Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til forslaget
i Dokument 8:239 S (2020–2021).
Komiteen understreker betydningen
av å forenkle hverdagen for næringslivet, og at det jobbes kontinuerlig
med å gjennomføre tiltak som kan redusere næringslivets kostnader
knyttet til ulike rapporteringskrav.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at regjeringens mål har vært å redusere næringslivets kostnader
ved å forenkle rapportering, lover og regler med 10 mrd. kroner
i perioden 2018–2021. Flertallet viser
til statsrådens brev, datert 27. april 2021, til komiteen, der statsråden slår
fast at det siden 2018 er gjennomført forenklingstiltak og besluttet
planlagte tiltak som gir gevinster for næringslivet på om lag 11
mrd. kroner årlig, enten gjennom direkte sparte kostnader eller
spart tid. Dette innebærer at gjeldende mål er nådd.
Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at det fortsatt gjenstår mye for å
gjøre arbeidshverdagen til spesielt små og mellomstore bedrifter
enklere, og at det vil være hensiktsmessig å sette et nytt og konkret
mål for forenklinger som letter ressursbruken i norske bedrifter
fram mot 2025.
Komiteen merker seg at det
også er støtte for dette i de skriftlige høringsinnspillene til
næringskomiteen i denne saken, der det bl.a. pekes på behov for
å videreutvikle gode digitale løsninger, og at tilsynsarbeidet inn mot
bedriftene bør kunne samordnes bedre. Komiteen vil også peke på at
det ligger et stort potensial i å øke brukervennligheten for næringslivet
ved å forenkle og sikre bedre samordning innen det næringspolitiske
virkemiddelapparatet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
peker på at de fleste bedrifter har liten administrativ kapasitet
til å drive med aktiviteter som ligger utenfor kjernevirksomheten.
Mange bruker mye tid og ressurser på «papirarbeid» som kunne vært brukt
på å produsere varer og tjenester, og mange opplever at den administrative
byrden stadig blir tyngre.
Komiteen noterer
seg at målsettingen til regjeringen om å redusere næringslivets
årlige administrative kostnader ved å forenkle rapportering, lover
og regler med 10 mrd. kroner i perioden 2017–2021, er oppnådd ett
år før fristen.
Komiteen noterer seg videre
at mens forenklingsarbeidet i regjeringen fortsetter med full styrke, mener
statsråden at det ikke er hensiktsmessig eller meningsfullt å ta
i bruk et prosentmål for forenklingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, synes denne tilnærmingen fra
Venstres statsråd er noe passiv, ettersom representanter fra samme
parti i 2010 fremmet et forslag «om snarest å fastsette et mål om
25 pst. reduksjon i næringslivets administrative kostnader knyttet
til regler og skjemavelde innen 2012» (Dokument 8:174 S (2009–2010)). Flertallet merker
seg at statsråden heller ikke nevner et kronemål for forenklingsarbeidet
for perioden frem til 2025. Det er for så vidt av underordnet betydning
for flertallet om
målet settes i prosent eller kroner. Det viktigste er at det gjennomføres
forenklinger.
Komiteen fremholder
likevel at det bør settes et konkret mål for forenklingsarbeidet,
både for enklere å kunne vurdere måloppnåelse og for å gi saken
oppmerksomheten som den fortjener. Nå når forenklingsmålet på 10
mrd. kroner for 2017–2021 allerede er nådd, vil det etter komiteens mening
være naturlig å sette et nytt, konkret forenklingsmål.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at regjeringen har igangsatt et arbeid med å få bedre
koordinering mellom tilsynene, gjennom å legge til rette for gjenbruk
av relevante data på tvers av tilsynene. Flertallet mener det er viktig
at tilsynene får bedre forutsetninger for å prioritere kontroll
av virksomheter med høy risiko for lovbrudd, og at seriøse bedrifter
som over tid viser god etterlevelse av regelverket, vil bli kontrollert
sjeldnere. Flertallet mener
også det er viktig at tilsynene legger vekt på veiledende virksomhet. Flertallet merker
seg innspillet fra Virke som sier at: «Det kommer stadig en jevn
strøm av nye lov- og rapporteringskrav fra det offentlige til næringslivet»,
og mener det er viktig at regjeringen sørger for at nye lov- og
rapporteringskrav ikke øker næringslivets etterlevelseskostnader. Flertallet merker
seg at regjeringen vil fortsette arbeidet med å modernisere og tilpasse
arbeidsmiljøloven i tråd med det arbeidslivet som både arbeidstakere
og arbeidsgivere ønsker seg.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at arbeidsmiljøloven bør revideres med
sikte på at den tilpasses bedre til små og mellomstore virksomheters
hverdag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det fremstilles som om det utelukkende skjer forenklinger,
uten å ta hensyn til at det innføres en jevn strøm av tiltak som
forvansker hverdagen for bedriftene. Ikke minst er EU og EØS ivrige leverandører
av nye byråkratiske regler som næringslivet må forholde seg til.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartietønsker seg at man går over
til en nettorapportering av forenklinger slik at det er den reelle
forenklingen i bedriftenes hverdag som måles. Det registreres at
statsråden mener at et mål bør uttrykkes i kroner og ikke i prosenter.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og
Senterpartiet, følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fastsette et mål om 11 mrd. kroners reduksjon i
næringslivets administrative kostnader knyttet til pålagte regler
og skjemavelde fra det offentlige innen 2025.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er enige med forslagsstillerne om at forenkling for næringslivet
er viktig. Dette
flertallet viser til at regjeringen, også i den tiden Fremskrittspartiet
satt i regjeringen, har forenklet og forbedret for næringslivet. Dette flertallet viser
til at regjeringens målsetting har vært å redusere næringslivets
årlige administrative kostnader ved å forenkle rapportering, lover
og regler med 10 mrd. kroner i perioden 2017–2021. Siden 2018 er
det gjennomført forenklingstiltak og besluttet planlagte tiltak
som gir gevinster for næringslivet på om lag 11 mrd. kroner årlig,
enten gjennom direkte sparte kostnader eller spart tid. Dette omfatter
tiltak som enten er gjennomført, vedtatt eller under gjennomføring.
Den samfunnsøkonomiske betydningen av forenklingstiltakene er antatt
å være langt større enn de besparelsene som måles for næringslivet.
Besparelsene i forvaltningen og for innbyggerne kommer i tillegg,
men denne effekten er ikke prissatt i våre målinger. Dette flertallet vil
fremheve at regjeringens mål på 10 mrd. kroner dermed er oppnådd
ett år før fristen. På samme måte som for perioden 2011–2017 arbeides
det nå med en rapport som omtaler alle forenklingstiltakene mer
i detalj.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at forslagsstillerne
ønsker å fastsette et mål om 20 pst. reduksjon i næringslivets administrative
kostnader innen 2025. Disse
medlemmer viser til svarbrevet fra statsråden til komiteen,
som peker på at en forutsetning for å sette et slikt prosentvis
mål om reduksjon av samlede kostnader, er å vite hva de samlede
administrative kostnadene i det offentlige faktisk er. Disse medlemmer viser
til at en slik måling ble utført i perioden 2006–2009 av Rambøll
mfl. på oppdrag fra det daværende Nærings- og handelsdepartementet.
Målingen var omfattende og ressurskrevende, og det var metodisk
vanskelig å kartlegge kostnadene. Det heftet altså en betydelig
usikkerhet til det estimerte beløpet.
Disse medlemmer viser til at
en svakhet ved å kartlegge en slik samlet administrativ ressursbruk
på samfunnsnivå, er at den ikke reflekterer hvilke kostnader som
er relevante, eller hvilken nytte bedriftene og samfunnet har av
regelverket. Et meningsfullt mål, det vil si et mål som ikke reduserer
samfunnets samlede verdiskaping, må derfor ta utgangspunkt i unødvendig
ressursbruk. Dette reflekteres ikke ved hjelp av et prosentvis mål.
Disse medlemmer mener Norge
bør se til Danmark som et foregangsland for forenklingsarbeid for næringslivet.
I sitt arbeid med forenkling gikk den danske regjering bort fra
et prosentvis mål i 2020. Regjeringen
opprettet et regelforum, hvis formål er å kartlegge regler og hindringer
for næringslivet og komme med konkrete anbefalinger til forbedringer.
Et slikt regelforum mener disse medlemmer er spennende
og interessant i forenklingsarbeidet, og disse medlemmer oppfordrer
regjeringen til å se på et lignende organ i Norge.
Disse medlemmer mener med bakgrunn
i beskrivelsen over at man bør unngå å sette et rent prosentmål
for forenklingsarbeidet. Disse medlemmer viser til at
regjeringen nå er i en fase hvor man vurderer hvordan forenklingsarbeidet
bør organiseres fremover. Disse medlemmer mener derfor
det ikke vil være klokt å binde seg til en konkret innretning nå,
og forventer heller at statsråden vil følge opp forenklingsarbeidet på
egnet vis, og komme tilbake til Stortinget for en orientering om
et slikt arbeid.