Sammendrag

Hovedinnholdet i proposisjonen

I Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022), endring av Prop. 1 S (2021–2022) Statsbudsjettet 2022, foreslås det å øke arbeidsgivers lønnsplikt i starten av en permitteringsperiode – arbeidsgiverperiode 1 – fra 10 til 15 dager. Dette forutsetter at lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering (permitteringslønnsloven) § 3 endres i overensstemmelse med forslaget.

Det vises til proposisjonens kapittel 2, der det er redegjort for bakgrunn og gjeldene rett.

Arbeidsgiverperioden i starten av en permitteringsperiode – arbeidsgiverperiode 1 – er ofte endret i tråd med konjunkturene. Før covid-19-pandemien inntraff, var arbeidsgiverperiode 1 på 15 dager, mens den ble redusert til 2 dager i mars 2020. Siden 1. september 2020 har arbeidsgiverperiode 1 vært på 10 dager.

Departementets vurderinger og forslag

Det er nå rask oppgang i norsk økonomi. Arbeidsledigheten har gått raskt ned og nærmer seg nivået før pandemien. Flere bedrifter melder om problemer med å rekruttere arbeidskraft. Utsiktene i norsk økonomi trekker i retning av at sysselsettingen vil fortsette å vokse, og at arbeidsledigheten vil kunne gå ytterligere ned i 2022.

Ved utgangen av oktober 2021 var det knappe 20 000 helt og delvis permitterte, som fortsatt er høyere enn gjennomsnittsnivået over tid. Omfanget av permitteringer har likevel gått raskt og mye ned.

Det er viktig at permitteringsordningen støtter opp under nødvendige omstillinger.

Det foreslås derfor å øke arbeidsgiverperiode 1 fra 10 til 15 dager. Iverksetting fra 1. mars 2022 vil gi partene i arbeidslivet tilstrekkelig tid til å innrette seg etter nye regler.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Lovendringen anslås å redusere utgiftene til dagpenger under kap. 2541 post 70 med 43 mill. kroner i 2022. Helårseffekten anslås til 52 mill. kroner.

Endringen vil kreve noe tilrettelegging i Arbeids- og velferdsetatens saksbehandlingssystemer.