Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til Dokument 8:232 S (2020–2021) fra
stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Heidi Greni, Siv Mossleth,
Kjersti Toppe og Jan Bøhler om klassifisering av elsparkesykler
og kommunenes adgang til å regulere elsparkesykkelfirmaenes virksomhet
og statsrådens vurdering av forslaget i brev av 4. mai 2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg at Samferdselsdepartementet
nylig har kommet med forskriftsendringer relatert til veitrafikkloven
og trafikkreglene. Statens vegvesen har siden oktober 2020 arbeidet
tett med utleieaktørene om å få etablert et regelsett som skal bedre
regulere atferden på elsparkesykler og parkeringen.
Komiteen viser
til at regjeringen nå har fulgt opp forslagene til tiltak etter
vegtrafikklovgivningen, som har vært på høring. Følgende endringer
ble derfor gjort gjeldende fra og med 18. mai 2021:
-
Kommunene får flere
verktøy til å håndtere trafikale utfordringer med små elektriske
kjøretøy. De får muligheten til å håndheve parkeringsovertredelser
med parkeringsgebyr, og nye skilt som gir mulighet til å etablere
lokalt fysisk skiltede soner med parkeringsforbud, fartsgrense eller
bruksforbud.
-
Det blir en tydeliggjøring
av forbudet mot å være flere på ett kjøretøy, og både politi og
Statens vegvesen får muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr. Gebyret
er på 3 000 kroner.
-
Det klargjøres at
fotgjengere har prioritet på fortau ved at det blir presisert en
øvre fartsgrense på 6 km/t ved passering av gående på gangvei, fortau
eller i gangfelt.
-
Det klargjøres at
trafikkreglene ikke begrenser den kommunale eierrådigheten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser for øvrig til Dokument 8:293
L (2020–2021) og forslaget fra stortingsrepresentantene Torhild
Brandsdal (Kristelig Folkeparti), Heidi Greni (Senterpartiet), Karin
Andersen (Sosialistisk Venstreparti), Olemic Thommesen (Høyre) og
Stein Erik Lauvås (Arbeiderpartiet) som behandles i kommunal- og
forvaltningskomiteen.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, viser til at elsparkesykler har blitt et veldig
populært transportmiddel i byene i løpet av de få årene de har vært
på markedet i Norge. Det er ingen tvil om at denne miljøvennlige
og fleksible måten for mikrotransport har blitt godt mottatt av
folket. Elsparkesykler er et transportmiddel som ikke tar mye plass,
ikke bråker og heller ikke forurenser, men tar deg fra a til å,
akkurat dit du vil. Det er også et populært transportmiddel som
ikke trenger offentlige subsidier, men som er selvfinansierende.
Dette flertallet registrerer
for øvrig at den enorme populariteten og det store antallet elsparkesykler også
har medført utfordringer. Årsaken til ønsket og behovet for regulering
av elsparkesyklene skyldes flere saker med alvorlige ulykker og
ikke minst manglende system og struktur på parkering, noe som har
ført til at det ligger flere elsparkesykler slengt rundt omkring
i gatene i de største byene i Norge. Det både forsøpler bybildet og
hindrer fremkommelighet. Følgelig har dette flertallet forståelse
for behovet for regulering.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg videre at det blant annet er innført mulighet for å gi parkeringsbøter
for feilparkerte elsparkesykler, som kommunen får myndighet til
å håndheve. Bransjen er også svært positive til Statens vegvesens
forslag til regler, og vil i tillegg gjøre egne tiltak for å lære
opp sine kunder.
Disse medlemmer viser til at
forslaget fra representanter fra Senterpartiet omhandler et ønske
om å endre klassifiseringen av elsparkesykler som «sykkel i by»
til å bli klassifisert som en type kjøretøy. Bakgrunnen for dette
er et ønske om å regulere parkering og øvrig regelverk for bruken
av elsparkesykler for at elsparkesykler skal bli regulert som andre
kjøretøy – slik at kommunene f.eks. kan kreve parkeringsavgift,
pålegge bøter, innføre forbudssoner etc.
Forslagsstillerne
mener også at bruk og utleie av elsparkesykler i det offentlige
rom kan likestilles med annen næringsvirksomhet, som butikker og
restauranter, og at elsparkesykkelaktørene også må betale avgift til
kommunen. Forslagsstillerne mener videre at kommunen må få bestemme
over denne virksomheten.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartietvil bemerke at annen næringsvirksomhet
må betale de skatter og avgifter som er pålagt næringen gjennom
generelle skatte- og avgiftsvedtak. Det er sjeldent at næringslivet
må betale særskatt til kommunene for å få tillatelse til å drifte
en virksomhet. Det er mange kommersielle aktører som bruker det
offentlige veinettet til kommersiell virksomhet. Alle disse virksomhetene
må innrette seg etter de regler som gjelder, og følge det skatteregimet
som til enhver tid gjelder.
Disse medlemmer mener det er
riktig å vedta presise regler som både gjør det enklere for brukeren
av elsparkesykkelen å forstå hvor grensene går, samtidig som kommunene
gis effektive reguleringsmuligheter for både sanksjonering og forvaltning
av hvilke gater det skal være lov å kjøre og parkere elsparkesykkelen
i.
Disse medlemmer viser til at
næringsfrihet er et prinsipp som står sterkt i Norge. Disse medlemmer mener
forslaget bør utredes nærmere før Stortinget kan ta stilling til
hvorvidt en næring som har fullt lovlige produkter og tjenester,
og som ikke trenger noen form for offentlige subsidier, kan konkurranseutsettes av
kommunen gjennom et anbudsregime.
Disse medlemmer har forventninger
til at forskriftsendringene omtalt ovenfor, sammen med effektiv
håndheving av reglene fra politi og kommune, vil gi en klar forbedring
rundt feilparkerte elsparkesykler som forhindrer fri ferdsel, for
eksempel for blinde og svaksynte. Ved å innføre maks fartsgrense
som kan skiltes, vil også brukeren bli mer opplyst om hva som er gjeldende
regler og krav til atferd i trafikken.
Disse medlemmer mener hvorvidt
kommunen skal få muligheten til å regulere kommersiell virksomhet
som helt eller delvis skjer på kommunens eiendom, og som er underlagt
offentlig forvaltning, som offentlige veier er, og ikke er en del
av kommunens private autonomi, slik andre eiendommer er, vil være
et større og mer komplisert spørsmål som krever bedre utredning.
I en slik utredning må det settes grenser for hvor langt slike reguleringer
kan gå, og hvilke skatter og avgifter som kan kreves inn. Disse medlemmer viser
til Grunnloven § 75 bokstav a som sier:
«Det høyrer Stortinget
til å gje og oppheve lover; å fastsetje skattar, avgifter, toll
og andre offentlige bører, som likevel ikke gjeld etter 31. desember
året etter, om dei ikkje blir uttrykkeleg fornya av eit nytt storting.»
Disse medlemmer viser her til
at forslaget om endring av klassifiseringen av elsparkesykkel fra
sykkel til liten elektrisk motorvogn, ligger inne som forslag til forskriftsendring
fra Statens vegvesen.
Disse medlemmer viser til forskriftsendringene
fra Samferdselsdepartementet vil virke i sin første sesong sommeren
2021. Det er grunn til å la disse reglene få virke over noe tid
før det vedtas nye regler. Disse medlemmer ber derfor
Samferdselsdepartementet utarbeide en grundig evaluering før våren 2022
av implementeringen av de nye forskriftsreglene samt om situasjonen
rundt feilparkering, uvettig kjøring av elsparkesykkel på bl.a.
fortau har bedret seg.
Disse medlemmer viser til statsrådens
brev av 4. mai 2021 og slutter seg til statsrådens vurdering av
at elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy er blitt et populært
og fleksibelt supplement til det øvrige mobilitetstilbudet, men
at de enkelte steder og byområder har resultert i betydelige utfordringer
i form av ulykker og konflikter med andre trafikanter. Disse medlemmer mener
i likhet med statsråden at det derfor har vært behov for tiltak
for å redusere de negative konsekvensene for sikkerhet og fremkommelighet,
uten at det hindrer videre innovasjon og utvikling av mikromobilitet.
Disse medlemmer er derfor tilfreds
med de innstramminger i reglene i vegtrafikklovgivningen som omtales
i statsrådens svarbrev, som vil tre i kraft i løpet av mai. Disse medlemmer mener
de nye reglene vil være tilstrekkelige for å imøtekomme kritikken
som har kommet mot elsparkesyklene. Eventuelle ytterligere regler
eller justeringer vil i så fall ikke være naturlig før man har fått
evaluert effekten av de nye reglene som trådte i kraft i løpet av
mai 2021.
Disse medlemmer viser videre
til statsrådens omtale av forslaget om innføring av generelt forbud mot
parkering av små elektriske kjøretøy på fortau mv., som var del
av høringen Statens vegvesen gjennomførte på oppdrag fra departementet. Disse medlemmer slutter
seg til statsrådens vurdering om at parkering kan være en utfordring
enkelte steder, men at det mange steder er mulig å parkere uten
å være til hinder eller ulempe for annen trafikk. Disse medlemmer er derfor enig
med statsråden i at et generelt parkeringsforbud vil være uforholdsmessig,
og videre at inngripende parkeringsreguleringer ikke burde innføres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Dokument 8:293 L (2020–2021) Om å gi kommunen en klar lovhjemmel
for å kunne regulerer utleie og bruk av elsparkesykler og små elkjøretøy, og
støtter kommunal- og forvaltningskomiteens flertallsforslag om vedtak
til lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn.
Disse medlemmer mener intensjonen
i forslag 2 i Dokument 8:232 S (2020–2021) er ivaretatt i Dokument
8:293 L (2020–2021), og tar derfor ikke opp dette forslaget på nytt
i komiteens innstilling.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en klassifisering av elsparkesykler som
en type kjøretøy, slik at kommunene kan regulere parkering og øvrig
regelverk for bruken på linje med andre kjøretøyer.»
Videre
viser disse medlemmer til
Dokument 8:110 S (2020–2021) Representantforslag om å sikre at alle
personer som utsettes for en ulykke, også får dekket sine kostnader
til nødvendig behandling av tannskader, jf. Innst. 370 S (2020–2021),
som også ligger til debatt og behandling i Stortinget. Her har komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
fremmet følgende forslag og merknader:
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstrepartier
kjent med at Statens vegvesen har gjennomført en kartlegging som viste
at det i perioden mars 2019 til mars 2020 ble registrert 837 ulykker
med el-sparkesykkel bare i Oslo. Oslo skadelegevakt kunne melde
at 235 personer ble behandlet for skader etter bruk av el-sparkesykkel
i august 2020, nesten en dobling fra året før.
Disse medlemmer viser
til at representantforslaget har sin bakgrunn i en el-sparkesykkelulykke,
som ble omtalt av NRK 10. og 11. februar 2021. Disse medlemmer mener
at virksomheter som driver utleie av el-sparkesykler har et særlig
ansvar for at en uskyldig tredjepart ikke skal bli økonomisk skadelidende
ved eventuelle ulykker. I saken NRK omtalte, viste det seg at vedkommende
som hadde blitt utsatt for påkjørselen av en el-sparkesykkel, risikerte
å sitte igjen med en stor regning som han måtte dekke selv, for
å reparere de oppståtte tannskadene.
Disse medlemmer fremmer
på den bakgrunn følgende forslag:
‘Stortinget
ber regjeringen innføre krav om ansvarsforsikring for virksomheter
som driver utleie av el-sparkesykler.’»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det var Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre i regjering
som åpnet for bruk av elsparkesykler og andre elektriske kjøretøy.
Antall elsparkesykler i Norge er et godt bevis på at elsparkesyklene
har blitt veldig godt mottatt av folk flest og spesielt ungdom. Disse medlemmer mener
elsparkesyklene gir brukerne både en unik fleksibilitet og frihet,
samtidig med at man kan forflytte deg direkte fra A til Å raskere
og mer miljøvennlig enn med noe annet transportmiddel. Disse medlemmer er
også meget godt fornøyd med at elsparkesykler er et ekstra supplement
som transportmiddel, spesielt i byene, og som fungerer perfekt uten offentlig
regulering, subsidiering eller forbud.
Disse medlemmer er overbevist
om at dersom kommunene får frie tøyler til å regulere og styre elsparkesykkelmarkedet
akkurat slik de selv ønsker, vil resultatet bli så strenge reguleringer
og restriksjoner på bruken at elsparkesykler ikke lenger vil være
et billig, enkelt og attraktivt transportmiddel. Disse medlemmer er også overbevist
om at dersom Stortinget gir kommunene mulighet til å regulere bruken
ved anbud, vil blant annet kravene til aktørene blir så strenge
og dyre å innfri at det vil favorisere de store internasjonale aktørene som
har finansiell styrke til å innfri kravene. Dette vil være konkurransehemmende
og ikke minst ekskluderende for nye og mindre norske aktører.
Disse medlemmer synes det er
underlig at Senterpartiet som er opptatt av norsk eierskap, vil
føre en politikk som vil bidra til det motsatte. Samtidig er el-sparkesykkel
også et godt alternativ i distriktene for å forflytte seg raskt
og effektivt over litt lengre avstander. Løsningen på de utfordringene
som man har sett med elsparesykler enkelte steder, blir nå ivaretatt
med de nye reglene fra Samferdselsdepartementet. Det vil bidra til
å dempe konfliktene mellom ulike typer trafikanter, uten å innføre
nye og svært inngripende lovreguleringer.
Disse medlemmer viser for
øvrig til Fremskrittspartiets merknader til Dokument 8:293 L (2020–2021).