17.2 Skatt på utbytte
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Rødt viser til at flertallet på Stortinget gjennom behandlingen
av en lang rekke krisepakker for å bøte på konsekvensene av koronapandemien
har unnlatt å stille konkrete krav for å begrense eller forby selskaper
som mottar støtte fra fellesskapet, å betale ut utbytte, noe som
kunne hindret at statlig hjelp ender opp som privat berikelse.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«I
I lov 26. mars
1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:
I følgende bestemmelser
skal oppjusteringsfaktoren ‘1,33’ endres til ‘1,64’:
1. § 10-11 første
ledd annet punktum
2. § 10-21 fjerde
ledd tredje punktum
3. § 10-21 syvende
ledd tredje punktum
4. § 10-31 første
ledd fjerde punktum
5. § 10-31 annet
ledd annet punktum
6. § 10-42 tredje
ledd bokstav b
7. § 10-44 første
ledd tredje punktum
II
Endringene under
I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2021.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at som et av flere grep for å sikre en
mer rettferdig fordeling av kriseregninga, fremmer dette medlem forslag om at oppjusteringsfaktoren
for skatt på utbytte som er utbetalt under koronakrisa, bør økes,
og viser videre til eget forslag i Innst. 600 S (2020–2021) om å
øke trinnskattesatsen for inntekter som overstiger 1 mill. kroner,
samt flere andre skatteforslag som kan bidra til en mer rettferdig
fordeling av regninga etter koronapandemien.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I
I lov 26. mars
1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:
I følgende bestemmelser
skal oppjusteringsfaktoren ‘1,33’ endres til ‘1,70’:
1. § 10-11 første
ledd annet punktum
2. § 10-21 fjerde
ledd tredje punktum
3. § 10-21 syvende
ledd tredje punktum
4. § 10-31 første
ledd fjerde punktum
5. § 10-31 annet
ledd annet punktum
6. § 10-42 tredje
ledd bokstav b
7. § 10-44 første
ledd tredje punktum
II
Endringene under
I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2021.»