1.7.2 Fullmakt til å gi forskrifter om at politiet på nærmere vilkår skal kunne oppnevne prosessfullmektig
Det vises i proposisjonen
til at etter utlendingsloven § 92 fjerde ledd første punktum er
utgangspunktet at det er retten som skal oppnevne prosessfullmektig når
den prøver spørsmålet om frihetsberøvelse etter § 106.
I praksis har politiet
i stor grad fulgt de samme prosedyrene som følger av påtaleinstruksen,
slik at politiet selv har oppnevnt prosessfullmektig når behovet
oppstår utenfor rettens åpningstid, eller når det er noe som tilsier
at retten ikke straks kan behandle begjæringen. I enkelte rettskretser
har det i tillegg utviklet seg en praksis hvor politiet, etter avtale
med den lokale tingretten, av effektivitetshensyn oppnevner prosessfullmektig også
innenfor domstolens åpningstid.
I lovforslaget som
ble sendt på høring ble det lagt opp til at reguleringen av disse
spørsmålene skal skje i forskrift. I det konkrete forskriftsforslaget
som også inngikk i høringen, ble det lagt opp til en regulering
i samsvar med dagens praksis.
Departementet har
merket seg at Advokatforeningen er imot en ordning hvor politiet
kan oppnevne prosessfullmektig innenfor rettens åpningstid, og at
de mener ordningen ikke kan begrunnes ut fra effektivitetshensyn.
Det fremkommer av
proposisjonen at departementet i den forbindelse understreker at
det spørsmålet som lovgiver nå blir bedt om å ta stilling til gjennom
det foreliggende forslaget til innholdsmessige endringer i forskriftshjemmelen,
er begrenset til om det kan overlates til departementet å avgjøre
disse spørsmålene i forbindelse med forskriftsreguleringen. På straffeprosessens område
har lovgiver fastsatt i straffeprosessloven § 102 annet ledd at
kongen kan gi nærmere regler om oppnevning av forsvarer, og i § 102
første ledd annet punktum er det uttrykkelig fastsatt at forsvarer
i saker om pågripelse og fengsling etter straffeprosessloven kan
oppnevnes av påtalemyndighetene.
Departementet mener
at vektige effektivitetshensyn taler for at tingretten og politiet
skal kunne avtale at politiet forestår oppnevning også innenfor
rettens åpningstid. Se proposisjonen for nærmere omtale.
Departementet har
merket seg Advokatforeningens bekymring for at det kan bli tatt
utenforliggende hensyn ved oppnevningen. På samme måte som man må sikre
nøytrale, tillitvekkende og transparente prosesser for politiets
oppnevning av prosessfullmektig utenfor rettens åpningstid, mener
departementet at det er fullt mulig å etablere transparente og tillitvekkende
prosedyrer som beskytter mot at det tas utenforliggende hensyn ved
oppnevning innenfor rettens åpningstid. Dette handler om å fastlegge
tydelige rutiner.
Oslo tingrett har
i brev til departementet stilt seg positive til departementets forslag
til en uttrykkelig regel om at politiet på nærmere vilkår skal kunne
oppnevne prosessfullmektig innenfor rettens åpningstid. Tingretten
har vist til at straffeprosessloven åpner for at påtalemyndigheten
står for oppnevningen ved pågripelse og fengsling, samt ved tilrettelagte
avhør. Tingretten har pekt på at ordningen er effektiv, hensiktsmessig
og sikrer utlendingene advokatbistand så tidlig som mulig. Det siteres
fra brevet i proposisjonen.
Departementet mener
med henvisning til det gjennomgåtte at det er god grunn til å fastholde
forslaget til ny § 92 sjuende ledd bokstav c i utlendingsloven,
slik at de avveininger som må foretas, overlates til forskriftsmyndigheten.