Målet med undersøkelsen
har vært å vurdere hvordan de regionale helseforetakene og helseforetakene
ivaretar sitt ansvar for kliniske behandlingsstudier.
Forskning er én av
fire hovedoppgaver i sykehusene, og kliniske behandlingsstudier
er en viktig del av flere ulike typer forskning som foregår i helseforetakene.
Initiativet til slike studier kan komme fra ulike hold, for eksempel
legemiddelfirmaer eller forskere i helseforetakene. Uansett hvem
som er initiativtaker, er studiene avhengige av at helseforetakene
legger til rette for dem.
Pasienter som deltar
i kliniske behandlingsstudier, mottar behandling som en del av studien.
Det er et mål at antallet slike studier i helseforetakene skal øke,
og at flere pasienter skal få tilbud om å delta. Stortinget har stilt
seg bak disse målene og har lagt til grunn at denne typen forskning
bidrar til å sikre kvalitet, pasientsikkerhet og pasienttilfredshet.
Sammenlignet med
ordinære pasienter får studiepasienter en mer strukturert behandling
og tettere oppfølging. Studiepasienter kan også få tilgang til nye
behandlingsalternativer før disse inngår i det etablerte behandlingstilbudet.
Det er derfor viktig at pasienter får mest mulig likeverdig tilgang
til å delta i behandlingsstudier. I tillegg er det viktig at det
legges til rette for at helsepersonell kan bidra i slike studier.
Gjennom å bidra til
og være oppdatert på forskning kan helsepersonell gjøre kritiske
vurderinger av både etablerte og nye diagnostiske metoder, behandlingstilbud
og teknologier.
Undersøkelsen er
basert på data om kliniske behandlingsstudier i helseforetakene,
dokumentanalyse av styresaker, skriftlige svar på våre spørsmål
til helseforetakene, intervjuer med regionale helseforetak og en casestudie
av hvilke faktorer som hemmer og fremmer at helsepersonell kan drive
med kliniske behandlingsstudier. Casestudien er i hovedsak basert
på intervjuer med helsepersonell som er involvert i tre ulike multisenterstudier,
det vil si studier som foregår ved flere sykehus.
Undersøkelsen omfatter
perioden 2019–2020 og har blant annet tatt utgangspunkt i følgende
vedtak og forutsetninger fra Stortinget:
-
lov om medisinsk
og helsefaglig forskning (helseforskningsloven)
-
lov om helseforetak
m.m. (helseforetaksloven) og Ot.prp. nr. 66 (2000–2001) Om lov om
helseforetak m.m.
-
lov om spesialisthelsetjenesten
m.m. (spesialisthelsetjenesteloven) og Ot.prp. nr. 10 (1998–99)
Om lov om spesialisthelsetjenesten mm
-
innstillingene fra
helse- og omsorgskomiteen til statsbudsjettet for perioden 2014–2019
(Innst. 11 S)
-
komitéinnstillingen
til Legemiddelmeldingen – Riktig bruk – bedre helse (legemiddelmeldingen), Innst.
151 S (2015–2016) jf. Meld. St. 28 (2014–2015)
-
komitéinnstillingen
til Nasjonal helse- og sykehusplan (2020–2023), Innst. 255 S (2019–2020)
jf. Meld. St. 7 (2019–2020)
-
komitéinnstillingen
til Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping
(eierskapsmeldingen), Innst. 225 (2019–2020) jf. Meld. St. 8 (2019–2020)
-
forskrift om ledelse
og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
Rapporten ble forelagt
Helse- og omsorgsdepartementet ved brev av 2. februar 2021. Helse-
og omsorgsdepartementet har gitt kommentarer til rapporten i brev
av 3. mars 2021. Kommentarene er i all hovedsak innarbeidet i rapporten
og i Riksrevisjonens dokument.