Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne, slutter
seg til regjeringens lovforslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til at mange små bedrifter har vært
hardt rammet av pandemien. Støtteordningene har ikke i tilstrekkelig grad
truffet disse bedriftene, og disse medlemmer har ved flere
anledninger foreslått kraftigere tiltak for å hjelpe flere bedrifter
og arbeidsplasser gjennom krisen.
Disse medlemmer mener at regjeringen
burde ha rettet opp urettferdigheten i støtteordningene ved å etablere
et ekstra tilskudd til små bedrifter som er hardt rammet av smitteverntiltakene,
jf. forslag i Innst. 119 L (2020–2021), Innst. 233 S (2020–2021)
og i Dokument 8:262 S (2020–2021). Dette gjelder særlig virksomheter innen
tjenesteytende næringer som reiseliv, uteliv og servering.
Disse medlemmer viser til
at mange kommuner har hatt strenge smitteverntiltak mesteparten
av mai måned. De fleste steder er disse nå redusert betydelig, eksempelvis
slik at serveringsbransjen er gradvis åpnet opp igjen. Ved at bedriftene
i den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet må søke
for mai og juni samlet, kan dette få store konsekvenser for bedrifter
som har lidd store tap i mai måned, men som nå i større grad har
muligheter til å holde åpent i juni. Disse medlemmer mener regjeringen
bør vurdere tilpasninger for disse månedene som sikrer at hardt
rammede bedrifter får støtte.
Disse medlemmer viser til
at disse medlemmer har
fremmet rettferdighetskrav i forbindelse med krisepakkene, herunder
for midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall,
hver gang denne har vært til behandling i Stortinget.
Disse medlemmer nøyer seg
med å vise til merknader i tidligere behandlinger av denne ordningen
i Innst. 232 L (2019–2020), Innst. 19 S (2020–2021) og Innst. 233
S (2020–2021) og fortsetter å beklage høyresidens nei til rettferdig
krisepolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt viser til at smittetrykket i store deler av
samfunnet er på veg ned, og at det bare den siste måneden er mange
områder som gradvis har startet gjenåpningen. Nasjonalt er det i større
grad lagt til rette for at det går an å reise igjen. Ettersom vaksineringsgraden
er økende, vil det forhåpentligvis være få bedrifter som direkte
eller indirekte stenges ned fremover.
Disse medlemmer mener derfor
at det er mindre aktuelt å etablere et ekstra tilskudd med virkning fremover,
og at det er riktig at støtte i økende grad vris fra kompensasjon
til aktivitetsskapende tiltak. Når regjeringen konsekvent har vært
imot å rette opp skjevheter i kompensasjonsordningene, må dette
imidlertid tas hensyn til når de aktivitetsskapende tiltakene utformes. Dette
gjelder eksempelvis at de små tjenesteytende bedriftene har svakere
likviditet enn de burde hatt med mer rettferdige støtteordninger. Disse medlemmer vil
derfor foreslå flere tiltak som skal sikre at de aktivitetsskapende
tiltakene rettet mot de små bedriftene styrkes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at dette er rimelige krav om å hverken si opp ansatte hvis bedriften
får støtte, ikke betale ut utbytte, bonuser eller øke lederlønninger,
som Høyre og de borgerlige partiene dessverre har stemt imot gang
på gang. Koronakrisen øker forskjellene, og en krisepolitikk hvor
fellesskapet dekker tap for aksjonærene, forsterker de økte forskjellene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter i utgangspunktet justeringen av
beregningsmodell, gitt at det også foretas andre endringer i kompensasjonsordningen
som sikrer en mer reell dekning av faste uunngåelige kostnader for
virksomheter som er hardt rammet av pandemien.
Disse medlemmer understreker
at det over lang tid har vært påpekt fra både bedrifter og organisasjoner
at det er store mangler i beregningen av kostnadsgrunnlag, noe som
gjør at mange bedrifter ikke får dekket sine reelle faste uunngåelige
kostnader slik som er intensjonen med tilskuddsordningen.
Disse medlemmer påpeker at
justeringen av beregningsmodell isolert sett vil gi en reduksjon
i samlet støttenivå. Dersom det ikke inkluderes flere faste uunngåelige
kostnader, eksempelvis renhold, visse lønnskostnader, avskrivninger
m.m., vil disse
medlemmer gå imot den foreslåtte endringen i beregningsmodell.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen inkludere flere faste uunngåelige kostnader i den
generelle kompensasjonsordningen for næringslivet, slik at omleggingen
av beregningsmodell ikke medfører en nedtrapping av samlet støttenivå
for hardt rammede virksomheter.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at regjeringen
under hele krisen har ønsket å være mest mulig rundhåndet med landets
største bedriftseiere, mens små aktører har gått for lut og kaldt
vann. Disse medlemmerregistrerer
at det nå legges en demper på regjeringens gavepakker til de rike
eierne ved at det kommer et lavere makstak i ordningen gjennom EØS-avtalen. Disse medlemmer registrerer
imidlertid at regjeringen ønsker å sno seg unna intensjonen
i makstaket ved å tolke det som et maksimalt årlig beløp heller
enn et maksimalt månedlig beløp. Disse medlemmer mener imidlertid
tiden er moden for å sette et enda lavere makstak enn EØS-avtalen
skulle tilsi, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette et månedlig makstak per foretak
på 5 mill. kroner per måned i kompensasjonsordningen for næringslivet,
og et årlig makstak som harmonerer med dette, med tilbakevirkende kraft.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti har gjentatte ganger foreslått
en nasjonalt omsetningsbasert tilskuddsordning for hardt rammede bedrifter,
enten gjennom omlegging av kompensasjonsordningen for næringslivet
eller opprettelsen av en egen ordning. Dette medlem viser til at
den kommunale kompensasjonsordningen, selv om den ikke er dette medlems foretrukne
løsning, fremover må brukes aktivt dersom det er behov for det ved
ytterligere lokale nedstengninger, og viser til forslag knyttet
til dette i Innst. 600 S (2020–2021). Dette medlem viser videre
til gjentatte forslag fra Sosialistisk Venstreparti om å utvide
kompensasjonsordningen for at små bedrifter skal få mer støtte,
først i Dokument 8:95 S (2019–2020) og kontinuerlig siden.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne er av den oppfatning at kompensasjonsordningen
i for stor grad har tilgodesett større bedrifter som har hatt selvstendig
mulighet til å hente kapital i markedet. For å rette ordningen mot
de minste aktørene, foreslår dette medlem at det settes
et tak på 5 mill. kroner per måned i støtte per foretak.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette et månedlig maksimumsbeløp på tilskudd fra
den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet på 5 mill.
kroner per foretak.»