Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til at samtykke til godtakelse av forordning (EU) 2018/1862 om opprettelse,
drift og bruk av Schengen informasjonssystem (SIS) innenfor politisamarbeid
og strafferettslig samarbeid (politisamarbeidsforordningen), forordning
(EU) 2018/1861 om opprettelse, drift og bruk av Schengen informasjonssystem
(SIS) på området inn- og utreisekontroll (grensekontrollforordningen)
og forordning (EU) 2018/1860 om bruk av Schengen informasjonssystem
i forbindelse med retur av tredjestatsborgere med ulovlig opphold
(returforordningen) behandles i denne innstillingen. Nødvendige
lovendringer som følge av forordningene behandles i Innst. 52 L
(2021–2022), jf. Prop. 226 L (2020–2021).
Komiteen viser videre til at
Norge på selvstendig grunnlag skal avgjøre om innholdet i rettsakter
som er en videreutvikling av Schengen-regelverket, skal godtas fra
norsk side og innarbeides i norsk rett. I henhold til Schengen-avtalens
artikkel 8 nr. 2 bokstav a skal EUs råd underrette Norge om vedtak
av nye rettsakter som innebærer en videreutvikling av Schengen-regelverket.
Komiteen merker seg at en innføring
av de nye rettsaktene vil medføre at politiet og utlendingsmyndighetene
må gjennomføre vesentlige tekniske systemendringer for å tilrettelegge
for nye meldinger, ny type informasjon og flere saker i SIS. Endringene
vil omfatte områdene grensekontroll, politisamarbeid og returområdet.
Politiet er systemeier, og Kripos er behandlingsansvarlig for SIS
nasjonalt. Endringene vil berøre blant annet politiets etterlysningsregister
og saksbehandlingssystemer hos Kripos. For utlendingsmyndighetene
vil de største endringene som følge av rettsaktene være registrering
av returvedtak, registrering av utreise for personer med utreisevedtak,
tilpasninger av både Utlendingsdirektoratets og Utlendingsnemndas systemer,
samt vedlikehold og overføring av data mellom politiet og Utlendingsdirektoratet
til SIS.
Komiteen viser til at økt ressursbehov
blant annet også er knyttet til håndtering av økt antall meldinger
og treff både hos politiet og Utlendingsdirektoratet i Norge, økt
etterspørsel etter norsk informasjon fra andre EU-stater, strengere
krav til responstid, systemutvikling, opplæring, juridisk bistand
m.m. Komiteen merker
seg at det er forventet at tiltaket kan gi mer effektiv etterforsking
og økt oppklaring av alvorlige straffesaker hos politiet, og bedre
saksbehandling hos utlendingsmyndighetene.
Komiteen viser til at investeringskostnadene
forbundet med politiets og utlendingsmyndighetenes tilpasninger
foreløpig er estimert til om lag 300 mill. kroner over tidsperioden
2021–2025. Driftskostnader er foreløpig estimert til om lag 200
mill. kroner over samme periode. Fra og med 2026 er det foreløpig
estimert årlige utgifter på om lag 80 mill. kroner knyttet til varig drift
av det oppdaterte systemet for de to virksomhetene.
Komiteen viser til at SIS er
en sentral del av Schengen-samarbeidet og antakelig det viktigste
internasjonale informasjonssystem politiet har. De nye rettsaktene
videreutvikler samarbeidet på områder som dreier seg om grensekontroll,
politi og retur, og vil kunne gi et viktig bidrag til å styrke kampen
mot grensekryssende kriminalitet, beskytte sårbare personer, samt å
motvirke illegal migrasjon. Komiteen merker seg at Norge
neppe vil kunne fortsette sitt Schengen-medlemskap uten å godta
rettsaktene, og det kan ikke utelukkes at en fratreden fra Schengen
indirekte vil kunne få betydning for hvordan Norge håndterer personbevegelse
i EØS.