Forslag
til nye regler for aktiv saksstyring
Komiteen viser til at det foreslås
en ny fanebestemmelse i straffeprosessloven § 271 a som fastsetter
at retten har en plikt til å innrette behandlingen etter hva som
kreves for å sikre en effektiv, konsentrert og forsvarlig saksavvikling.
Et overordnet formål med bestemmelsen og de øvrige lovforslagene
er å legge til rette for en kulturendring hvor god saksforberedelse
og aktiv dommerstyring tillegges større vekt enn det som har vært vanlig.
Som regel er det under saksforberedelsen at mulighetene er størst
for å legge til rette for en konsentrert og forsvarlig behandling.
Komiteen viser videre til at
det blant annet foreslås å lovfeste strengere krav til bevisoppgaven.
En god og informativ bevisoppgave vil bidra til å bevisstgjøre partene
om behovet for de enkelte bevis i tillegg til å gi retten et bedre
kunnskapsmessig grunnlag for saksstyring. Konkret foreslås det at
bevisoppgaven skal inneholde en kort redegjørelse for hva det enkelte
bevis skal godtgjøre, og for andre sentrale opplysninger så langt det
er grunn til det.
Komiteen viser til at det også
foreslås endringer i kravene til hvilke opplysninger som skal fremgå
av påtalemyndighetens oversendelse til retten. Formålet med oversendelsen
er at retten skal gis grunnlag for å behandle og styre saken, og
at forsvarer skal gis grunnlag for å forberede sitt forsvar. For
å oppnå formålet bør det inntas flere opplysninger enn det som er
vanlig praksis etter gjeldende rett. Det foreslås blant annet at
oversendelsen skal inkludere et utdrag av skriftlige bevis som skal
føres etter straffeprosessloven § 302, og at påtalemyndigheten skal
angi i oversendelsen om saken krever aktiv styring fra rettens side
under saksforberedelsen.
Komiteen viser til at det også
foreslås visse justeringer i forsvarers opplysningsplikt i medhold
av straffeprosessloven § 265. En viktig endring er at opplysningene
skal oversendes retten i form av et tilsvar. Retten kan beslutte
at tilsvar kan unnlates. Forslaget bygger på at det som i dag skal
gis opplysninger om hvilke bevis forsvaret vil føre, om det begjæres
etterforskingsskritt, samt om det kreves oppnevnt fagkyndige meddommere.
I tillegg foreslås det at forsvarer skal opplyse om andre praktiske
forhold knyttet til gjennomføringen av hovedforhandlingen, slik
som et eventuelt behov for oppnevning av sakkyndig eller rettstolk.
Videre foreslås det at retten etter en konkret vurdering skal kunne
oppfordre forsvarer til å inngi et utvidet tilsvar som angir hvilke
faktiske og rettslige sider av saken forsvaret anser som omtvistet.
At sakens materielle og prosessuelle tvistepunkter blir klarlagt
under saksforberedelsen så langt det er mulig, er viktig i større
saker. Forsvarer er ikke pliktig til å etterkomme oppfordringen.
Komiteen viser til at det legges
vekt på at straffesaksbehandlingen ikke bør gjøres mer omstendelig
og tungrodd enn nødvendig. Det foreslås derfor endringer i § 274
som legger til rette for at saksforberedende rettsmøter kan bli
et praktisk og viktig verktøy under saksforberedelsen. Det skal
være opp til rettens skjønn om det er behov for å avholde et rettsmøte
på dette stadiet av saken.
Komiteen viser videre til at
det foreslås at alle saksbehandlingsavgjørelser under saksforberedelsen
i prinsippet skal kunne treffes etter skriftlig behandling, se forslag
til endringer i §§ 272 og 273. Dette innebærer en endring sammenlignet
med gjeldende rettstilstand, idet visse typer avgjørelser i dag
bare kan treffes på grunnlag av en muntlig forhandling. Etter lovforslaget skal
valget av behandlingsform bero på en konkret vurdering. Retten må
vurdere om det aktuelle spørsmålet på betryggende måte kan behandles
skriftlig, eller om hensynet til forsvarlig og rettferdig behandling
tilsier at det avholdes muntlige forhandlinger.
Komiteen merker seg at det
i straffeprosessloven § 274 c foreslås en ny bestemmelse etter mønster
fra tvisteloven § 9-10, som gir retten hjemmel til å pålegge partene
å inngi sluttinnlegg. Pålegg om sluttinnlegg skal bare gis når det
er behov for det, typisk i store og kompliserte saker. Sluttinnlegget
skal normalt inneholde en oversikt over partens rettslige og faktiske
anførsler, de bevis parten vil føre, og en tidsplan. I motsetning
til hva som gjelder i sivile saker, foreslås det ikke at sluttinnlegg i
straffesaker skal ha noen preklusiv virkning for partenes adgang
til å fremsette nye anførsler og bevis.
Komiteen registrerer at det
anføres et behov for en mer vidtrekkende hjemmel for bevisavskjæring
enn det som følger av gjeldende rett. Dette vil kunne legge til rette
for en mer konsentrert og kostnadseffektiv straffesaksbehandling.
En viktig nyvinning er forslaget om at retten gis adgang til å avskjære
uforholdsmessig bevisføring. Mindre viktige bevis skal kunne nektes
ført når prosessøkonomiske hensyn gjør seg gjeldende med tilstrekkelig
tyngde. Forslaget åpner for at bevisavskjæring kan finne sted allerede
under saksforberedelsen.
Komiteen viser til at det foreslås
endringer i straffeprosessloven § 377 om overprøving av saksstyrende avgjørelser.
Det foreslås å innføre en begrenset overprøvingsadgang for saksstyrende
avgjørelser etter modell av tvisteloven § 29-3 annet ledd. Den foreslåtte
regelen medfører at kjennelser og beslutninger om saksbehandlingen
som skal treffes etter et skjønn over hensiktsmessig og forsvarlig
behandling, for den skjønnsmessige avveiningen bare kan overprøves
på det grunnlag at avgjørelsen er uforsvarlig eller klart urimelig.
Dette gir en klarere og mer informativ regel om overprøving av saksstyrende
avgjørelser enn den som gjelder i dag, og vil begrense overprøvingen
av slike avgjørelser i større utstrekning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er uheldig at dette er den andre proposisjonen i løpet
av ett år som endrer prosessen i domstolene, uten at regjeringen
har kommet med den bebudede helhetlige gjennomgangen av hele regelverket.
Flertallet støtter hoveddelen
av forslagene som legges fram i proposisjonen. Flertallet mener imidlertid
det er problematiske sider ved enkelte av endringene i loven.
Når det gjelder forslaget
om utvidet opplysningsplikt for siktedes forsvarer i forkant av
rettsaken, mener flertallet at
dette går for langt i retning av å utfordre viktige rettssikkerhetsprinsipper,
og mener endringen ikke vil få den ønskede effektivitet som er lagt
til grunn, og frykter dette vil kunne fungere byråkratiserende og være
en lite hensiktsmessig bruk av forsvarers tilmålte ressurser. Rettsikkerheten
kan reduseres ved at endringen setter siktedes selvinkrimineringsvern
og retten til å forholde seg taus under press. Selv om forsvarer
ikke plikter å etterkomme rettens oppfordring, er det grunn til
å anta at det finnes mulighet for at retten vil trekke slutninger
om skyld eller troverdighet ut ifra en manglende respons fra forsvarer
på en oppfordring til tilsvar.
Flertallet viser videre til
forslaget om å kunne pålegge at det utarbeides ferdig sluttinnlegg
fra partene før rettsaken er påbegynt. Det er slik flertallet ser det, uheldig
at det avkreves et standpunkt om sakens rettslige og faktiske side
før bevisene er ført i retten. Det er selve bevisførselen i retten
som skal danne grunnlaget for påtalemyndighetens påstand. Flertallet viser
til at flere høringsinstanser peker på at forslaget kan føre til at
det legges press på siktede og forsvareren til å avklare siktedes
posisjon, og at dette kan være skadelig for siktedes forsvar.
Flertallet viser også til forslaget
om å gi retten ubegrenset tilgang til sakens dokumenter, både til
bruk under saksforberedelsen og i den videre behandlingen av saken. Flertallet er
kritiske til denne endringen fordi den kan bryte med prinsippet
om bevisumiddelbarhet, altså at retten skal treffe sin avgjørelse
kun på de bevis som føres i retten, og med kontradiksjonsprisnippet,
som sier at siktede og forsvareren skal gis mulighet til å imøtegå
de bevis som blir ført. Videre vil politidokumentene uunngåelig
være påvirket av politiet og påtalemyndighetens syn på saken. En
fri tilgang til disse dokumentene på ethvert trinn av saken vil
dermed skape en ubalanse.
Allikevel mener flertallet at
det i større saker vil kunne være viktig at en forberedende dommer
bør kunne ha tilgang til sakens viktigste dokumenter, slik at rettssaken
blir planlagt fornuftig. Flertallet anser at de største
effektivitetsbesparelsene vil komme i de største sakene, og mener
derfor at hovedregelen ikke bør være en generell adgang til alle
dokumenter, men at det åpnes for dette ved uttalte behov.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Straffeprosessloven
ny § 274 a skal lyde:
Retten
kan gjøre seg kjent med sakens dokumenter når den finner behov for
det av hensyn til saksforberedelsen eller den videre behandlingen
av saken. Ved vurderingen skal det legges vekt på sakens art og
omfang samt de opplysninger partene har formidlet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til proposisjonens forslag til lovtekst i
§ 274 bokstav a om å gi retten ubegrenset tilgang til sakens dokumenter. Disse medlemmer viser
til dagens bestemmelse i straffeprosessloven § 262 første ledd fjerde
punktum, der rettens leder kan be om utlån av sakens dokumenter
dersom det er behov for det. Forslaget i proposisjonen til lovtekst
i § 274 viderefører langt på vei dagens bestemmelse i straffeprosessloven
§ 262. Forskjellen er at tilgangen ikke lenger skal være begrenset
til saksforberedelsen.
Disse medlemmer viser til at
flere høringsinstanser har uttalt seg positivt til denne endringen.
Dommerforeningen, flere lagmannsretter, Riksadvokaten og flere statsadvokatembeter
er blant disse. Borgarting lagmannsrett viser til at tilgang til
sakens dokumenter er en forutsetning for god og effektiv saksstyring,
og at en viss forhåndskunnskap er nødvendig for å kunne ta stilling
til partenes saksopplegg. Disse medlemmer viser til at
denne endringen må forstås på bakgrunn av den overordnede målsettingen
om å legge til rette for en bedre saksforberedelse og aktiv dommerstyring. Disse medlemmer mener
det bør være opp til rettens skjønn i hvilken utstrekning det er
behov for å gjøre seg kjent med og bruke sakens dokumenter. Disse medlemmermener
det er lite heldig å detaljregulere i lovteksten i hvilke situasjoner
retten kan gjøre bruk av saksdokumentene.
Disse medlemmer viser videre
til kravet om utvidet tilsvar fra forsvarer jamfør proposisjonens
forslag til lovtekst § 265 tredje ledd. Formålet med bestemmelsen
er å kartlegge hva som er tvistepunktene i saken, når retten finner
det nødvendig. Den foreslåtte endringen er begrunnet i hensynet
til rettens planlegging og avgjørelse av hvordan den videre saksbehandlingen
skal legges opp. Disse
medlemmer viser til at utvidet tilsvar som hovedregel benyttes
i større saker ved behov. I enkle og oversiktlige saker er bruk
av utvidet tilsvar ikke god ressursbruk. Disse medlemmer mener videre at
det bør komme klart frem av lovteksten at retten ikke har anledning
til å trekke slutninger fra siktedes eventuelle mangel på respons,
dette for å sikre siktedes rett til taushet og vern mot selvinkriminering.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Straffeprosessloven
§ 265 tredje ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Det
må ikke brukes mot tiltalte at utvidet tilsvar ikke inngis.»
Disse medlemmer viser
også til proposisjonens forslag til lovtekst i § 274 bokstav c,
der retten kan pålegge påtalemyndigheten og forsvareren å inngi sluttinnlegg. Disse medlemmer mener
dommerne bør kunne oppfordre partene til å formulere sakens tvistepunkter
i kortform når saksforberedelsen avsluttes. Disse medlemmer mener dommerens
behov vil være tilstrekkelig ivaretatt dersom ordet «pålegge» erstattes
med «oppfordre», slik som i § 265 tredje ledd om utvidet tilsvar.
Dersom forsvareren ikke vil etterkomme oppfordringen med henvisning
til siktedes taushetsrett og vern mot selvinkriminering, må dette respekteres.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Straffeprosessloven
§ 274 c første punktum skal lyde:
Når
retten finner behov for det, kan den oppfordre påtalemyndigheten
og forsvareren til å inngi sluttinnlegg innen en nærmere fastsatt
frist.»
«Straffeprosessloven
§ 274 c nytt annet ledd skal lyde:
Opplysninger som nevnt i første ledd
annet punktum gis bare så langt forsvareroppdraget tilsier det.
Det må ikke brukes mot tiltalte at sluttinnlegg ikke inngis.»