Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslagene i Dokument 8:19 S (2021–2022) om bedre ivaretagelse
av samfunnets behov for vern mot og behandling av alvorlig psykisk
syke personer. Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol har uttalt
seg om forslagene i brev til komiteen av 16. desember 2021. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen. Det har vært avholdt skriftlig
høring, og det er kommet inn i alt seks innspill.
Komiteen merker seg at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen skriver at regjeringen arbeider med
en opptrappingsplan for psykisk helse med øremerkede midler, og
at det er gjennomført en kvantitativ og en kvalitativ evaluering
av bruken av tvang etter at manglende samtykkekompetanse ble innført
som vilkår for tvangsbruk i psykisk helsevern. Komiteen merker seg også at
helse- og omsorgsministeren sammen med justis- og beredskapsministeren
har gjennomført et møte med foreninger og fagmiljøer i helsesektoren
som har erfaring med eller er berørt av lovendringene, for å få innspill
til hvordan evalueringen bør innrettes.
Komiteen vil peke på at det
etter flere alvorlige hendelser mot slutten av 2021 er debatt og
engasjement i befolkningen knyttet til den krevende balansegangen mellom
den enkeltes rett til frihet og samfunnets krav på trygghet. Komiteen vil
peke på viktigheten av et sterkt psykisk helsevern som sikrer god
behandling og oppfølging av mennesker med alvorlige psykiske lidelser.
Komiteen har i alt mottatt
seks innspill i den skriftlige høringen. Disse er fra: We Shall
Overcome, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Mental Helse, Informasjonssenteret
Hieronimus, Hvite Ørn Norge og Rådet for psykisk helse. I tillegg
har Fellesorganisasjonen sendt et innspill.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at We
Shall Overcome i sitt høringsinnspill peker på hvordan det er problematisk
å kun ha fokus på at diagnoser og psykose kan utløse en risiko for
økt vold i et samfunn, når en hel rekke faktorer også kan være utløsende,
og hvordan forslaget må funderes i menneskerettighetene og FN-konvensjonen
om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD).
Flertallet merker seg at Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
i sitt høringsinnspill peker på at forslaget bør sees i sammenheng
med FNs konvensjon for rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD),
antall behandlingsplasser i psykiatrien og hvilke forebyggende tiltak
som kan gjøres for å redusere bruken av tvang.
Flertallet merker seg at Mental
Helse i sitt høringsinnspill peker på at utfordringene ligger i
kompetanse, ressurser, samhandling og informasjonsdeling mellom
ulike offentlige etater, og ikke i endring av lovverk. Behovet for
psykisk helsehjelp har økt, og da er det nødvendig å se helhetlig
på den psykiske helsehjelpen i Norge.
Flertallet merker seg at Informasjonssenteret Hieronimus
i sitt høringsinnspill peker på forskjellen på bruk av tvang overfor
psykisk syke og de som begår kriminelle handlinger, og stigmaet
alvorlig psykisk syke opplever. Flertallet merker seg også
at Informasjonssenteret Hieronimus ønsker å avskaffe rettspsykiatrien og
tvangspsykiatrien.
Flertallet merker seg at Hvite
Ørn Norge i sitt høringsinnspill peker på at i tilfeller hvor det
er alvorlig fare for liv og helse, er det blant annet mangel på
behandlingstilbud, og ikke mangel på lovhjemler, som er problemet,
og videre hvordan medikamentell symptombehandling, uansvarlig utskrivingspraksis
og bruk av tvang bidrar til et dårligere hjelpetilbud for de som sliter
psykisk.
Flertallet merker seg at Rådet
for psykisk helse i sitt høringsinnspill peker på at det er viktig
å utrede konsekvensene av at døgntilbudet er redusert. Flertallet merker
seg også at Rådet for psykisk helse påpeker viktigheten av å sikre
god kvalitet og hjelp til de som trenger det, og forskjellen mellom
psykisk sykdom og vold.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformen,
hvor det fremkommer at regjeringen vil evaluere endringen i psykisk
helsevernloven om innføring av krav til manglende samtykkekompetanse
ved innleggelse i tvungent psykisk helsevern. Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev hvor det presiseres at det om kort tid vil bli tatt stilling
til hvordan en slik evaluering bør gjennomføres. Evalueringen skal
brukes i arbeidet med revisjon av regelverket for tvangsbruk i helse-
og omsorgstjenesten, og gi innspill til hvilke tiltak som kan svare
på de utfordringene som blir beskrevet av tjenestene, brukerne og
pårørende.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Støre har styrket dialogen og samarbeidet mellom helsesektoren
og justissektoren i arbeidet med å beskytte fellesskapet i de tilfeller
hvor alvorlig syke personer kan utgjøre en fare for omgivelsene. Disse medlemmer vil understreke
at de aller fleste som har en psykisk lidelse, ikke er farlige for
samfunnet, og at regjeringen mener det er behov for å i større grad
sikre god behandling for mennesker med alvorlige psykiske lidelser. Disse medlemmer er
opptatt av at hjelpen er tilgjengelig, og at den kommer raskt nok,
og vil understreke det forebyggende aspektet av dette. Disse medlemmer viser
til at regjeringens arbeid med en opptrappingsplan for psykisk helse
og et helhetlig arbeid på rusfeltet allerede har startet opp.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at hovedregelen er at all helsehjelp skal
være frivillig. Selv om tvang i noen tilfeller er en nødvendig del
av pasientbehandling, er det viktig å understreke at tvang er det
sterkeste virkemiddelet vi har, og at det kun skal benyttes dersom
det er grunnlag for det.
Disse medlemmer viser til at
vi samtidig må anerkjenne at det er en vanskelig balansegang mellom den
enkeltes rett til frihet og samfunnets krav på trygghet. Det er
vanskelige avveininger å ta for fagfolk som foretar vurderingene
om samtykkekompetanse.
Disse medlemmer viser til at
Norge over lang tid ble kritisert, blant annet av FN, for utstrakt
bruk av tvang mot mennesker som hadde samtykkekompetanse. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen Stoltenberg ikke fulgte opp tydelige anbefalinger
i NOU 2011:9 Økt selvbestemmelse og rettssikkerhet – Balansegangen
mellom selvbestemmelsesrett og omsorgsansvar i psykisk helsevern,
om at man ikke kunne bruke tvungent psykisk helsevern mot mennesker
som har samtykkekompetanse eller som ikke var en fare for seg selv
eller andres helse.
Regjeringen Solberg
fremmet forslag om å gjøre denne endringen i lovverket, som trådte
i kraft i 2017. Disse
medlemmer viser videre til at NOU 2019:14 Tvangsbegrensningsloven
– Forslag til felles regler om tvang og inngrep uten samtykke i
helse- og omsorgstjenesten, forsterket forståelsen av at tvang ikke
skal brukes dersom pasienten er samtykkekompetent. Disse medlemmer viser dermed
til at denne forståelsen og endringen i lovverket er forankret i
to offentlige utredninger.
Disse medlemmer mener at samfunnet
ikke blir tryggere av å gjøre noe som ikke virker, og disse medlemmer mener
vi må anerkjenne at mange ikke får den riktige behandlingen. Det
viktigste vi kan gjøre, er å sikre best og mest mulig individuell
behandling og oppfølging i psykisk helsevern.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg satte ned Tvangslovutvalget for å se på hvordan
vi som samfunn bruker tvang gjennom hele helsetjenesten. Regjeringen
Solberg sendte også på høring et forslag om felles lovverk for når
tvang skal brukes, som i dag er hjemlet i fire ulike lovverk. Disse medlemmer mener
et felles lovverk er viktig, fordi det kan bidra til å gjøre det
enklere å tolke lovbestemmelsene.
Disse medlemmer har merket
seg at regjeringen Støre i sin regjeringsplattform har varslet at
de vil evaluere lovendringen som trådte i kraft i 2017.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener endringene i psykisk helsevernloven
i 2017, der man gikk inn for krav om manglende samtykkekompetanse
for tvunget psykisk helsevern, kan ha hatt negative konsekvenser. Disse medlemmer mener
tvang kan være et viktig verktøy i psykisk helsevern, både for å
verne psykisk syke mot å påføre seg selv skade, for å ivareta samfunnsvernet
og for å sikre at mennesker med tunge psykiske lidelser får behandling og
oppfølgning.
Disse medlemmer viser til at
krav om manglende samtykkekompetanse for tvunget psykisk helsevern var
omstridt før det ble innført. Flere høringsinstanser pekte på at
det å innføre en modell der pasienter med en alvorlig psykisk lidelse
lettere kan nekte å ta imot behandling fra psykisk helsevern, kunne
få alvorlige helsemessige konsekvenser for pasientene. Det ble advart
om at forslaget kunne føre til at noen pasienter kom senere i gang
med behandling dersom helsetjenesten ikke lyktes med annen oppfølging
på frivillig basis.
Disse medlemmer viser til den
store nedbyggingen av døgnplasser i psykiatrien de siste tredve
årene. I 1990 fantes det 7 745 døgnplasser i psykiatrien, mens det
i 2020 var 3 284 plasser. Disse medlemmer ser på nedbyggingen
av døgnplasser i psykiatrien med stor bekymring. Mange psykisk syke
som trenger oppfølging og behandling, får ikke behandlingen de trenger. Disse medlemmer mener
det skaper rettssikkerhetsmessige utfordringer om mennesker som
er en fare for seg selv eller andre, ikke får tilstrekkelig oppfølgning. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2022, hvor
det ble satt av 900 mill. kroner til å bygge flere døgnplasser i psykiatrien.
Disse medlemmer mener også
det er viktig å ivareta trygge bomiljøer både på og rundt de psykiske institusjonene.
Det er viktig at innbyggerne føler seg trygge, også de som bor i
nærheten av psykiske institusjoner.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede konsekvensene av endringene i straffeloven
i 2016 om dom på overføring til tvungent psykisk helsevern, og av
innføringen av samtykkekravet i psykisk helsevernloven i 2017.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide forslag til endringer i psykisk helsevernloven
og straffeloven, for bedre ivaretagelse av samfunnets behov for
vern mot og behandling av alvorlig psykisk syke personer.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Solberg vurderte utvalgenes
anbefalinger og sendte på høring et forslag om felles lovverk som
kan gjøre det enklere for helsepersonell å tolke lovbestemmelsene. Disse medlemmer mener
dette kan føre til riktig og mer lik bruk av tvang mellom tjenester
og mellom forskjellige områder i landet. Høyre i regjering foreslo
i høringsforslaget også en ny felles ordning for overprøving og
kontroll, som disse
medlemmer mener vil gi bedre rettssikkerhet for pasientene. Disse medlemmer viser
til at lovendringen fra 2017 har gjennomgått både en kvalitativ
og en kvantitativ evaluering, samt at det er to NOU-er som støtter
opp under endringen av loven i 2017.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, mener at regjeringen Solberg ikke fulgte opp løftet
om oppfølging av psykisk helse med nødvendige ressurser. Regjeringen
Solberg innførte i 2014 «den gylne regel», der psykisk helse skulle
få mer ressurser enn somatikken. Riksrevisjonens undersøkelse rettet
sterk kritikk mot at den gylne regel ikke ble innfridd, selv om
det har vært et uttalt mål for spesialisthelsetjenesten at psykisk
helsevern skal prioriteres over somatikken. De regionale helseforetakene har
dermed ikke klart å nå målet på seks år. Allikevel har ikke Helse-
og omsorgsdepartementet brukt andre virkemidler enn å følge opp
måloppnåelsen gjennom foretakenes rapportering i årlig melding og
foretaksmøtene mellom departementet og foretakene.
Flertallet registrerer at Psykologforeningen
har uttalt at «den gylne regel er en politisk bløff».
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til alle mennesker kan
oppleve å ha behov for oppfølging av sin psykiske helse i løpet
av livet. Dette
medlem mener at helsetilbudet for dem med psykiske lidelser
skal være raskt tilgjengelig og integrert i folkehelsetilbudet og
i primærhelsetjenesten. Målet er at alle skal kunne leve best mulige
liv med de utfordringene de har.
Dette medlem viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av psykiske helsetjenester fra juni 2021 (Dokument
3:21 (2020–2021)), der det fremgår:
«Behandling av psykiske
plager og lidelser bør utføres i tråd med kunnskapsbasert praksis.
Kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk
innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og
pasientens ønsker og behov i en gitt situasjon.»
På denne bakgrunn
støtter dette
medlem forslaget om å utrede konsekvensene av endringene i
straffeloven.
Dette medlem mener at historisk
har normalisering av psykiske lidelser, nedbygging av store døgninstitusjoner,
samlokalisering og integrering med somatikken vært viktig og er
fortsatt viktig. Videre er det viktig å fortsette arbeidet med styrking
av den lokale førstelinjen, poliklinisk behandling, DPS-er, ambulante
team og tilbudet i kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til innspillet
fra Fellesorganisasjonen (FO), der det fremgår:
«FO er opptatt av
redusert og riktig bruk av tvang og makt. Forutsetninger for dette
handler om organisering av tjenestene, at vi har et fleksibelt og
tilgjengelig behandlingsapparat, at grunnleggende behov blir dekket;
som bolig, arbeid, fritid og så videre. Det må også være økt oppmerksomhet
på, og mer kompetanse om alternativer til tvang i tjenestene. Arbeidet
må følges opp med nok ressurser, rett faglig kompetanse i tjenestene
og tilstrekkelig midler, sammen med økt samarbeid på tvers av tjenester.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser videre til anbefalingene
fra Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten, som
i rapporten «Hva kan vi lære av et drap begått i psykotisk tilstand»
Rapport 5-2021, anbefalte følgende:
«Hvis en pasient
med psykose kan tenkes å ha økt voldsrisiko, bør det psykiske helsevernet
foreta en systematisk voldsrisikovurdering. Helsepersonell bør bruke opplysninger
fra politiet og rettspsykiatriske erklæringer som støtte i sine
vurderinger. Dette kan gi bedre muligheter til å utforme tiltak
som kan forebygge vold.»
Komiteens medlem
fra Rødt mener at tvang er svært inngripende og kan være traumatisk
i seg selv og bør unngås så langt det lar seg gjøre. En psykiatri
uten tvang krever bedre rammebetingelser, økt kompetanse, god bemanning
og brukermedvirkning.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus peker
på at altfor mange mennesker med psykiske lidelser får enten ingen
hjelp eller for lite hjelp. Det er skadelig at folk blir gående
uten nødvendig helsehjelp over lengre tid. Disse medlemmer er kritiske
til nedbyggingen av sengeplasser i psykiatrien og mener at konsekvensene av
et psykisk helsevern som ikke er har nok ressurser og er der når
folk trenger det, er store. Disse medlemmer mener at problemene
forslagsstillerne peker på, må løses gjennom et styrket tilbud innen
psykisk helse heller en økt bruk av tvang.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pasientfokus vil
påpeke at de psykiatriske sykehusene er i ferd med å bli samlokalisert
med de somatiske. Dette vil for mange psykisk syke ikke være optimalt. Disse medlemmer mener
at mange trenger de omgivelsene og den størrelsen de psykiatriske
sykehusene har.
Disse medlemmer mener at man
må utrede behovet for døgnplasser og for ulike typer institusjoner innen
psykisk helsevern. Disse
medlemmer støtter seg til uttalelse fra Psykologforeningen,
som i komiteens høring på statsbudsjettet sa at samlokalisering
ikke er nødvendig for å gi god behandling.