2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, Marianne Sivertsen
Næss og lederen Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim,
Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Siv Mossleth,
Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Marius
Arion Nilsen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Haltbrekken og Birgit Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne, Rauand Ismail,
og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til
at situasjonen i kraftmarkedet er ekstraordinær, både i Norge og
i landene rundt oss. Strømprisen har gjennom sensommeren og høsten
2021 økt til svært høye nivåer og gitt en betydelig økning i husholdningenes
strømutgifter.
Komiteen viser til at en viktig
bakgrunn for de økte strømprisene høsten 2021 er at Europa står
i en situasjon med rekordhøye priser på kull, gass og CO2-kvoter, i en tid der den
økonomiske aktiviteten i verden har tatt seg opp igjen etter strenge
smitteverntiltak.
Komiteens medlem
fra Rødt understreker at også Norges stadig sterkere tilknytning
til det europeiske strømmarkedet, gjennom nye utenlandskabler som
NordLink og North Sea Link, også er blant årsakene til de høye strømprisene
i Norge denne vinteren.
Komiteen viser
til Prop. 44 L (2021–2022) hvor det foreslås en midlertidig stønadsordning
for å kompensere husholdninger som følge av ekstraordinært høye
strømutgifter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at ordningen
skal gjelde fra og med desember 2021 til og med mars 2022.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Rødt og Kristelig Folkeparti, er enige
i dette.
Komiteen viser
videre til at nettselskapene skal administrere ordningen slik at
den raskt kan settes i verk. Nettselskapene har allerede systemer
med kundeinformasjon (kundeinformasjonssystem, KIS) som kan benyttes
for at ordningen raskt kan nå frem direkte på strømregningen til
husholdningene.
Komiteen slutter seg til dette
og mener at nett-selskapene kan håndtere dette på en effektiv og
lite byråkratisk måte.
Komiteen har merket seg at
hovedprinsippet i ordningen er at den skal omfatte alle husholdningskunder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, har merket seg at ordningen har
tre faktorer som grunnlag for beregning av stønaden til den enkelte
husholdning. Dette er omtalt som Terskelverdi, stønadsgrad/stønadssats
og volumberegning. Av de foreslåtte satser skal det da gis støtte
lik 50 pst. av husholdningenes merutgifter. Det foreslås at dersom
den gjennomsnittlige elspotprisen overstiger 70 øre per kWt, vil
staten dekke halvparten av utgiftene over dette nivået for månedene desember
2021 og januar, februar, mars i 2022. Dette foreslås begrenset oppad
til 5 000 kWt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, mener det i
forbindelse med energimeldingen bør vurderes hvordan man kan unngå
ekstreme utslag på strømprisen, samt hvordan strømkunder i situasjoner
med ekstreme priser kan få økonomisk støtte og om en slik støtte
kan differensieres og målrettes.
Et annet flertaltall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at så langt denne vinteren har ekstreme utslag på strømprisene
medført en svært krevende situasjon for mange husholdninger. Disse medlemmer mener
derfor det er riktig å øke stønadsgraden fra foreslått 50 pst. til
55 pst. for å sikre husholdningene i en situasjon med høye strømpriser.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
Ǥ 5 tredje ledd
skal lyde:
Reguleringsmyndigheten
for energi skal beregne stønadssats basert på følgende formel: 0,55
x (stønadsgrunnlag – terskelverdi).»
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ber regjeringen
innrette en ordning som gir likebehandling av husholdninger i borettslag, sameier,
aksjeleiligheter og eneboliger. Husholdninger i borettslag, sameier
og aksjeleiligheter kompenseres for både forbruk for fellesmålt
strøm og individuelle målere, og for samme tidsperiode som andre
husholdninger. Regjeringen må tilse at ordninger for borettslag,
sameier og aksjeleiligheter med fellesmålt strøm etableres raskest
mulig, innen utgangen av januar 2022 for borettslag og i løpet av
første kvartal 2022 for øvrige leiligheter. Dermed kan husholdninger
kunne kompenseres for fellesmålt strøm i desember 2021 og januar,
februar og mars 2022 i løpet av første kvartal 2022.
Et fjerde flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Rødt, viser til
at strømstøtteordningen også skal omfatte fjernvarmekunder. Dette flertallet understreker
at det skal gjelde både for de som er underlagt tilknytningsplikt
og de som er utenfor tilknytningsplikt.
Et femte flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, viser til at forskriften om innføring
av effekttariffer etter planen skal gjøres gjeldende fra 1. januar
2022. Dette flertallet er
oppmerksomme på at innføringen av effekttariffer er omdiskutert. Dette flertallet mener det
er av betydning at nettselskapene gir tilstrekkelig og god informasjon
om endringer i nettleiemodeller og at en eventuell iverksettelse
ikke skaper utfordringer for nettselskapene i å gjennomføre strømstøtteordningen. Dette flertallet ber
derfor regjeringen om ikke å iverksette ikraftsettelse av endring
av kontrollforskriften for nettvirksomhet våren 2022.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at regjeringen
og Sosialistisk Venstreparti nå utsetter innføringen av effekttariffer
til våren 2022. Disse
medlemmer viser til at olje- og energiministeren kun for to
dager siden, 17. desember 2021, stadfestet at regjeringen ikke ville utsette
innføringen av den nye nettleieordningen. Disse medlemmer mener at regjeringspartiene
og Sosialistisk Venstreparti bidrar til økt forvirring blant vanlige
folk når de vingler frem og tilbake kun noen dager før endringen
skal tre i kraft fra 1. januar 2022. Disse medlemmer viser til
at nettselskapene har full anledning til å innføre denne modellen
fra nyttår, selv om forskriften utsettes.
Videre
viser komiteens
medlemmer fra Høyre til at Energi Norge mener det ikke vil
være teknisk mulig å reversere innføringen nå.
Midlertidig utvidelse av bostøtten
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser til avtalen om utvidelse av
bostøtten fra 1. januar 2022 t.o.m 31. mars 2022. Det er enighet
om at bostøtte ordningen utvides slik at omlag 50 000 nye mottakere
kan komme inn i ordningen. Utvidelse skjer ved å justere inntektsgrensene
og egenandelene. I tillegg endres formues reglene midlertidig slik
at flere som eier bolig også kan komme inn i ordningen. For eksisterende
bostøttemottakere vil forslaget innebære en gjennomsnittlig ekstrautbetaling
på anslagsvis 1 900 kroner. For nye bostøttemottakere vil avtalen
innebærer en gjennomsnittlig utbetaling på 2 800 kroner.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen i januar 2022 vil komme med et bevilgningsforslag
til Stortinget tilsvarende enigheten mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti – jf. denne innstillingen.
Økt sosialhjelp
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti, er enige om at rammetilskuddet
til kommunene økes med 200 mill. kroner for å dekke merutgifter
til sosialhjelp som følge av høye strømpriser. Det er enighet om
å sikre at folk som har behov for økonomisk støtte til strømutgifter
vurderes etter sosialtjenestelovens § 19, stønad i særlige tilfeller,
og at det fra Nav sin side utvises særlig skjønn i behandling av søknader
knyttet til dekning av høye strømutgifter, med mål om å hindre at
folk kommer i en vanskelig økonomisk situasjon på sikt.
Et annet flertall,
komiteens medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti viser til at regjeringen i januar 2022 vil komme
med et bevilgningsforslag tilsvarende enigheten mellom Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti – jf. denne innstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til at Norge aldri tidligere har hatt så høye strømpriser som vi
opplever akkurat nå. Dette er en ekstraordinær situasjon, som skyldes
at gassprisene har økt 5–600 pst. på kort tid, og at CO2-prisene har steget kraftig
de siste månedene. Dette smitter over på norske strømpriser, selv
om norske priser jevnt over har vært betydelig lavere enn i andre
europeiske land. Disse
medlemmer understreker viktigheten av å legge til rette for
energieffektivisering og utbygging av ny fornybar energi de nærmeste
årene, for å sikre at norske husholdninger og kraftkrevende virksomheter
har tilstrekkelig tilgang på kraft til rimelige priser.
Disse medlemmer viser til
at stat og kommune har store ekstrainntekter som følge av de høye
strøm- og gassprisene, og at det er rimelig at staten derfor kompenserer
husholdningene i den ekstraordinære situasjonen vi står i nå.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener regjeringspartiene
og Sosialistisk Venstreparti har kommet altfor sent på banen med
en ordning for å kompensere husholdningene for de høye strømprisene. Disse medlemmer merker
seg at regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti i budsjettforliket
for 2022 økte skatte- og avgiftsnivået med nesten 10 mrd. kroner
og økte utbyttet fra Statkraft med 2,3 mrd. kroner, uten å prioritere
tiltak for husholdningene eller næringslivet som nå sliter med høye
strømpriser. Disse
medlemmer mener dette viser at regjeringspartiene og Sosialistisk
Venstreparti ikke tok innover seg alvoret i situasjonen, og den
usikkerheten og økonomisk krevende situasjonen som mange nå befinner
seg i.
Disse medlemmer viser til
at kompensasjon først og fremst bør gis til husholdninger som har
størst behov for dette. Disse medlemmer har derfor
tidligere foreslått at husholdninger med en samlet årlig inntekt
på under 1,2 mill. kroner bør få støtte, og at støtten bør differensieres
etter antall medlemmer av husholdningen. Dette forslaget ville ha
sikret at incentivene til å spare strøm blir ivaretatt, samtidig
som den sosiale profilen er langt bedre enn det regjeringen nå har
foreslått.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser
til at Olje- og energidepartementet mener det vil være krevende
å få på plass en ordning på kort sikt som kobler inntektsdata fra
skatteetaten med faktureringssystemene i nettselskapene. Disse medlemmer mener
det viktigste nå er å få støtten raskt ut til husholdningene som
nå sliter med høye strømregninger, og vil derfor støtte regjeringens
forslag til innretning på kompensasjonsordningen, med noen mindre justeringer
og supplerende forslag som sikrer en bedre sosial profil.
Disse medlemmer mener samtidig
det er avgjørende at de som trenger mest hjelp prioriteres høyest. Disse medlemmer viser
til tidligere forslag om å øke bostøtte og øke sosialhjelp for å
avhjelpe situasjonen særskilt for dem som er omfattet av disse ordningene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser videre til
Høyre, Venstre og Kristelig Folkepartis forslag om økt stipend til
alle studenter for å kompensere for de høye strømprisene.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til tidligere fremmet forslag
om å øke studiestøtten til et nivå tilsvarende 1,5 G for månedene november
og desember, og hvor hele økningen skulle utbetales som stipend.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti mener
imidlertid det er grunn til å gjøre mer for alle dem som nå står
i en vanskelig situasjon, både på grunn av koronarestriksjoner og
høye strømpriser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener derfor at
regjeringens forslag bør målrettes noe bedre, og foreslår å redusere
makstaket fra 5 000 kWt til 3 000 kWt, og i stedet øke kompensasjonsgraden
tilsvarende innenfor en provenynøytral ramme. Dette vil øke kompensasjonsgraden
med om lag ti prosent for dem som faller innenfor taket. Samtidig
mener disse medlemmer at
ledige og permitterte bør kompenseres utover det kompensasjonsordningen
legger opp til.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette et tak på kompensasjonsordningen for høye
strømpriser på 3 000 kWt, og øke kompensasjonsgraden innenfor en
provenynøytral ramme sammenlignet med regjeringens forslag.»
Videre
fremmer komiteens
medlemmer fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utbetale 1 000 kroner ekstra til alle som var ledige,
permitterte eller mottok arbeidsavklaringspenger i desember 2021,
på neste utbetaling.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti er videre bekymret for
virkningene de høye strømprisene har for næringslivet. Gartneriene
har meldt om store konsekvenser for deres virksomhet, men det er
også andre aktører med høyt strømforbruk som er sterkt påvirket
i dagens situasjon og som står i fare for å måtte innstille virksomheten.
Høye strømpriser kommer på toppen av de store skatteøkningene regjeringspartiene
og Sosialistisk Venstreparti har foreslått for 2022. Samlet utgjør
dette en betydelig belastning for næringslivet.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at de høye strømprisene også rammer næringsdrivende,
og at den foreslåtte ordningen ikke bøter på dette. Dette medlem mener
at det nå også trengs egne tiltak for næringsdrivende, men at den
langsiktige løsningen må være en makspris på strøm for alle strømforbrukere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti mener regjeringen
må vurdere avbøtende tiltak for næringsaktører som er særlig hardt
rammet og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvilke konsekvenser de ekstraordinært høye
strømprisene har for næringsdrivende, herunder gartnerier og andre
som forbruker mye strøm, og komme tilbake til Stortinget så raskt
som mulig med forslag til avbøtende tiltak.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at de
høye strømprisene også få konsekvenser for mange frivillige og ideelle
organisasjoner og mener det er viktig at negative konsekvenser av
dette møtes med avbøtende tiltak.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvilke konsekvenser de ekstraordinært høye
strømprisene har for frivillige og ideelle organisasjoner, og komme
tilbake til Stortinget så raskt som mulig med forslag til avbøtende tiltak.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti mener
det er avgjørende at borettslag og sameier med felles strømmålere
også omfattes av kompensasjonsordningen som nå foreslås. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen foreslår at disse vil bli omfattes av ordningen,
men at dette først vil kunne skje fra februar-regningen. Disse medlemmer forutsetter
at borettslag og sameier kompenseres for hele perioden desember-mars
når de kommer inn i ordningen. Disse medlemmer har også merket
seg at husholdninger innen landbruk skal omfattes av kompensasjonsordningen
eller kompenseres tilsvarende på andre måter. Disse medlemmer legger samme
forutsetning til grunn med hensyn til kompensasjon for hele perioden
desember–mars.
Disse medlemmer merker seg
at fjernvarmekunder også vil nyte godt av den midlertidige stønadsordningen.
Fjernvarme er etablert i alle større byer i Norge og er her en viktig
del av energisystemet. Fjernvarme bidrar til å begrense effekttopper
og avlaster kraftnettet mest på de dagene da kraftnettet er mest
belastet. Disse
medlemmer viser til at prisen på fjernvarme i dag er regulert
slik at den ikke skal overstige prisen for elektrisk oppvarming
i det samme området, nettopp for at fjernvarme skal kunne være et
alternativ til elektrisitet. Disse medlemmer ser derfor
positivt på at fjernvarme inkluderes i ordningen, slik at kostnaden
husholdningene betaler for fjernvarme ikke blir høyere enn kostnaden
en husholdning betaler for elektrisitet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det i lang tid har vært
kjent at den anstrengte kraftsituasjonen Europa nå står i, før eller
siden ville smitte over på norske strømpriser dersom det ikke ble
tatt nødvendige politiske grep. Disse medlemmer viser også
til at det allerede i sommermånedene i år var flere kraftanalytikere
som var bekymret for at høye priser på gass, kull og CO2-kvoter i europeiske land,
kombinert med jevn krafteksport ut av Norge, kunne føre til en dyr
vinter for norske strømkunder.
Disse medlemmerviser til at
strømprisene den siste tiden aldri har vært høyere de siste 25 årene.
Dette er en situasjon som er svært alvorlig for mange innbyggere
og næringslivet i Norge. Disse medlemmer mener en viktig
årsak til dette er en feilslått Europeisk politikk, der klimapolitikken
er blitt overordnet kraftpolitikken. Kraftproduksjonen, spesielt
av variabel kraft, blir kuttet andre steder i Europa, og dermed
har Europas behov for import av kraft via utenlandskablene mellom
Norge og Europa økt. En kraftig økning i CO2-prisene og prisen på gass
som skyldes kutt i produksjon av kullkraft og kjernekraft er også
årsaker til økte kraftpriser i Norge.
Disse medlemmer viser til
at magasinfyllingene i Norge har vært på et kritisk lavt nivå, der
den begrensede kraftmengden i landet også har medført press på kraftprisene
i Norge.
Disse medlemmer peker på at
det blir svært viktig de neste årene å bygge ut mer kraftproduksjon
i form av effektivisering av vannkraft samt utbygging av flere små
og større vannkraftutbygginger.
Disse medlemmer viser også
til at planlagt elektrifisering av sokkelen er en aldeles feilslått,
svindyr symbolpolitikk, som ikke fører til reduserte globale utslipp,
med bakgrunn i at Norge ikke har en egen atmosfære. Den økte etterspørsel
etter kraft som elektrifiseringen medfører øker selvsagt kraftprisene.
Disse medlemmer minner om
at Arbeiderpartiet og Senterpartiet selv sa da de tok over regjeringskontorene,
at deres mantra var at det nå skulle være vanlige folks tur. Disse medlemmer påpeker
at det har vært fravær av konkrete løsninger fra regjeringen i lang tid. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet allerede i oktober 2021 fremmet forslag
i Stortinget om å fjerne hele elavgiften og merverdiavgift på strømforbruk
ut året. Disse
medlemmer mener dette ville være et strakstiltak som virkelig
ville ha monnet for å redusere folks strømregning med 2–3 000 kroner
pr. mnd. allerede i høst.
Disse medlemmer viser til
at dette forslaget ble nedstemt i Stortinget, på tross av det hadde
blitt kjent at både staten og Arbeiderpartiet/Senterpartiet-styrte kraftkommuner
i løpet av 2021 har tjent rekordstore summer betalt inn av befolkningen
gjennom avgifter på strøm.
Disse medlemmer viser til
at staten tar inn svært store ekstrainntekter med bakgrunn i de
ekstremt høye kraftprisene, og det er anslag på mellom 30–40 mrd.
kroner i ekstra inntekter til staten.
I tillegg vil disse medlemmer minne
om at regjeringen kunne ha stanset elektrifisering av sokkelen med
strøm fra land, som ville redusere etterspørselen av kraft betydelig.
Videre viser disse medlemmer til
at det i november ble kjent at Norge så langt i 2021 har vært nettoeksportør
av kraft til utlandet tilsvarende årsforbruket til over 800 000
norske husstander. Samtidig hadde norske vannmagasiner langt lavere
fyllingsgrad enn i normalår, noe som bidrar til å presse opp strømprisene. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet fremmet forslag om hastebehandling i Stortinget,
noe som ble nedstemt, der vi blant annet foreslo å begrense krafteksporten
til utlandet for å ta kontroll over de galeopperende strømprisene.
Disse medlemmer var særlig
overrasket over at Senterpartiet ikke viste støtte for forslaget
etter at de i stortingsvalget gikk hardt ut og lovet å begrense
eksporten av kraft til utlandet. Disse medlemmer registrerer
at de nå tilsynelatende har snudd 180 grader. Disse medlemmer har notert
at Senterpartiet sammen med Arbeiderpartiet stemte ned også dette
forslaget.
Disse medlemmer finner dette
meget forunderlig, da regjeringen selv i Prop. 44 L (2021–2022)
bekrefter at dagens styring og regulering av utenlandskablene påvirker
norske strømpriser. Regjeringen skriver:
«Utviklingen i det
europeiske kraftmarkedet har stor innvirkning på norske strømpriser
gjennom Norges overføringsforbindelser til utlandet. Samtidig med denne
utviklingen har sørlige deler av Norge opplevd tørt vær gjennom
sensommeren og høsten, med mindre tilsig til kraftmagasinene enn
normalt. Magasinfyllingen i enkelte områder er nå så vidt over minimums fyllingsgrad
for denne årstiden.»
Disse medlemmer mener
at Olje- og energidepartementet må reforhandle avtalene om krafteksport, til
å bedre reflektere dagens kraftmarked og energisituasjon og hensynta
Norges interesser, for lavere strømpriser til forbrukere og bedrifter,
i nye avtaler sterkere og snarest mulig.
Disse medlemmer viser også
til at Fremskrittspartiet har fremmet forslag om å utbetale 4 000
kroner til alle landets husstander for å kompensere for økte strømpriser,
men det ble stemt ned av de andre partiene. Disse medlemmer viser til
at dette forslaget ville sikret at alle husstander ville fått utbetalt
en kompensasjon i god tid før jul som støtte for den situasjonen
som allerede har vart en god stund. De høye strømprisene har rammet
mange minstepensjonister, uføre, familier, enslige og alle som ikke
har velfylte lommebøker. Samtidig vil disse medlemmer vise til at
pengene har rent inn i statskassen fra olje- og gassektoren, elavgift
og moms på strøm. Aldri før har Norge tjent mer penger på kraft. Disse medlemmer mener
dette bør komme vanlige folk til gode, og mener det handler om politisk vilje. Disse medlemmer mener
det har vært – og er – vår plikt som politikere å raskt bøte på
denne krisen og gi folk en skikkelig håndsrekning.
Disse medlemmer synes det
har tatt svært lang tid før regjeringen har kommet med konkrete
forslag for å bøte på en særdeles krevende situasjon for norske husstander
og næringsliv.
Disse medlemmer er derfor
svært glade for at regjeringen nå har lagt frem en ordning som treffer
norske husstander, og at ordningen administreres uten at strømkundene
trenger å foreta aktive handlinger, men at dette håndteres av RME
via nettselskapene. Disse medlemmer mener
at terskelverdien på 70 øre er meget høy, tatt i betraktning at
den gjennomsnittlige strømprisen vi har fått oppgitt fra Olje- og
energidepartementet for 2010–2022 er 33 øre, og at høyeste pris
i perioden er 55 øre. Disse
medlemmer mener de stadig økende strømprisene har vært og
er en enorm utfordring for mange av landets husholdninger. Disse medlemmer mener
lav strømpris har vært et viktig gode for landets innbyggere og
bedrifter i flere tiår, og slik bør det fortsatt være.
Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2022 hvor både el-avgift
og moms på strøm ble fjernet.
I den foreliggende
sak mener Fremskrittspartiet at kostnader over 50 øre pr. kWt bør
dekkes av staten med 75 pst. Disse medlemmer mener 50 øre
pr. kWt fortsatt er en høy strømpris, og staten vil fortsatt ta
inn betydelige ekstrainntekter.
Disse medlemmer viser til
at det i regjeringens fremlagte forslag vil, for en husholdning
med årlig strømforbruk på 20 000 kWt og en spot pris på 120 øre, gi
kunden en kompensasjon på 520 kr per måned for 4 av årets måneder.
I regjeringens forslag vil det ikke gjøres reduksjoner på merverdiavgift,
elavgift, nettleie mv. Disse
medlemmer mener det er ordning som ikke tilstrekkelig svarer
på de utfordringer som mange husholdninger står i denne vinteren.
Disse medlemmer vil derfor
altså foreslå at terskelverdien settes til en aritmetisk gjennomsnittlig
månedlig strømpris på 50 øre per kWt eksklusiv merverdiavgift. Stønadsgraden
settes til 75 pst. av strømprisen som overstiger terskelverdien
for strømforbruk. Det er umulig å vite om prisene synker utover
våren og derfor fremmes forslag om at loven gjelder inntil videre
og ikke begrenses til 4 måneder, men situasjonen tas opp til fornyet
vurdering i forbindelse med revideringen av budsjettet på våren.
Disse medlemmer vil samtidig
påpeke at det er husstander som ikke kommer inn under ordningen
slik den er utformet i dag, som husstander i sameier og borettslag,
men konstanterer med tilfredshet at regjeringspartiene og Sosialistisk
Venstreparti i sin avtale vil at dette skal kompenseres. Det forutsettes
at dette gjøres med tilbakevirkende kraft til november 2021, på
lik linje med øvrige husstander.
Disse medlemmer ser at denne
ordningen kun gjelder private husholdninger, og at private husholdninger
på landbrukseiendommer vil kunne falle utenfor ordningen hvis de
har felles målepunkt med næringsvirksomheten på eiendommen. Disse medlemmer mener
det er kritisk og at det må kompenseres på lik linje med øvrige
norske husstander. Særlig landbruksproduksjon med særlig høyt strømforbruk
som gartnerier må gis kompensasjon.
Denne ordningen
retter seg kun mot private husholdninger. Disse medlemmer vil også vise
til at det er flere næringer som sliter med svært høye strømkostnader.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«I midlertidig
lov om stønad til husholdninger som følge av ekstraordinære strømutgifter
(strømstønadloven), gjøres følgende endringer:
§ 2 annet ledd
skal lyde:
Loven gjelder energibruk
fra og med november 2021 og inntil videre.
§ 5 annet og
tredje ledd skal lyde:
Stønad gis bare
dersom stønadsgrunnlaget overstiger 50 øre per kWt eksklusive merverdiavgift
i prisområdet hvor kunden er tilknyttet (terskelverdi). Reguleringsmyndigheten
for energi skal beregne stønadssats basert på følgende formel: 0,75
x (stønadsgrunnlag – terskelverdi).
§ 12 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra
1. januar 2022 og inntil videre.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til den foreslåtte stønadsordningen for å kompensere
husholdninger som følge av ekstraordinært høye strømutgifter. Dette medlem har
merket seg at ordningen har tre faktorer som grunnlag for beregning
av stønaden til den enkelte husholdning, som omtales som terskelverdi,
stønadsgrad/stønadssats og volumberegning. Dette medlem mener den enkleste
løsningen hadde vært å sette en makspris på strøm, og mener videre
at denne modellen er problematisk fordi den foreslåtte terskelverdien
er for høy. Dette
medlem viser til at den konsumprisjusterte spotprisen på kraft
i perioden 2010–2020 er 33 øre per kWt eksklusiv merverdiavgift
i gjennomsnitt. Samtidig er det behov for en omfordelende profil.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at strømstønadsordningen tar utgangspunkt
i at terskelen settes til 50 øre opp til 2 000 kWt og 70 øre mellom
2 000–5 000 kWt. Videre innføres det en trinnvis statlig inndekning med
90 pst. kompensasjon opp til 2 000 kWt og 50 pst. kompensasjon over
70 øre mellom 2 000–5 000 kWt, for månedene desember i 2021 og januar,
februar, mars i 2022.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til den delen av
proposisjonen som angår bygninger med felles målepunkt (borettslag,
sameier og aksjeleiligheter), og at ordningen på dette punktet er
mangelfull. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at disse husholdningene
får samme rabatt som andre, og at ordningen utvides til å omfatte
disse snarest.
Komiteens medlem
fra Rødt merker seg at forslaget til lovproposisjonen ikke
omfatter november, til tross for at mange mennesker sliter med å
betale regningene. Også november måned opplevde norske husholdninger
skyhøye strømpriser, samtidig som staten fikk unormalt høye inntekter
fra utbytte og grunnrenteskatt av samme grunn. Dette medlem er av den oppfatning
at staten bør tilbakebetale noe av de økte inntektene også i form
av kompensasjon for novemberutgiftene.
Dette medlem viser til Gudbrandsdal
Energis undersøkelse som omfatter nesten 48 00 kunder, som viser
at 7 av 10 strømkunder vil få høyere strømpris med den nye nettleien.
Den foreslåtte strømpakken justerer ikke for denne rushtidsavgiften
på strøm, til tross for at dette er en usosial innretting. I motsetning
til mange andre varer og tjenester, er ikke behovet for energi noe
som kan tilpasses bestemte tider på døgnet. Et oppvarmet hjem og
varmt vann er helt grunnleggende behov i et menneskes liv. Dette medlem mener
at regjeringen bør instrueres om å avlyse endringene i nettleien,
for å hindre at strømprisene fortsetter å øke fra og med nyttår.
Dette medlem viser til at
fjernvarmeprisen følger strømprisen, og at fjernvarmeprisen også
vil reguleres som følge av den midlertidige stønadsordningen. Det
er en start, samtidig som NVE har utredet å ta fjernvarme av markedet,
noe dette medlem ser
som en god løsning for å sikre en rimelig pris på dette miljøvennlige
oppvarmingsalternativet.
Videre vil dette medlem peke
på muligheten for å innføre makspris på strøm for husholdninger,
industri og næringsliv. Lov om pristiltak (§ 1) slår fast at Kongen kan
fastsette vedtak om maksimalpriser og maksimalavanser, når det er
nødvendig for å fremme en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling.
NVE justerte i 2020 de estimerte drifts- og vedlikeholdskostnadene
for vannkraftverk til 4 øre/kWt for både små (under 10 MW) og store
vannkraftverk. Det betyr at det med dagens strømpriser er en enorm
forskjell på hvor mye det koster å produsere strøm i Norge, og hvor
mye forbrukerne må betale for strømmen.
På denne bakgrunn
vil dette medlem fremme følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede å innføre en makspris på strøm for husholdninger,
industri og næringsliv etter lov om pristiltak i lys av den enorme
forskjellen mellom produksjonsprisen på kraft og markedsprisen på
strøm denne vinteren.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Finansdepartementet
i svar av 13. desember 2021 til Stortinget anslår at statens inntekter
for 2021 øker med omtrent 28 mrd. kroner på grunn av de økte kraftprisene.
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser videre til
at de økte strømprisene har gitt økte kostnader for forbrukerne
og at dette er en krevende ekstrakostnad for mange husholdninger. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig at forbrukerne kompenseres og at en større
andel av statens inntekter går tilbake til husholdningene.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti skulle primært ønsket en annen modell
med bedre målretting og høyere kompensasjon. For å få på plass en
ordning og få rask utbetaling tar dette medlem utgangspunkt
i regjeringens modell. Dette medlem mener
at regjeringens forslag til kompensasjonsordning gir for lite tilbake
og foreslår derfor å øke kompensasjonsgraden forbrukerne får fra
50 pst. til 80 pst. av utgiftene over en gjennomsnittlig elspotpris
70 øre per kWt (eksl mva) i måneden for november til april.
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti vil peke
på at det også var svært høye strømpriser i november og mener at
denne måneden også bør inkluderes i ordningen, og at dette bør betales
ut før jul, men senest må det utbetales i januar sammen med støtten
for desember.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Ǥ 2 annet ledd
skal lyde:
Loven gjelder energibruk
fra og med november 2021 til og med mars 2022.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
Ǥ 5 tredje ledd
skal lyde:
Reguleringsmyndigheten
for energi skal beregne stønadssats basert på følgende formel: 0,8
x (stønadsgrunnlag – terskelverdi).»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønneviser til at strømprisene er ventet
å svinge i årene som kommer. Det vil derfor være behov for en forutsigbar
ordning for kompensasjon til forbrukerne i årene fremover, som samtidig
bidrar til økt energieffektivisering.
Dette medlem viser til at
forslaget til volumtak på 5 000 kWt er svært høyt sammenlignet med
et normalt strømforbruk, selv i en vintermåned. Gjennomsnittlig
strømforbruk for en enebolig på 200 kvm er rundt 2300 kWt per måned,
mens en leilighet på 60 kvm har et gjennomsnittlig forbruk like
over 700 kWt per måned. Forbruket er naturlig nok høyere på vinteren enn
om sommeren. Statsråden viser i sitt svar av 15. desember 2021 til
komiteen til at det i desember 2020 var i overkant av 42 000 husholdninger
som nådde taket på 5 000 kWt, av totalt mer enn 2,5 millioner husholdninger. Dette medlem mener
at et tak på 5 000 kWt vil premiere et høyt forbruk og svekke insentivene til
energieffektivisering. Kombinert med en andel på 50 pst. vil dette
videre føre til at en uforholdsmessig stor andel av kompensasjonen
gis til husholdninger med svært høyt forbruk.
Dette medlem viser til at
vi kan forvente høye fluktuasjoner i strømprisen også i årene fremover. Dette medlem viser
til at regjeringens forslag er å etablere en midlertidig krisepakke
som fremmes for å hjelpe husholdningene som rammes av ekstraordinære
høye priser kraftpriser i 2021 og 2022. Etter dette medlems oppfatning bør
det etableres et system som trer i kraft hver gang kraftprisene
overstiger et visst nivå. Stat og kommuner tjener på høye strømpriser
ved at de får høyere utbytte fra kraftselskapene samtidig som også skatteinntektene
fra kraftsektoren øker. Dette medlem har derfor tidligere,
i Innst. 3 S (2021–2022), fremmet et forslag om å etablere et gulv
for denne type inntekter i årene fremover, og når inntektene overstiger
et slikt gulv skal de deles ut igjen med et likt beløp til hver innbygger
i Norge.
Dette medlem har forståelse
for at regjeringen raskt har måttet komme frem til en pakke som
kan hjelpe husstandene i denne perioden. Det er imidlertid flere uheldige
sider ved ordningen regjeringen har valgt. Forslaget vil innebære
at de med høyest forbruk også er de som i størst grad får hjelp.
Det vil fremdeles være et insentiv til å redusere energiforbruket
slik ordningen er utformet, men en ordning hvor man ikke endrer
prisen hverken på strøm eller el-avgift, vil gi de sterkeste insentivene til
å redusere forbruket. Hvis man samtidig betaler ut en lik sum til
alle innbyggere i Norge, vil dette innebære at de med dårligst råd
relativt sett kommer best ut samtidig som de med høyt forbruk ikke
vil tjene så mye på det.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en langsiktig løsning for kompensasjon
til husholdningene i perioder med unormalt høye strømpriser. Tiltakene
må innrettes slik at de unngår å premiere luksusforbruk, og stimulerer
til økt energieffektivisering og lokal energiproduksjon.»