vedtak til lov
om nasjonale saksbehandlingsregler
i saker om offentlig støtte (støtteprosessloven)
§ 1 Lovens formål
Lovens formål er
å sikre etterlevelse av Norges EØS-rettslige og andre folkerettslige
forpliktelser på området for offentlig støtte. Loven skal også bidra
til en effektiv og betryggende behandling av saker om offentlig
støtte.
§ 2 Virkeområde
§§ 3 til 14 gjelder
offentlig støtte som oppfyller vilkårene i EØS-avtalen artikkel
61 nr. 1 og tiltak som oppfyller vilkårene for bagatellmessig støtte
i EØS-avtalen vedlegg XV nr. 1ea (forordning (EU) nr. 1407/2013).
§§ 15 til 17 gjelder
tiltak som omfattes av OECD-avtalen om normale konkurranseforhold
i skipsbyggingsindustrien og WTO-avtalen om subsidier og utjevningsavgifter.
§ 3 Offentlig støtte gjennom skatte-
og avgiftssystemet
Ved tildeling og
kontroll av offentlig støtte som gis gjennom fastsetting av skatter
som nevnt i skatteforvaltningsloven § 1-1, gjelder skatteforvaltningsloven
så langt den passer.
Det samme gjelder
ved tilbakeføring av ulovlig støtte, likevel slik at § 12 første
ledd og annet ledd annet og tredje punktum og § 14 tredje punktum
i loven her også gjelder. Endringsfristene i skatteforvaltningsloven
§ 12-6 gjelder ikke dersom ESA har fattet vedtak om tilbakeføring.
Mottakere av offentlig
støtte som nevnt i første ledd skal i minst ti år etter at støtten
ble tildelt, oppbevare opplysninger som er nødvendige for å kontrollere
at tildelingen er i tråd med støttereglene.
Departementet kan
gi forskrift om tildeling, kontroll og tilbakeføring av offentlig
støtte som nevnt i første ledd. Det kan i slike forskrifter gjøres
unntak fra reglene i skatteforvaltningsloven og skattebetalingsloven
i den utstrekning det er nødvendig for å oppfylle EØS-rettslige
forpliktelser.
§ 4 Notifikasjonsplikt
Støttegiveren skal
sende melding om ny offentlig støtte til EFTAs overvåkingsorgan
(ESA) før støtten iverksettes. Meldingen sendes departementet, som
videresender til ESA. Plikten omfatter nye støtteordninger, enkelttildelinger
utenfor støtteordninger, enkelttildelinger innenfor en støtteordning
der meldeplikten følger uttrykkelig av støtteordningens EØS-rettslige grunnlag,
og endringer i eksisterende støtte, slik dette er definert i Avtale
mellom EFTA-statene om opprettelse av et overvåkingsorgan og en
domstol (ODA) protokoll 3 del II med utfyllende bestemmelser.
Første ledd gjelder
ikke offentlig støtte som:
-
a) var iverksatt
før EØS-avtalen trådte i kraft
-
b) er godkjent
av ESA eller av EFTA-statene etter felles overenskomst i henhold
til artikkel 1 nr. 2 i del I av Protokoll 3 til ODA
-
c) anses godkjent
i henhold til artikkel 4 nr. 6 i del II av Protokoll 3 til ODA
-
d) anses som eksisterende
støtte etter artikkel 15 i del II av Protokoll 3 til ODA
-
e) ikke utgjorde
offentlig støtte da den ble iverksatt, men som uten at den er endret,
oppfyller vilkårene for å være offentlig støtte på grunn av utviklingen
i EØS-området.
Tiltak som blir
til offentlig støtte som følge av at en virksomhet liberaliseres
av EØS-retten, omfattes av første ledd etter datoen som er satt
for liberaliseringen.
Departementet kan
gi forskrift om hvilke støttetiltak som omfattes av meldeplikten
etter første ledd, fristen for å sende melding og hvilke opplysninger
som kan kreves fremlagt.
§ 5 Iverksettelsesforbudet
Offentlig støtte
som er omfattet av meldeplikten etter § 4 første ledd, kan først
settes i verk når ESA har fattet vedtak, eller anses for å ha fattet
vedtak, om godkjenning av støtten.
§ 6 Forenklet melding om offentlig støtte
Støttegiveren skal
sende en forenklet melding til ESA om offentlig støtte tildelt i
henhold til gruppeunntaksforordningen i EØS-avtalen vedlegg XV nr. 1j
(forordning (EU) nr. 651/2014). Støttegiveren sender meldingen til
departementet, som videresender til ESA.
Departementet kan
gi forskrift om hvilke støttetiltak som omfattes av plikten til
å sende forenklet melding, fristen for å sende melding og hvilke
opplysninger som skal omfattes av meldingen.
§ 7 Registreringsplikt
Støttegiveren skal
registrere opplysninger om tildelt støtte i Registeret for offentlig
støtte.
Departementet kan
gi forskrift om omfanget av og innholdet i registreringsplikten
og på hvilket tidspunkt registreringsplikten inntrer og om plikten
til å registrere opplysninger om bagatellmessig støtte.
§ 8 Opplysnings- og oppbevaringsplikt
Støttegivere kan
kreve at støttemottakere innen en bestemt frist fremlegger opplysninger
som er nødvendige for å kontrollere at reglene om offentlig støtte
overholdes. Støttemottakeren skal da fremlegge opplysningene uten
hinder av taushetsplikt. Dette gjelder likevel ikke dersom det foreligger
taushetsplikt som nevnt i straffeprosessloven §§ 117, 119 og 120.
Departementet kan
kreve at støttegivere, støttemottakere, andre markedsaktører og
andre offentlige myndigheter innen en bestemt frist fremlegger opplysninger
som er nødvendige for å kontrollere at reglene om offentlig støtte
overholdes. Første ledd annet og tredje punktum gjelder da tilsvarende.
Norske myndigheter
kan uten hinder av taushetsplikt gi ESA alle opplysninger som er
nødvendige for organets håndheving av EØS-avtalens regler om offentlig støtte.
Dersom ikke annet
følger av det EØS-rettslige grunnlaget for støtten, skal støttegivere
oppbevare opplysninger som er nødvendige for å kontrollere om alle tildelinger
er i tråd med støttereglene, i minst ti år. Opplysninger som ellers
gjelder støtteordningen som sådan, skal oppbevares i minst ti år
etter siste tildeling under støtteordningen.
§ 9 Kontroll med offentlig støtte tildelt
under en støtteordning
Støttegiveren skal
kontrollere at tildeling av offentlig støtte under en støtteordning
skjer i samsvar med vilkårene som er fastsatt i det EØS-rettslige
grunnlaget for støtten, og etablere forsvarlige rutiner for å sikre
at dette overholdes. Støttegiveren skal innhente nødvendige opplysninger
fra støttemottakeren for å kontrollere om tildelingen er forenlig
med regelverket om offentlig støtte, blant annet om støttemottakeren
har mottatt offentlig støtte fra andre offentlige organer.
Støttegiveren skal
om nødvendig innhente opplysninger for å kontrollere om tildelt
offentlig støtte brukes lovlig.
Departementet kan
gi forskrift om støttegivers kontroll med tildelinger under støtteordninger.
§ 10 Endring av støtteordninger
Dersom ESA har foreslått
hensiktsmessige tiltak som er bindende for Norge, skal støttegiveren
gjennomføre tiltakene uten ugrunnet opphold. Det samme gjelder for
gjennomføring av hensiktsmessige tiltak som er fastsatt i ESAs retningslinjer
om offentlig støtte, og som Norge har akseptert.
Støttegiveren skal
høres før Norge aksepterer ESAs forslag til hensiktsmessige tiltak.
§ 11 Kontroll og bevissikring
Dersom ESA er i
sterk tvil om ESAs vedtak om en enkelttildeling utenfor støtteordninger
eller en enkelttildeling innenfor en støtteordning der meldeplikten
følger uttrykkelig av støtteordningens EØS-rettslige grunnlag er
overholdt, skal departementet etter anmodning tillate at ESA foretar
en stedlig kontroll. Det kan likevel bare foretas en slik kontroll
når retten har truffet beslutning om adgang til bevissikring.
Konkurransetilsynet
skal fremsette begjæring om bevissikring etter første ledd for tingretten.
Beslutningen treffes uten at den som avgjørelsen gjelder, gis adgang
til å uttale seg, og uten at den blir meddelt vedkommende før bevissikringen
settes i verk. En anke over beslutningen har ikke oppsettende virkning.
Straffeprosessloven § 200, § 201 første ledd, §§ 117 til 120 jf. §§ 204,
207, 208, 209, 213 og kapittel 26, gjelder tilsvarende.
Dersom ESA krever
det, skal støttemottakeren ved slik kontroll
-
a) gi adgang til
sin egen eiendom
-
b) avgi muntlig
forklaring på stedet
-
c) gi tilgang til
og kopier av regnskap og andre forretningsdokumenter.
Departementet kan
være til stede ved ESAs kontroll og peke ut representanter for norske
myndigheter som deltar ved undersøkelser på stedet. Konkurransetilsynet kan
kreve at politiet bistår ESA med å iverksette beslutninger om bevissikring.
Departementet kan
gi forskrift om bevissikring og behandling av overskuddsinformasjon.
§ 12 Tilbakeføring av ulovlig støtte
Støttegiveren skal
kreve at offentlig støtte som er tildelt i strid med § 5, tilbakeføres.
Dersom ESA har fattet vedtak om tilbakeføring av ulovlig støtte,
skal støttegiveren kreve støtten tilbake i henhold til vedtaket.
Ved krav etter første
ledd skal støttemottakeren tilbakeføre støtten. Plikten bortfaller
dersom ESA vedtar at støtten er forenlig med EØS-avtalen. Det samme
gjelder dersom tilbakeføring av støtten vil være i strid med generelle
EØS-rettslige prinsipper.
Støttegiverens tilbakekrevingsplikt
etter første ledd annet punktum utsettes dersom EFTA-domstolen beslutter
at gjennomføringen av ESAs vedtak skal utsettes frem til EFTA-domstolen
treffer sin avgjørelse.
Et krav om tilbakeføring
av offentlig støtte etter første ledd forfaller til betaling to
måneder etter at vedtaket om tilbakeføring er mottatt av støttemottakeren.
Støttegiveren kan gi fristutsettelse dersom sterke grunner taler for
det. Har ESA fattet vedtak om tilbakeføring, kan fristutsettelse
kun gis dersom ESA samtykker til det.
Vedtak om tilbakeføring
etter denne paragrafen er tvangsgrunnlag for utlegg.
Det skal betales
renter av beløpet som skal tilbakeføres etter første ledd. Rentene
beregnes fra den dagen støtten ble stilt til mottakerens rådighet,
og frem til tilbakeføring skjer. Rentesatsen er den satsen ESA fastsetter.
Departementet kan
gi forskrift om vilkårene for og gjennomføringen av tilbakeføring
av ulovlig støtte.
§ 13 Foreldelse av tilbakeføringskrav
Krav om tilbakeføring
av offentlig støtte etter § 12 foreldes etter bestemmelsene i foreldelsesloven.
Foreldelsesfristen løper fra det tidspunktet det fattes vedtak med
krav om tilbakeføring av støtte. Søksmål som er anlagt av en tredjepart
mot støttegiveren om tilbakeføringsplikten, har samme virkning som
søksmål etter foreldelsesloven § 15.
Departementet kan
gi forskrift om foreldelse etter første ledd.
§ 14 Adgangen til å fremme krav om tilbakeføring
Støttegiveren kan
fatte enkeltvedtak etter § 12 med krav om tilbakeføring av ulovlig
støtte i inntil tre år etter at støtten ble tildelt. Tidsbegrensningen
gjelder ikke dersom ESA har fattet vedtak om tilbakeføring. Dersom en
tredjepart reiser søksmål mot støttegiveren om tilbakeføringsplikten
etter § 12, suspenderes fristen frem til domstolen har fattet endelig
avgjørelse i saken.
§ 15 Meldeplikt
Tiltak som er meldepliktige
etter OECD-avtalen om normale konkurranseforhold i skipsbyggingsindustrien,
skal meldes til departementet av den som iverksetter tiltaket.
§ 16 Rapportering
Departementet kan
pålegge tiltakshaver å rapportere om tiltak som er iverksatt og
som omfattes av OECD-avtalen om normale konkurranseforhold i skipsbyggingsindustrien
eller WTO-avtalen om subsidier og utjevningsavgifter.
§ 17 Reversering av ytelser
Departementet kan
fatte enkeltvedtak om reversering av ytelser som er gitt i strid
med OECD-avtalen om normale konkurranseforhold i skipsbyggingsindustrien eller
WTO-avtalen om subsidier og utjevningsavgifter.
§ 18 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra
den tiden Kongen bestemmer.
§ 19 Endringer i andre lover
Fra den tiden loven
trer i kraft, gjøres følgende endringer i andre lover:
1. Lov 27. november
1992 nr. 117 om offentlig støtte oppheves.
2. I lov 21. desember
2007 nr. 119 om toll og vareførsel gjøres følgende endring:
§ 12-1 syvende
ledd skal lyde:
Registreringspliktig
statsstøtte etter lov om
nasjonale saksbehandlingsregler i saker om offentlig støtte § 7
første ledd kan offentliggjøres uten hinder av taushetsplikten.
3. I lov 27. mai
2016 nr. 14 om skatteforvaltning gjøres følgende endring:
§ 3-1 annet ledd
bokstav c skal lyde:
registreringspliktig
statsstøtte etter lov om
nasjonale saksbehandlingsregler i saker om offentlig støtte § 7
første ledd.
4. I lov 17. april
2020 nr. 29 om god handelsskikk i dagligvarekjeden gjøres følgende
endringer:
§ 16 første ledd
skal lyde:
For å sikre at pålegg
etter § 12 eller vedtak etter § 15 første ledd overholdes, kan
det fastsettes tvangsmulkt til staten inntil forholdet er rettet.
§ 17 første ledd
skal lyde:
Dagligvaretilsynet
kan ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av vedtak etter § 15 første ledd.