Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tom Kalsås, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Morten Stordalen, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslaget,
Dokument 8:13 S (2021–2022), og statsrådens vurdering i brev av
3. november 2021 (vedlagt). Komiteen viser videre til Innst.
526 S (2020–2021) for behandlingen av spørsmålet om Stortingets samtykke
til innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2012/34/EU om et felles
europeisk jernbaneområde og rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke.
Komiteen registrerer at Norges
EØS-partnere er gjort oppmerksomme på regjeringens politiske målsettinger,
og at regjeringen nå vurderer handlingsrommet i regelverket for
å kartlegge behovet for ytterligere unntak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at partiene Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i brev av 10. september 2021 anmodet Solberg-regjeringen
om å trekke fjerde jernbanepakke fra listen over rettsakter som
skulle innlemmes i EØS-avtalen på EØS-komiteens møte 24. september. Flertallet er
kritisk til at Solberg-regjeringen likevel valgte å treffe vedtak
om innlemmelse av EUs jernbanepakke IV etter stortingsvalget den
13. september 2021, som viste at det ville være flertall mot innlemmelse
i det nye stortinget.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til
Hurdalsplattformen, som slår fast at regjeringen vil føre en offensiv
jernbanepolitikk for fremtiden, og at en vil styrke jernbanens konkurransekraft
på transport av både personer og gods. Regjeringsplattformen er
tydelig på at den nye regjeringen sier nei til konkurranseutsetting,
oppsplitting og privatisering av jernbanen, og vil stanse den pågående
anbudsutsettingen av jernbanestrekninger i Norge. EØS-avtalen ligger
til grunn for Norges forhold til Europa, men for å sikre nasjonal
kontroll på viktige områder som jernbanen må Norge i langt større
grad ta i bruk handlingsrommet i EØS-avtalen.
Dette flertallet viser til
statsrådens vurdering av representantforslaget, der han skriver:
«Som det også går
frem av utenriksministerens svar på skriftlig spørsmål nr. 65 fra
representanten Moxnes, slår regjeringen fast i Hurdalsplattformen
at vi så raskt som mulig vil gå i dialog med EU for å sikre Norge
unntak fra deler av bestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke. Denne
dialogen er allerede igangsatt ved at Norges representant i EØS-komiteen
har gjort oppmerksom på dette punktet i Hurdalsplattformen i møtet
i EØS-komiteen 29. oktober. Dette møtet var det første etter regjeringsskiftet,
og vi nøler ikke med å gi uttrykk for at denne regjeringen har et
annet syn på hva som er riktig jernbanepolitikk for Norge enn det
den forrige regjeringen hadde.»
Dette flertallet ser det som
positivt at regjeringen allerede har gått i dialog med EU gjennom
EØS-komiteen for å sikre Norge unntak fra deler av bestemmelsene
i EUs fjerde jernbanepakke, i tråd med det som er nedfelt i regjeringsplattformen,
slik at nasjonale interesser kan ligge til grunn for organisering
av jernbanesektoren og sikre unntak fra kravene som omhandler anbudsutsetting
av persontogtrafikken. Dette
flertallet mener at anbud ikke er et godt virkemiddel for
å sikre gode avtaler for staten som kjøper av togtjenester, og som
heller ikke gir de reisende et bedre jernbanetilbud. Det må være
nasjonal frihet til å velge bort dette, særlig for å sikre gode
og forutsigbare arbeidsvilkår for de ansatte i sektoren. Det er
etter disse medlemmers syn
også viktig at Norge selv legger premissene for innhold i sikkerhetssertifikatet
og for hva det faktisk skal føres tilsyn med på norsk jernbane.
Dette flertallet legger til
grunn at flertallet på Stortinget fortsatt kan bestemme hvordan
vi skal organisere jernbanesektoren, hvordan vi skal få til et best mulig
togtilbud, hvor mye penger som skal bevilges til jernbaneformål
og hvordan disse pengene skal brukes. Skulle det vise seg at det
ikke er et tilstrekkelig mulighetsrom for å gjennomføre regjeringens
politikk, må Norge sammen med de andre EØS-landene sikre at de aktuelle
delene av EUs jernbanepakke IV ikke blir en del av norsk lovgiving.
Da dialog med EU- og EØS/EFTA-partnerne om endringer i EØS-innlemmete
forpliktelser er en langvarig prosess som vil kreve grundige vurderinger
og forberedelser, vil det å utnytte mulighetene som ligger i regelverket,
være raskeste måte å få gjennomført regjeringens jernbanepolitikk
på.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at statsråden mener
det er en overdrivelse at Norge ikke kan være en del av jernbanesamarbeidet
og samtidig beholde nasjonal kontroll over utformingen av jernbanepolitikken.
Disse medlemmer slutter seg
til dette.
Disse medlemmer viser til Innst.
526 S (2020–2021) og understreker at disse medlemmer støtter innlemmelsen
av fjerde jernbanepakke i EØS-avtalen, fordi den betyr mer konkurranse
på jernbane og et bedre tilbud til norske togpassasjerer. Disse medlemmer viser
til at det er grundig utredet at fjerde jernbanepakke ikke medfører
inngripende myndighetsoverføring eller suverenitetsavgivelse.
Disse medlemmer registrerer
at debatten om fjerde jernbanepakke i hovedsak har handlet om politisk
motstand mot konkurranseutsetting av jernbanedriften i Norge, og
merker seg at regjeringen i møte med EØS og EU har trukket frem
anbudsutsetting av persontogtrafikken som noe av det viktigste de
ønsker unntak fra.
Disse medlemmer viser videre
til at EØS-komiteen i henhold til EØS-avtalens artikkel 102 nr.
1 skal fatte vedtak om innlemmelse av en rettsakt så nær i tid som
mulig etter at EU har vedtatt nytt regelverk. Disse medlemmer understreker
at innlemmelse av pakken på EØS-komiteens møte 24. september 2021
dermed var i tråd med Norges folkerettslige forpliktelser om å innlemme
rettsakter så nær i tid som mulig, i dette tilfellet etter Stortingets
forhåndssamtykke. Det ligger ikke særskilte statsrettslige begrensninger
i regjeringens kompetanse i perioden mellom varslet avskjed og avskjedssøknad
fremmes i statsråd. Regjeringen Solberg forholdt seg derfor til
Stortingets vedtak i denne saken.
Disse medlemmer minner om at
Høyesterett har gitt regjeringen Solberg medhold i at overføringen av
myndighet til EU her er begrenset, og disse medlemmervil understreke
at norsk jernbane fortsatt skal styres av norske myndigheter. Det
er et betydelig handlingsrom for hvordan man kan utvikle jernbanepolitikken
innenfor regelverket i fjerde jernbanepakke. Det meste av det motstanderne
er opptatt av, er mulig innenfor reglene i pakken. Persontransporten
i Norge foregår i offentlig regi ved at Jernbanedirektoratet inngår
kontraktene. Jernbaneinfrastrukturen styres av staten gjennom Bane
NOR, og staten eier togene. Det vil dessuten i en overgangsperiode
frem til 25. desember 2023 være mulig å tildele kontrakter direkte,
slik reglene var før fjerde jernbanepakke. Det vil også etter 25. desember
2023 gjelde unntak fra hovedregelen om konkurranseutsetting. Et
av disse unntakene kan være aktuelt å anvende for Norge. Dette åpner
for direktetildeling hvis det kan begrunnes at dette vil føre til
bedre kvalitet på tjenestene eller større kostnadseffektivitet sammenlignet
med tidligere tildelte kontrakter.
Disse medlemmer er opptatt
av at et felles regelverk vil gjøre det enklere å skape en god og
sammenhengende jernbane på tvers av Europa. Disse medlemmermener koblingen
EUs fjerde jernbanepakke gir oss til kontinentet, vil være avgjørende
for at vi skal kunne utvikle jernbanen som et reelt grensekryssende alternativ.
Med vår beliggenhet i ytterkanten av Europa er det ekstra viktig
at vi er en del av denne satsingen. Samarbeidet om jernbane på tvers
av landegrensene handler om effektiv person- og godstransport, men
også om å kutte utslipp. God klimapolitikk kombinerer utvikling
med reduserte utslipp.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Representantforslag
13 S (2021–2022) fra stortingsrepresentantene Bjørnar Moxnes, Geir
Jørgensen og Sofie Marhaug om å oppheve vedtaket om innlemmelse
av rettsaktene som inngår i EUs jernbanepakke IV – vedtas ikke.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig med forslagsstillerne
i at regjeringen må ta initiativ i EØS-komiteen for å oppheve vedtaket om
å melde Norge inn i EUs jernbanepakke IV. Kampen mot EUs fjerde
jernbanepakke har pågått i mange år. Den forrige regjeringen skaffet
seg knappest mulig flertall for EUs jernbanepakke sommeren 2021,
og har etter valget sørga for å knytte vedtaket opp til EØS-avtalen. Dette medlem er
svært kritisk til at den utgående regjeringen, i påvente av at det
nyvalgte Stortinget trådte sammen, gav sitt samtykke til deltakelse
i to beslutninger i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv
2012/34/EU om et felles europeisk jernbaneområde og rettsaktene
som utgjør fjerde jernbanepakke. Videre mener dette medlem at fremgangsmåten var
svært uheldig fra et demokratisk perspektiv, ettersom regjeringen
som gjorde vedtaket, ikke lenger hadde et flertall bak seg i Stortinget.
Dette medlem mener de viktigste
unntak man må sikre, er unntak fra konkurransetvangen, og underleggelsen
under EUs jernbanetilsyn ERA. Det vil også bety at det blir lettere
å reversere den oppsplitta organiseringa av norsk jernbane og ivareta
de ansattes rettigheter. Dette medlem mener Norge gir
fra seg suverenitet over sikkerhet og organisering av jernbanen
som kan gjøre konkurranseutsetting, oppstykking og privatisering
nær irreversibelt. Dette
medlem deler bekymringen fra blant andre Norsk Lokomotivmannsforbund
om at EUs jernbanepakke I, II og III allerede har bidratt til dårligere
arbeidsvilkår, større byråkrati, økende lønnsutgifter til stadig
flere direktører og generell ansvarspulverisering, og at jernbanepakke
IV ikke vil løse, men tvert imot forverre disse problemene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i EØS-komiteen ta initiativ til å oppheve vedtaket
om innlemmelse av rettsaktene som inngår i EUs jernbanepakke IV.»