Schengen informasjonssystem
(SIS) er et stort informasjonssystem som understøtter samarbeidet
mellom politi og grensekontrollmyndigheter i deres arbeid. Systemet
gir adgang til å legge inn og søke etter meldinger på etterlyste
eller savnede personer eller gjenstander, og gir klare instruksjoner
om hva som skal skje om systemet gir treff på en person eller gjenstand. Systemet
er en forutsetning for Schengen-deltakelse, og Norge har vært en
del av systemet siden vi gikk inn i Schengen i 2001. I november
2018 ble det vedtatt tre nye rettsakter om SIS.
De tre rettsaktene
er Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1861 av 28. november
2018 om opprettelse, drift og bruk av Schengen informasjonssystem innen
grensekontroll, Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1862
av 28. november 2018 om opprettelse, drift og bruk av Schengen informasjonssystem innen
politisamarbeid og strafferettslig samarbeid og Europaparlaments-
og rådsforordning (EU) 2018/1860 av 28. november 2018 om bruk av
Schengen informasjonssystem for retur av tredjestatsborgere med
ulovlig opphold.
Norge underrettet
5. august 2021, med forbehold om Stortingets samtykke, EU om godtakelse
av de tre forordningene.
Rettsaktene innebærer
i det vesentlige en videreføring av allerede gjeldende rett, men
anvendelsesområdet for systemet blir utvidet og det åpnes for at
det kan legges noen flere opplysninger inn i systemet enn hva det
er adgang til i dag. Vedtak om retur av tredjestatsborgere uten
lovlig opphold skal i fremtiden registreres i SIS. Dette innebærer
et nytt anvendelsesområde for systemet. Det etableres også en ny
kategori meldinger i terrorsaker, ved at det av slike meldinger
eksplisitt fremkommer at en person er etterlyst eller mistenkes
for å være involvert i terrorrelaterte aktiviteter. I dagens SIS kan
det legges inn melding om at en person skal kunne undergis en diskret
observasjon eller en grundig undersøkelse. I tillegg innføres det
nå en mellomkategori hvor en person skal kunne undergis en undersøkende
samtale.
I dag kan personer
etterlyses for å bringe på det rene hvor de oppholder seg eller
for å ivareta dem av hensyn til egen sikkerhet. Dette utvides nå
til at også enkelte personer som ikke er savnet kan registreres.
Barn som risikerer å bli bortført eller å bli offer for menneskehandel,
tvangsekteskap eller kjønnslemlestelse kan registreres for å forhindre
utreise. Det samme gjelder barn som risikerer å bli involvert i
eller bli offer for terrorrelaterte aktiviteter, bli rekruttert
til væpnede grupper eller bli involvert aktivt i kamphandlinger.
Sårbare personer som løper risiko for å bli utsatt for menneskehandel
eller kjønnsbasert vold skal i fremtiden også kunne registreres
med sikte på å hindre utreise, forutsatt at nasjonale regler tillater
slike tiltak.
Grensekryssende tyverier
og falsknerier skal bekjempes mer effektivt, ved at det åpnes for
å registrere flere stjålne eller forfalskede gjenstander enn det
er adgang til i dag. Dette gjelder blant annet IT-utstyr, motordeler,
deler til industrielt utstyr og andre gjenstander med høy verdi.
Rettsaktene gir også
skjerpede krav til medlemsstatene, ved at det heretter skal legges
inn melding i SIS på personer som har innreiseforbud. Dette har
til nå ikke vært obligatorisk. Det åpnes også for at flere opplysninger
om personer skal kunne registreres til nærmere angitte formål, blant
annet avtrykk av håndflater, DNA og ansiktsbiometri. Fingeravtrykk
av ukjente personer skal kunne legges inn med sikte på identifisering,
for eksempel fingeravtrykk fra et åsted som man antar tilhører en antatt
gjerningsmann.
Gjennomføringene
av rettsaktene krever lovendringer og innebærer økonomiske konsekvenser både
til investeringer og drift. Godtakelse av forordningene anses også
å være en sak av særlig stor viktighet. Stortingets samtykke til
godtakelse av rettsaktene er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26
annet ledd.
Gjennomføring av
forordningene nødvendiggjør endringer i lov 16. juli 1999 nr. 66
om Schengen informasjonssystem (SIS). Det er også behov for enkelte endringer
i lov 28. mai 2010 nr. 16 om behandling av opplysninger i politiet
og påtalemyndigheten (politiregisterloven), og lov 15. mai 2008
nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven). Justis-
og beredskapsdepartementet fremmet Prop. 226 L (2020–2021) om endringer
i SIS-loven mv., der endringsforslagene som følge av forordningene
er omtalt.
Forslag fra regjeringen
som krever budsjettendringer som følge av gjennomføring av disse
rettsaktene, vil bli fremmet for Stortinget i de årlige budsjettfremleggene.
Økonomiske konsekvenser for øvrige berørte virksomheter, slik som
for eksempel toll-, utenriks-, vei-, luftfarts- og sjømyndigheter,
vil utredes nærmere.