Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Mari Holm Lønseth og Tore Vamraak, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Per Martin Sandtrøen,
fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend Wiborg, fra
Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias Drevland Lund,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til at Justis- og
beredskapsdepartementet i Prop. 11 L (2021–2022) foreslår å forlenge
midlertidig lov om innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn
til folkehelsen (innreiserestriksjonsloven) til 1. mai 2022. Dette
medfører at regjeringen, dersom det er nødvendig for å trygge folkehelsen,
kan begrense utlendingers rett til innreise helt frem til denne
datoen uten at det kreves et nytt lovvedtak fra Stortinget.
Komiteen peker på at forslaget
innebærer en forlengelse av hjemmel for bortvisning, utvisning og
straff som følge av brudd på innreiserestriksjonene, samt for bortvisning
for brudd på regelverk om innreisekarantene og krav om testing i
forbindelse med innreise til Norge. Loven innebærer en videreføring
av hovedregelen om at utlendinger nektes innreise under utbruddet
av covid-19, samtidig videreføres gjeldende unntak fra innreiserestriksjonene,
samt hjemmel til å gjøre ytterligere unntak i forskrift slik at
ikke restriksjonene går lenger enn hva som er nødvendig og forholdsmessig.
Komiteen viser til at forlengelse
av innreiserestriksjonsloven ikke i seg selv innebærer at dagens innreiserestriksjoner
vil bli opprettholdt frem til 1. mai 2022. Komiteen peker på at spørsmålet
i denne proposisjonen ikke er hvilke innreiserestriksjoner som for øyeblikket
er nødvendige og forholdsmessige, men om det i nåværende situasjon
må antas å være behov for en hjemmel for innreiserestriksjoner også
i noe tid etter 1. desember 2021.
Komiteen peker på at loven
gir Kongen hjemmel til å fastsette unntak fra restriksjonene, og
restriksjonene skal ikke være mer omfattende enn hva som er nødvendig
og forholdsmessig i lys av den til enhver tid gjeldende situasjonen.
Komiteen viser til at departementet
legger avgjørende vekt på at det fortsatt er betydelig usikkerhet knyttet
til den videre utviklingen i pandemien internasjonalt, særlig som
følge av lav vaksinasjonsgrad i mange land, og at Helsedirektoratet
anbefaler forlengelse av gjeldende lovverk.
Komiteen merker seg at regjeringen
har vurdert, men ikke foreslår, å forlenge de midlertidige reglene
i kapittel 10 a i lov om utlendingers adgang til riket og deres
opphold her (utlendingsloven) om fjernmøter mv. i Utlendingsnemnda
(UNE).
Komiteen viser til at departementet
plikter å vurdere kontinuerlig hvilke restriksjoner som er nødvendige
og forholdsmessige. Komiteen understreker
at innreiserestriksjonene har blitt lettet i flere omganger og vil
bli avviklet gjennom forskriftsendringer så snart situasjonen tillater
det.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil bemerke at FHI og flere
andre høringsinstanser er imot en forlengelse av loven. Den midlertidige loven
har som følge av pandemien blitt forlenget flere ganger, og da basert
på overhengende smittefare. FHI skriver at pandemien er på retur,
og selv om vi har noe økende smitte, vurderer man den som håndterbar
av helsevesenet. Spredningspotensialet for importsmitte er mindre
i en befolkning med høy immunitet som i Norge, der det er høy vaksinasjonsgrad.
Innreiserestriksjoner vurderes videre å kunne være diskriminerende
og ramme norske borgere med innvandrerbakgrunn hardere enn andre
grupper.
FHI understreker
behovet for høy grad av tillit mellom befolkningen, fagmyndigheter
og besluttende myndigheter, noe som er viktig for å håndtere kriser. Denne
kan settes på prøve om man viderefører midlertidige lover til tross
for at «vesentlige og avgjørende» endringer har funnet sted. En
svekkelse av tillit «kan ha større følger for smittevernet i fremtiden
enn det evt. positive som oppnås gjennom videreføring av den midlertidige
loven». Helsedirektoratet støtter vurderingen av dagens smittesituasjon.
Dette medlem understreker at
midlertidige lover bør gjelde så lenge vi har en midlertidig og
krevende unntakstilstand, og dermed oppheves når situasjonen er
under kontroll. Det vurderes at regjeringen på vanlig måte kan legge
frem for Stortinget forslag til nye midlertidige lover til hastebehandling
om nødvendig.
På denne bakgrunn
støtter dette medlem ikke forslaget
til lovendring.