Komiteens tilråding
til pasientjournalloven § 8 nytt andre, tredje og fjerde ledd fremmes
av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Pasientfokus.
Komiteens tilråding
til pasientjournalloven § 8 nytt femte ledd fremmes av medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Pasientfokus.
Komiteens tilråding
til pasientjournalloven § 21 nytt andre og tredje ledd fremmes av
en enstemmig komité.
Komiteens tilråding
B romertall I og II fremmes av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
A.
Vedtak til lov
om endringer i pasientjournalloven
(tilgjengeliggjøring av og betaling for nasjonale e-helseløsninger
m.m.)
I
I lov 20. juni
2014 nr. 42 om behandling av helseopplysninger ved ytelse av helsehjelp
gjøres følgende endringer:
§ 8 nytt andre, tredje,
fjerde og femte ledd skal lyde:
Departementet kan
gi forskrift om at virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester
etter spesialisthelsetjenesteloven, helse- og omsorgstjenesteloven,
apotekloven og tannhelsetjenesteloven, skal ta i bruk følgende nasjonale
e-helseløsninger i virksomheten:
-
a) helsenettet:
nasjonal infrastruktur med felles tjenester og felleskomponenter
for utveksling av opplysninger med virksomheter i helse- og omsorgssektoren
-
b) nasjonal kjernejournal
opprettet etter § 13
-
c) elektronisk
kommunikasjonskjede for overføring av reseptinformasjon opprettet
etter § 12.
Departementet kan
også gi forskrift om at virksomheter nevnt i andre ledd skal gjøre
digitale tjenester tilgjengelige på en nasjonal innbyggerportal.
Departementet kan
gi forskrift om:
-
a) betaling for
bruk av helsenettet
-
b) at regionale
helseforetak og kommuner skal betale for at de nasjonale e-helseløsningene
nevnt i andre og tredje ledd gjøres tilgjengelige for virksomheter
i helse- og omsorgstjenesten eller allmennheten
-
c) at apotek og
bandasjister som har gjort løsningen nevnt i andre ledd bokstav
c tilgjengelig i virksomheten, skal betale for løsningen
-
d) det nærmere
innholdet i betalingsplikten og løsningene, hvem som er dataansvarlig,
og statlige foretaks ansvar for å tilby løsningene.
Virksomhetenes
samlede betaling skal ikke overstige kostnadene til forvaltning
og drift av løsningene.
Forskrift om kommunenes
plikt etter andre og tredje ledd kan ikke fastsettes før en vesentlig
andel av kommunene har tilgjengeliggjort eller tatt i bruk den enkelte
løsningen.
§ 21 nytt andre og tredje
ledd skal lyde:
Når det er nødvendig
for å løse oppgaver helse- og omsorgstjenesten eller helse- og omsorgsforvaltningen er
pålagt i lov eller forskrift, kan Norsk helsenett SF
-
a) innhente personopplysninger
fra Folkeregisteret uten hinder av taushetsplikt, behandle opplysningene
og sammenstille opplysningene med andre nødvendige opplysninger
-
b) dele opplysninger
som nevnt i bokstav a med virksomheter i helse- og omsorgstjenesten
og helse- og omsorgsforvaltningen.
Departementet kan
gi forskrift om dataansvar og behandling av opplysninger etter andre
ledd.
II
Loven trer i kraft
fra den tiden Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte
bestemmelsene i loven skal tre i kraft til forskjellig tid.
B.
I
Stortinget ber regjeringen
sørge for at vekst i kostnader til forvaltning og drift som er en
konsekvens av investeringsbeslutninger og tiltak i nasjonal e-helseportefølje,
skal synliggjøres og behandles i den nasjonale styringsmodellen
for e-helse.
II
Stortinget ber regjeringen
sørge for at prismodellene for de nasjonale e-helseløsningene evalueres
og justeres basert på erfaringer med ordningene innen 2024, og at
kommunenes andel av kostnadsveksten skal ta utgangspunkt i en vurdering
av nytten for den kommunale helse- og omsorgstjenesten.