Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag 194 S (2020–2021)
og statsrådens uttalelse i brev av 20. april 2021.
Komiteen viser til at mange
av de problemstillingene som blir tatt opp i representantforslaget,
er omtalt i Nasjonal transportplan (NTP). Komiteen mener derfor det er
naturlig at disse spørsmålene håndteres i den videre behandlingen
av Meld. St. 20 (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
byene i dag i stor grad er planlagt for dem mellom 20 og 60 år, hvor
prioriteringer av biler kan komme i konflikt med barns trivsel og
livskvalitet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er hovedsakelig enig i intensjonene
i representantforslaget, og dette medlem vil ta opp og slutte
seg til flere av enkeltforslagene i den videre behandlingen av NTP
og dens kapitler, jf. komiteens innstilling til Meld. St. 20 (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til representantforslaget og
bakgrunnen. Det er tydelig at forslagsstiller har en annen og svært ulik
oppfatning av verden vi lever i, enn disse medlemmer og folk flest.
Verden har aldri vært tryggere, det har aldri vært en lavere andel
som lever i fattigdom, og fremtiden har aldri sett så lys ut for
jordens oppvoksende befolkning som den gjør nå. Disse medlemmer deler ikke
forslagsstillers dystopiske syn på tilstanden i verden og samfunnsutviklingen
i Norge. Luften i Oslo er markant renere enn for bare 40 år siden, og
i resten av landet tas både skog, fjell og kyst vare på med stort
hensyn til miljøet. Disse
medlemmer støtter hverken verdensanskuelsen til forslagsstilleren eller
innholdet i representantforslaget.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader til Meld. St. 20 (2020–2021) Nasjonal transportplan
2022–2033.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til at en rekke
av forslagene også er omtalt i Nasjonal transportplan, og at disse
sakene vil bli omtalt i den sammenheng. Videre viser disse medlemmer til
at en rekke av forslagene innebærer nasjonale normer og krav. Disse medlemmer mener
at slike ordninger ofte får utilsiktede negative konsekvenser ettersom
det er ulike forutsetninger i ulike deler av landet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet tidligere, i
Innst. 185 S (2019–2020), fremmet forslag om å gjøre det enklere
og billigere å bygge gang- og sykkelveg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ønsker økt satsing på gang-
og sykkelveg i hele landet. Dette er viktig for å skape trygghet
for alle som ferdes langs veien, samtidig som det har en positiv
klimaeffekt og helsegevinst hvis flere velger sykkel og gange framfor
bil.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet ser
dessverre at Statens vegvesens vegnormaler for gang- og sykkelveg
oppfattes som lite fleksible. Overdimensjonerte gangveger fører
til høyere kostnader enn nødvendig, det har også uheldige sider
fordi det båndlegger mer areal enn nødvendig og fører til mer nedbygging
av dyrket mark. Vegnormalene tar ikke hensyn til at det er ulike
utfordringer i ulike deler av landet, blant annet er trafikkmengden
svært forskjellig. For mange kommuner og fylkeskommuner kan det
bli dyrt dersom man skal følge Statens vegvesens vegnormaler for
gang- og sykkelvei. Totalt sett fører alt dette til at det blir
bygd mindre gang- og sykkelveg enn ønsket.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er forbauset over at Senterpartiet
etterlyser mer fleksible standarder for gang- og sykkelveier i dette forslaget,
samtidig som de ikke støtter Fremskrittspartiets forslag om enklere
og billigere gang- og sykkelveier i Dokument 8:247 S (2020–2021).