Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake med konkrete forslag til tiltak som kvalifiserer
elevene og lærlingene i videregående opplæring til å oppnå sluttkompetanse,
samt finansiering av dette.
Forslag 2
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med egnede tiltak for å
få flere elever som mottar spesialundervisning og elever med tilretteleggingsbehov,
til å fullføre videregående skole.
Forslag 3
Stortinget ber
regjeringen innføre en plikt for fylkeskommunene til å jobbe systematisk
og forebyggende med elever i videregående opplæring som står i fare
for å ikke bestå fag.
Forslag 4
Stortinget ber
regjeringen sikre tett sammenheng mellom den planlagte strategien
for å forbedre tilbudet til elever med funksjonsnedsettelser og
de overordnede grepene i Fullføringsreformen. Regjeringen bør involvere
brukerorganisasjonene i oppfølgingen av reformen som helhet, og
ikke bare i utarbeidingen av strategien.
Forslag 5
Stortinget ber
regjeringen om en helhetlig gjennomgang av fag- og timefordelingen
i videregående opplæring, utført i samråd med berørte aktører og
forankret hos disse, og der det utredes om det er behov for at timene
i noen fag skal samles på én termin.
Forslag 6
Stortinget ber
regjeringen legge bort forslaget om et nytt fremtidsfag i videregående
opplæring.
Forslag 7
Stortinget ber
regjeringen legge bort forslaget om å dramatisk redusere antallet
fellesfag som en forutsetning for gjennomgangen av fag- og timefordelingen
i videregående opplæring.
Forslag 8
Stortinget ber
regjeringen fremme tiltak for en bedre yrkesretting av fellesfagene
i de yrkesfaglige studieprogrammene ved å direkte koble sammen og
fullintegrere undervisningen i fellesfag med undervisningen i programfagene,
herunder egne etter- og videreutdanningstilbud for lærere.
Forslag 9
Stortinget ber
regjeringen å sette i gang forsøksprosjekter med digitalundervisning
i fremmedspråk ved videregående skoler der elevgrunnlaget ikke er
stort nok i det enkelte faget og/eller skolen ikke har tilgang på
kvalifiserte lærere. Prosjektet skal se på om dette kan bidra til
å sikre like muligheter for elever på mindre skoler med færre studietilbud.
Stortinget ber regjeringen innføre ordninger for økte bevilgninger
til fylker som deltar, og i tillegg gjennomføre en følgeevaluering
av pilotprosjektene.
Forslag 10
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan
elevenes medvirkning i vurderingsarbeidet i videregående opplæring
kan styrkes.
Forslag 11
Stortinget ber
regjeringen organisere ansvaret for fagopplæringen i departementet
og direktoratene slik at det blir en helhetlig forvaltning og et
helhetlig ansvar for læreplanutvikling og for samarbeidet med partene
i arbeidslivet.
Forslag 12
Stortinget ber
regjeringen gjennomgå finansieringen av videregående opplæring med
sikte på å ivareta arbeidslivets kompetansebehov og en tilstrekkelig
desentralisert fordeling av yrkesfaglige utdanningsprogram.
Forslag fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 13
Stortinget ber
regjeringen gi elever i videregående opplæring som trenger det,
rett til innføringsfag. Språkopplæring i norsk skal være integrert
i dette tilbudet, og opplæringen skal integreres i elevens Vg1-løp.
Forslag 14
Stortinget ber
regjeringen øke lærlingtilskuddet og innrette det slik at det stimulerer
bedriftene til å tilby lærekontrakt til elevene på Vg1 i form av
vekslingsmodeller.
Forslag fra Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 15
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan
man kan styrke sammenhengen mellom og kvaliteten på underveis- og standpunktvurdering
i videregående opplæring.
Forslag 16
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til en gjennomgang
av hvordan strukturene i videregående opplæring, inkludert vurderingsordningene
og ordningene for poengberegning og vitnemål, kan justeres slik
at de i større grad fremmer læring og god mental helse for elevene.
Forslag 17
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake med en utredning av hvordan dagens eksamensordning
kan suppleres med alternative vurderingsformer, for eksempel mappevurdering.
Forslag 18
Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med forslag til statsbudsjett for 2022
øke bostipendet for borteboende elever og justering av utdanningsstøtten
slik at ikke borteboende elever får en kostnadsulempe sammenlignet
med hjemmeboende elever.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 20
Stortinget ber
regjeringen om ikke å innføre fremtidsfaget som et nytt fellesfag,
men komme tilbake med forslag til en ny fag- og timefordeling der
dagens fellesfag videreføres med et omfang som ivaretar fagenes
allmenndannende funksjon, fagenes egenverdi og uten føring om prioritering
av kun fagene matematikk, norsk og engelsk.
Forslag 21
Stortinget ber
regjeringen dele skoleåret inn i terminer med opplæring i et mindre
antall fag i hver termin, og at fag som i dag strekker seg over
mer enn ett år, deles inn i mindre enheter med sluttvurdering slik
at behovet for økt faglig konsentrasjon og dybdeforståelse imøtekommes.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 22
Stortinget ber
regjeringen oppheve forskriften om en fraværsgrense på ti prosent
i enkeltfag i videregående opplæring, og i dialog med sektoren utarbeide
et nytt regelverk for fravær.
Forslag 23
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan
praktisering av vurdering for læring i videregående opplæring kan
styrkes.
Forslag 24
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan
man skal koble det systematiske arbeidet med vurdering for læring
til arbeidet med læreplaner, spesielt å planlegge for læring.
Forslag 25
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan
kvaliteten på det vurderingsfaglige språket i videregående opplæring
kan utvikles.
Forslag 26
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for å styrke
vurderingskompetanse og forståelse av vurdering for læring hos andre
aktører utenfor skole/lærebedrift som kan støtte de videregående
skolenes arbeid.
Forslag 27
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan
man kan sikre gode rammevilkår for at elevenes tillitsvalgte gis
muligheter for deltakelse og innflytelse i videregående opplæring.