1. Sammendrag

1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen

Det foreslås å forlenge og gjeninnføre enkelte økonomiske tiltak som bidrar til å begrense smittespredning og avhjelpe negative økonomiske konsekvenser av covid-19-pandemien og smitteverntiltakene. I proposisjonen fremmes derfor nødvendige lovforslag og bevilgningsforslag knyttet til tiltakene.

I denne innstillingen behandles forslag til endringer i midlertidig lov 12. november 2021 nr. 141 om kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende og frilansere som har mistet inntekt som følge av utbrudd av covid-19.

Det foreslås å forlenge ordningen med kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende og frilansere som har mistet inntekt som følge av utbrudd av covid-19. Dette sikrer kompensasjon for inntektsbortfall ut februar 2022 for grupper som i liten utstrekning omfattes av andre inntektssikringsordninger. Videreføring krever endringer i midlertidig lov 12. november 2021 nr. 141 om kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende og frilansere som har mistet inntekt som følge av utbrudd av covid-19.

Det foreslås å videreføre den forhøyede dagpengesatsen og retten til graderte dagpenger ved arbeid opp til 60 pst. av tidligere (vanlig) arbeidstid og å forlenge retten til dagpenger ut over maksimal stønadsperiode til og med 28. februar 2022. Perioden arbeidsgivere fritas fra lønnsplikt under permittering, og den tilsvarende perioden permitterte kan få dagpenger, foreslås forlenget tilsvarende. I tillegg foreslås det å gjeninnføre midlertidige regler om å redusere kravet til minsteinntekt og til arbeidstidsreduksjon for rett til dagpenger og å gjeninnføre midlertidige regler som gir lærlinger rett til dagpenger på særlige vilkår. Det foreslås også å forlenge stønadsperioden for arbeidsavklaringspenger som arbeidssøker ut februar 2022.

Videre foreslås det å gjeninnføre at folketrygden skal dekke en større del av sykefravær som skyldes pandemien, i perioden fra og med 1. desember til og med 30. juni 2022. Det foreslås at folketrygden skal dekke slikt fravær fra og med dag seks. Videre foreslås det doble kvoter med omsorgspengedager for kalenderåret 2022.

1.2 Endringer i midlertidig lov om kompensasjonsytelse for selvstendig næringsdrivende og frilansere som har mistet inntekt som følge av utbrudd av covid-19

1.2.1 Innledning

Det vises til proposisjonens kapittel 2.1, der bakgrunnen for lovforslaget er nærmere redegjort for.

Lovforslaget har ikke vært på alminnelig høring, jf. utredningsinstruksen punkt 3-3. Fordi det foreslås å videreføre en ordning som allerede har vært gjeldende i perioden fra 12. mars 2020 t.o.m. 31. desember 2021, og en videreføring allerede er varslet gjennom regjeringens pressekonferanser, er omtalt i mediene og dermed er alminnelig kjent, anses høring som åpenbart unødvendig.

1.2.2 Departementets vurderinger og forslag

Som følge av de omfattende smitteverntiltakene som ble iverksatt 15. desember 2021, vil mange virksomheter måtte redusere aktiviteten eller stenge helt ned i en periode. Mange selvstendig næringsdrivende og frilansere vil dermed fortsatt ha begrensede inntektsmuligheter i tiden fremover. Det vil derfor være behov for å videreføre kompensasjonsordningen i en lengre periode enn det som ble lagt til grunn for lovvedtaket i november 2021.

Kompensasjonsytelsen ble utviklet og innført raskt og har gitt utbetalinger til selvstendig næringsdrivende og frilansere som stod uten inntekt. Ordningen har likevel flere svakheter. Utbetalingen er tillitsbasert, periodisering av inntekter er ikke entydig, og det er ingen aktivitetskrav. Det er utfordrende å kontrollere om det rapporterte inntektsbortfallet som kompenseres, er reelt. Ordningen vil være utsatt både for underrapportering og for utsatt fakturering, og det vil i praksis være vanskelig å avdekke dette.

Disse uheldige sidene får større konsekvenser og omfang jo lenger ordningen varer. Kompensasjonsordningen var ment å være midlertidig og skal kun kompensere for inntektstap som følge av pandemien. Den ble ikke utviklet for å vare i to år. Ordningen kan bidra til å hemme omstilling. Ordningen bør derfor avvikles så snart situasjonen tillater det.

Det foreslås å videreføre ordningen i to måneder, slik at det kan kompenseres for inntektsbortfall i januar og februar 2022, jf. lovforslaget § 6 annet ledd.

Søknad om kompensasjonsytelse fremsettes i måneden etter utløpet av den kalendermåneden man har hatt inntektsbortfall. Søknad om kompensasjonsytelse for februar 2022 fremsettes i mars 2022. Loven foreslås derfor opphevet 1. april 2022, jf. lovforslaget § 13 annet ledd.