Innreise og midlertidig opphold
for personer med forretningsformål (personbevegelser)
Avtalens bestemmelser
om innreise og midlertidig opphold fremgår av avsnitt 3.4 i kapitlet
om tjenester og investeringer. Bestemmelsene er avgrenset til innreise og
midlertidig opphold for å utføre en kontraktsleveranse eller visse
andre typer midlertidige arbeidsoppdrag.
Frihandelsavtalen
gir ikke rett til å søke arbeid, søke statsborgerskap, permanent
opphold eller permanent ansettelse. Dette innebærer at britiske
borgere må ha oppholdstillatelse hvis de skal bo og jobbe i Norge.
Norges forpliktelser for personkategoriene som er omfattet av frihandelsavtalen
ligger godt innenfor utlendingsregelverket, med unntak av musikere,
artister og medfølgende nødvendig hjelpepersonell. For denne kategorien
forplikter vi oss til å gi lengre varighet på unntaket fra oppholdstillatelse
enn det som i dag følger av utlendingsforskriften § 1-1 sjette ledd.
For øvrig er det også tatt et generelt forbehold om at alle andre
nasjonale reguleringer knyttet til innreise, opphold, lønn, arbeidsforhold
og sosiale rettigheter fortsatt vil gjelde.
Frihandelsavtalen
innebærer at norske statsborgere som ønsker å etablere lokal virksomhet
i Storbritannia kan oppholde seg inntil tre måneder for å gjennomføre en
slik lokal etablering. Samme varighet gjelder overfor samme personkategori
fra Storbritannia som vil etablere seg i Norge.
Norske ansatte i
internasjonale selskap etablert i Storbritannia (bedriftsinterne)
kan få inntil tre års opphold, og medbringe ektefelle/partner og
barn under arbeidsperioden i Storbritannia. Samboerskap og homofilt
partnerskap likestilles med ekteskap. Norge har forpliktet seg til
fire års opphold for samme persongrupper fra Storbritannia. Medarbeidere
som er «graduate trainees» og sendes på opplæringsformål har rett
til tolv måneders opphold i Storbritannia, og tilsvarende har britiske
borgere rett til tolv måneders midlertidig arbeidsopphold i Norge.
Norske statsborgere
som er forretningsreisende, dvs. personer som ikke tar del i direkte
salg og heller ikke har arbeidsgiver i Storbritannia, kan få opphold inntil
tre måneder i Storbritannia. Dette gjelder imidlertid kun for spesifikke
aktiviteter som er ført inn i vedlegg III, f.eks. forskere, installatører,
artister mv. For britiske musikere, artister og nødvendig medfølgende
hjelpepersonell som ikke har norsk arbeidsgiver, har Norge innen
1 år etter avtalens ikrafttredelse forpliktet seg til å forlenge
varigheten på unntaket fra oppholdstillatelse fra opptil 14 dager
til inntil 90 dager i en 180-dagers periode. Forhandlingsresultatet
for musikere, artister og nødvendig hjelpepersonell er ikke en del
av EUs frihandelsavtale med Storbritannia, og dette innebærer derfor en
forbedring for EØS/EFTA-landene.
Det er verdt å merke
seg at forpliktelsene om innreise og midlertidig opphold for personer
som skal etablere lokal virksomhet og utsendte medarbeidere, ikke
går lenger enn dagens regelverk i Storbritannia. Forpliktelsene
innebærer derfor bare at Storbritannia ikke kan gjøre innskrenkinger
i strid med de minimumskravene som frihandelsavtalen fastsetter.
Utsendte arbeidstakere
eller selvstendig oppdragstakere fra Norge som skal levere tjenester
i medhold av en kontrakt mellom foretak i UK og norsk arbeidsgiver, kan
få opphold inntil seks måneder i en tolv-måneders periode i Storbritannia.
Tilsvarende vil gjelde for britiske borgere som skal levere tjenester
i henhold til en kontrakt med norske oppdragsgivere. Forpliktelsene som
Storbritannia har påtatt seg for disse to gruppene kobles direkte
til innreise og opphold i Storbritannia (T5- International Agreement
Worker). Det har sin bakgrunn i at Storbritannia gir særbehandling
til sine frihandelspartnere (og for WTO-medlemmer i 11 sektorer).
Slike rettigheter følger derfor ikke av de ordinære reglene om innreise
og midlertidig opphold i Storbritannia.
Frihandelsavtalen
legger opp til at partene der det er praktisk mulig, skal behandle
søknader om innreise og midlertidig arbeidsopphold så raskt som
mulig og ikke senere enn 90 dager.