Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innhold

7. Oppfølging av tidligere rapporterte saker

7.1 Arbeids- og velferdsetatens forvaltning av tilskudd til arbeidsmarkedstiltak arrangert av forhåndsgodkjente tiltaksbedrifter

7.1.1 Opprinnelig sak

Riksrevisjonen gjennomførte i 2019–2020 en revisjon av hvordan Arbeids- og velferdsetaten har forvaltet tilskudd til arbeidsmarkedstiltak arrangert av forhåndsgodkjente tiltaksbedrifter, som ble rapportert til Stortinget i Dokument 1 (2020–2021).

Riksrevisjonen fant det sterkt kritikkverdig at Nav ikke hadde etablert gode nok kontroller med ordningene varig tilrettelagt arbeid og arbeidsforberedende trening. Konsekvensen var at betydelige økonomiske verdier opptjent gjennom tilskudd til arbeidsmarkedstiltakene ikke kommer attføringsarbeidet og dermed tiltaksdeltakerne til gode.

Målet med revisjonen var å kontrollere at Arbeids- og velferdsetaten følger opp at forhåndsgodkjente tiltaksbedrifter disponerer statlige tilskudd i tråd med forskrift om arbeidsmarkedstiltak (tiltaksforskriften).

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • Betydelige økonomiske verdier opptjent gjennom tilskudd til attføring og varig tilrettelagt arbeid følger i mange tilfeller ikke tiltaksbedriftene ved omorganisering til konsern. Verdiene kommer dermed ikke attføringstiltakene og deltakerne til gode.

  • Nav har ikke innrettet den årlige kontrollen av tiltaksbedriftene på en slik måte at de har grunnlag for å etterprøve at tilskuddene går til formålet og at tiltaksforskriften etterleves.

Riksrevisjonen anbefalte Arbeids- og sosialdepartementet

  • å vurdere om tiltaksforskriften er utformet hensiktsmessig for forvaltningen av tilskuddsordningene for varig tilrettelagt arbeid og arbeidsforberedende trening.

  • å påse at Nav henter inn dokumentasjon fra tiltaksbedriftene som gir grunnlag for å etterprøve at tilskuddene til varig tilrettelagt arbeid og arbeidsforberedende trening går til formålet og at tiltaksforskriften etterleves.

  • å følge opp at det etableres gode nok kontroller som sikrer at tiltaksbedriftenes overskudd kommer attføringstiltakene og deltakerne til gode. Etaten bør blant annet påse at økonomiske verdier opparbeidet gjennom tiltakene varig tilrettelagt arbeid og arbeidsforberedende trening forblir i tiltaksbedriften som skal videreføre attføringstiltakene ved konserndannelse.

Kontroll og konstitusjonskomiteens behandling

I kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Dokument 1, jf. Innst. 176 S (2020–2021) merket komiteen seg at Riksrevisjonen har identifisert at betydelige økonomiske verdier ikke har fulgt tiltaksbedriftene ved omorganisering til konsern, og at Nav ikke har god nok kontroll med at verdiene kommer attføringsbedriftene og deltakerne til gode.

Komiteen viste til at Riksrevisjonen har avdekket at Nav ikke har innrettet kontrollene slik at de kan etterprøve at tilskuddene går til formålet, i tråd med tiltaksforskriften og økonomibestemmelsene.

Komiteen registrerte med tilfredshet at Riksrevisjonen under revisjonen utarbeidet et forslag til regnskapsmal som vil sette Nav i stand til å kontrollere om kravene som framgår av tiltaksforskriften, etterleves, og at statsråden opplyste at Nav planlegger å ta malen i bruk.

Komiteen merket seg også at statsråden ba Nav etablere kontroller ved framtidige omdanninger av konsern hos leverandører av arbeidsmarkedstiltak.

Komiteen merket seg også at kravene til de forhåndsgodkjente tiltaksarrangørene i nevnte tiltaksforskrift i stor grad bygger på kravene fra forskriften som trådte i kraft i 1993. De organisatoriske kravene i forskriften er i liten grad tilpasset måten offentlig forvaltning og eksterne leverandører samhandler på i dag. Komiteen imøteser statsrådens oppfølgning av Riksrevisjonens anbefaling om å vurdere hensiktsmessigheten i dagens tilskuddsordning.

Komiteen ønsket å framheve betydningen av at Nav har eller tilføres rett kompetanse for å gjennomføre de nødvendige økonomiske analysene Riksrevisjonen har identifisert behovet for og tilrettelagt for gjennomføringen av. Komiteen viste ellers til Riksrevisjonens anbefalinger til Arbeids- og sosialdepartementet og støttet disse.

7.1.2 Arbeids- og sosialdepartementets oppfølging

Arbeids- og sosialdepartementet har i brev av 28. april 2021 til Riksrevisjonen redegjort for departementets oppfølging av saken. Departementet opplyser at revisjonen er fulgt opp gjennom oppdrag i departementets tildelingsbrev til Arbeids- og velferdsdirektoratet for 2021.

Av tildelingsbrevet framgår det at Arbeids- og velferdsdirektoratet skal rapportere på oppfølging av

  • Riksrevisjonens merknader i Dokument 1 (2020–2021) på Arbeids- og velferdsetatens forvaltning av tilskudd til arbeidsmarkedstiltak arrangert av forhåndsgodkjente tiltaksbedrifter

  • at det foreligger tiltaksspesifikke regnskap fra forhåndsgodkjente tiltaksarrangører som gir grunnlag for risikobaserte stikkprøvekontroller av kravene til forhåndsgodkjente virksomheter. Direktoratet skal også etablere kontroller ved framtidige omdanninger til konsern hos forhåndsgodkjente tiltaksleverandører.

Departementet opplyser også at det arbeider med å vurdere hensiktsmessigheten i dagens utforming av tiltaksforskriften for tiltak arrangert av forhåndsgodkjente tiltaksarrangører. Saken reiser ifølge departementet mange prinsipielle og ideologiske spørsmål. Statsråden har derfor informert Stortinget om at et høringsnotat om mulige endringer i tiltaksforskriften neppe vil være klart før høsten 2021.

7.1.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen vurderer at Arbeids- og sosialdepartementet har iverksatt flere relevante tiltak, og merker seg at departementet utarbeider et høringsnotat om mulige endringer i tiltaksforskriften. Det vil imidlertid ta tid før tiltakene får ønsket effekt.

Riksrevisjonen vil følge saken.

7.1.4 Komiteens merknader

Komiteen viser til behandlingen av Dokument 1 (2020–2021), hvor det fremkom at NAV ikke hadde etablert gode nok kontrollrutiner for ordningene med varig tilrettelagt arbeid og arbeidsforberedende trening. Dette førte ifølge Riksrevisjonen til at betydelige midler som var opptjent gjennom tilskuddene, ikke kom tiltaksdeltakerne til gode. Videre var ikke kontrollen av tiltaksbedriftene innrettet slik at det var grunnlag for å etterprøve at tilskuddene gikk til formålet, og at tiltaksforskriften ble etterlevd.

Komiteen har merket seg Riksrevisjonens anbefalinger til Arbeids- og sosialdepartementet. De går blant annet ut på å vurdere om tiltaksforskriften er hensiktsmessig utformet for forvaltningen av ordningene, om NAV innhenter relevant dokumentasjon fra tiltaksbedriftene for å kunne etterprøve om tilskuddene går til formålet, og å sørge for at det etableres gode kontrollordninger som sikrer at overskudd kommer attføringstiltakene og deltakerne til gode.

7.2 Utenriksdepartementets etterlevelse av anskaffelsesregelverket

7.2.1 Opprinnelig sak

Riksrevisjonen undersøkte i 2018–2019 om Utenriksdepartementet i perioden 2017–2018 hadde gjennomført et utvalg anskaffelser i tråd med regelverket. Stortinget ble orientert om resultatet av undersøkelsen i Dokument 1 (2019–2020).

Riksrevisjonen fant det kritikkverdig at Utenriksdepartementet hadde foretatt ulovlige direkteanskaffelser, og at departementet ikke i tilstrekkelig grad etterlevde sentrale bestemmelser i anskaffelsesregelverket.

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • Det var gjennomført flere ulovlige direkteanskaffelser.

  • Dokumentasjonen var mangelfull eller manglende, noe som gjorde det vanskelig å etterprøve hva som hadde skjedd i anskaffelsesprosessen, og hvorfor.

  • Kontraktsoppfølgingen var mangelfull.

  • Det manglet strategiske føringer for hvordan departementet skulle ivareta krav til miljø- og samfunnsansvar.

Riksrevisjonen anbefalte Utenriksdepartementet å sørge for

  • bedre kvalitetssikring og kontroll for å sikre at departementet etterlever anskaffelsesregelverket

  • ivaretakelse av dokumentasjonsplikten også for anskaffelser under terskelverdi på 1,3 mill. kroner

  • etablering av et system for å ivareta miljø- og samfunnsansvar i anskaffelser.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

Utenriksdepartementet er en stor offentlig aktør med innkjøp for 1 mrd. kroner årlig. Komiteen understreket i Innst. 46 S (2019–2020) at Utenriksdepartementet har et særlig ansvar for å overholde anskaffelsesregelverket.

Komiteen uttalte at gode rutiner er avgjørende for at folk skal kunne ha tillit til myndighetenes forvaltning av fellesskapets midler.

Utenriksministeren ble bedt om umiddelbart å ta nødvendige grep for å sikre at regelverket overholdes.

7.2.2 Utenriksdepartementets oppfølging

For å følge opp hvilke tiltak Utenriksdepartementet har satt i verk, sendte Riksrevisjonen et brev til Utenriksdepartementet 31. mars 2021. Riksrevisjonen ba dem redegjøre for hvordan de har fulgt opp Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader.

Utenriksministeren viser i svarbrev av 5. mai 2021 til at Utenriksdepartementet kontinuerlig arbeider med å videreutvikle det anskaffelsesfaglige saksområdet. Som et ledd i fellestjenestereformen, vil Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) overta all rådgivning overfor Utenriksdepartementets anskaffelser.

Utenrikstjenesten vil samordne sin anskaffelsesstrategi og instruks for arbeid med anskaffelser med DSS’ egen anskaffelsesstrategi. Departementet har også satt i gang et digitaliseringsprosjekt som ses i sammenheng med utviklingen av fellestjenester i departementsfellesskapet. Prosjektet skal bidra til bedre kvalitetssikring og kontroll med anskaffelsene. Utenriksministeren opplyser at Utenriksdepartementet vil følge de samme rutinene som øvrige departementer når omstillingen er gjennomført.

Utenriksministeren uttaler videre at departementet også vurderer å styrke eget internkontrollsystem, slik at dette omfatter obligatorisk kvalitetssikring av alle anskaffelser i utenrikstjenesten, også de under terskelverdi på 1,3 mill. kroner. Dagens instruks stiller bare krav om kvalitetssikring av de store anskaffelsene.

Departementet vil i revidert utgave av anskaffelsesstrategien, tydeliggjøre og videreutvikle hensynet til miljø- og samfunnsansvar i departementets anskaffelser. Utenriksministeren opplyser at Utenriksdepartementet fortsatt vil ha ansvaret for å ivareta miljø- og samfunnsansvaret etter omstillingen av fellestjenestene.

Utenriksministeren orienterer til slutt om at det siden 2019 har pågått et arbeid med å få en rettslig avklaring av anskaffelsesreglenes virkeområde. EFTA-domstolen avga i 2020 en uttalelse som innebærer en rettsavklaring som får virkning for Norges utenriksstasjoner utenfor EØS. Utenriksdepartementet er i dialog med Nærings- og fiskeridepartementet om hvordan avklaringen skal praktiseres.

7.2.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen tar til etterretning at det fram mot 2025 pågår en utvikling av fellestjenester for departementsfellesskapet, som også vil omfatte UDs anskaffelser. Riksrevisjonen merker oss at departementet vil beholde ansvaret for å ivareta miljø- og samfunnshensyn i sine anskaffelser etter omstillingen.

For å sikre etterlevelse av anskaffelsesregelverket, er det påbegynt et digitaliseringsprosjekt, og departementet har flere tiltak til vurdering som skal bedre kvalitetssikring og kontroll.

Riksrevisjonen merker seg at Utenriksdepartementet er i dialog med Nærings- og fiskeridepartementet om EFTA-domstolens uttalelse, og en avklaring av hvilke konsekvenser dette vil få for gjennomføringen av anskaffelser ved alle norske utenriksstasjoner, også utenfor EØS-området.

Riksrevisjonen vil følge saken.

7.2.4 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Riksrevisjonen i Dokument 1 (2019–2020) fant det kritikkverdig at Utenriksdepartementet hadde foretatt ulovlige direkteanskaffelser, og at departementet ikke i tilstrekkelig grad etterlevde sentrale bestemmelser i anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen anbefalte også Utenriksdepartementet å sørge for bedre kvalitetssikring og kontroll, ivaretakelse av dokumentasjonsplikten også for anskaffelser under terskelverdien på 1,3 millioner kroner og etablering av et system for å ivareta miljø- og samfunnsansvar i anskaffelser.

Komiteen viser videre til den tidligere statsrådens svar om at departementet kontinuerlig arbeider med å videreutvikle det anskaffelsesfaglige saksområdet. Riksrevisjonen tar også til etterretning at det fram mot 2025 pågår en utvikling av fellestjenester for departementsfellesskapet, som også vil omfatte UDs anskaffelser. Riksrevisjonen omtaler også ulike tiltak som enten vurderes eller er påbegynt, for å sikre etterlevelse av anskaffelsesregelverket

Komiteen viser til at tiltak vil ta noe tid. Komiteen er derfor tilfreds med at Riksrevisjonen vil følge saken.

7.3 Arkivforvaltning og dokumentsikkerhet på norske utenriksstasjoner

7.3.1 Opprinnelig sak

Riksrevisjonen gjennomførte i 2019–2020 en revisjon av arkivforvaltning og dokumentsikkerhet på norske utenriksstasjoner, som ble rapportert til Stortinget i Dokument 1 (2020–2021).

Riksrevisjonen fant det kritikkverdig at Utenriksdepartementet gjennom sin styring og oppfølging ikke har sørget for at alle utenriksstasjonene tilfredsstiller kravene til sikring av fysisk arkivmateriale i lov og forskrift.

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • Utenriksstasjonene har svakheter i sikringen av sitt fysiske arkivmateriale.

  • Utenriksstasjonene benytter arkivsystem som ikke bidrar tilstrekkelig til at stasjonene kan etablere en god og ensartet praksis i tråd med arkivlovens forskrifter.

  • Utenriksdepartementets styring og oppfølging av dokumentsikkerheten og arkivforvaltningen på norske utenriksstasjoner har svakheter som svekker muligheten for helhetlig oppfølging av området.

I Dokument 1 (2020–2021) anbefalte Riksrevisjonen at Utenriksdepartementet

  • sørger for å sikre og lagre fysisk arkivmateriale på utenriksstasjonene i tråd med krav i arkivloven og tilhørende forskrifter

  • gjennomfører jevnlige risikovurderinger av arkiv- og dokumentsikkerhetsområdet og setter i verk tiltak for å redusere risiko på området.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

I sin behandling av Dokument 1 (2020–2021) uttalte kontroll- og konstitusjonskomiteen følgende, jf. Innst. 176 S (2020–2021):

«Komiteen viser til at norske utenriksstasjoner fortsatt ikke tilfredsstiller krav til dokumentsikkerhet og arkivforvaltning, og forutsetter at Utenriksdepartementet prioriterer arbeidet med å avhjelpe svakhetene.

Riksrevisjonens undersøkelse av dokumentsikkerhet og arkivforvaltning ved utenriksstasjonene og har avdekket betydelige svakheter. Det gjelder sikring av det fysiske arkivmaterialet, brudd på arkivlovens forskrifter og svak oppfølging fra Utenriksdepartementet. Utenriksdepartementet mottar en betydelig mengde viktig og til dels sensitiv informasjon. Det er derfor av avgjørende betydning at arkivmateriale lagres på en sikker og forskriftsmessig måte.

Komiteen ber om at Riksrevisjonen redegjør for status for oppfølging av arbeidet med å finne gode løsninger for arkivforvaltning og sikring av dokumenter i Dokument 1 (2021–2022). Komiteen har merket seg at Utenriksdepartementet iverksetter tiltak for å bedre forvaltningen av arkiv- og dokumentsikkerheten, og forutsetter at Riksrevisjonen holder seg oppdatert om framdriften.»

7.3.2 Utenriksdepartementets oppfølging

For å følge opp hvilke tiltak Utenriksdepartementet har satt i verk, sendte Riksrevisjonen et brev til Utenriksdepartementet 31. mars 2021. Riksrevisjonen ba dem redegjøre for hvordan de har fulgt opp våre anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader.

Utenriksministeren viser i svarbrev av 5. mai 2021 til hvilke tiltak Utenriksdepartementet har satt at verk for å bedre dokumentsikkerheten. Departementet viser til at enkelte av tiltakene og oppfølgingen av disse er avhengig av arbeidet med nytt departementsfellesskap som vil gå fram til 2025.

I februar 2021 startet Utenriksdepartementet arbeidet med å sende hjem arkiv fra utenriksstasjonene (Ta Norge Hjem-prosjektet). Statsråden opplyser at prosjektet vil pågå fram til 2024. I praksis vil utenriksstasjonene tømmes for papirarkiver og følgelig sterkt redusere risiko ved oppbevaring i strid med reglene i arkivforskriften.

I løpet av 2022/2023 vil departementet innføre saks- og arkivsystemet P360 og sentralisere arkivfunksjonen, noe som også bidrar til å redusere risiko ved oppbevaring og forvaltning. Statsråden påpeker at dette vil bidra til bedre kontroll på all informasjons- og dokumentforvaltning og vil kunne få stor betydning for informasjonssikkerheten.

Statsråden opplyser at tiltak for å bedre risikovurderingen av arkivforvaltningen er fulgt opp i samarbeid med Sentral kontrollenhet som utfører kontroll med arkivforvaltningen gjennom inspeksjonsordningen. Departementet får på denne måten mer reell kontroll på tilstanden og forvaltningen på utenriksstasjonene som blir inspisert. Videre informerer statsråden i sitt svarbrev om at arkivseksjonen har kommet langt i å utvikle sin egen internkontrollprosess. I tillegg bidrar en ny instruks for arkiv og dokumentforvaltning til bedre kontroll ved at alle roller og oppgaver i dokumentforvaltningen nå er klart definert.

7.3.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen merker seg at departementet har satt i gang flere tiltak, men at det vil ta noe tid før tiltakene er fullført og man kan se effekten av dem. Prosjektet for hjemsending av arkiver skal sluttføres i 2024, og innføring av et nytt saks- og arkivsystem forventes ferdig i 2022/2023. Det vil trolig også ta noe tid før UDs nye inspeksjonsordning får effekt som et risikoreduserende tiltak.

Riksrevisjonen vil følge saken.

7.3.4 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Riksrevisjonen i Dokument 1 (2020–2021) fant det kritikkverdig at Utenriksdepartementet gjennom sin styring og oppfølging ikke hadde sørget for at alle utenriksstasjonene tilfredsstilte kravene til sikring av fysisk arkivmateriale i lov og forskrift.

Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen anbefalte at Utenriksdepartementet sørger for å sikre og lagre fysisk arkivmateriale på utenriksstasjonene i tråd med krav i arkivloven og tilhørende forskrifter samt gjennomfører jevnlige risikovurderinger av arkiv- og dokumentsikkerhetsområdet og setter i verk tiltak for å redusere risiko på området. Den tidligere statsrådens svar viser at gjennomføring av tiltak vil ta noe tid. Det gjelder blant annet arbeidet med å sende hjem arkiv fra utenriksstasjonene og innføring av saks- og arkivsystemet P360.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen skriver at det vil ta noe tid før tiltakene er fullført og man kan se effekten av dem. Komiteen er derfor tilfreds med at Riksrevisjonen vil følge saken.

7.4 Merverdiavgift i forsvarssektoren

7.4.1 Opprinnelig sak

I Dokument 1 (2019–2020) og Dokument 1 (2020–2021) omtalte Riksrevisjonen brudd på regelverk for merverdiavgift for forsvarssektoren.

I Dokument 1 (2019–2020) for regnskapsåret 2018, jf. Innst. 46 S (2019–2020), mente Riksrevisjonen at det var kritikkverdig at Forsvarsdepartementet ikke etterlevde bestemmelser i merverdiavgiftsloven.

Forsvarsdepartementet hadde informert de underliggende virksomhetene om at de ikke skulle beregne merverdiavgift for transaksjoner til andre virksomheter på forsvarssektoren. Departementet hadde lagt til grunn at virksomhetene i sektoren var å anse som ett avgiftssubjekt. Finansdepartementet, som er regelverksforvalter på området, vurderte imidlertid at de ulike virksomhetene i forsvarssektoren var selvstendige avgiftssubjekter etter merverdiavgiftsloven. All merverdiavgiftspliktig omsetning av varer og tjenester mellom enhetene på sektoren skulle derfor vært beregnet med merverdiavgift.

I Dokument 1 (2020–2021) for regnskapsåret 2019, jf. Innst. 176 S (2020–2021), rapporterte Riksrevisjonen at Forsvaret, Forsvarsmateriell og Forsvarsbygg fortsatt hadde brudd på merverdiavgiftsloven i 2019. Forsvarsdepartementet hadde henvendt seg til Finansdepartementet, som svarte i brev av 30. oktober 2019 at de sto fast ved sine tidligere vurderinger. Som følge av dette hadde Forsvarsdepartementet bedt de underliggende virksomhetene om å innarbeide merverdiavgift for omsetning av varer og tjenester mellom virksomhetene i sektoren fullt ut i regnskapene fra og med regnskapsåret 2020. Forsvarets forskningsinstitutt rettet opp forholdet i regnskapet for 2019.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

Kontroll- og konstitusjonskomiteen uttaler, jf. Innst. 176 S (2020–2021), at den finner det sterkt kritikkverdig at Forsvaret, Forsvarsmateriell og Forsvarsbygg også i 2019 har brutt bestemmelsene i merverdiavgiftsloven.

7.4.2 Forsvarsdepartementets oppfølging

Riksrevisjonens revisjon for 2020 viser at Forsvarsdepartementet og de underliggende virksomhetene har beregnet merverdiavgift på all omsetning av varer og tjenester mellom virksomhetene i sektoren, og at dette er reflektert i regnskapene.

7.4.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen merker seg at Forsvarsdepartementet fra og med regnskapsrådet 2020 har riktig fortolkning og praktisering av merverdiavgiftsloven.

Riksrevisjonen avslutter saken.

7.4.4 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Riksrevisjonen i Dokument 1 (2019–2020) for regnskapsåret 2018, jf. Innst. 46 S (2019–2020), mente at det var kritikkverdig at Forsvarsdepartementet ikke etterlevde bestemmelser i merverdiavgiftsloven, og at Riksrevisjonen i Dokument 1 (2020–2021) for regnskapsåret 2019 rapporterte at Forsvaret, Forsvarsmateriell og Forsvarsbygg fortsatt hadde brudd på merverdiavgiftsloven i 2019. Komiteen viser videre til at kontroll- og konstitusjonskomiteen, jf. Innst. 176 S (2020–2021), uttalte at den fant det sterkt kritikkverdig at Forsvaret, Forsvarsmateriell og Forsvarsbygg også i 2019 hadde brutt bestemmelsene i merverdiavgiftsloven.

Komiteen merker seg Riksrevisjonens konklusjon i Dokument 1 (2021–2022) om at Forsvarsdepartementet fra og med regnskapsrådet 2020 har riktig fortolkning og praktisering av merverdiavgiftsloven, og at Riksrevisjonen avslutter saken.

7.5 Forsvarets praktisering av horisontal samhandling fører til feil rapportering til statsregnskapet om bruk av bevilgningene

7.5.1 Opprinnelig sak

Både i 2019 og 2020 er det vesentlige feil i bevilgningsoppstillingen i Forsvarets årsregnskap. Forsvarets praksis med horisontal samhandel medfører at Stortinget ikke får en korrekt rapportering om hvordan bevilgningene er brukt, se kapittel 3.1 og kapittel 4.1.

I Dokument 1 (2020–2021) omtalte Riksrevisjonen at statsregnskapet ikke gir nødvendig informasjon til å vurdere om det er samsvar mellom det de ulike enhetene i forsvaret har fått bevilget, og hvor stor del av denne bevilgningen de har brukt det enkelte året.

Riksrevisjonen påpekte at Forsvaret praktiserer horisontal samhandling på en slik måte at

  • det bryter med bevilgningsreglementets bestemmelser om ettårsprinsippet og kontantprinsippet

  • Stortinget ikke får en riktig rapportering om forbruk opp mot hva som faktisk er bevilget for den enkelte enhet i Forsvaret, slik som Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret.

Riksrevisjonen vurderte at det er en konflikt mellom bevilgningsreglementets prinsipper og Forsvarets praktisering av horisontal samhandling.

Horisontal samhandel er Forsvarsdepartementets virkemiddel for en mer effektiv ressursutnyttelse der internfakturering mellom delene av forsvarssektoren er en viktig forutsetning. Formålet er at brukerbetaling skal bidra til en mer rasjonell drift, og at aktørene blir mer kostnadsbevisste.

Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) er en støttefunksjon og foretar innkjøp på vegne av de ulike enhetene i Forsvaret. Stortinget gir FLO bevilgning på et eget kapittel som skal dekke ordinære driftsutgifter til FLO, mens det benyttes andre kapitler for bevilgninger til øvrige enheter i Forsvaret, slik som Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret. Når FLO leverer varer og tjenester til disse enhetene, blir det aktuelle utgiftskapitlet belastet mens utgiftskapitlet til FLO blir godskrevet.

Dette innebærer at utgiftsføringen på riktig kapittel i statsregnskapet først skjer når varene tas ut fra lager, og ikke når varene blir kjøpt og betalt. Når utgiftsføringen er foretatt ett eller flere år etter at FLO har foretatt innkjøpet, er dette et brudd på kontantprinsippet og ettårsprinsippet i bevilgningsreglementet. Videre medfører det feil klassifisering i Forsvarets bevilgningsrapportering.

Riksrevisjonen anbefalte Forsvarsdepartementet å legge fram problemstillingen for Stortinget på egnet måte, eventuelt vurdere behovet for å be om en hjemmel for unntak fra bevilgningsreglementets prinsipper på dette området.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

Kontroll- og konstitusjonskomiteen har merket seg, jf. Innst. 176 S (2020–2021), at praktiseringen av og målene for horisontal samhandling skaper utfordringer med hensyn til bevilgningsreglementets prinsipper. Komiteen slutter seg til seg Riksrevisjonens anbefaling om at problemstillingen bør legges fram for Stortinget på en egnet måte.

7.5.2 Forsvarsdepartementets oppfølging

I statsbudsjettet for 2021, jf. Prop 1 S (2020–2021) og Innst. 7 S (2020–2021), er det gjort endringer i kapittelstrukturen ved at det bevilges midler samlet på kap. 1720 Forsvaret. I tillegg er det egne kapitler for Etterretningstjenesten og Redningshelikoptertjenesten. Horisontal samhandling vil fra 2021 ikke lenger føre til vesentlige brudd på bevilgningsreglementet og vesentlige feil i bevilgningsrapporteringen i Forsvaret, men sikrer en riktig rapportering av hvor stor del av bevilgningen som faktisk er brukt. Horisontal samhandling med Etterretningstjenesten og Redningshelikoptertjenesten er av mindre beløpsmessig størrelse, og Forsvaret arbeider med å finne løsninger som sikrer at det heller ikke for disse kapitlene blir uhjemlede brudd på bevilgningsreglementet.

Det er vesentlige feil i Forsvarets årsregnskap for 2020. Siden endringen i kapittelstrukturen først trådde i kraft for 2021, er horisontal samhandling i 2020 praktisert på en måte som bryter med bevilgningsreglementets bestemmelser uten nødvendig hjemmel. Det innebærer også at det er feil i rapporteringen om forbruk sett opp mot bevilgning. Riksrevisjonen omtalte også dette forholdet i 2019.

7.5.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen legger til grunn at endringene i kapittelstrukturen for statsbudsjettet vil føre til at det fra og med 2021 ikke lenger vil være vesentlige brudd på bestemmelsene i bevilgningsreglementet og feil i bevilgningsrapporteringen som følge av horisontal samhandling i Forsvaret.

Riksrevisjonen avslutter saken.

7.5.4 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at det både i 2019 og 2020 var vesentlige feil i bevilgningsoppstillingen i Forsvarets årsregnskap. Forsvarets praksis med horisontal samhandel medførte at Stortinget ikke får en korrekt rapportering om hvordan bevilgningene er brukt.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen i Dokument 1 (2020–2021) omtalte at statsregnskapet ikke gir nødvendig informasjon til å vurdere om det er samsvar mellom det de ulike enhetene i Forsvaret har fått bevilget, og hvor stor del av denne bevilgningen de har brukt det enkelte året.

Riksrevisjonen påpekte at Forsvaret praktiserer horisontal samhandling på en slik måte at

  • det bryter med bevilgningsreglementets bestemmelser om ettårsprinsippet og kontantprinsippet

  • Stortinget ikke får en riktig rapportering om forbruk opp mot hva som faktisk er bevilget for den enkelte enhet i Forsvaret, slik som Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret.

Komiteen merker seg at det i statsbudsjettet for 2021, jf. Prop 1 S (2020–2021) og Innst. 7 S (2020–2021), er gjort endringer i kapittelstrukturen ved at det bevilges midler samlet på kap. 1720 Forsvaret. I tillegg er det egne kapitler for Etterretningstjenesten og Redningshelikoptertjenesten. Horisontal samhandling vil derfor fra 2021 ikke lenger føre til vesentlige brudd på bevilgningsreglementet og vesentlige feil i bevilgningsrapporteringen i Forsvaret, men sikre en riktig rapportering av hvor stor del av bevilgningen som faktisk er brukt. Komiteen registrerer at det likevel er vesentlige feil i Forsvarets årsregnskap for 2020 fordi endringen i kapittelstrukturen først trådte i kraft for 2021. Dette innebærer at horisontal samhandling i 2020 er praktisert på en måte som bryter med bevilgningsreglementets bestemmelser uten nødvendig hjemmel, og at det er feil i rapporteringen om forbruk sett opp mot bevilgning.

Komiteen merker seg at Riksrevisjonen legger til grunn at endringene i kapittelstrukturen for statsbudsjettet vil føre til at det fra og med 2021 ikke lenger vil være vesentlige brudd på bestemmelsene i bevilgningsreglementet og feil i bevilgningsrapporteringen som følge av horisontal samhandling i Forsvaret ,og videre at Riksrevisjonen avslutter saken.

7.6 Statens vegvesens inspeksjon og oppfølging av installasjoner og utstyr på riksvegnettet

7.6.1 Opprinnelig sak

Riksrevisjonen gjennomførte i 2019–2020 en revisjon av Statens vegvesens inspeksjon og oppfølging av installasjoner og utstyr på riksvegnettet, som ble rapportert til Stortinget i Dokument 1 (2020–2021). Installasjoner og utstyr er for eksempel skredsikring, rekkverk og drenering.

Riksrevisjonen fant det sterkt kritikkverdig at Statens vegvesen ikke har tilstrekkelig oversikt over tilstanden og sikkerhetsnivået til installasjoner og utstyr (vegobjektene) i vegnettet, og ikke har gjort nok for å etterleve kravene til planlegging og gjennomføring av inspeksjoner.

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • Statens vegvesen har ikke tilstrekkelig oversikt over tilstand og sikkerhetsnivå på installasjoner og utstyr (vegobjektene) i riksvegnettet.

  • Generelle inspeksjoner er i hovedsak planlagt og gjennomført, men resultatene er bare delvis fulgt opp.

  • Enkelt- og hovedinspeksjoner gjennomføres i liten grad, og det mangler felles retningslinjer for disse inspeksjonene.

Riksrevisjonen anbefalte Samferdselsdepartementet å

  • påse at Statens vegvesen sørger for å ha tilstrekkelig oversikt over tilstanden til eller sikkerhetsnivået på alle installasjoner og utstyr (vegobjektene) i vegnettet

  • påse at Statens vegvesen tydeliggjør hva de enkelte inspeksjonstypene innebærer, og hvordan de skal gjennomføres.

Inspeksjoner av riksvegnettet

Statens vegvesen skal drifte vegnettet slik at trafikken kommer fram på en trygg og effektiv måte. Inspeksjoner av vegnettet er virkemidler for å oppnå dette. Statens vegvesen benytter tre typer inspeksjoner:

  • Generell inspeksjon. Ukentlig inspeksjon som skal sikre funksjonen for vegstrekninger og objekter.

  • Enkel inspeksjon. Årlig inspeksjon som registrere tilstand og skader som blant annet påvirker trafikksikkerhet og framkommelighet.

  • Hovedinspeksjon. Femårlig inspeksjon som skal kontrollere alle sider ved tilstanden til vegobjektene.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

Kontroll- og konstitusjonskomiteen støtter Riksrevisjonens vurdering av at funnene er sterkt kritikkverdige, og forventer statsrådens umiddelbare oppfølging, jf. Innst. 176 S (2020–2021).

7.6.2 Samferdselsdepartementets oppfølging

Riksrevisjonen har bedt Samferdselsdepartementet redegjøre for hvilke tiltak som er satt i verk i etterkant av kontroll- og komiteens behandling. Samferdselsdepartementet har i brev av 14. april 2021 redegjort for tiltak som er eller vil bli iverksatt.

Departementet opplyser at de i tildelingsbrevet til Statens vegvesen for 2021 understreket viktigheten av at nødvendige inspeksjoner gjennomføres, og at resultatene fra inspeksjonene følges opp på en god måte.

Statens vegvesen har igangsatt flere forbedringsprosjekter som innen kort tid vil medføre tiltak som kan rette opp i flere av de påpekte forholdene. Fra og med våren 2021 vil det settes i gang en modulbasert og rolletilpasset opplæring av byggherrepersonell. Dette skal gi en mer effektiv, profesjonell og ensartet byggherre med god faglig kompetanse. Det vil også bidra til at Statens vegvesens byggherrer har en mer ensartet oppfølging av de eksterne entreprenørene som har det daglige ansvaret for at vegobjektene ikke har feil eller mangler.

Statens vegvesen vurderer muligheten for å gjennomføre inspeksjoner med nye og mer effektive metoder, eksempelvis bildegjenkjenning og kunstig intelligens.

Departementet vil følge opp Statens vegvesens arbeid i etatsstyringsdialogen, slik at Riksrevisjonens anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader blir ivaretatt.

7.6.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen registrerer at departementet har fulgt opp våre anbefalinger i styringsdialogen med Statens vegvesen. Statens vegvesen har og vil iverksette flere tiltak for å følge opp våre anbefalinger og kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader. Det vil ta tid før tiltakene får ønsket effekt.

Riksrevisjonen vil følge saken.

7.6.4 Komiteens merknader

Komiteen er tilfreds med at Samferdselsdepartementet aktivt har fulgt opp overfor Statens vegvesen de anbefalinger Riksrevisjonen har kommet med og kontroll- og konstitusjonskomiteen har sluttet seg til. Komiteen merker seg at det nå synes å være på plass både kompetanse, systematisk opplæring og gode systemer for inspeksjon og oppfølging av installasjoner og utstyr på riksvegnettet, og at Riksrevisjonen er tilfreds med oppfølgingen. Komiteen slutter seg til dette.

7.7 Oppfølging av myndighetenes saksbehandling og kontroll av produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket

7.7.1 Opprinnelig sak

Riksrevisjonen rapporterte i Dokument 1 (2019–2020) at det var kritikkverdig at tiltakene for å håndtere kjente svakheter i saksbehandling og kontroll av produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket ikke var tilstrekkelige.

Landbruks- og matdepartementet har ansvar for ordningen. Landbruksdirektoratet, Statsforvalteren og kommunene forvalter tilskuddsordningen.

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • Kommunens saksbehandling er vanskelig å etterprøve, og kommunenes kontroll av opplysninger i søknadene er mangelfull.

  • Statsforvalternes oppfølging og kontroll med kommunene er mangelfull.

  • Landbruksdirektoratet har ikke gjort nødvendige prioriteringer i kontrollarbeidet for å sikre god kvalitet i kommunenes saksbehandling av tilskudd og Statsforvalterens kontrollarbeid.

  • Landbruks- og matdepartementet har ikke iverksatt tilstrekkelige tiltak for å håndtere kjente svakheter i saksbehandling og kontroll av produksjons- og avløsertilskudd i jordbruket.

Riksrevisjonen anbefalte Landbruks- og matdepartementet:

  • å påse at Landbruksdirektoratet og Statsforvalteren følger opp og kontrollerer produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket for å sikre at tilskudd blir riktig saksbehandlet og rett utbetalt, og at foretakene som søker tilskudd, får likeverdig behandling.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

Kontroll- og konstitusjonskomiteen merker seg Riksrevisjonens hovedfunn og slutter seg til anbefalingen, jf. Innst. 46 S (2019–2020). Videre forutsetter komiteen at landbruksministeren iverksetter nødvendige tiltak for å håndtere svakheter ved saksbehandlingen og sikre kontroll av produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket.

7.7.2 Landbruks- og matdepartementets oppfølging

Riksrevisjonen har i brev bedt Landbruks- og matdepartementet redegjøre for status i tiltakene som er iverksatt i etterkant av kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling.

Departementet har i brev av 16. april 2021 redegjort for tiltak som er eller vil bli iverksatt.

Departementet opplyser at Landbruksdirektoratet har videreutviklet fagsystemet og implementert funksjoner for å forbedre saksbehandlingsstøtten, effektivisert utbetalingene og forbedret søknadsprosessen for brukerne. Det er også laget flere rapporter som statsforvalteren og kommunen kan bruke som grunnlag for kontrollarbeidet. Det er lagt inn mer saksbehandlerstøtte for avkortning av tilskudd. Avviksrapporter gir statsforvalteren et bedre grunnlag for å følge opp kommunenes arbeid med avkortning av tilskudd.

Landbruksdirektoratet har i rundskriv presisert at risikovurderinger skal dokumenteres skriftlig, og gjort endringer i rundskriv for å gi mer veiledning om risikobasert kontroll. Det er også gjort endringer i kontrollskjemaet slik at det har blitt mer brukervennlig for kommunen.

Landbruksdirektoratet har foretatt en gjennomgang av samtlige statsforvalteres system for kontroll med kommunene og gitt veiledning i form av rapporter. Direktoratet vil i 2021 videreføre arbeidet med å arrangere webinarer om internkontroll for embetene. Direktoratet har også i rundskriv spesifisert hvordan statsforvalteren skal følge opp kommunenes saksbehandling i saker fra Mattilsynet etter brudd på dyrevelferdslovgivningen.

Landbruks- og matdepartementet opplyser at de i tildelingsbrevet til statsforvalterne for 2021 viser til rutinene for utveksling av informasjon mellom Mattilsynet og landbruksforvaltningen i saker om dyrevelferd. Tildelingsbrevet inneholder videre krav om at statsforvalteren skal gi en vurdering av hvordan rutinene fungerer.

Videre er det tydeliggjort i tildelingsbrevet at kontrollen med kommunene skal omfatte kommunenes internkontroll. Tildelingsbrevet stiller også krav til statsforvalterens egen internkontroll, inkludert informasjonssikkerhet i fagsystemene som Landbruksdirektoratet stiller til rådighet.

Departementet vil sammen med Landbruksdirektoratet fortsette arbeidet med å oppnå et så effektivt kontrollsystem som mulig. Kontroll og oppfølging av kontroll vil fortsatt være et prioritert tema i styringsdialogen mellom departementet og Landbruksdirektoratet og mellom departementet og statsforvalteren.

I styringen av Landbruksdirektoratet og statsforvalteren vil departementet ha høy oppmerksomhet på at regelverket etterleves, samt at kontroll, dokumentasjon og vurderinger gjennomføres som forutsatt.

7.7.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen mener det er positivt at Landbruks- og matdepartementet har iverksatt flere tiltak for å håndtere svakheter ved saksbehandlingen og sikre kontroll av produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket.

Riksrevisjonen vil følge saken for å se at tiltakene gir ønskede resultater.

7.7.4 Komiteens merknader

Komiteen er tilfreds med at Landbruks- og matdepartementet har fulgt opp Riksrevisjonens anbefalinger i styringsdialogen både med Landbruksdirektoratet og med statsforvalteren. Det er satt i verk en rekke tiltak for å få på plass bedre og sikrere saksbehandling i kommunene og systemer som gir et bedre grunnlag for statsforvalterens kontroll. Departementet opplyser videre at de vil ha stor oppmerksomhet på at nye rutiner følges, og fortsette arbeidet med å oppnå et effektivt kontrollsystem. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen vil følge saken videre for å se at tiltakene gir de ønskede resultater, og støtter dette.

7.8 Norges vassdrags- og energidirektorats tilsynsforvaltning av sikkerhet og miljø ved vassdragsanlegg

7.8.1 Opprinnelig sak

Riksrevisjonen gjennomførte i 2019–2020 en revisjon av Norges vassdrags- og energidirektorats (NVEs) tilsynsforvaltning av sikkerhet og miljø ved vassdragsanlegg, som ble rapportert til Stortinget i Dokument 1 (2020–2021).

Riksrevisjonen fant det kritikkverdig at NVEs tilsynsforvaltning av sikkerhet og miljø ved vassdragsanlegg var mangelfull.

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • NVE har mangelfull dokumentasjon av risikovurderinger som grunnlag for å velge ut tilsynsobjekter.

  • NVE har ikke dokumentert alle gjennomførte tilsyn.

  • NVE har ikke tilstrekkelig oppfølging av identifiserte avvik fra vassdragslovgivningen.

Riksrevisjonen anbefalte Olje- og energidepartementet å

  • påse at NVE benytter dokumenterte risikovurderinger som grunnlag for tilsyn med vassdragsanlegg

  • påse at NVE dokumenterer gjennomførte tilsyn

  • påse at NVE sikrer at avvik fra vassdragslovgivningen blir utbedret.

Riksrevisjonen har også tidligere omtalt svakheter i NVEs tilsynsforvaltning, jf. Dokument 1 (2011–2012) og Dokument 1 (2016–2017).

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

Kontroll- og konstitusjonskomiteen finner det sterkt kritikkverdig, jf. Innst. 176 S (2020–2021), at praksisen ved tilsynene heller ikke denne gang er tilfredsstillende. Komiteen støtter Riksrevisjonens anbefalinger.

Komiteen viser videre i innstillingen til statsrådens uttalelse om at hun vil legge anbefalingene til grunn, og ber Riksrevisjonen omtale framdriften i oppfølgingen i dette Dokument 1.

7.8.2 Olje- og energidepartementets oppfølging

Riksrevisjonen har i brev bedt Olje- og energidepartementet redegjøre for status i arbeidet med å sikre at NVE har en god tilsynsforvaltning av sikkerhet og miljø ved vassdragsanlegg. Olje- og energidepartementet svarer i brev av 29. april 2021 hvordan de har fulgt opp svakhetene som er avdekket i revisjonen.

Departementet opplyser om at å etablere et digitalt styringssystem som dekker planlegging, gjennomføring og oppfølging av tilsyn vil gi økt kvalitet i NVEs tilsynsaktivitet. Det samme vil et system for risikobasert utvelgelse av tilsynsobjekter.

Dokumenterte risikovurderinger som grunnlag for tilsyn med vassdragsanlegg

NVE har hentet inn ekstern kompetanse for å få bistand i arbeidet med å utvikle en metodikk for å velge ut tilsynsobjekter basert på risiko.

Det er utviklet en modell for å planlegge tilsyn basert på risiko. Metodikken legger vekt på å klassifisere risiko, som er basert på virksomhetenes evne til å unngå ulykker og alvorlige miljøkonsekvenser.

I 2021 vil NVE ifølge Olje- og energidepartementet benytte modellen med risikobasert planlegging av tilsyn på området damsikkerhet. NVE vil justere modellen basert på erfaringer slik at den også kan brukes på andre tilsynsområder.

Dokumentasjon og oppfølging av tilsyn

NVE tar gradvis i bruk et nytt styringsverktøy for å sikre systematikk, dokumentasjon og oppfølging av tilsynene.

Det nye styringsverktøyet dekker per april 2021 de største volumene av NVEs tilsyn med eiere av vassdragsanlegg innen sikkerhet og miljø. Styringsverktøyet vil ifølge Olje- og energidepartementet fortløpende bli tatt i bruk for øvrige av NVEs kontrollaktiviteter.

Olje- og energidepartementet opplyser om at Riksrevisjonens funn og anbefalinger er lagt til grunn i NVEs arbeid med styringsverktøyet for tilsyn, og at departementet har fulgt opp temaet gjennom styringsdialogen i 2020.

7.8.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen registrerer at departementet har fulgt opp anbefalingene våre ved å påse at NVE utarbeider et system for å velge ut tilsynsobjekter basert på risiko. Departementet opplyser at NVE etablerer et styringsverktøy for å sikre dokumentasjon og oppfølging av tilsynene.

Riksrevisjonen avslutter saken.

7.8.4 Komiteens merknader

Komiteen viser til at mangler ved NVEs tilsynsforvaltning har vært et tilbakevendende tema. I løpet av de siste ti årene er svakhetene omtalt hele tre ganger i Riksrevisjonens rapporter.

På tross av klare anbefalinger, både fra Riksrevisjonen og Stortinget, har Olje- og energidepartementet først i 2021 tatt grep for å følge opp Riksrevisjonens anbefalinger. Komiteen finner departementets sendrektighet lite tillitvekkende.

Komiteen deler imidlertid Riksrevisjonens vurdering av at saken nå kan avsluttes, men forutsetter at Riksrevisjonen følger utviklingen.

7.9 Sikring mot dataangrep i Oljedirektoratet

7.9.1 Opprinnelig sak

Riksrevisjonen har i flere år rapport til Stortinget om Oljedirektoratets arbeid med å sikre virksomheten og IKT-systemene mot dataangrep. Det blir rapportert om mangler ved dette arbeidet i Dokument 1 (2017–2018), Dokument 1 (2019–2020) og Dokument 1 (2020–2021).

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • vurdering av systemer, med påfølgende risikovurdering og sikkerhetsplanlegging fortsatt hadde vesentlige mangler.

  • Oljedirektoratets IKT-systemer fortsatt hadde svakheter som kan utnyttes i forbindelse med dataangrep.

  • Oljedirektoratet hadde feilrapportert om den faktiske sikkerhetstilstanden til Olje- og energidepartementet.

Riksrevisjonen anbefalte Olje- og energidepartementet å

  • påse at Oljedirektoratet etablerer et tilfredsstillende styringssystem for informasjonssikkerhet i samsvar med eForvaltningsforskriften § 15

  • sikre at Oljedirektoratet rapporterer korrekt informasjon om informasjonssikkerheten i direktoratet.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

I kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Dokument 1, jf. Innst. 176 S (2020–2021), viser komiteen til at manglende sikring av IKT-systemene i Oljedirektoratet var et hovedtema i deres merknader til årsregnskapet for 2018. Komiteen konstaterer at Riksrevisjonen også for 2019 har alvorlige anmerkninger om mangler ved sikring mot dataangrep og ved systemer for risikovurdering og sikkerhetsplanlegging.

Komiteen hadde merket seg at departementet arbeidet med tiltak for å rette opp svakhetene, og forutsatte at det redegjøres for status for dette arbeidet i dette Dokument 1.

7.9.2 Olje- og energidepartementets oppfølging

Riksrevisjonen har i brev bedt Olje- og energidepartementet redegjøre for status i arbeidet med informasjonssikkerhet i Oljedirektoratet. Olje- og energidepartementet svarer i brev av 29. april 2021 hvordan de har fulgt opp svakhetene som er avdekket i revisjonen.

Departementet har i 2020 og i 2021 avholdt særskilte møter om informasjonssikkerhet som en del av styringsdialogen med direktoratet.

Organiseringen av sikkerhetsarbeidet i Oljedirektoratet ble endret 1. januar 2021. Dette ble gjort for å tydeliggjøre roller, ansvar, myndighet og oppgaver for utførelse av arbeidsoppgaver innen sikkerhet og sikring. Endringen skal også bidra til at helhetlig styring og kontroll av forebyggende sikkerhet blir en integrert del av virksomhetsstyringen.

Departementet opplyser om at metodikken som benyttes for å gjennomføre verdivurderinger og risikovurderinger av IKT-systemer ble endret i 2019 i henhold til anbefalingene fra Riksrevisjonen. Direktoratet prioriterer å gjennomføre risikovurderinger i henhold til oppsatt plan.

Oljedirektoratet har satt i verk flere tekniske og organisatoriske tiltak. Disse skal redusere eller eliminere risikoen for at svakhetene i IKT-systemene, kan utnyttes av uvedkommende. Direktoratet har blant annet i 2021 gått til anskaffelse av en ny logge- og overvåkingstjeneste. De arbeider med å implementere denne tjenesten, som etter planen skal være i drift i slutten av andre kvartal 2021.

Oljedirektoratet har påbegynt et arbeid med å teste generell infrastruktur, og vil framover gjennomføre inntrengingstest av alle nye løsninger som skal publiseres eksternt. Det gjennomføres også inntrengingstester ved endringer som kan påvirke sikkerheten.

For å sikre at korrekt informasjon rapporteres, har departementet sammen med Oljedirektoratet gjennomgått innhold og vurderinger i direktoratets rapportering om informasjonssikkerhet.

7.9.3 Riksrevisjonens vurdering

Departementet har fulgt opp våre anbefalinger ved å påse at Oljedirektoratet utarbeider verdivurderinger og risikovurderinger av IKT-systemer. Direktoratet har satt i verk tiltak mot svakheter som kan utnyttes i forbindelse med dataangrep. Departementet og Oljedirektoratet har også avklart hva direktoratets rapportering om informasjonssikkerhet skal inneholde.

Riksrevisjonen avslutter saken.

7.9.4 Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader til behandlingen av Dok 1 (2020–2021), jf. Innst.176 S (2020–2021), og er tilfreds med Riksrevisjonens oppfølging og tilbakemelding til Stortinget.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen gjennom flere år har rapportert om alvorlige mangler ved sikkerhetsarbeidet i Oljedirektoratet. Det gjaldt blant annet svakheter som ga mulighet for utnyttelse i forbindelse med dataangrep, og feilrapportering av den faktiske sikkerhetstilstanden. Komiteen har merket seg at Olje- og energidepartementet har fulgt opp Riksrevisjonens anbefalinger i sin dialog med Oljedirektoratet, og legger til grunn at saken nå kan avsluttes.

7.10 Samfunnssikkerhet og beredskap ved statlige universiteter og høyskoler

7.10.1 Opprinnelig sak

I Dokument 1 (2020–2021) omtalte Riksrevisjonen mangler ved Kunnskapsdepartementets arbeid med risiko- og sårbarhetsanalyser, beredskapstiltak og øvelser, og oppfølging av universitets- og høyskolesektorens (UH-sektorens) arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap.

Riksrevisjonen fant det kritikkverdig at Kunnskapsdepartementet og statlige universiteter og høyskoler ikke i tilstrekkelig grad arbeider målrettet og systematisk med samfunnssikkerhet og beredskap.

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • Kunnskapsdepartementet har mangler i arbeidet med risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS-analyser), beredskapstiltak og øvelser.

  • Departementet har ikke fulgt opp samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet tilstrekkelig i styringsdialogen.

  • UH-sektoren etterlever ikke departementets krav som gjelder risiko- og sårbarhetsanalyser, pandemiplan og kriseøvelser fullt ut.

Riksrevisjonen anbefalte Kunnskapsdepartementet å

  • sikre at kravene i samfunnssikkerhetsinstruksen blir etterlevd

  • sørge for å følge opp avvikene fra rapporteringskravene

  • påse at universitetene og høyskolene etterlever kravene i tildelingsbrev og styringsdokumentet.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

I kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Dokument 1, jf. Innst. 176 S (2020–2021), stiller komiteen seg bak Riksrevisjonens kritikk og anbefalinger, og forutsetter at Kunnskapsdepartementet prioriterer arbeidet med å bringe forholdene i tråd med gjeldende regelverk. Videre merker komiteen seg at departementet vil følge Riksrevisjonens anbefalinger, og imøteser en statusrapport i Dokument 1 (2021–2022).

7.10.2 Kunnskapsdepartementets oppfølging

Riksrevisjonen har i brev bedt Kunnskapsdepartementet redegjøre for hvilke tiltak som er satt i verk i etterkant av kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling. Kunnskapsdepartementet svarer i brev av 26. februar 2021 hvordan de har fulgt opp svakhetene som er avdekket i revisjonen.

Arbeidet med risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS-analyser), beredskapstiltak og øvelser

Departementet viser til at ROS-analysen av Kunnskapsdepartementets sektor ble ferdigstilt i desember 2020. Ifølge departementet er det igangsatt prosesser for å følge opp avdekkede svakheter med tiltak. Departementet svarer at det som en aktivitet i årshjulet vil følge opp effekten av enkelttiltak som identifiseres gjennom ROS-analyser og øvelser. Departementet har i tillegg til ROS-analysen for sektoren utarbeidet en ROS-analyse for Kunnskapsdepartementet som virksomhet.

Videre viser departementet til at de deltar årlig i én til to øvelser. Disse øvelsene kan være tverrsektorielle nasjonale øvelser, egne øvelser basert på relevante scenarioer fra departementets ROS-analyse, eller øvelser planlagt av underliggende virksomheter. Våren 2021 vil departementet delta i en øvelse ved Nord Universitet. Departementet opplyser at de til høsten har planlagt å gjennomføre en øvelse på bakgrunn av et scenario i ROS-analysen for sektoren.

Samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet i styringsdialogen med universiteter og høyskoler

Kunnskapsdepartementet viser til at krav til arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap er tatt inn i tildelingsbrev for 2021 til de underliggende virksomhetene. Dette inkluderer rapporteringskrav som krever mer utfyllende rapportering enn tidligere. Videre er departementet og Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) i gang med å vurdere hvordan de kan tydeliggjøre kravene og veiledningen vedrørende samfunnssikkerhet og beredskap til de underliggende virksomhetene. Departementet har videre bedt NOKUT om å innrette kontrollarbeidet i 2021 slik at arbeidet ikke alene tar utgangspunkt i det virksomhetene rapporterer i årsrapporten. Kunnskapsdepartementet har i høst innhentet dokumentasjon for virksomhetenes arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap som vil inngå i NOKUTs kontrollarbeid for å påse at kravene i styringsdokumentet etterleves. Departementet vil følge opp avvik og mangler i styringsdialogen med den enkelte virksomhet.

Oppfølging av departementets krav til risiko- og sårbarhetsanalyser, pandemiplan og kriseøvelser for universiteter og høyskoler

Departementet opplyser i brev den 29. januar 2021 at det har fulgt opp de feil og mangler som Riksrevisjonen påpekte overfor de relevante virksomhetene i universitets og høyskolesektoren. Virksomhetene har fått krav om å utbedre manglene innen utgangen av 2021.

7.10.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen legger til grunn Kunnskapsdepartementets svar om at departementet har fulgt opp anbefalingen om å utarbeide ROS-analyser og tiltak for å følge opp avdekkede svakheter.

Riksrevisjonen viser til at Kunnskapsdepartementet fortsatt vil delta i én til to øvelser årlig, og at disse kan være tverrsektorielle nasjonale øvelser, egne øvelser basert på relevante scenarioer fra departementets ROS-analyse, eller øvelser planlagt av underliggende virksomheter. Riksrevisjonen forutsetter at departementet deltar i forskjellige øvelser ved ulike virksomheter i sektoren.

Riksrevisjonen merker seg at Kunnskapsdepartementet har større oppmerksomhet på samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet i styringsdialogen med universiteter og høyskoler. Departementet har sendt brev til virksomhetene med krav om å utbedre manglene innen 2021. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp at avvikene hos virksomhetene blir utbedret.

Riksrevisjonen avslutter saken.

7.10.4 Komiteens merknader

Komiteen viser til Riksrevisjonens omtale av mangler ved Kunnskapsdepartementets arbeid med risiko- og sårbarhetsanalyser, beredskapstiltak og øvelser og oppfølging av universitets- og høyskolesektorens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap i Dokument 1 (2020–2021). Komiteen stilte seg bak kritikken og sluttet seg til Riksrevisjonens anbefalinger.

Komiteen er tilfreds med at Kunnskapsdepartementet i året som har gått, har fulgt Riksrevisjonens anbefalinger og har satt i gang tiltak for å styrke dette viktige arbeidet.

Komiteen finner på dette grunnlag at saken kan avsluttes.

7.11 Utdanningsdirektoratets forvaltning av tilskudd til friskoler

7.11.1 Opprinnelig sak

Riksrevisjonen omtalte i Dokument 1 (2018–2019) mangelfull oppfølging av friskoler hvor det vurderes å være høy risiko for at statstilskudd og skolepenger ikke disponeres i samsvar med lov om frittståande skolar (friskolelova).

Nærmere om friskoler

Friskoler

Frittstående skoler (friskoler) er skoler som er i privat eie, og som er godkjent etter friskoleloven.

I 2020 var det 377 frittstående skoler i drift i hele eller deler av året. I overkant av 4 pst. av grunnskoleelevene og 8 pst. av elevene på videregående gikk på friskolene. Dette tilsvarer til sammen 42 960 elever. Skolene mottok til sammen 5,6 mrd. kroner i statstilskudd i 2020.

Riksrevisjonen fant det kritikkverdig at Utdanningsdirektoratet ikke hadde fulgt opp et vesentlige antall skoler, hvor direktoratet hadde observert eller på annen måte vurdert, at det var høy risiko for at statstilskudd og skolepenger ikke ble disponert i tråd med friskoleloven.

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner i Dokument 1 (2018–2019):

  • Nær 80 pst. av alle skoler hvor det er identifisert høy risiko for at statstilskudd og skolepenger disponeres i strid med friskoleloven, følges ikke opp av Utdanningsdirektoratet, verken gjennom den etablerte tilsynsordningen eller på annen måte.

  • Utdanningsdirektoratet klargjør krav og vilkår som gjelder disponeringen av statstilskudd og skolepenger i årlige tilskuddsbrev til skolene, og følger opp at de formelle rapporteringskravene overholdes.

Riksrevisjonen anbefalte Kunnskapsdepartementet å

  • påse at det etableres særskilte rutiner for oppfølging av friskoler hvor Utdanningsdirektoratet ut ifra en helhetlig vurdering ikke velger å gjennomføre ordinært tilsyn, men hvor det likevel vurderes å være risiko for at statstilskudd og skolepenger ikke kommer elevene til gode.

I Dokument 1 (2020–2021) omtalte Riksrevisjonen at det fortsatt var risiko på området på grunn av at det gjennomføres få kontroller.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

Kontroll- og konstitusjonskomiteen uttalte i Innst. 125 S (2018–2019) at de registrerer at statsråden ikke finner det hensiktsmessig å endre rutinene for kontroll- og tilsynsvirksomhet. Videre uttalte komiteen at de imidlertid forutsetter at departementet vil følge opp Riksrevisjonens kritikk og imøteser tilbakemelding både fra statsråden til Stortinget og fra Riksrevisjonen i Dokument 1.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen uttalte i Innst. 176 S (2020–2021) at det er kritikkverdig at Kunnskapsdepartementet ikke har sørget for å rette opp forholdet. Komiteen viser til at Riksrevisjonen mener at det fortsatt er risiko på området på grunn av at det gjennomføres få kontroller. Komiteen forutsetter at statsråden omgående sørger for at det blir gjennomført et tilstrekkelig antall kontroller med de aktuelle skolene. Komiteen minner om statsrådens ansvar og ber om å bli holdt orientert om utviklingen.

7.11.2 Kunnskapsdepartementets oppfølging

Riksrevisjonen har i brev bedt Kunnskapsdepartementet redegjøre for hvilke tiltak som er satt i verk i etterkant av kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling.

Kunnskapsdepartementet svarer i brev av 26. februar 2021 at departementets oppfatning er at direktoratet utfører tilsynet med friskolene i samsvar med Stortingets forutsetninger. Departementet viser til at covid-19-pandemien fikk følger for direktoratets tilsynsvirksomhet med friskolene ved at direktoratet blant annet har hatt noe lavere tilsynsvirksomhet enn planlagt. Videre svarer departementet at direktoratet skal overta ansvaret for det økonomiske tilsynet med de private barnehagene og forventer at oppbygging av dette fagmiljøet vil kunne gi synergieffekter for tilsynet med friskolene.

Departementet viser til at direktoratet fant at 138 av 370 skoler rapporterte mangelfullt på ett eller flere av notekravene i årets årsregnskapskontroll. Dette medførte at direktoratet sendte ut 138 pålegg om retting av notene til neste årsregnskap.

Departementet svarer at direktoratet i etterkant av tilbakemeldingene fra Riksrevisjonen og merknadene fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite har gjennomført flere og mindre omfangsrike tilsyn. Direktoratet har prioritert å føre mindre omfangsrike tilsyn, ved å redusere antallet kontrollspørsmål per tilsyn. Departementet viser til at direktoratets erfaring er at dette har ført til mer treffsikre tilsyn ved at antallet kontrollspørsmål med brudd på regelverket har økt siste to årene. For de økonomiske tilsynene har direktoratet prioritert å åpne tilsyn på enkeltstående konkrete risikoer som er avdekket i årsregnskapstilsynet.

Direktoratet har i 2020 ført enkelte tilsyn med tema utlån av statstilskudd/skolepenger og skolens forsvarlige økonomi- og regnskapsforvaltning. Det er avdekket brudd på regelverket i alle disse tilsynene, og varslet tilbakebetalingskrav på totalt 1,9 mill. kroner. Videre viser departementet til at direktoratets risikomodeller har vist at det fortsatt er høy risiko knyttet til utlån av statstilskudd. I tillegg har direktoratet hatt tilsyn med et større friskolekonsern, fordelt på sju skoler. I disse tilsynene har direktoratet blant annet avdekket alvorlige brudd på regelverket og vedtatt tilbakebetalingskrav på 9,6 mill. kroner.

7.11.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen merker seg at Utdanningsdirektoratet jobber med utviklingen av tilsynsenheten, og at de har hatt flere, men mindre omfangsrike tilsyn i 2018–2020. I tillegg merker Riksrevisjonen seg at direktoratet vil overta ansvaret for det økonomiske tilsynet med rundt 3 000 private barnehager.

Riksrevisjonen vurderer at risikoen fortsatt er høy på området. Det viser antall tilsyn hvor det er avdekket alvorlige brudd, og at over 37 pst. av skolene rapporterer mangelfullt i årsregnskapene.

Av skolene der det er identifisert høy risiko for at statstilskudd og skolepenger disponeres i strid med friskoleloven, er det uklart hvor stor andel som blir fulgt opp av direktoratet.

Riksrevisjonen vil følge opp saken på et senere tidspunkt etter at direktoratet har overtatt tilsyn med de private barnehagene og jobbet mer med utviklingen av tilsynsenheten.

7.11.4 Komiteens merknader

Mangelfull oppfølging av tilskudd til friskoler har vært gjenstand for kontroll- og konstitusjonskomiteens oppmerksomhet i flere omganger. Komiteen har merket seg at departementet i forbindelse med årets regnskapsavleggelse har avdekket at 138 av 370 skoler rapporterte mangelfullt på ett eller flere av notekravene, og at 138 pålegg om retting av noter til neste årsregnskap er formidlet.

Komiteen registrerer at Riksrevisjonen vil følge opp saken på et senere tidspunkt. Komiteen viser til at tilskudd til friskolene i 2020 utgjorde 5,6 milliarder kroner. Det betydelige beløpet og departementets tidligere motstand mot å følge opp kontrollen med tilskuddene gjør at kontroll- og konstitusjonskomiteen også i Dokument 1 (2022–2023) ber om å bli underrettet om status i det pågående arbeidet med å sikre gode kontrollrutiner.

7.12 Mangler ved anvendelsen av de statlige regnskapsstandardene under Kunnskapsdepartementet

7.12.1 Opprinnelig sak

Riksrevisjonen rapporterte i Dokument 1 (2019–2020) at det var kritikkverdig at virksomhetene underlagt Kunnskapsdepartementet i varierende grad etterlevde de statlige regnskapsstandardene. Riksrevisjonen mente at uensartet regnskapsføring gir dårlig informasjonsverdi og reduserer muligheter for å sammenligne regnskapene.

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • Virksomhetene under Kunnskapsdepartementet etterlever i varierende grad kravene i den statlige regnskapsstandarden som omhandler balanseføring av eiendeler.

  • Kunnskapsdepartementet har gitt føringer til underliggende virksomheter som medfører at virksomhetenes regnskap ikke fullt ut følger kravene i de statlige regnskapsstandardene.

Riksrevisjonen anbefalte Kunnskapsdepartementet å

  • følge opp at virksomhetene etterlever de statlige regnskapsstandardene på en måte som sikrer at regnskapene gir et dekkende bilde av inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld.

I Dokument 1 (2020–2021) fant Riksrevisjonen etter en oppfølging fortsatt varierende grad av etterlevelse av SRS. Det ble også avdekket nye utfordringer knyttet til balanseføring av bygningsmasse og verdsettelse av aksjekapital.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

Kontroll- og konstitusjonskomiteen uttalte i Innst. 46 S (2019–2020) at de forutsetter at Kunnskapsdepartementet følger opp Riksrevisjonens anbefaling og følger opp at virksomhetene etterlever de statlige regnskapsstandardene på en måte som sikrer at regnskapene gir et dekkende bilde av inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens viste i Innst. 176 S (2020–2021) til at det fortsatt er problemer knyttet til en rekke virksomheters etterlevelse av de statlige regnskapsstandardene (SRS), og har merket seg at saken følges opp i revisjonen for 2020.

7.12.2 Kunnskapsdepartementets oppfølging

Riksrevisjonens revisjon i 2020 av underliggende virksomheter i Kunnskapsdepartementet viser at det fortsatt er usikkerhet om, hvordan og til hvilket tidspunkt et oppført bygg skal balanseføres. Dette gjelder spesielt når virksomhetene og Statsbygg er uenig om ferdigstillelse og tidspunkt for formell overlevering av byggene. Videre er virksomhetene usikre på når, hvordan og til hvilken verdi bygg som overtas fra andre virksomheter i eller utenfor sektoren, skal regnkapsføres. En konsekvens av dette er at bygg som virksomhetene eier, ikke framkommer i virksomhetsregnskapene eller viser feil verdi.

Revisjonen viser også at det er uklart hvordan eiendeler i form av større påkostninger på bygg som allerede eies eller leies, skal føres i virksomhetsregnskapene. Spesielt er dette uklart når virksomhetene delfinansierer utbedringer som Statsbygg utfører på bygg de leier.

Nedskrivningsvurderinger av verdipapirer i universitets- og høyskolesektoren viser seg fortsatt å være mangelfulle. Dette kan føre til at virksomhetsregnskapene viser for høy verdi av aksjer som virksomhetene eier.

Kunnskapsdepartementet svarer i brev til Riksrevisjonen at de vil ta opp problemstillingene med virksomhetene i universitets- og høyskolesektoren på egnet måte.

7.12.3 Riksrevisjonens vurdering

Riksrevisjonen merker seg at Kunnskapsdepartementet vil ta opp forholdene det pekes på, med relevante underliggende virksomheter på egnet måte.

Kunnskapsdepartementet har tidligere kommunisert skriftlig til underliggende virksomheter om forventet regnskapspraksis. Revisjonen har vist at dette ikke har vært tilstrekkelig for å rette opp i forholdene.

Riksrevisjonen vurderer at det fortsatt er risiko for varierende grad av etterlevelse av SRS i underliggende virksomheter.

Dette gjør det vanskeligere å sammenligne virksomheter økonomisk i og utenfor departementsområdet. De enkelte virksomhetene kan også få utfordringer med å sikre konsistent regnskapspraksis over tid, noe som øker risikoen for mangelfull eller feil informasjon i regnskapene.

Riksrevisjonen vil følge saken.

7.12.4 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at det fortsatt er utfordringer med etterlevelse av regnskapsstandardene ved flere av virksomhetene under Kunnskapsdepartementet.

Forholdene ble problematisert ved behandlingen av Dokument 1 (2020–2021), men er fortsatt ikke brakt i orden. Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen følger saken og forventer tilbakemelding om oppfølgingen i Dokument 1 (2022–2023).

7.13 Sametingsrådets styringssystem for måloppnåelse

7.13.1 Opprinnelig sak

I Dokument 1 (2019–2020) ble det orientert om Riksrevisjonens revisjon av sametingsrådets styringssystem for måloppnåelse.

Revisjonen er gjennomført ut fra Sametingets vedtak og forutsetninger. Riksrevisjonen reviderer sametingsrådets forvaltning og rapporterte denne revisjonen til Sametinget.

Riksrevisjonen hadde følgende konklusjoner:

  • Sametingsrådet har ikke et styringssystem med skriftlige rutiner som sikrer hensiktsmessig styringsinformasjon om måloppnåelse i tråd med Sametingets vedtak og forutsetninger.

  • Sametingsrådet benytter Sametingets vedtatte budsjett som virksomhetsplan for styring av administrasjonen.

  • Styringssystemet er ikke i tråd med kravene i det statlige økonomiregelverket.

  • Sametingsrådet gjennomfører ikke systematiske risikovurderinger for å identifisere risikoer som grunnlag for å styre og prioritere ressursene.

Riksrevisjonen anbefalte at sametingsrådet utformer rutiner for planmessig gjennomføring av plenums vedtak ved å:

  • tydeliggjøre at målene som vedtas av plenum er styrende for virksomheten

  • operasjonalisere målene i Sametingets vedtak slik at de blir konkrete og målbare

  • gjennomføre overordnede risiko- og vesentlighetsvurderinger som ivaretar Sametingets egenart

  • utforme resultatrapporteringen slik at den er rettet mot målene i budsjettet og øvrige plenumsvedtak.

Et tiltak kan være å omarbeide Økonomireglement for Sametinget til et operativt styringsdokument i tråd med anbefalingene ovenfor.

Riksrevisjonen anbefalte at det utarbeides et styringssystem som underbygger en effektiv ressursbruk i Sametinget.

Kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling

I kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Dokument 1, jf. Innst. 46 S (2019–2020), merket komiteen seg at Riksrevisjonen konkluderer i sin revisjon med at sametingsrådet ikke har et styringssystem med rutiner som er hensiktsmessig for å sikre måloppnåelse i tråd med Sametingets vedtak og forutsetninger. Det er også svakheter ved sametingsrådets utforming og forvaltning av tilskuddsordningene.

Komiteen konstaterer at sametingsrådet har tatt fatt i svakhetene og vil gjennomføre tiltak i tråd med Riksrevisjonens anbefalinger. Komiteen tar opplysningene om Riksrevisjonens revisjon av sametingsrådets styringssystem for måloppnåelse til orientering.

7.13.2 Sametingsrådets oppfølging

Riksrevisjonen har i brev bedt sametingsrådet redegjøre for hvilke tiltak som er satt i verk i etterkant av kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling.

I brev av 23. april 2021 opplyser Sametingspresidenten at de har iverksatt flere tiltak på bakgrunn av Riksrevisjonens anbefalinger:

  • Det er startet et arbeid med en overordnet strategiplan for hele administrasjonen. Strategiplanen skal tydeliggjøre at målene som er vedtatt av plenum, er styrende for virksomheten og virksomhetens rapportering.

  • Sametingsrådet har begynt omleggingen av rapporteringen til i større grad å rapportere på resultater mot måloppnåelse. Dette er et arbeid som vil ta tid å gjennomføre på alle nivåer.

  • Sametinget skal investere i et nytt tilskuddsforvaltningssystem som skal effektivisere tilskuddsforvaltningen. Systemet skal bidra til innsamling av data som skal brukes til vurdering av måloppnåelse. Arbeidet med utvikling og implementering av systemet gjennomføres i 2021.

  • Det skal gjennomføres en overordnet risiko- og vesentlighetsvurdering når de overordnede strategiene er på plass. Administrasjonsavdelingen har påbegynt arbeidet med risikovurderinger og gjort en foreløpig risikovurdering på noen av sine mål.

  • Sametingsrådet begynte arbeidet med nytt økonomireglement i begynnelsen av 2020. Arbeidet ble senere satt på vent i påvente av at Kommunal- og moderniseringsdepartementet skulle ferdigstille Reglement for Sametingets økonomiforvaltning. Dette ble ferdigstilt 31. august 2020. Rådets målsetting er at nytt økonomireglement skal vedtas i løpet av første halvår 2021.

Riksrevisjonen har i brev orientert Sametingets plenum om sametingsrådets oppfølging av rapporten og Riksrevisjonens vurdering av oppfølgingen.

7.13.3 Riksrevisjonens vurdering

Sametingsrådet har iverksatt flere tiltak i ulike deler av administrasjonen. Det arbeides blant annet med en overordnet strategiplan, omlegging av rapporteringen, effektivisering av styringssystemet, oppdatering av internkontrollsystemet og et nytt økonomireglement.

Riksrevisjonen mener at summen av sametingsrådets tiltak er egnet til å forbedre styringssystemet for å sikre måloppnåelse.

Sametingets plenum behandlet saken i møte 16. juni 2021 og fattet følgende vedtak:

«Sametinget slutter seg til Riksrevisjonens vurderinger, og er fornøyd med Sametingsrådets oppfølging med å forbedre styringssystemer som sikrer gode måloppnåelser for Sametinget.»

Riksrevisjonen avslutter saken.

7.13.4 Komiteens merknader

Komiteen er tilfreds med at sametingsrådet har iverksatt tiltak for å forbedre styringssystemet. Flere gode tiltak er påbegynt, heriblant et arbeid med en overordnet strategiplan for hele administrasjonen og en omlegging av rapporteringen med større fokus på måloppnåelse. Sametinget har også ferdigstilt et nytt økonomireglement. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen vurderer tiltakene å være tilstrekkelige til å avslutte saken.