Forslag fra Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 3
I
I lov 22. mai 1981
nr. 25 om rettergangsmåten i straffesaker gjøres følgende endringer:
§ 69 nytt fjerde
ledd skal lyde:
Når straffeskyld anses bevist, kan
påtalemyndigheten unnlate å påtale erverv, besittelse eller oppbevaring av
narkotika til egen bruk som overskrider mengdebegrensninger for
straffrihet bestemt i medhold av legemiddelloven § 31 femte ledd
og straffeloven § 231 tredje ledd. Påtaleunnlatelsen kan gis på
vilkår av at siktede ikke begår en ny straffbar handling i en prøvetid,
og at siktede etter innkalling møter hos rådgivende enhet for narkotikasaker,
jf. straffeloven § 37 første ledd bokstav k. Reglene i annet ledd
og tredje ledd annet og tredje punktum gjelder tilsvarende. Kongen
kan ved forskrift fastsette mengdebegrensninger for bruk av påtaleunnlatelse
etter denne bestemmelsen.
II
I lov 4. desember
1992 nr. 132 om legemidler m.v. gjøres følgende endringer:
§ 31 andre ledd
skal lyde:
Erverv, besittelse og bruk
av dopingmidler, jf. § 24 a første ledd, straffes med bøter eller
fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.
§ 31 nytt femte
ledd skal lyde:
Straff etter første ledd får ikke
anvendelse på overtredelse av bestemmelser gitt i medhold av § 22
annet ledd, eller overtredelse av § 24, ved egen bruk av narkotika
eller erverv eller besittelse av narkotika til egen bruk. Kongen
kan ved forskrift fastsette mengdebegrensninger for straffrihet
etter denne bestemmelsen.
III
I lov 4. august
1995 nr. 53 om politiet gjøres følgende endringer:
Ny § 9 a skal
lyde:
§ 9 a Visitasjon av person,
gjenstand eller oppbevaringssted
Politiet kan visitere person, gjenstand
eller oppbevaringssted, når det er overveiende sannsynlig at personen innehar
et stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er
å anse som narkotika.
Uten personens samtykke kan visitasjon
etter paragrafen her bare skje etter beslutning av politimesteren
eller den han bemyndiger. Dersom det må antas at formålet med visitasjonen
vil forspilles ved opphold, kan beslutningen treffes av politiet
på stedet. Det skal opplyses om hva saken gjelder og hva visitasjonen
omfatter.
Utfallet av visitasjonen skal nedtegnes
snarest mulig.
Politiet kan beslaglegge og tilintetgjøre
narkotika som innehas uten lovlig adgang.
Departementet kan gi nærmere forskrifter
om visitasjon og beslag i medhold av paragrafen her.
Ny § 9 b skal
lyde:
§ 9 b Testing av narkotikapåvirkning
Politiet kan foreta en særskilt
undersøkelse av om det foreligger tegn og symptomer på påvirkning
av et stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22
er å anse som narkotika, når personen fremstår som påvirket av et slikt
stoff og det foreligger rimelig grunn til å bekrefte eller avkrefte
dette.
Dersom politiet anser det overveiende
sannsynlig at personen er påvirket av narkotika, skal personen få
tilbud om å gjennomføre foreløpig test som nevnt i vegtrafikkloven
§ 22 a første ledd eller å fremstilles for utåndingsprøve, blodprøve,
spyttprøve og klinisk legeundersøkelse som nevnt i vegtrafikkloven
§ 22 a annet ledd, for å søke å fastslå eller avkrefte påvirkningen.
Det samme gjelder dersom politiet anser det overveiende sannsynlig at
personen har brukt narkotika, og testing etter første punktum er
egnet til å påvise den tidligere bruken. Test, prøve eller undersøkelse
etter første og annet punktum gjennomføres av personell som angitt
i vegtrafikkloven § 22 a tredje ledd.
Opplysninger om gjennomføring og
utfall av tiltak etter paragrafen skal nedtegnes snarest mulig.
Departementet kan gi nærmere forskrifter om beslutning og gjennomføring
av tiltak etter paragrafen.
Ny § 9 c skal
lyde:
§ 9 c Pålegg om oppmøte
for rådgivende enhet for narkotikasaker
Politiet kan pålegge en person
å møte hos rådgivende enhet for narkotikasaker i kommunen når det
er overveiende sannsynlig at personen har brukt, eller forsøkt å
bruke, stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22
er å anse som narkotika, eller at personen har ervervet, eller forsøkt
å erverve, eller innehar eller har innehatt et slikt stoff til egen
bruk. Politiet kan også pålegge foreldre eller andre med foreldreansvar
for en person under 18 år som er pålagt oppmøteplikt etter denne
bestemmelsen, å møte hos rådgivende enhet for narkotikasaker.
Vedtak om møteplikt for rådgivende
enhet skal grunngis.
Departementet kan gi nærmere forskrifter
om vedtak etter bestemmelsen her, meddelelse av vedtaket, oversendelse
av vedtaket til rådgivende enhet i kommunen og politiets behandling
av opplysninger i slike saker.
§ 30 nytt andre
ledd skal lyde:
Straff etter første ledd nr. 1
kommer ikke til anvendelse på unnlatelse av å etterkomme pålegg
gitt i medhold av § 9 c første ledd.
IV
I lov 2. juli
2004 nr. 64 om ordning med brukerrom for inntak av narkotika gjøres
følgende endringer:
§ 4 første ledd
oppheves.
V
I lov 20. mai
2005 nr. 28 om straff gjøres følgende endringer:
§ 37 første
ledd bokstav j og k skal lyde:
-
j) gjennomføre
ungdomsoppfølging i konfliktrådet med varighet på inntil ett år,
forutsatt at domfelte var mellom 15 og 18 år på handlingstidspunktet,
at saken egner seg for slik behandling og at det foreligger samtykke
fra domfelte og domfeltes eventuelle verger,
-
k) møte hos rådgivende enhet for
narkotikasaker etter innkalling, forutsatt at domfellelsen gjelder
erverv, besittelse eller oppbevaring av narkotika til domfeltes
egen bruk som overskrider mengdebegrensninger for straffrihet bestemt
i medhold av legemiddelloven § 31 femte ledd og straffeloven § 231
tredje ledd, eller
Nåværende første
ledd bokstav k blir første ledd ny bokstav l.
§ 53 fjerde
ledd skal lyde:
Dersom lovbryteren
var under 18 år på handlingstidspunktet, kan retten bestemme at
fullbyrdingen av straffen utsettes i en prøvetid (betinget bot). Det samme gjelder
når en lovbryter har ervervet, besittet eller oppbevart narkotika
til egen bruk som overskrider mengdebegrensninger for straffrihet
bestemt i medhold av legemiddelloven § 31 femte ledd og straffeloven
§ 231 tredje ledd. Prøvetiden skal i alminnelighet være to
år. Fullbyrdingsutsettelse gis på det grunnvilkår at den domfelte
ikke begår en ny straffbar handling i prøvetiden. I tillegg kan retten
fastsette særvilkår som nevnt i § 36 og § 37 bokstav a til k. Den
siktede skal få uttale seg om særvilkår før de fastsettes. § 39
gjelder tilsvarende så langt den passer. Ved forelegg gjelder reglene
om betinget bot tilsvarende så langt de passer.
§ 231 nytt tredje
ledd skal lyde:
Straff etter første og annet ledd
får ikke anvendelse på erverv eller oppbevaring av narkotika til
egen bruk. Kongen kan ved forskrift fastsette mengdebegrensninger
for straffrihet etter denne bestemmelsen.
VI
I lov 24. juni
2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. gjøres
følgende endringer:
Ny § 3-9 b skal
lyde:
§ 3-9 b Rådgivende enhet
for narkotikasaker
Kommunen skal ha en rådgivende
enhet for narkotikasaker. Denne enheten skal ha ansvaret for å møte
personer som er ilagt oppmøteplikt etter politiloven § 9 c. Det samme
gjelder når oppmøte for enheten er satt som vilkår for en bestemt
strafferettslig reaksjon.
Departementet kan gi nærmere forskrifter
om den rådgivende enheten, blant annet om organisering og tjenestens
innhold, inkludert formidling til og samhandling med andre tjenester
og om kommunens behandling av opplysninger i slike saker.
Ny § 3- 9 c
skal lyde:
§ 3-9 c Overtredelsesgebyr
Kommunen kan ilegge overtredelsesgebyr,
jf. forvaltningsloven § 44 på to ganger rettsgebyret til personer
som forsettlig eller uaktsomt unnlater å overholde pålegg gitt med
hjemmel i politiloven § 9 c om oppmøte for rådgivende enhet for
narkotikasaker.
Gebyr etter første ledd kan bare
ilegges personer over 16 år. Gebyr kan ikke ilegges dersom det vil
være urimelig tyngende sett i lys av overtrederens økonomiske situasjon og
livssituasjon for øvrig. Gebyr skal ikke ilegges når oppmøte for
rådgivende enhet for narkotikasaker er satt som vilkår for en bestemt
strafferettslig reaksjon.
Statsforvalteren behandler klager
på vedtak om overtredelsesgebyr etter første ledd.
Statens innkrevingssentral krever
inn gebyr gitt med hjemmel i første ledd etter reglene i lov 11. januar
2013 nr. 3 om Statens innkrevingssentral.
VII