-
Stortinget ber regjeringen
om at det i Nasjonal transportplan 2022–2033 blir prioritert å sikre
barn og unges bevegelsesfrihet og helse foran biltrafikk. Regjeringen
bes om å komme tilbake med nasjonale mål for å bedre barn og unges
bevegelsesfrihet og foreslå en tiltakspakke for dette med blant
annet trafikksikkerhetstiltak langs skoleveier, flere gang- og sykkelveier,
bilfrie gater, torg og lekeområder, bedre og billigere kollektivtilbud
til alle barn og unge og tiltak for redusert trafikk og luftforurensning
i byer og tettsteder.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å redusere den generelle fartsgrensen i byene
fra 50 km/t til 30 km/t og til 20 km/t rundt skoler og barnehager.
-
Stortinget ber regjeringen
etablere en nasjonal norm for bilfrie hjertesoner rundt alle barneskoler og
barnehager innen 2023. Det innebærer at barn som blir kjørt, slippes
av på markerte stoppe- og hentesteder utenfor sonen, slik at skolens
og barnehagens umiddelbare nærområde blir tryggere for barnehagebarna
og elevene som går eller sykler.
-
Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til, utvikle og stimulere til ordninger med hent-meg-busser
med utslippsfri transport for å møte reelle dør-til-dør transportbehov
til rett tid og sy sammen optimale kjøreruter kontinuerlig. Tilbudet
skal særlig innrettes mot transport til og fra fritidsaktiviteter for
barn og unge.
-
Stortinget ber regjeringen
utvide bymiljø- og byvekstavtalene til mellomstore byer samt opprette en
egen ordning med bygdemiljøavtaler for distriktene. Byvekstavtalene
skal trappes opp til å dekke minimum 80 prosent statlig finansiering
av store kollektivprosjekter i byene. Videre skal avtalene innrettes
for å fremme tiltak som gir trivelige og trygge by- og bygdesentre,
med færre parkeringsarealer, flere lekeplasser, parker, sykkelveier,
fortau, snarveier for gående og syklende og andre tiltak som fremmer
trygg ferdsel for barn og unge.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å utvide grensen for barnebillett på kollektivtransport fra
16 til 18 år og innføre gratis kollektivtransport for barn under
6 år.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre krav om å gjennomføre årlige, digitale Barnetråkk i alle
skoler og andre tiltak for å systematisk forbedre barnas skolevei.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å erstatte nullvekstmålet i samferdselspolitikken
med et mål om fem prosents årlig nedgang i biltrafikken i storbyområdene
fra dagens nivå.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag i statsbudsjettet for 2022 om å fullfinansiere et
priskutt på ferjer og all kollektivtransport, utenom fly og taxi, med
minimum 20 prosent i hele landet.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gi kommunene hjemmel til å regulere parkering
på privat grunn og innføre en belønningsordning for kommuner som
reduserer gateparkeringsplasser og tilrettelegger for flere bilfrie
gater og plasser.
-
Stortinget ber regjeringen
revidere dagens vegnormaler og trafikkregler for å prioritere gange,
sykkel, kollektivtransport og trygg mikromobilitet.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme et lovforslag som gir kommunene hjemmel til å regulere og
sanksjonere mot utleievirksomhet av elsparkesykler, slik at kommunene
kan stille miljøkrav, regulere antall aktører og antall elsparkesykler
og innføre regler for bruk og parkering.
-
Stortinget ber regjeringen
om å stanse all planlegging og bygging av kapasitetsøkende motorveier
i byområdene. Mellom byene skal det ikke bygges firefelts motorveier,
men prioriteres investeringer i kollektivtransport, veivedlikehold,
trafikksikkerhet med bruk av midtdelere og tofelts og trefelts veier,
med maksimalt 90 km/t, rassikring og sykkel- og gangveier.
-
Stortinget ber regjeringen
om at det i Nasjonal transportplan 2022–2033 prioriteres midler
i det økonomiske opplegget til planlegging og ombygging av statlige
motorveier i byene til menneskevennlig bygater som prioriterer gode
og trygge bomiljø, gående, syklende, kollektivtransport og grønnstruktur.
Motorveier i levekårsutsatte byområder med høy støybelastning og
luftforurensning prioriteres.
-
Stortinget ber regjeringen
om å fremme forslag om å gi alle barn lovfestet rett til ren luft,
på lik linje med retten til rent vann. Regjeringens bes også om å
senke grenseverdiene for NOx og
svevestøv i forurensningsforskriften fra dagens nivå, basert på
de helsebaserte anbefalingene fra Folkehelseinstituttet og Verdens
helseorganisasjon (WHO), slik at grenseverdiene som et minimum samsvarer
med nasjonale miljømål:
-
Årsgrenseverdien
for PM10 reduseres til 20 μg/ m3.
-
Årsgrenseverdien
for PM2,5 reduseres til 8 μg/ m3.
-
Årsgrenseverdien
for NOx reduseres til 30 μg/ m3.
-
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med en nasjonal plan med kraftigere virkemidler mot
svevestøv, og bedre harmonisering mellom nasjonale miljømål og juridisk
rammeverk, for å sikre at det nasjonale målet for svevestøv av typen
PM10 ikke blir overskredet i årene som kommer.
-
Stortinget ber regjeringen
legge myndigheten til å opprette og bestemme størrelsen på nullutslippssoner
til kommunene, uavhengig av om veiene er kommunale, fylkeskommunale
eller statlige. Sonene skal opprettes i tett dialog med næringsliv
og innbyggere samt Statens vegvesen og fylkeskommuner i de tilfeller
hvor statlig og fylkeskommunalt veinett blir berørt.
-
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å
la kommunene selv fastsette piggdekkgebyr.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.