Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen og Julia Wong, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Hans Andreas Limi og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes, tar Dokument 9 (2020–2021) til orientering.

Komiteen mener at representantskapet utfører et grundig, kompetent og samvittighetsfullt tilsyn av Norges Bank, som leder til stadige forbedringer av bankens virksomhet. Komiteen noterer seg videre at representantskapets leder i høringen ga uttrykk for at representantskapet har de nødvendige forutsetninger, i form av ressurser, kompetanse og kapasitet, til å kunne utføre oppdraget på en god måte. Komiteen registrerer at representantskapets prioriteringer for det videre arbeidet fremstår som velfunderte.

Komiteen merker seg at representantskapet beskriver samarbeidet med Norges Bank som godt, og legger til grunn at dette vil fortsette, slik at representantskapet gjennom protokoller, fremlegg og øvrig dialog med Norges Bank får den informasjonen som er nødvendig for å utføre oppdraget på en tilfredsstillende måte.

Komiteen merker seg representantskapets oppmerksomhet rundt likestilling, og at en i høringen uttrykker at banken har gode planer for økt likestilling og mangfold. Komiteen registrerer at representantskapet vil følge opp dette arbeidet fremover.

Komiteen merker seg at representantskapet, etter tidligere påpekninger fra komiteen, har forbedret dagens rapport til Stortinget i form og innhold, slik at den er blitt mer relevant og leservennlig. Komiteen understreker på generelt grunnlag betydningen av å kutte ned på lange og gjentakende standardformuleringer og avsnitt. Komiteen understreker verdien av at rapporten er tilgjengelig og interessant også for allmennheten. Komiteen imøteser representantskapets årlige videreutvikling av rapporten.

Komiteen viser til komiteens innstilling om Dokument 9:1 (2019–2020), om prosessen rundt ansettelse av daglig leder av NBIM, jf. Innst. 398 S (2019–2020).

Komiteen merker seg at representantskapet har fulgt opp komiteens bemerkninger i tilsynet og i dialogen med hovedstyret i Norges Bank.

Komiteen merker seg at alle spørsmål representantskapet har sendt til Norges Banks hovedstyre, i anledning ansettelse av daglig leder NBIM, er besvart. Komiteen noterer seg videre at det siste svarbrevet fra hovedstyret vil bli behandlet i representantskapet i juni 2021. Komiteen registrerer at representantskapet tar sikte på å føre løpende tilsyn med hovedstyrets oppfølging av at avtalen overholdes i tråd med forutsetningene, som endelig og ugjenkallelig, og uten tidsbegrensning. Komiteen legger til grunn at dette arbeidet vil ha den nødvendige oppmerksomhet og prioritet fra representantskapet, og at Stortinget vil bli orientert ved behov.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til at det i Meld. St. 7 (2018–2019) slås fast at «Representantskapet bør i sitt tilsynsarbeid vektlegge både risiko for omdømmetap og finansiell risiko dersom bankens virksomhet ikke drives i samsvar med gjeldende lover og regler». Disse medlemmer understreker at det ligger naturlig til representantskapets mandat å føre tilsyn også med omdømmerisiko, herunder skatt og åpenhet og forholdet til skatteparadiser.

Etter disse medlemmers syn bør det være et prioritert område for representantskapet å bygge ytterligere kompetanse og forsterke tilsynet på dette feltet.

Disse medlemmer mener det ville være en naturlig oppgave for representantskapet å aktivt se til at fondets befatning med skatteparadis blir opplyst og minimert i samsvar med de forventninger som fondet selv har gjort kjent.

Disse medlemmer viser til at representantskapet «ber hovedstyret vurdere om organiseringen av datterselskaper innenfor unotert eiendom, blant annet for å oppnå skattefordeler, representerer en risiko for Norges Bank både omdømmemessig og ellers». Disse medlemmer viser til SPUs eget forventningsdokument til selskaper, «Tax transparency, Expectations of companies», og vil understreke betydningen av at man opererer i tråd med eget forventningsdokument knyttet til skatt og åpenhet.

Disse medlemmer viser til at disse medlemmer over tid har vært opptatt av å holde forvaltningskostnadene nede. Disse medlemmer vil særlig understreke at bruk av eksterne forvaltere må følges av tett kostnadskontroll.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Rødt viser til rapportens omtale av at NBIM har justert strategien, og heller enn å planlegge for flere ansatte internasjonalt slik det var nedfelt i strategiplanen til NBIM for perioden 2020–2022, planlegges det nå i stedet å utvide det norske investeringsmiljøet fra hovedkontoret i Oslo. Disse medlemmer mener dette er en positiv justering av strategien, og har forventninger til at dette vil være med på å styrke det norske kapitalforvaltningsmiljøet.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Rødt viser videre til at Norges Bank fremover til være omfattet av den nye språkloven fra våren 2020, og disse medlemmer ser det som positivt at representantskapet gir uttrykk for at oppfølging av ny språklov vil være en del av tilsynet fremover.

Disse medlemmer påpeker at flere momenter som Senterpartiet mfl. har tatt opp ved tidligere års rapporter fra representantskapet, besvares i rapporten for 2020. Disse medlemmer synes det har vært gjort et meget godt arbeid med å justere form og omfang på representantskapets rapport, i tråd med tidligere bemerkninger fra Stortinget.

Ved behandlingen av rapporten for 2019 viste disse medlemmer til at § 3-11 i sentralbankloven slår fast at «Norges Bank skal ha en egenkapital som er tilstrekkelig for å oppfylle bankens formål». Disse medlemmer påpekte at det dermed tilligger representantskapet å føre tilsyn med dette, men at det ikke noe sted var slått fast en definisjon av hva som regnes for å utgjøre «tilstrekkelig» egenkapital i denne sammenheng. Disse medlemmer viser til rapportens omtale av at det nå er gjennomført en utredning og etablert en modell som «gir god bakgrunn for å etablere eit tilsynsopplegg på dette området».

Disse medlemmer mener det, særlig i lys av prosessen ved ansettelsen av ny daglig leder i NBIM, er relevant med noen refleksjoner om representantskapets rolle.

Disse medlemmer viser til at representantskapet i Norges Bank har en todelt rolle. For det første er representantskapet et av de ledende organene i sentralbanken. For det andre, og som særlig ble tydelig i ansettelsesprosessen av ny daglig leder, er representantskapet en del av kontrollfunksjonen til Stortinget, og dermed Stortingets organ i sentralbanken. Disse medlemmer vil understreke at representantskapet har en oppgave i å fylle begge disse rollene.