Innsatsområde 2: Sjef i eget
liv
Komiteen viser til målet om
å at familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade
eller funksjonsnedsettelse, skal være sjef i eget liv. Komiteen merker
seg at dette innebærer at familier skal oppleve mestring og muligheter,
åpenhet og kunnskap, trygghet og tilhørighet og reell likestilling.
Komiteen merker seg at det
er lagt frem en handlingsplan for likestilling av personer med funksjonsnedsettelser. Komiteen viser
til at Bufdir har fått i oppdrag å utarbeide en kampanje mot hatefulle
ytringer rettet mot personer med funksjonsnedsettelse. Komiteen vil
understreke betydningen av å støtte arbeidet som gjøres i regi av
brukerorganisasjoner gjennom ulike tilskuddsordninger. Komiteenmener
at Nav hjelpemiddelsentral er viktig og bidrar til likestilling
og helhetlige løsninger, og vil understreke viktigheten av at alle
barn og unge med behov får de hjelpemidler som trengs knyttet til
praktiske utfordringer i hverdagen.
Komiteen merker seg at regjeringen
gjennom Likeverdsreformen vil legge til rette for at barn og unge skal
bli hørt i saker som angår dem. Komiteen viser til at Norge
ratifiserte FNs barnekonvensjon i 1991 og gjorde konvensjonen til
norsk lov gjennom menneskerettsloven. Komiteen mener det er behov
for videre harmonisering og vurdering for hvordan barn og unges medbestemmelse
og selvbestemmelse skal ivaretas. Komiteen er kjent med at forslag
til ny barnelov, er lagt fram for Stortinget.
Komiteen merker seg at regjeringen
har satt ned et utvalg som skal utrede hvordan vi kan sikre et samfunn
som gir rom for mangfold og annerledeshet (mangfoldsutvalget). Komiteen merker
seg også at Bufdir er i gang med å utvikle en modell for å øke kunnskapen
om FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne
(CRPD).
Komiteen viser til at regjeringen
har oppnevnt et offentlig utvalg som skal se nærmere på BPA-ordningen i
sin helhet, og hvordan ordningen kan utformes som et likestillingsverktøy. Komiteen merker
seg at regjeringen vil fremme en ny handlingsplan for universell
utforming for perioden 2021 til 2025. Komiteen merker seg også at
regjeringen våren 2021 vil legge fram en melding til Stortinget
om menneskerettighetene til personer med utviklingshemming. Komiteen viser
til at regjeringen vurderer å gjennomføre en informasjonskampanje
for å bidra til åpenhet og kunnskap, slik at familier som har eller
venter barn med alvorlig sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse,
ikke opplever diskriminering og stigmatisering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det enkelte mennesket skal ha valgmuligheter og mulighet
til medvirkning og medbestemmelse, og at dette er vesentlig for
at den enkelte skal få tjenester tilpasset sitt behov. Flertallet viser
til at regjeringen har lagt frem en handlingsplan for likestilling
av personer med funksjonsnedsettelse med 85 tiltak, og at den følger
opp anbefalingene fra CRPD-komiteen avgitt våren 2019. Flertallet viser
videre til at planen er dynamisk, og at nye tiltak vil bli inkludert
i handlingsplanperioden.
Flertallet peker på at koordinatorgarantien
vil være viktig for å avlaste familiene, slik at foreldre kan bruke
mer tid på å være foreldre, og mindre tid på administrasjon. Koordinatoren
kan blant annet bidra til å finne frem i alle hjelpetilbud og hjelpe
til med å skrive søknader. Flertallet viser til at forslaget
også forenkler dokumentasjonskrav og skal bidra til mer fleksible former
for avlastning. Flertallet peker
på at regjeringen er i ferd med å etablere en kontaktfamilieordning for
gravide som venter barn med en diagnose, slik at familiene i tillegg
til medisinsk informasjon, kan få tilbud om å møte en familie i
liknende situasjon.
Flertallet mener at brukerstyrt
personlig assistanse (BPA) er et viktig verktøy for å gi mennesker
med funksjonsnedsettelse mulighet til deltakelse i samfunnet på
lik linje med andre. Flertallet viser
til at det er nedsatt et offentlig utvalg som ser på BPA-ordningen, inkludert
hvordan den kan utformes som et likestillingsverktøy og vurdere
hvilke tiltak som kan iverksettes for å skape en bedre samordning
mellom relevante tjenester. Flertallet viser til at dette
arbeidet er forsinket på grunn av koronapandemien, men at utvalget skal
levere sin innstilling i løpet av 2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at FN i 2006 vedtok en egen konvensjon for funksjonshemmede
(CRPD) som stiller krav til hvordan land skal legge til rette for
at også funksjonshemmede skal få oppfylt sine menneskerettigheter.
Konvensjonen peker på at funksjonshemmede skal ha makt og styring
i eget liv, med samme muligheter som andre til å ta egne valg. I
2013 forpliktet Norge seg til å følge CRPD. Likevel er ikke CRPD
tatt inn i norsk lov.
Disse medlemmer viser til
Sosialistisk Venstrepartis representantforslag om å inkorporere
FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne
(CRPD) i menneskerettsloven, jf. (Dokument 8:3 S (2020–2021), og
Innst. 267 S (2020–2021). Stortinget stemte over forslag 1 som lød:
«Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om å inkorporere FN-konvensjonen om rettighetene
til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i menneskerettsloven.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti merker seg at Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt stemte for forslaget, men at det ble stemt ned av regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet under
behandlingen av Dokument 8:3 S (2020–2021) fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen om å fremme en sak med nødvendige lovendringer som gjør
at norsk lovgivning blir i tråd med FN-konvensjonen om rettigheter for
mennesker med funksjonsnedsettelser (CRPD).»
Disse medlemmer viser til
at fikk forslaget kun støtte fra Miljøpartiet De Grønne.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
opp om målsettingen og kravet om at mennesker med funksjonsnedsettelser
må inkluderes og kunne delta i samfunnet gjennom hele livsløpet. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen viser til flere framlagte handlingsplaner, strategier
og kampanjer, og at det skal fremmes nye strategier og handlingsplaner,
og settes ned nye utvalg (mangfoldsutvalget) som skal utrede hvordan
vi kan sikre et samfunn som gir rom for mangold og annerledeshet.
Disse medlemmer etterlyser
i større grad handling, og viser til at når regjeringspartiene og
Fremskrittspartiet ikke en gang vil inkorporere FN-konvensjonen om
rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i menneskerettsloven,
så er det uforståelig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at regjeringen har satt ned et utvalg som skal gjennomgå og foreslå
forbedringer i BPA-ordningen. Flertallet viser til at dette arbeidet
har blitt forsinket på grunn av koronapandemien, og mener det er
naturlig å vente med endringer i ordningen til utvalgets anbefalinger
og forslag foreligger. Flertallet viser
til at regjeringen blant annet har bedt utvalget om å se på hvordan
ordningen kan utformes som et likestillingsverktøy, hvordan man
kan skape større likheter på tvers av kommunegrenser, og å vurdere
relevante og tilstøtende assistanseordninger på andre arenaer.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener BPA skal være et frigjøringsverktøy som
skal fremme full likestilling og deltakelse for funksjonshemmede.
Dette medlem merker seg at
det i regjeringen Solbergs regjeringsplattform heter:
«Regjeringen vil
definere BPA-ordningen som et likestillingsverktøy, og ikke en helseordning.»
Dette medlem mener dette er
et klokt standpunkt, men mer er enn to år etter at erklæringen ble
lagt fram har en fortsatt ikke tatt konsekvensen av dette.