I dokumentet fremmes
følgende forslag:
«Stortinget
anmoder Stortingets ansvarskommisjon om å foreta de nødvendige undersøkelser
og fremme anbefaling overfor Stortinget om det bør reises sak mot
statsråd Knut Arild Hareide for brudd på ansvarlighetsloven § 8
bokstav b i forbindelse med oppfølgingen av stortingsvedtak 1013
(2020–2021).»
Den 27. mai
2021 fattet Stortinget følgende vedtak (nr. 1013 (2020–2021)):
«Stortinget ber regjeringen
om å gjennomføre Stortingets vedtak om å oppheve kravet om helseattest
for eldre bilførere med virkning fra senest 1. august 2021.»
Dette vedtaket er
av regjeringen ikke gjennomført fordi statsråd Knut Arild Hareide
ikke har fremmet det nødvendige endringsforslag til en forskrift
overfor regjeringen. Forslagsstillerne viser til at det er statsråd
Hareide som har ansvaret for å gjennomføre det nevnte vedtak.
Forslag om å oppheve
kravet om obligatorisk helseattest for eldre bilførere har vært
drøftet i lang tid, og i Dokument 8:79 S (2020–2021) ble det av
stortingsrepresentantene Arne Nævra, Karin Andersen, Nicholas Wilkinson
og Torgeir Knag Fylkesnes fremmet et konkret forslag for Stortinget,
som ble behandlet etter innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen,
jf. Innst. 195 S (2020–2021). I innstillingen skrev flertallet, bestående
av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, at de
«ser på representantforslaget
som en naturlig fortsettelse av forenklingene som ble gjennomført
i 2019».
Stortingsvedtaket
9. februar 2021 lød slik:
«Stortinget ber regjeringen
fjerne kravet om obligatorisk helseattest for eldre som grunnlag
for førerkort.»
Forslagsstillerne
viser til at da dette enkle og klare vedtaket ikke ble gjennomført
av regjeringen, ble et nytt representantforslag fremmet, jf. Dokument
8:202 S (2020–2021), av representantene Bård Hoksrud og Tor André
Johnsen. Også dette ble behandlet av transport- og kommunikasjonskomiteen,
som avga Innst. 447 S (2020–2021). Forslaget og innstillingen ble
gjort for å understreke at en norsk regjering plikter å gjennomføre klare
og konsise vedtak fattet av landets nasjonalforsamling, Stortinget.
Statsråd Hareide
gjorde det helt klart for komiteen og Stortinget at han var uenig
i forslagets politiske innhold, og han var imot å fjerne det obligatoriske
helseattestkravet i forskriften. Forslagsstillerne viser til at
selvsagt kan en statsråd være uenig i, samt motarbeide og argumentere
mot, et forslag til vedtak. Når Stortinget ved votering allikevel
fatter et konkret vedtak, plikter imidlertid statsråden å gjennomføre
vedtaket. Det følger både av det rettslige konstitusjonelle kontrollsystem
og det parlamentariske kontrollsystem. Muligheten for å benytte
det parlamentariske system er uaktuell fordi det skjer et regjeringsskifte
etter stortingsvalget. For å understreke og klargjøre at Stortinget
ikke kan akseptere at en statsråd nekter å gjennomføre et klart
vedtak i nasjonalforsamlingen, Stortinget, velger forslagsstillerne
å benytte det konstitusjonelle styringssystem med basis i ansvarlighetsloven
av 5. februar 1932 for å slå fast at en statsråd også har en rettslig
plikt til å gjennomføre stortingsvedtak.
Ansvarlighetsloven
har følgende tittel:
«Lov om ansvar for
handlinger som påtales ved Riksrett [ansvarlighetsloven.]»
Det mest relevante
kapittel og bestemmelse lyder slik:
«Kapitel 2. Særlige
bestemmelser om straffansvar for medlemmer av Statsrådet og Stortinget.
§ 8 Med bøter
eller fengsel inntil 5 år straffes det medlem av Statsrådet som
ved handling eller undlatelse bevirker:
(...)
b. at en beslutning
av Stortinget ikke blir gjennemført, (…)»
Det er denne bestemmelse
i ansvarlighetsloven forslagsstillerne mener statsråd Hareide har
brutt når han ikke har gjennomført Stortingets beslutning i vedtak 596
(2020–2021) og vedtak 1013 (2020–2021). Derfor bør nå først Stortingets
ansvarskommisjon gjennomføre en undersøkelse, og så må Stortinget
senere ta stilling til om det skal reises sak for domstolen med
pålegg om straff for brudd på ansvarlighetsloven § 8 bokstav b.
I en pressemelding
fra Samferdselsdepartementet av 21. juli 2021 fremkommer følgende:
«27. mai vedtok Stortinget
å be regjeringen oppheve kravet om helseattest for eldre bilførere,
med virkning fra senest 1. august. Samferdselsminister Knut Arild
Hareide har nå vurdert hvordan dette skal følges opp.
Samferdselsministeren
har nå konkludert med at det ikke vil være forsvarlig å gjennomføre
endringen fra 1. august.
Tryggheten til alle
som ferdes i trafikken må ivaretas. En obligatorisk helseattest
for eldre bilførere er et viktig virkemiddel for å sikre at de med
førerrett oppfyller helsekravene, og dermed er trygge sjåfører.
Å fjerne kravet til helseattest er en stor endring, og vi trenger
mer tid til å gjennomføre dette på en forsvarlig måte, sier samferdselsminister
Knut Arild Hareide.»
Dette var de samme
synspunkter statsråd Hareide fremmet for Stortinget under debatten
før vedtak 1013 ble fattet. Stortinget var altså velkjent med statsråd
Hareides og departementets synspunkter og meninger før vedtaket
ble fattet. På tross av statsrådens advarsler og uenighet fattet
allikevel Stortinget sitt vedtak 1013. I tillegg skrev flertallet
i komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og
Sosialistisk Venstreparti, følgende i Innst. 447 S (2020–2021) om
statsrådens motforestillinger og motargumenter:
«Flertallet mener
det er solid faktabakgrunn for å kunne oppheve den diskriminerende
helseattesten og raskt oppfylle Stortingets vedtak. I et senere
svar til Stortinget på spørsmål om oppfølging av vedtak i saken,
jf. Dokument nr. 15:1364 (2020–2021), opplyser statsråden at helseattest
ikke kan oppheves uten nok en utredning med alternative reguleringer.
Flertallet vil bemerke
at Stortinget ikke har bedt om en utredning eller alternative reguleringer,
men om at en unødig aldersdiskriminering i førerkortregelverket oppheves.
En ny utredning av dette spørsmålet bare utsetter en nødvendig modernisering
av førerkortregelverket som er til gunst for landets eldre.»
Forslagsstillerne
reiser spørsmålet om hvem som bestemmer i kongeriket Norge. Er det
en statsråd og regjeringen eller er det nasjonalforsamlingen Stortinget? Det
er dette som er det helt sentrale i landets styringssystem. Hvis
en regjering kan neglisjere et klart og konsist vedtak i Stortinget,
er det ikke lenger Stortinget som er det øverste besluttende organ,
men det er et system hvor regjeringen i praksis er overordnet nasjonalforsamlingen,
Stortinget.
Det neste spørsmål
er hvilken status såkalte anmodningsvedtak har i landets konstitusjonelle
styringssystem. Om dette har det vært en debatt i mange år hvor
jurister og statsrettslærde har hatt noen avvikende synspunkter.
Noen hevder at anmodningsvedtak ikke er rettslig og konstitusjonelt
bindende for den utøvende makt regjeringen, mens andre mener de
er det hvis de er klinkende klare og konkrete.
Denne uklarhet i
det rettslige konstitusjonelle styringssystem er ingen tjent med,
og i alle fall ikke Stortinget og offentligheten. Hvis et anmodningsvedtak
ikke har noen reell og konkret virkning, og bare kan ansees fra
regjeringens side som et «god jul og godt nyttår»-vedtak uten konsekvenser,
vil interessen for å fremme slike anmodningsvedtak dale dramatisk.
Hvis de imidlertid også er rettslig bindende, vil regjeringer i
langt større grad behandle slike vedtak med en helt ny holdning
og oppfølging. Det er derfor viktig å få en avklaring, og den kan
kun gis ved en behandling i den relevante domstol.
Stortinget kan alene
ikke avklare dette uten at det foreligger en konkret sak hvor rettslærde
har ulike synspunkter. I Harberg-utvalget (Dokument 21 (2020–2021)),
som eksplisitt behandlet dette, var det etter forslagsstillernes
mening ikke noen helt klar og entydig avklaring, dette fordi ordlyden
i det konkrete vedtak kunne være av avgjørende betydning.
Derfor vil en domstolsavgjørelse
i en konkret sak kunne få meget stor betydning for det fremtidige
styringssystem og også for Stortingets arbeidsmåte. Hvis et anmodningsvedtak
ikke betyr noe, hvorfor da fremme forslag om slike, og hvis de er
rettslig og konstitusjonelt bindende, så vil regjeringer ta dem
mer alvorlig.
Forslagsstillerne
viser til at når det gjelder fremtiden for forslaget som fremmes,
vil det også kunne skape viktige nyvinninger i landets styringssystem.
Hvis forslaget får mer enn en tredjedel av stemmene, og det var altså
et flertall av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt som stemte for vedtak 1013, må Stortingets
ansvarskommisjon undersøke og etterforske saken og deretter fremme
en innstilling til Stortinget om det skal reises tiltale, eller
om saken bør henlegges. Deretter er det Stortinget som med simpelt flertall
avgjør om tiltale skal reises, eller om saken skal henlegges. Selve
denne prosess vil kunne ha en betydelig politisk påvirkning. Hvis
flertallet vedtar å reise sak, blir en slik fremmet for Riksretten
i den nye sammensetning som hittil ikke har vært prøvd.
Forslagsstillerne
viser til at det å gjennomgå en slik prosess i det helt nye systemet
også kan medføre nyttig lærdom for kommende generasjoner i landets
politiske system.