2.1.1.5 Generelle merknader fra Sosialistisk Venstreparti
Velferd starter
i kommunene
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti mener sterke fellesskap gir mennesker frihet
og muligheter uavhengig av bakgrunn. Kommunene er grunnmuren i slike
fellesskap og må styrkes for å sikre gode liv for de mange, og ikke
kun mer frihet og mindre forpliktelser til å bidra for de få og
privilegerte. Dette
medlem mener en større andel av samfunnets ressurser må brukes
på trygg oppvekst og god utdanning. Dette er de mest lønnsomme og
framtidsrettede investeringer et samfunn kan gjøre, og mye mer langsiktige
og trygge investeringer enn skattekutt.
Alle bor og lever
livene sine i en kommune. Her skal barna vokse opp, innbyggerne
bli gamle, og arbeidsplassen og hverdagslivet fungere. Dette medlem mener god
offentlig velferd og service er en bærebjelke for et godt og livskraftig
samfunn og en helt nødvendig infrastruktur for næringslivet. Da
må kommuneøkonomien gi rom for dette. Sterk kommuneøkonomi bidrar
til å stabilisere økonomien, redusere arbeidsløshet og gjøre kommunesektoren
til en bedre samarbeidspartner for næringslivet. Dette medlem viser til at
det er et gap mellom kommunesektorens pålagte oppgaver, kravene til
god kvalitet, rettssikkerhet og god service – og de økonomiske rammene
som blir stilt til disposisjon, og at dette gapet må tettes.
Koronautbruddet
avslørte at det er for liten kapasitet i kommunehelsetjenesten til
å håndtere krisen. Mange med behov for behandling, omsorg og pleie måtte
gå uten tilbud. Skolene fikk enorme utfordringer, både praktisk
og økonomisk. Kommunesektoren fikk store økte utgifter og tapte
inntekter på skatt, stengte barnehager, SFO og kollektivtrafikk
på sparebluss. Dette
medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti var fremst i
kampen for å presse fram nødvendig krisehjelp, og viser til økte
bevilgninger i det alternative budsjettet for 2021.
Dette medlem viser derfor
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2021,
der det foreslås å styrke kommunene og fylkeskommunene med over
7 mrd. kroner ut over regjeringens forslag, herunder 5 mrd. kroner
til kommunene og 1,5 mrd. kroner til fylkene.
Kommunesektoren
hadde på forhånd veldig trange budsjett, og mange må kutte drift
nå midt i pandemien. Eldreomsorg, skole og barnehage kan ikke effektiviseres som
en produksjonsbedrift.
Sosialistisk Venstreparti
vil bruke kommunene som en motor i økonomien nå og gi folk trygghet
i en tid der mange er redde og ensomme, og der ansatte er slitne
og trenger flere å dele oppgaver og ansvar med, ikke færre.
Dette medlem viser til at
forskjellen mellom partiene vises i hvor høyt man prioriterer velferd.
Det er ikke skoleeleven, hjelpepleieren eller bestemor som er for
dyr. Det som mangler, er mot og evne til å prioritere det som er
viktigst, til å fordele goder og byrder mer rettferdig og til å
sette inn en storoffensiv mot økonomisk kriminalitet, noe som tapper
fellesskapet for milliarder av kroner hvert år.
Dette medlem mener dagens
regjering fører Norge i feil retning. Skattelette for de rikeste
prioriteres foran velferd og fellesskap, uten at det gir vekst og
utvikling i næringslivet. Forskjellene og fattigdommen øker. Kommuneøkonomien
og statsbudsjettet for 2021 må i større grad sette kommuner og fylkeskommuner
i stand til å møte disse menneskelige og nasjonale utfordringene.
Dette medlem viser til at
regjeringens opplegg for kommunesektoren verken tetter gapet mellom
lovpålagte oppgaver og økonomi, reflekterer konsekvenser og erfaringer
etter korona eller har noen ambisjoner for bedre kvalitet på eller
mer trygghet i velferd og skole.
Dette medlem påpeker at det
ser ut som regjeringen ser på minsket kommunal aktivitet som positivt og
som bidrag til bedre balanse i budsjettene, uavhengig av om kommunene
da klarer å oppfylle sine forpliktelser eller ikke.
Dette medlem viser til FN-konvensjonen
om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne, og at regjeringen
har motsatt seg at CRPD skal implementeres i norsk lov om menneskerettigheter
på linje med andre grupper og minoriteters rettigheter. I lys av Nav-skandalen
vet man at lovverket må bli mye tydeligere på vanskeligstilte menneskers
rettigheter for å sikre at de ikke lider rettstap både i forvaltningen
i stat og kommune og i rettsvesenet.
Derfor fremmer dette medlem også
forslag om bevilgninger til å realisere Veikart. Universelt utformet nærskole
2030.
Dette medlem er imot å legge
til rette for at omsorg eller annen velferd skal bli satt ut på
anbud. Dette medlem er
sterkt uenig i utviklingen mot at skole og omsorg ses på som resultatenheter
for produksjon. Velferdsoppgaver som opplæring og omsorg er vesensforskjellige
fra forretningsvirksomhet og har sin begrunnelse i verdigrunnlaget
solidaritet, fellesskap og rettferdighet. Jakten på forretningsmessige
resultater skal ikke være et mål i velferdstjenestene. Ved å sette
omsorg, velferd og offentlige oppgaver ut på anbud vil det være svært
vanskelig å sikre at pengene går til formålet, i stedet for å gå
til profitt i selskapene.
Dette medlem mener det er
behov for sterkere inntektsutjamning mellom kommunene enn i dagens system,
og at skatteandelen av inntektene bør vurderes økt for å jevne ut
inntektsforskjellene mer enn i dag.
Dette medlem mener det må
være høy kvalitet på fellesskapet, som barnehager, skoler, helsetilbud
og kulturtilbud i hele landet, og det må være mulig å starte bedrifter
og videreutdanne seg uten å måtte flytte. Dette er viktig både for
folk og bedrifter i distriktene. Alle skal ha tilgang til høyere
utdanning, derfor vil Sosialistisk Venstreparti øke støtten til
desentralisert høyere utdanning og ruste opp utstyrsparken på yrkesfag.
For at folk skal
kunne bo og arbeide over hele landet og bedrifter kunne drive næringsvirksomhet,
er man avhengig av digital infrastruktur og godt utbygd bredbånd over
hele landet. Dette
medlem mener det er nødvendig å øke satsingen på bredbånd
med 1 000 mill. kroner.
Det skal være høy
kvalitet i skoler, omsorg og forvaltning. Kommunene skal ha rom
for å legge til rette for levende kulturliv, ivareta natur og miljø,
være en god samarbeidspartner for næringslivet og sikre aktive og
levende lokalsamfunn. Kommunesektoren skal være en god arbeidsgiver
og en serviceinnstilt organisasjon for innbyggerne, frivillig sektor
og næringslivet.
Dette medlem prioriterer
kommunesektoren høyt og vil foreslå et kommuneopplegg som gir rom
for å:
-
sikre nok kvalifiserte
lærere til å sikre tilpasset opplæring og tid nok til alle elever
og oppgaver i skolen.
-
sikre nok helsefagarbeidere,
helsesykepleiere, psykologer, sykepleiere og hjelpepleiere – de
yrkesgruppene som må til for å sikre et fullgodt helsevesen, rehabilitering,
omsorgstjenester og eldreomsorg.
-
gi et særlig løft
for lavterskeltilbud innenfor psykisk helse.
-
styrke sosiale
tjenester og sikre at kommunene holder barnetrygden utenfor ved
beregning av sosialhjelp.
-
finansiere gratis
SFO, jf. Sosialistisk Venstrepartis forslag.
-
styrke barnevernstjenestene
og sikre øremerkede tilskudd slik at tilbudet ikke svekkes ved at
ansvaret overføres til kommunene.
-
sikre midler til
universell utforming av skoler, jf. Veikart 2030.
-
styrke ordningen
med ressurskrevende tjenester så kommuners egenandel reduseres og
at innbyggere mellom 67 og 80 år tas med i beregningen.
-
sikre opptrapping
til gratis kulturskoletilbud.
-
gi et godt fritidstilbud
med fritidsklubber og andre åpne og gratis møteplasser for unge.
-
styrke kommunale
folkebibliotek.
-
sikre bemanningsnormen
i barnehagene.
-
redusere makspris
i barnehagene.
-
opprette 3 800
flere barnehageplasser.
-
sikre statlig finansiering
av krisesentrene med 80 prosent.
-
styrke habilitering
og rehabilitering.
-
øke antall stillinger
til skolehelsetjenesten i grunnskolen.
-
trappe opp rusbehandling.
-
styrke Brukerstyrt
personlig assistanse – BPA.
-
øke tilskuddene
til fylkenes tilrettelegging for desentralisert høyere utdanning.
-
sikre midler til
vedlikehold av fylkesveier og til gang- og sykkelveier i kommunene.
-
starte en tannhelsereform
ved å trappe opp den fylkeskommunale tannhelsetjenesten.
-
bedre finansiering
av utstyr i yrkesfaglige studietilbud i videregående skoler.
-
heve kompetansen
i kommunesektoren på klima og miljø.
-
sikre midler til
mer ras og skredsikring.
-
legge om til utslippsfri
kollektivtrafikk.
-
øke satsingen på
utbygging av bredbånd i distriktene slik at alle får tilgang i løpet
av 2025.
Sosialistisk
Venstrepartis grunnleggende prinsipp er at kommunene skal få full
kompensasjon for alle kostnader og tap av inntekter som følge av
regjeringens smitteverntiltak også i 2022.
Den kommunale kompensasjonsordningen
med direkte bedriftsstøtte i særlig utsatte kommuner bør videreføres
i 2022.
Sosialistisk Venstrepartis
opplegg for kommuneøkonomien for 2022 forutsetter at koronarelaterte
utgifter dekkes ved særskilte bevilgninger utenom foreslått opplegg. Dette medlem viser
til at det samlet foreslås økte rammer for kommunesektoren med mellom
9 og 10 mrd. kroner ut over regjeringens forslag med anslagsvis
6,5 mrd. kroner til kommunesektoren og 3,5 til fylkeskommunene,
der 1 mrd. kroner er det årlige beløpet som må til for å sikre full
bredbåndsdekning i hele landet. Midlene til bredbånd vil utbetales
over kap. 541 post 40 og vil ikke bli fordelt via inntektssystemet.
Dette er en reell
styrking av kommunal sektor som gir et faktisk handlingsrom i frie
midler, men også i styrkinger av tilskudd som frigjør midler indirekte.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2022 øke kommunesektorens
inntekter med mellom 9 og 10 mrd. kroner ut over regjeringens forslag
i Kommuneproposisjonen 2022, med anslagsvis 6,5 mrd. kroner til
kommunene og 3,5 mrd. kroner til fylkeskommunene. 1 mrd. av fylkeskommunenes
økte inntekter er det årlige beløpet som dekker full bredbåndsdekning i
hele landet og skal betales ut over kap. 541 post 40.»
Dette medlem mener
det er behov for å utrede en ny og mer sosial modell for kommunal
eiendomsskatt basert på samme provenypotensial, eiendommenes ligningsverdi,
obligatoriske bunnfradrag og sosiale skjermingsordninger som eksempelvis
utsatt skatt til eierskifte, og viser til forslag om det i denne
innstillingen.
Sosialt
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti har foreslått å endre lov om sosiale tjenester
i arbeids- og velferdsforvaltningen slik at barnefamilier skal få
nytte av barnetrygden fullt ut ved at barnetrygden i sin helhet
holdes utenom ved beregning av sosialhjelp, jf. Representantforslag
20 S (2017–2018) og Innst. 149 S (2017–2018). Dersom dette ikke
blir gjennomført, betyr det at Norge fortsetter å gi alle barnefamilier
barnetrygd, bortsett fra de barnefamiliene som trenger den mest. Dette medlem vil
derfor kompensere kommunene for merutgiftene dette gir, og sette
av midler til kommunene for å kunne øke hjelpen til sårbare familier.
Dette medlem viser til at
regjeringen kun har økt de veiledende satsene for barn under 6 år,
noe som på ingen måte garanterer at disse familiene får mer å leve
for. Dette medlem påpeker
at også familier med større barn trenger økt barnetrygd. Det gjelder
særlig for familier med enslig forsørger og de med tre barn eller
flere.
Alle skal få være
med på leken og læringen
Dette medlem viser til at
SFO skal være en viktig del av den inkluderende og utjevnende fellesskolen,
og ikke en kilde til utestenging og forskjeller. Dette medlem viser derfor
til representantforslag fra Sosialistisk Venstreparti om gratis
skolefritidsordning (SFO) og tiltak for å sikre SFO-tilbud med høy
kvalitet, i Dokument 8:213 S (2020–2021), hvor det foreslås å iverksette en
fireårsplan for innfasing av gratis heldagsplass i SFO for alle
barn fra 1. til 4. klasse fra høsten 2021. Dette medlem mener det er
best å starte innfasingen med gratis SFO for 1. trinn først med
oppstart i 2022, deretter 2. trinn i 2023, så 3. trinn i 2024 og
til slutt 4. trinn i 2025. SFO skal være et gratis fellesskap med
lek, fysisk aktivitet og kulturtilbud og på sikt bli en lovfestet
rettighet. Dette
medlem ønsker flere hele stillinger for ansatte som jobber
i SFO, i tillegg til å styrke samarbeidet mellom skole og SFO, hvilket
vil bidra til å styrke kvaliteten i både skole og SFO og bedre arbeidsvilkår
for ansatte. Dette
medlem viser til at denne reformen er fullfinansiert i Sosialistisk
Venstrepartis forslag til kommuneøkonomi for 2022.
Dette medlem viser til Representantforslag
165 S (2019–2020) fra Sosialistisk Venstreparti, jf. Innst. 41 S (2019–2020),
om at alle skoler skal være dysleksivennlige, som dessverre ble
nedstemt. Videre vil dette
medlem arbeide for at Veikart. Universelt utformet nærskole
2030 skal realiseres.
En inkluderende
videregående skole
Dette medlem vil videre vise
til at frafallet i videregående opplæring fremdeles er for stort,
og det er størst på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Sosialistisk
Venstreparti vil derfor prioritere tiltak som vil øke gjennomføringen
på yrkesfag og gjøre videregående opplæring tilgjengelig for alle. Dette medlem vil øke
tilskuddet til fylkeskommunenes arbeid for å styrke yrkesfag, samt
til opprustning av utstyrsparkene på yrkesfag.
Dette medlem mener det er
behov for en særlig styrking av lærlingtilskuddet for læreplasser
i kommunal sektor fordi kommunene ikke har inntjening på lærlingene
slik privat sektor har.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre lærlingtilskuddet slik at kommunesektoren
får høyere tilskudd, begrunnet i at de ikke har økonomisk inntjening
på lærlingene.»
Desentralisert
utdanning
Dette medlem understreker
fylkeskommunenes viktige rolle og ansvar i kompetanseheving tilpasset regionale
behov. Dette
medlem viser til at regjeringen ikke vil stanse nedlegging
av studiesteder som det er stort behov for lokalt og regionalt,
og at mange steder i landet ikke har høyskole-/universitetscampus
eller andre tilbud innenfor høyere utdanning/videreutdanning. Disse
stedene vil i stadig større grad ha behov for kompetansesentre eller
studiesentre som kan organisere og gi tilbud om desentralisert utdanning
og kompetansepåfyll.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det kan være fornuftig å koordinere mer av dette på regionalt
nivå og bruke de videregående skolene som lokalisering der det er
egnet.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet
for 2022 med forslag som sikrer en forutsigbar grunnfinansiering
av infrastrukturen og arbeidet med tilrettelegging av studietilbud
som skjer gjennom lokale studie- og utdanningssentre.»
Barnehage for alle
barn
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til at tilskuddet til kommunene for å innfri
bemanningsnormen i barnehager er fjernet. Dette medlem mener kommunene
må få fullfinansiert bemanningsnormen. Alle barn skal få muligheten til
å gå i barnehagen, uavhengig av foreldrenes inntekt, og dette medlem vil
derfor redusere maksimalprisen for foreldrebetaling.
Kultur
Dette medlem viser til at
det er behov for å sikre fritidsklubbene i kommunene og bygge ut
tilbud som er gratis og inkluderende, i kulturskolen, bibliotekene
og idretten. Dette
medlem viser til merknader i Innst. 16 S (2019–2020) om utviklingen
i kulturskolene og behovet for å få en nedtrappingsplan for egenbetalingen som
i dag stenger mange ute.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre økt deltakelse og tilgjengelighet for alle
barn i ulike fritidsaktiviteter ved å:
-
innføre gratis
kulturskoletime og makspris.
-
sikre gode rammevilkår,
for eksempel ved å etablere en forutsigbar finansieringsordning
og innføre søkbare stimuleringsmidler.
-
styrke de praktiske
og estetiske fagene i skolen gjennom et forsterket og systematisk
samarbeid mellom grunnopplæringen og kulturskolen, for eksempel ved
å legge til rette for flere kombinerte stillinger og innføre kompetansekrav
for undervisning i praktiske og estetiske fag.»
Storby og vekstkommuner
Dette medlem viser til egne
forslag i Innst. 393 S (2017–2018) om å finansiere vekst- og storbytilskuddene
som et rent påslag til disse kommunene og ikke som et fratrekk for
alle kommunene.
Lokale helsetjenester
Dette medlem viser til et
stort behov for å styrke helsetjenesten lokalt. Etter pandemiutbruddet
er dette behovet blitt større, fordi mange har fått redusert sitt
tilbud pga. omdisponering av helsepersonell, og sårbare ensomme
mennesker er blitt enda mer isolerte. Koronapandemien viste at det
var for liten kapasitet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten,
der blant annet personale fra skolehelsetjenesten har blitt brukt
i smittesporing helt fram til nå. Dette kan ikke fortsette.
Sosialistisk Venstreparti
setter derfor av øremerkede midler til opptrapping av antall stillinger
i skolehelsetjenesten, helsestasjonene og jordmortjenesten.
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti prioriterer opptrapping av kommunal rehabilitering
både innen somatikk og psykiatri, rus-rehabilitering, og setter
av 400 mill. kroner til opptrapping av lavterskeltilbud i psykiatri.
Dette medlem viser til at
det er et stort behov for å utvikle andre måter å møte folk i krise
på og stort behov for å få igangsatt flere forsøk med ulike lavterskeltilbud
etter modell av Stangehjelpa.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i Kommuneproposisjonen 2023 legge fram forslag til
og finansiering av flere forsøk med lavterskeltilbud innenfor psykiatri-
og rusfeltet i kommunesektoren.»
Fastlegeordningen
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til handlingsplanen for allmennlegetjenesten som ble lagt
fram 11. mai 2020. Flertallet viser
til evalueringen av fastlegeordningen som ble lagt frem i september
2019, og som bekreftet at fastlegeordningen er preget av en krise
ved at fastlegene har fått for mange oppgaver uten å bli kompensert
tilstrekkelig, og at det med bakgrunn i stort arbeidspress slutter
flere enn det rekrutteres nye.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
fastlegekrisen har vært alvorlig i mange år. Utfordringen består
både i å rekruttere nye allmennleger i distriktene, beholde de som
er der, og sikre anstendige arbeidstider. Disse medlemmer viser til
at det særlig er et behov for langt flere faste stillinger og rekrutteringsstillinger
i kommunene. Disse
medlemmer mener det er avgjørende at det legges til rette
for at kommunene ikke taper penger på å ansette fastleger med fastlønn
sammenlignet med å bruke næringsdrivende fastleger.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen trappe opp finansieringen av fastlegeordningen i
løpet av 2022.»
Særlig ressurskrevende
tjenester
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til at dette kanskje er den aller viktigste ordningen
for utjevning av uforutsette og uunngåelige utgifter for kommunene,
fordi dette tilskuddet fanger opp ulikhetene i utgifter veldig godt.
Alle utgifter som er nødvendige for utføringen av oppgaven, må regnes med. Dette medlem mener
ordningen må styrkes med mer enn det regjeringen foreslår, og vil
øke ordningen med 600 mill. kroner ut over regjeringens forslag. Dette medlem vil
styrke ordningen med ressurskrevende tjenester så kommuners egenandel
reduseres og at innbyggere mellom 67 og 80 år tas med i beregningen, og
viser til merknader ellers i innstillingen.
Klima
Dette medlem vil vise til
at kommunene og fylkeskommunene må spille en viktig rolle for å
kutte klimagassutslippene og redusere skader fra farlige klimaendringer
som skader på veier, hus og vannforsyningen. Ekstremvær gjør det
nødvendig å styrke kommunenes og fylkenes mulighet til å foreta
klimatilpasninger av viktig infrastruktur. De trenger mer penger
til bedre kollektivtrafikk, mer gang- og sykkelveier og flom- og skredforebygging. Dette medlem viser
til representantforslag Dokument 8:175 L (2020–2021) og Innst. 619 L
(2020–2021) om å sikre at utbygging og byggeprosjekter gjennomføres
i samsvar med gitte tillatelser og bestemmelser og representantforslag
Dokument 8:216 S (2020–2021) og Innst. 593 S (2020–2021) om nødvendige
tiltak for å sikre vann og avløp.
Dette medlem mener det er
nødvendig å øke totalrammene for kommuner og fylkeskommuner til
dette formålet. Dette
medlem vil foreslå at det opprettes en permanent finansieringsordning
for lokale klimatiltak som skal støtte kommuner og fylkeskommuner
i å gjennomføre prosesser for klimavennlig omstilling. Dette medlem viser
til egne forslag i Innst. 16 S (2020–2021) om å opprette en statlig
rentekompensasjonsordning for nødvendige investeringer i infrastruktur
i kommunesektoren som følge av ekstremvær.
Dette medlem viser til klimabudsjettet
i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2021. For
å klare å kutte utslippene med minst 60 prosent innen 2030, relativt
til 1990, må det stilles strenge krav for å få ned utslippene i
kommunesektoren og dette medlem viser
til forslag i Innst. 16 S (2020–2021) om å legge til grunn at anbud
i fylkeskommunal ferje- og båttrafikk heretter skal baseres på nullutslippsteknologi, og
at inntektssystemet til fylkene heretter sikrer finansiering av
nødvendig omstilling til nullutslippsløsninger i all kollektivtrafikk.
Dette medlem viser til at
kommunesektoren er en stor innkjøper og forbruker.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bidra til økt innkjøpskompetanse i kommuner og fylkeskommuner
for å sikre sirkulære og klimavennlige innkjøp der det er mulig, og
komme tilbake til Stortinget med dette i forbindelse med statsbudsjettet
for 2022.»
Dette medlem viser
til det store behovet i kommunesektoren for å sikre høy kompetanse
på biologisk mangfold, miljø og klima. Kommunesektoren har et stort
ansvar på disse feltene og får stadig nye oppgaver. Det er derfor
viktig å sikre at beslutningsgrunnlaget for lokale politikere har
høy kvalitet, og at det gis full informasjon om virkninger ut over
de rent lokale. Dette medlem vil
derfor foreslå at det settes av midler til å ansette flere miljørådgivere
i kommunene og fylkene for å ta vare på naturen og gjennomføre klimatiltak.
Det er nødvendig å styrke plan- og miljøkompetansen i kommunene
og utrede hvordan det rettslige grunnlaget for biologisk mangfold,
natur og friluftsliv og allemannsretten kan styrkes.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre obligatoriske krav til kompetanse og en
øremerket tilskuddsordning for kommunesektoren for å øke kompetansen
innen miljø, biologisk mangfold og klima.»
Redningspakke for
naturen
Dette medlem viser til at
kommunene er planmyndighet og derfor helt sentrale i å stoppe tapet
av natur og arter. Naturvernpanelets rapport fra 2019 slår fast at
tapet av naturmangfold går historisk raskt og vil true hele menneskeheten. Dette medlem viser
til behovene for vern og restaurering av urørt natur, matjord og biologisk
mangfold, og at dette må følges opp politisk.
Dette medlem vil derfor vise
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, hvor det
er satt av betydelige midler ut over regjeringens forslag til en
redningspakke for å ta vare på naturen i Norge.
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti vil ha et rettferdig grønt skifte som
forener klima- og næringspolitikken for fremtidsrettet verdiskaping
i Norge. Norge må bygge nye næringer som ikke forurenser, samtidig
som vi reduserer våre klimagassutslipp dramatisk. Vår velferd, velstand
og våre arbeidsplasser er avhengig av at vi klarer dette skiftet. Dette medlem mener
fylkeskommunene blir viktige aktører i dette arbeidet, både som
regional utvikler, utdannings- og kompetanseansvarlig og som forvalter
av regionale næringsrettede virkemidler.
Sosiale saker
Dette medlem understreker
at kommunene har en svært viktig rolle i å forebygge fattigdom og
utstøting og i å bistå vanskeligstilte slik at de kan komme ut av
en vanskelig livssituasjon, herunder å sikre bolig til vanskeligstilte
og også legge til rette for boliger for alle innbyggere.
Barnefattigdom
Dette medlem viser til at
fattigdommen blant barnefamilier har økt under denne regjeringen.
Derfor trenger kommunene rammer til å drive godt forebyggende arbeid
for alle aldersgrupper og at de gjennom egne tiltak ikke bidrar
til fattigdom ved eksempelvis å avkorte sosialhjelpen for barnetrygden
for fattige barnefamilier.
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti har foreslått å endre lov om sosiale tjenester
i arbeids- og velferdsforvaltningen slik at barnefamilier skal få
nytte av barnetrygden fullt ut ved at barnetrygden i sin helhet
holdes utenom ved beregning av sosialhjelp, jf. Representantforslag
20 S (2017–2018) og Innst. 149 S (2017–2018). Dersom dette ikke
blir gjennomført, betyr det at Norge fortsetter å gi alle barnefamilier
barnetrygd bortsett fra de barnefamiliene som trenger den mest,
i og med at de får sosialhjelpen avkortet for tilsvarende beløp. Dette medlem viser
til at regjeringen ikke har endret loven når barnetrygden til småbarnsfamilier
ble økt, men kun økt de veiledende satsene, noe som på ingen måte
garanterer at familiene får mer å leve for. Dette medlem påpeker at familier
med større barn også trenger økt barnetrygd. Det gjelder særlig
for familier med enslig forsørger og de med tre barn eller flere. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2021
der det foreslås en kraftig opptrapping av barnetrygden.
Dette medlem vil derfor kompensere
kommunene for merutgiftene dette gir og sette av midler til kommunene
for å kunne øke hjelpen til sårbare familier med 400 mill. kroner
i sitt alternative statsbudsjett for 2021.
Dette medlem mener det er
behov for en langsiktig styrking av kommuneøkonomien for å sikre
at de som har slitt og fremdeles sliter, kan få den hjelpen de har
behov for både under og etter pandemien. Det er behov for tiltak
som i tilstrekkelig grad kan forhindre og forebygge langsiktige
negative konsekvenser av pandemien både med hensyn til arbeidsledighet,
fattigdom og økende ulikhet. Dette medlem understreker
at kommunesektoren og kommuneøkonomien var under sterkt press allerede
før pandemien. Samtidig er det kommunene som utgjør førstelinjen
for å møte de utfordringer som pandemien har gitt, men også i arbeidet med
å følge opp konsekvenser av økt ulikhet, ledighet, svekket psykisk
helse særlig blant unge og redusert undervisning i skolen. Dette medlem er
bekymret for at manglende kompensasjon for inntektstap og økte kommunale
utgifter kan føre til kutt i grunnleggende velferdstjenester og
bidra til den økende ulikheten i negativ retning. Dette medlem mener dette
må tas på høyeste alvor og forhindres.