2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjenester, Dokument
3:13 (2020–2021).
Innledning
Komiteen viser til at psykiske
plager og lidelser er en av de store helse- og samfunnsutfordringene
i Norge, og at Stortinget gjennom flere år har sluttet seg til at bedre
behandling innenfor psykisk helse og rus er et sentralt mål. Det
er komiteens oppfatning
at psykisk helse er like viktig som fysisk helse. For mennesker
med psykiske helseplager er det helt avgjørende å få hjelp der de
er, om det er på skolen, på et sykehjem eller på en arbeidsplass. Komiteen viser
til at vi trenger både lavterskel psykisk helsehjelp og en forpliktende
kvalitetsreform og opptrapping innen psykisk helsevern.
Komiteen viser til flere alvorlige
hendelser den siste tiden, som har rettet oppmerksomheten mot problemstillinger
rundt tilgangen, innretningen og kvaliteten på de psykiske helsetjenestene.
Disse hendelsene viser hvor alvorlige psykiske helseplager kan bli,
og understreker viktigheten av at helsevesenet fanger opp innbyggere
med utfordringer og har tilstrekkelig kompetanse og ressurser til
å følge opp hver enkelt. Komiteen vil bemerke at det som følge av
pandemien trengs en særlig innsats for barn og unges psykiske helse. Komiteen viser
til at Stortinget ved flere anledninger har gitt uttrykk for at
psykisk helse skal prioriteres i spesialisthelsetjenesten.
Undersøkelsens målsettinger
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
mål med undersøkelsen har vært å vurdere om personer med psykiske
plager og lidelser har likeverdig tilgang til psykiske helsetjenester
med god kvalitet, og hvordan statlige virkemidler er innrettet for
å støtte spesialisthelsetjenestens og kommunenes arbeid. Undersøkelsen
omfatter perioden 2015–2020.
Konklusjon
Komiteen viser til at undersøkelsen
slår fast følgende:
-
Befolkningen får
mer behandling for psykiske plager og lidelser i noen helseregioner
enn i andre.
-
Tilgangen til psykiske
helsetjenester i kommunene er ulik.
-
Mange med psykiske
plager og lidelser får ikke hjelp når de trenger det.
-
Ungdommer med samtidige
psykiske lidelser og rusmiddelproblemer får ikke god nok behandling.
-
«Den gylne regel»,
som innebærer at psykisk helse og rusbehandling skal prioriteres
over somatiske helsetjenester, er ikke innfridd.
-
Arbeidet med å øke
og ta i bruk kunnskap om behandling av psykiske plager og lidelser
er ikke godt nok.
-
Mange kommuner og
poliklinikker i psykisk helsevern sikrer ikke tilstrekkelig brukermedvirkning
og pårørendeinvolvering.
-
Mange ledere sørger
ikke for at det arbeides systematisk med kvalitetsforbedring.
-
De statlige virkemidlene
som skal bidra til god kvalitet i tjenestene, kan brukes på en bedre
måte.
Komiteen viser
til at Riksrevisjonen mener det er alvorlig at mange med psykiske
plager og lidelser ikke får hjelp når de trenger det, og at dette
varierer avhengig av hvor i landet de bor. Riksrevisjonen mener
videre at det er alvorlig at mange kommuner ikke har et godt nok behandlingstilbud
til ungdom med psykiske plager/lidelser og rusmiddelproblemer, at
mange poliklinikker i psykisk helsevern ikke har gode nok rammebetingelser for
å gi god behandling til ungdom med psykiske plager/lidelser og rusmiddelproblemer,
og at flere ikke får tilbud om behandling som anbefales av Helsedirektoratet. Komiteen viser
samtidig til at Riksrevisjonen mener det er sterkt kritikkverdig
at psykisk helsevern ikke prioriteres over somatikken (den gylne
regel). Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens funn og kritikk.
Befolkningen får mer behandling
for psykiske plager og lidelser i noen helseregioner enn i andre
Komiteen viser til Stortingets
målsetting om at befolkningen i Norge skal ha lik tilgang til helsetjenester
uavhengig av bosted. Komiteen viser
samtidig til at undersøkelsen avdekker at personer med psykiske plager
og lidelser får et ulikt tilbud av helse- og omsorgstjenester avhengig
av hvor i landet de bor. Undersøkelsen viser at både voksne og barn
fikk mest behandling i Helse Sør-Øst. Komiteen viser til Riksrevisjonens
anbefaling av tiltak for å gi likeverdige psykiske helsetjenester.
Tilgangen til psykiske helsetjenester
i kommunene er ulik
Komiteen vil også her vise
til ovennevnte målsetting om likeverdige psykiske helsetjenester. Komiteen merker
seg Riksrevisjonens funn om at én av ti kommuner ikke tilbyr noen
behandling for barn og unge med psykiske plager og lidelser ut over
den behandlingen fastlegene tilbyr. Riksrevisjonens undersøkelse
viser samtidig at mer enn halvparten av kommunene ikke tilbyr oppsøkende
tjenester til barn og unge med psykiske plager og lidelser, og at
nesten 30 prosent av kommunene heller ikke tilbyr oppsøkende tjenester
til voksne med psykiske plager og lidelser eller til voksne med
samtidige psykiske plager og lidelser og rusmiddelproblemer. Komiteen merker
seg at en person som har en psykisk plage eller lidelse, og som
bor i en kommune der kun fastlegen gir behandling, og som ikke har oppsøkende
tjenester eller øyeblikkelig hjelp døgntilbud, ikke vil ha samme
tilgang til psykiske helsetjenester som en person som bor i en kommune
der disse tjenestene er på plass. Komiteen viser til Riksrevisjonens
anbefaling av tiltak for å gi likeverdige psykiske helsetjenester.
Mange med psykiske plager og lidelser
får ikke hjelp når de trenger det
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse slår fast at psykisk helsevern avviser én av fem henvisninger,
og at andelen henvisninger som avvises, varierer mellom ingen og
halvparten av de mottatte henvisningene. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
mener en grundig analyse av hvorfor henvisninger avvises, vil gi
informasjon som kan brukes i den videre utviklingen av tjenestetilbudet
både i kommunene og i spesialisthelsetjenesten. Komiteen viser samtidig til
at undersøkelsen forteller at tre av de fire regionale helseforetakene
ikke innfridde ventetidskravet for barn og unge, og at to av de
regionale helseforetakene ikke innfridde kravet for voksne. Undersøkelsen
viser videre at det er store variasjoner mellom helseforetakene
i hvor lenge en pasient må vente. Komiteen fremhever at barn
risikerer å vente i snitt 28 dager hos helseforetaket med kortest ventetid
og hele 72 dager hos helseforetaket med den lengste ventetiden.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at gjennomsnittlig ventetid i spesialisthelsetjenesten har
blitt redusert, selv under en pandemi. Fra 2013 til 2020 har ventetidene
i psykisk helsevern gått ned med 9 dager i psykisk helsevern for
barn og unge og 10 dager i psykisk helsevern for voksne. I 2020
var ventetiden for voksne, barn og unge i snitt 44 dager. Det er
et klart mål at ventetidene skal ytterligere ned.
Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens vurdering av at det er alvorlig at personer
som allerede er i en sårbar situasjon, må vente lenge på nødvendig
helsehjelp, og understreker hvor viktig det er at personer med potensielt
alvorlige psykiske lidelser får hjelp i tide uavhengig av hvor de
bor i landet.
Ungdommer med samtidige psykiske
lidelser og rusmiddelproblemer får ikke god nok behandling
Komiteen viser til viktige
rammebetingelser som må være på plass for å gi ungdom som har både
psykiske lidelser og rusmiddelproblemer, god behandling: kompetanse
til å avdekke rusmiddelproblemer hos unge, kompetanse til å behandle
både psykiske lidelser og rusmiddelproblemer hos unge, fleksibilitet
i hvordan arbeidet utføres, og tid til koordinering og samarbeid. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonens undersøkelse avdekker at disse rammebetingelsene
ikke er til stede i mange poliklinikker, og at dette fører til at
mange unge med samtidige psykiske lidelser og rusmiddelproblemer
ikke får god nok behandling. Komiteen merker seg at dette
er særlig alvorlig i lys av kunnskapen om hvor viktig det er at
begynnende rusproblematikk og psykiske lidelser oppdages så tidlig
som mulig. Komiteen viser
til Riksrevisjonens anbefaling av tiltak for å gi et bedre psykisk
helsetilbud til ungdommer med psykiske lidelser og rusmiddelproblemer.
«Den gylne regel», som innebærer
at psykisk helse og rusbehandling skal prioriteres over somatiske
helsetjenester, er ikke innfridd
Komiteen viser til Stortingets
målsetting om den gylne regel, som innebærer at den relative veksten
i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)
skal være høyere enn veksten i somatikken for det enkelte år. Komiteen merker
seg at selv om dette har vært et uttrykt styringskrav i en årrekke,
viser Riksrevisjonens undersøkelse at målet ikke er nådd. Komiteen merker
seg at Helse- og omsorgsdepartementet har fulgt opp måloppnåelsen
gjennom de regionale helseforetakenes årlige meldinger og foretaksmøtene
med de regionale helseforetakene. Ut over dette har ikke departementet
tatt i bruk andre virkemidler.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Solberg gjeninnførte den
gylne regel i 2014 for å stimulere til at tjenestene innen psykisk helsevern
og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) skulle prioriteres.
Det har vært variabel måloppnåelse fra år til år, og noen helseregioner
når målet det ene året, men ikke nødvendigvis det neste. En befolkningsutvikling
med sterkere vekst i antall eldre gir økende behov for somatiske
helsetjenester. Den somatiske sektoren har også et kostnadspress
som følge av den medisinsk-tekniske utviklingen, inkludert nye kostbare
legemidler. Dette har utfordret muligheten til sterkere vekst i
psykisk helsevern og TSB. Regelen kan likevel sies å ha medført
større satsing og oppmerksomhet på psykiske helsetjenester.
Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens vurdering av at det er sterkt kritikkverdig
at departementet ikke har tatt i bruk ytterligere virkemidler når
de regionale helseforetakene ikke har klart å nå målet på seks år. Komiteen peker
på at en forutsetning ved etableringen av helseforetakene var at
statens utøvelse av eierskapet skulle styres av de helsepolitiske
målsettingene, jf. Ot.prp. nr. 66 (2000–2001). I Innst. 62 L (2012–2013)
til Prop. 120 L (2011–2012) Endringer i helseforetaksloven mv. uttaler
en enstemmig komité under punkt 2.2 Styring:
«Komiteen viser
til at forslaget om å ta inn bestemmelser i helseforetaksloven som
synliggjør statens og departementets overordnede politiske styring
av de regionale helseforetakene, sammen med å lovfeste når man skal
avholde foretaksmøte, og hvordan man skal holde seg orientert med
virksomhetene, bidrar til å tydeliggjøre den faktiske strukturen.
Komiteen mener dette bidrar til at det å følge et foretak tettere,
gjennom for eksempel rapporteringsmøter, med denne lovendringen
ikke kan ses på som uformell styring, men som en del av den formaliserte
styringsmuligheten som ligger i loven.»
Denne komitémerknaden
ble understreket av en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité
i Innst. 240 S (2014–2015) om Helse- og omsorgsdepartementets eierstyring
knyttet til nytt sykehus i Nordmøre og Romsdal.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, understreker at det er sterkt
kritikkverdig at departementet ikke har tatt i bruk ytterligere
virkemidler i styringen av den gylne regel når Stortingets forutsetninger
har vært så klare og helseforetakene ikke har klart å nå målene.
Arbeidet med å øke og ta i bruk
kunnskap om behandling av psykiske plager og lidelser er ikke godt
nok
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse slår fast at nesten 70 prosent av behandlerne mener de
ikke har nok tid til å utvikle seg faglig, og at undersøkelsen viser
at hver fjerde behandler i BUP (barne- og ungdomspsykiatrien) synes
det er vanskelig å skaffe seg kunnskap om virkningen av ulike behandlingsformer eller
-metoder. Komiteen viser
til at halvparten av behandlerne opplever at det er vanskelig å
holde seg oppdatert om de siste behandlingsmetodene som er utviklet,
og konstaterer at det derfor er ekstra viktig å legge til rette
for at oppdatert kunnskap er lett tilgjengelig for de ansatte. Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens vurdering av at det er alvorlig at personer
med psykiske lidelser ikke får tilbud om den behandlingen som anbefales
ut fra dagens kunnskapsgrunnlag. Komiteen viser til at Riksrevisjonen
særlig trekker fram behovet for å øke kunnskapen om virkningen av
ulike behandlingsformer og for å styrke bruker- og pårørendeinvolveringen
på alle nivåer i tjenestene.
Mange kommuner og poliklinikker
i psykisk helsevern sikrer ikke tilstrekkelig brukermedvirkning
og pårørendeinvolvering
Komiteen viser til at brukernes
kunnskap er en viktig del av kunnskapsgrunnlaget for behandling
av pasienter med psykiske plager og lidelser. Komiteen merker seg at Riksrevisjonens
undersøkelse viser at én av fem kommuner og én av ti poliklinikker
i psykisk helsevern ikke innhenter noen form for informasjon om
hvordan barn og unge med psykiske plager og lidelser og deres pårørende
opplever behandlingen de har fått. Komiteen stiller seg bak Riksrevisjonens
vurdering av at mange kommuner, poliklinikker og behandlere går
glipp av viktig informasjon om virkningen av ulike behandlingsmetoder
og om innretningen på tjenestetilbudet når pasienter og pårørende
ikke systematisk bes om å dele sine erfaringer om behandlingen og
si sin mening om tjenestene.
Mange ledere sørger ikke for at
det arbeides systematisk med kvalitetsforbedring
Komiteen viser at alle som
yter helse- og omsorgstjenester, skal sørge for at virksomheten
arbeider systematisk med kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonens undersøkelse viser at bare hver fjerde kommune oppgir
at de har gjennomført analyser av klager, avvik og/eller uønskede
hendelser i pasientsaker i løpet av de siste tre årene, selv om
dette er oppgaver som forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring
i helse- og omsorgstjenesten pålegger kommunene å gjennomføre. Komiteen merker
seg videre at mange ledere for poliklinikker i psykisk helsevern
mener at helseforetaket de arbeider ved, i liten grad sørger for
at de har gode nok verktøy til å styre den faglige virksomheten
ved poliklinikken. Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens vurdering og mener lederne ved poliklinikkene
bør sikres hensiktsmessige verktøy som gjør det mulig å styre den faglige
virksomheten.
De statlige virkemidlene som skal
bidra til god kvalitet i tjenestene, kan brukes på en bedre måte
Komiteen viser til at nasjonale
veiledere og retningslinjer er gode verktøy for å kunne gi kunnskapsbasert
behandling i poliklinikkene. Komiteen merker seg at Riksrevisjonens
undersøkelse viser at mange kommuner og poliklinikker gir uttrykk
for at de nasjonale retningslinjene og veilederne brukes. Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens oppfatning av at det er uheldig at mange
av disse ikke er oppdatert, noe som kan føre til at pasienter ikke
får den best tilgjengelige behandlingen, eller til at arbeidet ikke
utføres i tråd med gjeldende regelverk. Komiteen stiller seg bak Riksrevisjonens
oppfatning av at dagens kvalitetsindikatorer gir lite informasjon
om viktige kvalitetsdimensjoner, og at indikatorene dermed i begrenset
grad hjelper poliklinikker i psykisk helsevern i arbeidet med å
utvikle tjenester av god kvalitet. Komiteen understreker behovet
for nasjonale kvalitetsindikatorer som gir kunnskap om hvorvidt
behandlingen virker.
Statsrådens svar
Komiteen merker seg at den
tidligere helse- og omsorgsministeren mener at Riksrevisjonens rapport er
et viktig bidrag til arbeidet med å forbedre og videreutvikle tilbudet
til personer med psykiske lidelser og/eller ruslidelser. Den tidligere
statsråden påpeker at funnene i rapporten tydelig illustrerer at
selv om Norge har et godt utbygd tilbud til personer med psykiske
helseproblemer og/eller rusproblemer og mange får god behandling,
er det fortsatt behov for å forbedre og å utvikle tjenestene videre.
Særlig trekkes det frem kompetanseheving om virkning av ulike behandlingsformer
og styrking av bruker- og pårørendeinvolvering på alle nivåer i
tjenestene. Den tidligere statsråden avslutter med at han vil fortsette
å jobbe kontinuerlig med å sikre tilgjengelige tjenester av god
kvalitet for personer med psykiske plager og lidelser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at tidligere statsråd Bent Høie opplyser
om at det er igangsatt flere tiltak for å bidra til at kommunene
står bedre rustet til å ivareta sitt ansvar: Kommuneøkonomien har
blitt styrket, øremerkede tilskudd brukes for å for å teste, evaluere
og implementere kunnskapsbaserte modeller, og det utarbeides en
ny veileder fra Helsedirektoratet, samtidig som lov- og regelverk
har blitt tydeliggjort. Disse medlemmer viser også
til at Opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse (2019–2024),
fremlagt av regjeringen Solberg, reflekterer at regjeringen ikke
er i mål med å gi kommunene hjelp og støtte til å bygge kompetanse
og kapasitet i sine tjenester. Det har vært en vekst på nærmere
2 600 årsverk i kommunalt psykisk helse- og rusarbeid fra 2016 til
2020. Regjeringen Solberg har stilt krav om at alle kommuner skal
ha psykologkompetanse, og 93,8 prosent av kommunene hadde dette
ved utgangen av 2019.
Anbefalinger
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
mener Helse- og omsorgsdepartementet bør vurdere:
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen mener Helse- og omsorgsdepartementet må påse
at:
-
pasienter med behov
for psykiske helsetjenester tilbys hjelp i tide
-
det framskaffes
økt kunnskap om virkningen av ulike behandlingsformer
-
pasientenes og pårørendes
erfaringer innhentes og brukes i forbedringsarbeidet av tjenestene
-
tjenestene har tilstrekkelig
kompetanse til å avdekke og behandle ungdom med samtidige psykiske
lidelser og rusmiddelproblemer
-
den gylne regel
etterleves og derigjennom oppfyller målet om at psykisk helsevern
skal prioriteres.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen mener at Helse- og omsorgsdepartementet bør:
-
følge opp at ledelsen
i alle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester, arbeider
systematisk med læring og kvalitetsforbedring
-
vurdere hvordan
det kan legges bedre til rette for kunnskapsbasert praksis i tjenestene,
blant annet ved å
-
vurdere hvordan
arbeidet med å utvikle og oppdatere faglige retningslinjer og veiledere
på området kan styrkes for å sikre likeverdige tjenester
-
vurdere å utvikle
kvalitetsindikatorer for psykiske helsetjenester som i større grad
kan hjelpe kommunene og poliklinikkene i arbeidet med å utvikle
tjenester av god kvalitet.
Komiteen stiller
seg bak anbefalingene og ber Riksrevisjonen prioritere å følge utviklingen
for et bedre psykisk helsetilbud, særlig for barn og ungdom.