. for alle, både husholdninger og næringsliv. Disse medlemmer viser til
at dette ville ha gitt både landbruket og veksthusnæringen en bedre
og tryggere ordning enn regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til
at strømstøtteordningen for landbruket og veksthusnæringen vil innrettes
etter samme modell som strømstønadsordningen for husholdninger,
og at komitéflertallet i Innst. 102 L (2021–2022) fra energi- og
miljøkomiteen understreker at strømstøtteordningen også skal omfatte
fjernvarmekunder både med og uten tilknytningsplikt. Disse medlemmer merker
seg at prisen på fjernvarme ved lov skal følge prisen på strøm,
og mener derfor det er naturlig at fjernvarmeleverandører likestilles
med strømselskapene i strømstøtteordningen fra regjeringen. Disse medlemmer viser
videre til at det er grunn til å anta at både i veksthusnæringen
og i landbruket er bruk av fjernvarme begrenset, men peker på at
det er store regionale forskjeller. I Rogaland og på Sørlandet er det
mye bruk av fjernvarme, fordi strømnettet ikke har tilstrekkelig
kapasitet. Disse
medlemmer mener fjernvarme bør inkluderes i strømstøtteordningen
for landbruket og veksthusnæringen.
Disse medlemmer viser til
at Norge har hatt de høyeste strømprisene noensinne denne vinteren.
Det er svært krevende også for andre deler av næringslivet enn primærprodusentene
i jordbruket, for eksempel næringsmiddelindustrien. Disse medlemmer viser
til en rekke henvendelser og omtale i media fra ulike bedrifter
som er rammet av svært høye strømkostnader. Til syvende og sist
kan slike uforutsette kostnader sette arbeidsplasser i fare, og
det er derfor svært viktig at disse bedriftene blir kompensert på
samme måte som husholdningene og primærprodusenter i landbruket.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så snart som mulig komme tilbake til Stortinget
med et forslag om strømstøtte for bedrifter etter samme modell som
for husholdningene.»
Disse medlemmer viser
til at det i Prop. 1 LS (2021–2022) Skatter, avgifter og toll 2022
ble foreslått å innføre CO2-avgift
på naturgass og LPG til veksthusnæringen med en sats som tilsvarer
20 pst. av det generelle avgiftsnivået på naturgass og LPG, og at
Stortinget 21. desember 2021 vedtok en halvering av den foreslåtte
avgiften. Disse
medlemmer viser videre til at selv om provenyanslaget med
en avgift på 10 pst. kun er på om lag 2,5 mill. kroner, er CO2-avgiften krevende for veksthusnæringen,
som samlet sett står overfor flere utfordringer.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utsette innføring av CO2-avgift
for veksthusnæringen til tidligst 2023 og komme tilbake til Stortinget
med forslag om dette senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.»
Disse medlemmer viser
til at regjeringen oppgir at strømstønadsloven kun gir hjemmel til
å dekke utgifter til «elektrisk kraft», og at bruk av gass dermed ikke
omfattes av ordningen. Disse
medlemmer viser imidlertid til at prisene på gass har økt
kraftig det siste året, og at dette rammer næringsaktører som bruker gass
i stedet for elektrisk kraft. Disse medlemmer viser videre
til at selv om en del av disse næringsaktørene har ønsket å gå fra
gass til elektrisk kraft, har de ikke fått mulighet til det på grunn
av kapasitetsutfordringer i nettet. De økte gassprisene kan slå
vel så hardt ut som økte strømpriser, og disse medlemmer mener dette
er økte kostnader som må kompenseres, uavhengig av teknologi.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en søknadsbasert støtteordning
for aktører innenfor landbruket og veksthusnæringen som benytter
gass til oppvarming.»
Komiteens medlem
fra Rødt mener at det er positivt at regjeringa nå legger
fram en strømstøttepakke for jordbruks- og veksthusnæringen.
Dette medlem viser til at
strømpriskrisa i jordbruket kommer på toppen av en stor prisøkning
på andre innsatsfaktorer, som gjødsel. Dette medlem mener at det
vil være mest hensiktsmessig å behandle priskrisa i jordbruket samlet
gjennom å åpne for tilleggsforhandlinger til jordbruksforhandlingene. Dette medlem vil
derfor vise til Dokument 8:87 S (2021–2022), Representantforslag
om tilleggsforhandlinger for jordbruket, som gir regjeringa mulighet
til å gjøre dette.
Dette medlem mener den beste
løsningen på vinterens strømpriskrise hadde vært å sette en makspris på
strøm, og viser til Representantforslag 66 S (2021–2022) fra representanter
fra Rødt om å innføre makspris på og toprissystem for strøm. I dette
forslaget foreslår representantene Bjørnar Moxnes og Sofie Marhaug
blant annet å sette en makspris på strøm på 35 øre/kWt for å ta
demokratisk, politisk styring over strømpriser som har løpt løpsk,
og sikre rimelig strøm til et vanlig forbruk for norske husholdninger
og næringsliv.
Når Stortinget har
valgt å ikke støtte forslag om makspris på strøm, mener dette medlem at
det er bra at regjeringa her foreslår en strømstøttepakke, men at
den foreslåtte terskelen for at stønad skal inntreffe, er for høy.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at strømstønadsordningen for jordbruks-
og veksthusnæringen tar utgangspunkt i at terskelen for strømstønad
settes til 35 øre per kWt for forbruk for jordbruket og gartnernæringen
for månedene desember 2021 og januar, februar og mars 2022.»
Komiteens medlem
fra Venstre foreslår derfor en egen kompensasjonsordning for
små og mellomstore bedrifter. Ordningen bør være avgrenset til kommuner
i prisområdene med unormalt høye priser, støtten til bedriftene
må avgrenses til bedrifter der strømutgiftene utgjør en høy andel
målt mot omsetningen deres, og tilskuddet må være i tråd med statsstøtteregelverket. Dette medlem mener
kommuner med betydelige merinntekter fra eierskap i kraftselskaper
eller kraftproduksjon ikke bør inkluderes i ordningen, men disse
kommunene oppfordres til å lage tilsvarende ordninger innenfor egen
ramme.
Dette medlem mener støtteordningen
for bedrifter også bør omfatte verksteder og kunstnerkollektiver
som i dag faller utenfor støtteordninger for frivilligheten. Mange
verksteder er organisert som bedrifter og leier ut lokaler til enkeltstående
kunstnere og fagarbeidere. Som en konsekvens av de høye strømprisene
øker leiekostnadene for frittstående kunstnere uten at de blir kompensert
gjennom støtteordningen for frivilligheten.
Dette medlem mener midlene
i en kommunal kompensasjonsordning for å kompensere bedrifter for høye
strømkostnader må være tilstrekkelige. Dette medlem foreslår i utgangspunktet
1 mrd. kroner, men regjeringen bør komme raskt tilbake til Stortinget
hvis beløpet viser seg å være for lavt.
Dette medlem mener andre små
og mellomstore bedrifter enn landbruket bør kompenseres for høye strømpriser,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest komme tilbake til Stortinget med forslag
til en søknadsbasert kommunal kompensasjonsordning, på minimum 1
mrd. kroner, for å kompensere små og mellomstore bedrifter som sliter
med høye strømpriser.»