Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Mari Holm Lønseth og Tore Vamraak, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til proposisjonen, der det er redegjort for en lang rekke endringsbehov for statsbudsjettet 2021.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti. Flertallet viser til at partiene prioriterer å øke bevilgningen på fylkeskommunenes rammetilskudd (kap. 572 post 60) med 250 mill. kroner i kompensasjon til fylkene for utfordringene som koronapandemien har skapt for kollektivtrafikken.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er viktig å opprettholde kollektivtilbudet i både by og land. Disse medlemmer støtter forslaget i forliket mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti om å prioritere å øke bevilgningen på fylkeskommunenes rammetilskudd (kap. 572 post 60) med 250 mill. kroner i kompensasjon til fylkene for utfordringene som koronapandemien har skapt for offentlig transport. Disse medlemmer vil understreke at fylkeskommunene med disse midlene forplikter seg til å opprettholde det samme tilbudet uten å kutte i antall avganger og kollektivtilbudet for øvrig.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2021 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

60

Innbyggertilskudd, økes med

266 100 000

fra kr 37 728 660 000 til kr 37 994 760 000»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at kollektivselskapene rapporterer om langt lavere trafikk enn før pandemien. Disse medlemmer mener at kollektivtilbudet ikke kan bygges ned før man vet om endringene i reisevaner er permanente eller ikke, og vil gi kollektivselskapene tid til å utvikle nye og fleksible billettløsninger tilpasset de endrede reisemønstrene. Disse medlemmer viser til transport- og kommunikasjonskomiteens behandling av endringer i statsbudsjettet 2021, Prop. 29 S (2021–2022), hvor disse partiers medlemmer foreslår en ekstraordinær bevilgning på 450 mill. kroner som midlertidig kompensasjon til kollektivselskapene.