Landbruks- og matdepartementet
har i proposisjonen lagt fram forslag til endringer i lov 21. juni
2019 nr. 63 om forbud mot hold av pelsdyr. Lovforslaget er en oppfølgning
av anmodningsvedtakene nr. 354, 355, 356 og 357 som ble vedtatt
av Stortinget 11. februar 2020, jf. pkt. 2.1 i proposisjonen.
Departementet foreslår
endringer i lovens bestemmelser om kompensasjon etter avvikling
av hold av pelsdyr. Lov om forbud mot hold av pelsdyr gir i dag hjemmel
til å gi forskrifter om kompensasjon etter avvikling av hold av
pelsdyr, og den eksisterende kompensasjonsordningen er regulert
i forskrift i medhold av denne bestemmelsen.
Departementet foreslår
i proposisjonen en lovbestemmelse som innebærer at erstatningen
baseres på utmålingsreglene i ekspropriasjonserstatningsloven, og at
staten skal gi den enkelte pelsdyroppdretter et tilbud basert på
disse reglene. Dersom tilbudet ikke aksepteres, kan pelsdyroppdretteren
kreve at staten begjærer rettslig skjønn for fastsetting av erstatningen.
Kompensasjon etter
den nye lovbestemmelsen vil komme i stedet for kompensasjon som
er knyttet til pelsdyrvirksomhetens verdi etter gjeldende forskrift. Allerede
utbetalt kompensasjon etter disse bestemmelsene vil komme til fradrag
i det vederlaget som fastsettes etter den nye lovbestemmelsen.
I og med at gjeldende
kompensasjonsordning for ikke-realiserbar drifts- og anleggskapital
foreslås erstattet med en kompensasjon etter reglene i ekspropriasjonserstatningsloven,
foreslår departementet også en endring av lovens bestemmelse om
kompensasjon og omstillingsmidler for å tydeliggjøre at departementet gjennom
forskrift kan opprettholde eksisterende ordninger om kompensasjon
til riving og opprydding, kompensasjon for lavere alderspensjon
samt omstillingsmidler. Departementet har i proposisjonen orientert
om hvilke forskriftsbestemmelser som vil bli videreført etter lovens
ikrafttredelse.
Lovforslaget var
på alminnelig høring i perioden 26. november 2020 til 21. januar
2021.
Lovforslaget som
innebærer at pelsdyroppdretterne får rett på kompensasjon i form
av en erstatning utmålt etter bestemmelsene i ekspropriasjonslovgivningen,
fikk bred tilslutning i høringen, jf. pkt. 4.3 i proposisjonen.
De fleste som uttalte
seg i høringen, både sentrale og lokale næringsorganisasjoner, statsforvaltere,
politiske lokallag, virksomheter med tilknytning til pelsdyrnæringen
og nåværende eller tidligere pelsdyroppdrettere, mente imidlertid
at grunnvilkårene for å være berettiget til erstatning var for snevre
i det fremlagte høringsforslaget, jf. pkt. 3.3 i proposisjonen.
Svært mange av de
som uttalte seg i høringen, mente at også eiere av pelsdyranlegg
som er utleid, bør ha rett til erstatning. Departementet uttaler
i proposisjonen at det i forlengelsen av en ekspropriasjonsrettslig tankegang
kan være nærliggende å utvide retten til erstatning til også å omfatte
utleiere. Departementet viser i proposisjonen til at Stortingets
anmodningsvedtak ikke omtaler forholdet til utleiere og andre som
har sin næring knyttet til pelsdyroppdrett. Departementet har derfor
i proposisjonen ikke foreslått å utvide erstatningsordningen til
også å omfatte utleiere eller andre som leverer varer eller tjenester
til pelsdyroppdrettere.
Departementet uttaler
i pkt. 8 i proposisjonen at hovedlinjene i det forslaget som ble
sendt på høring er videreført i proposisjonen. Departementet orienterer samtidig
om hvilke endringer som er gjort i lovforslaget etter høringsrunden,
og som fremmes i Prop. 122 L (2020–2021).