1.1 Innledning
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre,
Marianne Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen,
fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet,
Olav Urbø, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, mener
det er viktig at barne- og ungdomskultur får et løft, og viser til
at meldingen har vekket stort engasjement ute blant folk og at interessen
rundt meldingen har vært svært god. Komiteen hadde digital høring
20. april 2021 med over 50 ulike instanser.
Med Meld. St. 18
(2020–2021) Oppleve, skape, dele – kunst og kultur for, med og av
barn og unge er det første gangen barne- og ungdomskulturfeltet
blir presentert som et samlet politisk satsingsområde på nasjonalt
nivå. Komiteen mener
meldingen inneholder viktige målsettinger om at alle barn og unge
skal ha et kunst- og kulturtilbud av høy kvalitet, at de skal oppleve
kunst og kultur som er laget for dem, som involverer dem og som de
kan ta del i, og videre at barn og unge skal få tilgang til de arenaene
de trenger for å utvikle skaperglede, engasjement og utforskertrang,
både i kultur- og fritidslivet, i barnehagen og skolen. Komiteen mener
meldingen tilnærmer seg barn og unge på en riktig måte.
Komiteen viser til at regjeringen
i 2018 la fram kulturmeldingen, Meld. St. 8 (2018–2019) Kulturens kraft
– Kulturpolitikk for fremtiden. Der ble det varslet at det skulle
komme en egen melding om barne- og ungdomskultur. Stortinget har
i tillegg i et anmodningsvedtak bedt regjeringen komme med en melding
om kulturskolen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at kulturskolen derfor har fått en sentral plass i meldingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er et behov for en helhetlig nasjonal kulturpolitikk for barne-
og ungdomskulturen, der en sterk kulturpolitikk og åpent kunstsyn
ligger til grunn.
Disse medlemmer mener at selv
om meldingen gir en god situasjonsbeskrivelse, viser den en fullstendig
manglende kulturpolitisk ambisjon på vegne av barn og unge. Disse medlemmer mener
derfor meldingen burde sendes tilbake til regjeringen, og regjeringen
pålegges å legge fram en helhetlig melding, der særlig Den kulturelle
skolesekken (DKS) og hensynet til den profesjonelle barne- og ungdomskulturen
blir styrket.
Disse medlemmer savner at
meldingen reflekterer rundt hvordan sikre en helhetlig nasjonal
kulturpolitikk for barn og unge kan sikres, og hvordan den statlige
innsatsen kan bidra til dette. Regjeringens fokus virker å være
utelukkende på det som skjer i kommunene og offentlig regi. Meldingen
er full av vage formuleringer som «utrede», «bør» «legge til rette»,
«støtte», og «vurdere». Meldingens måloppnåelse er hovedsakelig lagt
til kommunene, men uten at det legges til rette gjennom økt økonomisk
satsing. Alle tiltak skal skje innen eksisterende budsjettrammer. Disse medlemmer viser
til at landets kommuner er helt avhengig av økonomiske ressurser
for å kunne levere på de gode intensjonene.
Disse medlemmer er skuffet
over hvordan det frivillige kulturlivets viktige rolle får liten
plass i meldingen, og hvordan fokuset på det profesjonelle kunst-
og kulturfeltet er nesten fraværende. Kunstens egenverdi er til
dels degradert til å være et virkemiddel for å oppfylle kriterier
som relevans og representativitet. Disse medlemmer mener det
er særlig kritisk at selve opplevelsen av den profesjonelle kunsten
er utelatt i de overordnede målene for meldingen.
Disse medlemmer mener denne
stortingsmeldingen føyer seg inn i rekken av meldinger fra regjeringen
som inneholder formuleringer alle er enige i, men som mangler konkrete
tiltak for å realisere målene. Disse medlemmer reagerer på
fraværet av kunstneriske ambisjoner på vegne av barn og ungdom,
og hvor lite regjeringen anerkjenner kompetansen og publikumsarbeidet
hos kulturaktører som jobber med det unge publikummet. Disse medlemmer registrerer at
regjeringen flytter definisjonsmakten på viktige deler av kulturpolitikken
til andre fagområder som først og fremst baserer seg på en pedagogisk
tilnærming til kvalitetsbegrepet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at meldingen legger stor
vekt på den kunstneriske autonomien, og opplever at den har hatt
som mål å beskrive det gode arbeidet som gjøres innen de ulike kunstfeltene.
Det er ikke et mål i meldingen at kunsten som skapes skal ha en
pedagogisk tilnærming til kvalitet. Disse medlemmer viser til
at regjeringen i meldingen flere steder her oppfordret kunstfeltet
til å arbeide for at kunsten og kulturen som presenteres skal gjenspeile
noe av det barn og unge er opptatt av, og har oppfordret til medvirkning.
Dette står eksempelvis under kap. 11.3.4 «Vurdering» på s. 115 og
116. Dette for å skape et relevant tilbud som når flere barn og
unge, og er ikke ensbetydende med pedagogisk kunst.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
minne regjeringen om den betydelige egenverdien kunst- og kultursektoren
har, og at kunsten ikke må styres for å bli «representativ» eller
«relevant». Disse
medlemmer mener man lykkes med å skape relevans, gjennom å
sikre et mangfold av tilbud i hele landet. Disse medlemmer er skuffet
over hvordan regjeringen i denne meldingen viser et syn i kulturpolitikken
som tar oss mange år tilbake i tid, der det forventes at det skal
produseres kunst ut fra forhåndsdefinerte, målstyrte brukerbehov. Disse medlemmer er
svært kritiske til en slik dreining der skolepolitikken skal dominere
DKS, der den profesjonelle kunsten utelates og der det rokkes ved
prinsippene for armlengdes avstand.
Disse medlemmer viser til
at statlige midler til kulturformål forvaltes i henhold til prinsippet
om armlengdes avstand, og at det i kulturmeldingen er foreslått en
lovfesting av dette prinsippet. Dette innebærer at tilskuddsmottakerne
er faglig uavhengige, og at beslutninger som krever kunst- og kulturfaglig
skjønn, ikke underlegges statlig styring. Disse medlemmer er enig i at
dette prinsippet er like viktig i en tilretteleggende politikk for
kunst og kultur for barn og unge som i kulturpolitikken ellers.
Armlengdeprinsippet må respekteres, og disse medlemmer vil understreke
at det ikke skal stilles politiske forventninger eller krav verken
til institusjonenes produksjons- og formidlingsmetoder eller til
hvem de skal samarbeide med.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
synes det er bra at regjeringen leverer på sine lovnader om å lage
en kulturmelding for barn og unge. Det er første gang Stortinget
behandler en melding som har dette som formål og som har en målsetting
om at kunst og kultur rettet mot barn og unge også skal være på
deres premisser. Flertallet setter
pris på at regjeringen slik tittelen beskriver, «Oppleve, skape,
dele – Kunst og kultur for, med og av barn og unge», tar med viktige
innspill fra 1 000 barn og unge, som har fått levere inn sine innspill
i BUSK-rapporten som gir viktig beretninger fra målgruppen og forteller
om hvordan de opplever at kunst og kultur retter seg mot dem. Meldingen
gir et godt virkelighetsbilde. Barn og unge fortjener et kunst-
og kulturtilbud av høy kvalitet, og formålet med meldingen er å
løfte fram dette. Flertallet viser til
at det er fire målsettinger i meldingen: Medvirkning, like muligheter
for deltakelse, et relevant og representativt kunst- og kulturtilbud
og samhandling og koordinering.
Flertallet understreker at
armlengdeprinsippet er helt grunnleggende for å sikre den kunstneriske ytringsfriheten
og kunstens og kulturens funksjon i samfunnet. I Meld. St. 8 (2018–2019)
Kulturens kraft – Kulturpolitikk for framtida, vises det til at
regjeringen vil vurdere muligheten for å lovfeste prinsippet i kulturloven.
Samtidig kan ikke
armlengdeprinsippet avskjære enhver form for politisk innflytelse
eller kontroll over bruken av offentlige midler. Hensynet til uavhengighet og
armlengde må avveies mot andre hensyn, for eksempel hensynet til
at kunst- og kulturtilbudet skal nå flest mulig. Det er en stor
utfordring at mange ungdommer og unge voksne ikke ser seg selv representert
i kunsten, og dermed ikke oppfatter kunst som en relevant uttrykksform.
I meldingen foreslår regjeringen derfor tiltak rettet mot å involvere
barn og unge, være i dialog med dem og la dem medvirke. Flertallet mener
at tiltakene ligger innenfor rammene av armlengdeprinsippet.
Armlengdeprinsippet
krever at kulturpolitiske mål og virkemidler må utformes med respekt
for den kunstneriske ytringsfriheten, og at styring må skje på tilstrekkelig
overordnet nivå. Flertallet mener
at det kan ikke frata oss muligheten til å ha politiske mål og knytte forventninger
til tildeling av offentlige midler på kulturområdet. Flertallet vil
argumentere for at høy grad av statlig finansiering av kultur er
avhengig av folkelig aksept.
Barn og unge har
flere ganger uttalt at de ønsker å bli lyttet til i utformingen
av kunst- og kulturtilbudet, både i BUSK-rapporten og senest i rapporten
fra Ungdommens ytringsfrihetsråd. Rapporten peker på at det er en
stor utfordring at ungdom og unge voksne ikke ser seg selv representert
i kunsten, og dermed ikke oppfatter dette som en uttrykksform som
de kan benytte seg av når de ønsker å ytre seg. Rådet mener kunst
og kultur som et verktøy for ytringsfrihet er forbeholdt altfor
få. Flertallet mener
dette er en tydelig beskjed fra barn og unge som må tas på alvor.
Flertallet viser til at regjeringen
derfor foreslår tiltak for å involvere barn og unge, være i dialog
med dem og la dem medvirke, i alle deler av kulturlivet. Dette skal
ikke gå på bekostning av den kunstneriske friheten eller armlengdes
avstand-prinsippet, slik Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet hevder. Dette er heller ikke tiltak som skal styre
hvordan kunsten og kulturen skal produseres eller formidles. Men tvert
imot – et tiltak for å sikre at vi kjenner den gruppa vi forsøker
å nå.