Særskilt om pbl. § 19-2 andre
ledd første punktum
Bestemmelsen i pbl.
§ 19-2 andre ledd første punktum fastsetter terskelen for når en
dispensasjon kan innvilges. Det kan bare skje så langt hensynene
bak bestemmelsen det dispenseres fra, eller hensynene i lovens formålsbestemmelse,
ikke blir «vesentlig tilsidesatt». Departementet ønsker å endre
loven slik at nasjonale og regionale interesser uttrykkelig blir
nevnt i første punktum, på lik linje med hensynene bak bestemmelsen
det dispenseres fra og hensynene i lovens formålsbestemmelse.
Det vises i proposisjonen
til at en slik lovendring vil bidra til å understreke at nasjonale
og regionale interesser er viktige hensyn som skal ivaretas ved
vurderingen av en dispensasjonssøknad. Endringen vil sikre en helhetlig
avveining mellom nasjonal, regional og kommunal arealpolitikk. Kommunen
må begrunne sine valg, og i den grad det er gitt retningslinjer
om hva som er nasjonal eller regional politikk, bør også dette fremheves
i kommunens vedtak.
Forslaget må ses
i sammenheng med forslaget om å oppheve § 19-2 fjerde ledd. Ordlyden
endres fra at nasjonale og regionale interesser skal tillegges særlig
vekt i vurderingen (jf. gjeldende ordlyd i § 19-2 fjerde ledd første
punktum), til at slike interesser ikke kan bli vesentlig tilsidesatt.
Som Advokatforeningen
påpeker, vil endringen av ordlyden innebære at de nasjonale og regionale
interessene går fra å være noe som skal vektes tungt blant de mange
hensyn som kan gjøre seg gjeldende i en dispensasjonsvurdering,
til at dispensasjon ikke kan gis dersom disse interessene blir vesentlig
tilsidesatt.
En tilsynelatende
mindre sak kan imidlertid reise viktige prinsipielle spørsmål, hvor
valg av løsning kan ha betydelige konsekvenser utover den foreliggende sak.
Dette kan gjøre at den er av vesentlig betydning. Den samlede miljøeffekten
for et område, skal også vektlegges.
Flere høringsinstanser,
blant annet UiB, Det juridiske fakultet, mener at forslaget legger
opp til at kommunen selv skal avgjøre forholdet til de nasjonale
og regionale interessene. Dette er etter departementets syn ikke riktig.
Det foreslås ingen endringer i pbl. § 19-1, som regulerer regionale
og statlige myndigheters mulighet til å uttale seg før det gis dispensasjon.
Statens vegvesen
påpeker at endring av bygningsmasse nærme riksvei ofte kan skape
problemer for trafikksikkerhet og fremtidig utvidelse av veien.
Endring i bruk av avkjørsler og dispensasjon fra byggegrense er viktige
temaer som kan berøre nasjonale interesser i områder som allerede
er utbygd. Departementet er enig i dette og mener at dette vil bli
ivaretatt ved forslaget til endret dispensasjonsbestemmelse.
NVE bemerker at
kravene til sikkerhet mot naturpåkjenninger ved utvidelse og ved
endring av eksisterende bebyggelse, er de samme som for nybygg.
Mange eldre bygg er lovlig plassert i områder hvor de i dag ikke
ville bli tillatt satt opp. I praksis kan dette innebære at bygg
som allerede ligger i et fareområde, ikke kan bli utvidet eller
ombygd fordi dagens krav til sikkerhet mot flom og skred ikke er
oppfylt. Hvis det skal utføres arbeider som ikke er i tråd med dagens
krav, vil det kreve dispensasjon etter plan- og bygningsloven kapittel
19. Tilbygg, påbygg, ombygging, bruksendring mv. er mindre tiltak
som vil kunne medføre store konsekvenser hvis det kommer i konflikt
med naturfarer. Det vil følgelig være av nasjonal interesse at det
ikke gis dispensasjon til tiltak som kan komme i konflikt med naturfarer.
Departementet er enig i dette, og understreker at kommunen har ansvar
for å kreve fremlagt tilstrekkelig dokumentasjon for at det ikke
foreligger skred- eller flomfare før en dispensasjonssak kan tas
opp til behandling.
Flere høringsinstanser
har etterlyst mer konkret informasjon om hva som skal regnes som
nasjonale og regionale interesser. Hva som er nasjonale og regionale interesser
er gjennomgått i proposisjonens punkt 6.6.1. I tillegg til de forhold
som er nevnt der, vil også saker som gjelder kraftforsyning og overvann
kunne være av nasjonal eller regional interesse, slik NVE påpeker
i sin høringsuttalelse. Departementet viser til at det ikke vil være
mulig å gi en uttømmende liste over slike interesser.
Når det
gjelder forholdet til samiske rettigheter, understreker departementet
at kommunen må påse at det ikke blir gitt dispensasjoner i strid
med Norges forpliktelser etter internasjonale konvensjoner, Grunnloven § 108
og andre nasjonale rettsregler. Disse reglene forplikter kommunale,
regionale og statlige myndigheter til å gjøre hensynet til samisk
kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv til gjenstand for særskilt
behandling og vurdering i samfunnsplanleggingen generelt, og i arealplanleggingen
spesielt. Dersom samiske interesser berøres i en dispensasjonssak,
må de på tilsvarende måte undergis en særskilt vurdering og behandling.
Det er ikke hensikten med lovendringene å svekke de samiske interessene.
Vurderingene etter
første punktum skal fortsatt være rettsanvendelsesskjønn som i dag,
slik at domstolene og statsforvalteren kan foreta en full prøving
av kommunens vedtak.
Forslaget til endring
av pbl. § 19-2 andre ledd første punktum videreføres i proposisjonen.